Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?

Vierailija
19.06.2024 |

Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?

Kommentit (320)

Vierailija
201/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa lähinnä, miksi aloittaja on niin ulkonäkökeskeinen, että pitää jotain silmälaseja jotenkin ongelmana?

Miksi pidät aloitusta ulkonäkökeskeisenä? Silmälaseista on ihan oikeasti myös haittaa. Rillien huurustuminen ja kaksi- ja moniteholasit on monessa tilanteessa selviä turvallisuusriskejä, elämä on hankalaa jos täytyy vaihdella kaksien tai jopa kolmien lasien välillä sen mukaan mille etäisyydelle milloinkin katsoo, jne.

Mikähän turvallisuusriski sisältyy kaksi-tai monitehoihin? En ole huomannut tässä 3v aikana. Mun silmille ne on parhaat ettei tarvi säätää kaksien kanssa. 

Vierailija
202/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa lähinnä, miksi aloittaja on niin ulkonäkökeskeinen, että pitää jotain silmälaseja jotenkin ongelmana?

Miksi pidät aloitusta ulkonäkökeskeisenä? Silmälaseista on ihan oikeasti myös haittaa. Rillien huurustuminen ja kaksi- ja moniteholasit on monessa tilanteessa selviä turvallisuusriskejä, elämä on hankalaa jos täytyy vaihdella kaksien tai jopa kolmien lasien välillä sen mukaan mille etäisyydelle milloinkin katsoo, jne.

Mikähän turvallisuusriski sisältyy kaksi-tai monitehoihin? En ole huomannut tässä 3v aikana. Mun silmille ne on parhaat ettei tarvi säätää kaksien kanssa. 

Moniteholasit aiheuttaa joillekin huimausta ja/tai merkittäviä vääristymiä näkökenttään. Kaksitehoilla näkee vain lähelle ja kauas, joten esim. portaissa tai ulkona liikkuessa kaatumisriski on suurempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autinkolasitkaan eivät lisää lasien kustannuksia kun vaihdoin vahvuudelliset covereihin joten uusien lasien kanssa ei tarvitse ostaa uusia arskoja eikä veivata edestakaisin. Senkun nappaa pois kun ei tarvi. 

Vierailija
204/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ohi aiheen, mutta onko kellään vastausta seuraavaan: kun kerta likinäköisyys johtuu siitä että silmämuna on soikea eikä pyöreä, niin miksi likinäön korjaamiseen ei ole keksitty jotain infektiota joka pistetään silmämunaan ja joka vaikuttaisi niin että soikea silmämuna supistuu pyöreäksi.... ja näin näkö muuttuisi teräväksi?"

Tuntuu oudolta että näin hyvää kysymystä alapeukutetaan, yleensä alapeukutetaan jos kysymys on huono tai siinä on jotain vikaa :D Joo, kirjoitin vahingossa infektio kun piti kirjoittaa injektio, liekö se syynä...

Vierailija
205/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniteholasit aiheuttaa joillekin huimausta ja/tai merkittäviä vääristymiä näkökenttään. Kaksitehoilla näkee vain lähelle ja

Silloin on vääränlaiset linssit jos merkittävää vääristymää tai huimaa niin että meinaa kaatua. . Tätä mulle sanoi optikko kun hänkin nää nykyiset. Sopivat ei estä elämästä. 

Vierailija
206/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin heti jos olisi riskitön, koska vihaan laseja (rajoittavat näkökenttää). Olen odotellut parempia näönkorjaustapoja, mutta eipä vielä näy.

Eikä tule.

Miksei?

Järkikin pitäisi sanoa, että aina kun kudosta operoidaan, joko veitsellä tai laserilla, ei toimenpide voi koskaan olla 100% riskitön.

Vierailija
207/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi leikata terveitä silmiä, jos näön saa korjattua ilmankin tarpeeksi hyvin? Ja miksi laittaa silmiin vierasesineitä, jos näön saa korjattua laseilla tarpeeksi hyvin? Leikkauksista täällä onkin jo puhuttu, mutta myös piilareihin liittyy omat riskinsä ja ne riskit on sitä suuremmat, mitä enemmän piilareita käyttää. Läheskään kaikki ei edes pysty käyttämään piilareita joka päivä aamusta iltaan, koska kaikkien silmät ei kestä sellaista rasitusta.

Siksi, että on aivan uskomattoman hienoa, ettei ole melkein sokea ja täysin avuton ilman silmälaseja. Se tunne, kun ei tarvitse huolehtia siitä, että ne prkl lasit ovat varmasti ja turvallisesti aina käden ulottuvilla herätessä - koska ilman niitä ei vain pärjää (ja se paniikki, kun lasit on joskus laittanut "väärään" paikkaan, eikä niitä heti löydä). Kun voi urheil

Vaikea muistaa enää, mutta olisiko ollut sellaiset -7 - -8 per simmu ja siihen päälle sellaiset -1,5 hajataittoa. Omalla kohdalla hajataitto oli vallan vekkuli omituisuus - sen akseli kun pyörähteli helposti luokkaa 90-astetta aina kun parin vuoden välein kävi silmälääkärissä.

Vierailija
208/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän silmälaseista ja ne sopivat minulle. Olen paljon paremman näköinen silmälaseilla kuin ilman. 

Vierailija
209/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin on vääränlaiset linssit jos merkittävää vääristymää tai huimaa niin että meinaa kaatua. . Tätä mulle sanoi optikko kun hänkin nää nykyiset. Sopivat ei estä elämästä. 

Kaikki ei sopeudu moniteholaseihin, vaikka laittaisi kuinka paljon rahaa tiskiin ja kävisi kaikki vaihtoehdot läpi, ja köyhillä ei ole edes varaa kuin kaikkein halvimpiin. Tässä joukossa on monia sellaisia ihmisiä, joille monitehojen käyttäminen on ihan oikeasti selvä turvallisuusriski. Se ei muutu miksikään sillä että sinä ja moni muu voi käyttää monitehoja turvallisesti.

Vierailija
210/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin heti jos olisi riskitön, koska vihaan laseja (rajoittavat näkökenttää). Olen odotellut parempia näönkorjaustapoja, mutta eipä vielä näy.

Eikä tule.

Miksei?

Järkikin pitäisi sanoa, että aina kun kudosta operoidaan, joko veitsellä tai laserilla, ei toimenpide voi koskaan olla 100% riskitön.

Järjen pitäisi myös sanoa, ettei silmälasien käyttö ole 100% riskitöntä. Lasit voi hajota esim. kaatumisen yhteydessä niin että silmä voi pahimmillaan sokeutua pysyvästi.

Vierailija
211/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa samalla miettiä, miksi niin moni silmälääkäri käyttää silmälaseja. Osa heistä käyttää välillä piilareita, mutta vain harva on leikkauttanut omia silmiään, vaikka heidän palkkatasonsa on suhteellisen korkea. Eikö silmälääkärit tiedä piilolinssien ja laserleikkausten eduista vai mistä johtuu, että silmälasit on edelleen ykkösvalinta?

No itse olen terveydenhuollossa töissä ja en itsekään tekisi leikkausta. Sen verran yleisiä komplikaatiot ovat ihan kaikessa. Jos voit välttää kirurgin veitsen alle menoa, vältä.

Vierailija
212/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin käytän pokia ihan vain siksi, kun tykkään niistä. Alaston olo ilman. 

Vierailija
213/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän silmälaseista ja ne sopivat minulle. Olen paljon paremman näköinen silmälaseilla kuin ilman. 

Samoin! 

Vierailija
214/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasit ovat osa tyyliäni. Eikä ole siis muutaman kympin poistomyyntikehykset. 

jotka muuten myös voi olla osa jonkun harkittua tyyliä. Hinta ei ratkaise, vaan se, miltä ne kantajansa päällä näyttää. 

Vierailija
215/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälasit peittävät aika hyvin tummat silmänaluseni. Näytän aika karsealta ilman paksukehyksisiä lasejani 

Vierailija
216/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasit on osa mun persoonallisuutta. En uskalla mennä laserleikkaukseen, kun pelottaa, että joku menee pieleen ja saan vaikka ikuisen silmäkivun. Piilolinssejä käytän satunnaisesti, mutta lopulta otan pois mukavuussyistä, tuppaavat kuivumaan 8+ h paikkeilla niin on ihana vaihtaa taas laseihin.

Lasit mulla on ollut ala-asteelta lähtien ja nyt olen 35-vuotias. Lasit on paras vaihtoehto minulle.

Vierailija
217/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin joka seitsemäs laserleikkaus epäonnistuu. Laserleikkauksen apu kestää yleensä enintään neljä vuotta. Rahastusta ja silmien pilaamista.

Vierailija
218/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autolla ajaminen on haastavaa jos -10 molemmissa ja lasit tippuu jonnekin. Ainahan voi pysähtyä mutta moottoritie voi olla hankalampi paikka.

Anteeks mitä 😂

Että lasit yhtäkkiä vaan tippuu jonnekin :D  Oon käyttänyt laseja 50 vuotta, mutta sellaista ei ole vielä päässyt sattumaan! Ei edes Linnanmäen laitteissa. 

Vierailija
219/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näytän paremmalta rillien kanssa. 

Onko ulkonäkökeskeisyys tähän suuntaan hyväksyttävää, vaikka sitä paheksutaan jos menee leikkaukseen tai hankkii piilarit ulkonäkösyistä?

Missä ja kuka sitä paheksuu? 

Vierailija
220/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tule.

Miksei?

Järjen pitäisi myös sanoa, ettei silmälasien käyttö ole 100% riskitöntä. Lasit voi hajota esim. kaatumisen yhteydessä niin että silmä voi pahimmillaan sokeutua pysyvästi.

Ole ihmeessä ilman silmälaseja, jos silmälasit ovat mielestäsi 100% uhka näkökyvyllesi.