Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?

Vierailija
19.06.2024 |

Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?

Kommentit (320)

Vierailija
221/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin heti jos olisi riskitön, koska vihaan laseja (rajoittavat näkökenttää). Olen odotellut parempia näönkorjaustapoja, mutta eipä vielä näy.

Eikä tule.

Miksei?

Järkikin pitäisi sanoa, että aina kun kudosta operoidaan, joko veitsellä tai laserilla, ei toimenpide voi koskaan olla 100% riskitön.

Järjen pitäisi myös sanoa, ettei silmälasien käyttö ole 100% riskitöntä. Lasit voi hajota esim. kaatumisen yhteydessä niin että silmä voi pahimmillaan sokeutua pysyvästi.

Enpä ole tällaisesta ikinä kuullut, vaikka olen ollut optisella alalla töissä jo 15 vuotta. Aika hatusta vetäisit moisen skenaarion. Enemmän tulee vastaan niitä, joilla on tullut leikkauksesta komplikaatio ja näköä ei saa enää edes laseilla normaaliksi korjattua.

Vierailija
222/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä näitä juttuja revitään, että silmälasit olisivat muka jotenkin vaaralliset ja jopa turvallisuusriski. Kirjoittajat eivät varmaan koskaan ole käyttäneet silmälaseja. Lasit eivät putoile eivätkä linssit hajoile itsestään. Ainut tilanne, missä itse olen saanut linssit hajalle on silloin, kun  naamalleni pölähti liian kuumaa ilmaa, kun avasin uuninluukun uunin ollessa kuuma. Oma vika sekin. Samoin on oma vika, jos esim. autoilet sellaisilla laseilla, joilla et näe. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistä näitä juttuja revitään, että silmälasit olisivat muka jotenkin vaaralliset ja jopa turvallisuusriski. Kirjoittajat eivät varmaan koskaan ole käyttäneet silmälaseja. Lasit eivät putoile eivätkä linssit hajoile itsestään. Ainut tilanne, missä itse olen saanut linssit hajalle on silloin, kun  naamalleni pölähti liian kuumaa ilmaa, kun avasin uuninluukun uunin ollessa kuuma. Oma vika sekin. Samoin on oma vika, jos esim. autoilet sellaisilla laseilla, joilla et näe. 

Samaa uskoisin, että eivät edes laseja omista, vielä. Yleensä kun silmälasi hajoaa, irtoaa sitten koko linssi kehyksestä. Koskaan itselle ei ole edes sitä käynyt, vaikka pikkupoika ajoi katveesta pyörällä täysillä päin ja kypärä osui silmälasiin. Silmälasin linssit ei tietääkseni nykyään enää ole edes lasia, vaan muovia.

Eli joku vain tappaa aikaa heittämällä omiaan keskusteluun.

Vierailija
224/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ohi aiheen, mutta onko kellään vastausta seuraavaan: kun kerta likinäköisyys johtuu siitä että silmämuna on soikea eikä pyöreä, niin miksi likinäön korjaamiseen ei ole keksitty jotain infektiota joka pistetään silmämunaan ja joka vaikuttaisi niin että soikea silmämuna supistuu pyöreäksi.... ja näin näkö muuttuisi teräväksi?"

Tuntuu oudolta että näin hyvää kysymystä alapeukutetaan, yleensä alapeukutetaan jos kysymys on huono tai siinä on jotain vikaa :D Joo, kirjoitin vahingossa infektio kun piti kirjoittaa injektio, liekö se syynä...

Mistäpä luulet löytyvän testausvaiheessa halukkaita tuohon operaatioon?

Vierailija
225/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menisin heti jos olisi riskitön, koska vihaan laseja (rajoittavat näkökenttää). Olen odotellut parempia näönkorjaustapoja, mutta eipä vielä näy.

Eikä tule.

Miksei?

Järkikin pitäisi sanoa, että aina kun kudosta operoidaan, joko veitsellä tai laserilla, ei toimenpide voi koskaan olla 100% riskitön.

Järjen pitäisi myös sanoa, ettei silmälasien käyttö ole 100% riskitöntä. Lasit voi hajota esim. kaatumisen yhteydessä niin että silmä voi pahimmillaan sokeutua pysyvästi.

Enpä ole tällaisesta ikinä kuullut, vaikka olen ollut optisella alalla töissä jo 15 vuotta. Aika hatusta vetä

Moni on ihan oikeasti menettänyt näkönsä silmä- tai aurinkolasien takia: https://www.11alive.com/article/money/consumer/sunglasses-safety-in-cra…

Vierailija
226/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on omakohtaista kokemusta siitä, että kaksitehot on vaarallisia ihan kävellessäkin, etenkin silloin kun ulkona on liukasta. Kun lasien alaosalla ei näe kunnolla maahan asti, päätä täytyy pitää niin kumarassa, ettei silloin näe millään kauemmas eteensä.

Vierailija
227/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ohi aiheen, mutta onko kellään vastausta seuraavaan: kun kerta likinäköisyys johtuu siitä että silmämuna on soikea eikä pyöreä, niin miksi likinäön korjaamiseen ei ole keksitty jotain infektiota joka pistetään silmämunaan ja joka vaikuttaisi niin että soikea silmämuna supistuu pyöreäksi.... ja näin näkö muuttuisi teräväksi?"

Tuntuu oudolta että näin hyvää kysymystä alapeukutetaan, yleensä alapeukutetaan jos kysymys on huono tai siinä on jotain vikaa :D Joo, kirjoitin vahingossa infektio kun piti kirjoittaa injektio, liekö se syynä...

Sellaiset piilolinssithän on jo keksitty, jotka muotoilee silmää niin että näkö on normaali kun piilarit ottaa pois. Niihin liittyy kuitenkin mm. sellainen ongelma, että silmä palaa suht nopeasti takaisin luonnolliseen muotoonsa, joten piilolinssejä täytyy yleensä pitää silmissä joka yö. Lisäksi ne on paljon tavallisia piilareita kalliimmat, joten ei mikään ihme ettei suuri yleisö ole edes kuullut niistä. Tavalliset piilarit on melkein kaikille paljon paremmat.

Vierailija
228/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä uusiin leikkausmenetelmiin on löydetty tarpeeksi koekaniineja? Wanhat laserleikkaukset sopii kaikille joille uudemmatkin sopii, joten vain köyhien on ollut pakko valita kokeellisen leikkausmenetelmän ja leikkaamattomuuden välillä.

Vierailija
229/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytän kuulemma hyvältä silmälasit päässä.

Vierailija
230/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on omakohtaista kokemusta siitä, että kaksitehot on vaarallisia ihan kävellessäkin, etenkin silloin kun ulkona on liukasta. Kun lasien alaosalla ei näe kunnolla maahan asti, päätä täytyy pitää niin kumarassa, ettei silloin näe millään kauemmas eteensä.

No miksi ihmeessä käytät epäsopivia laseja? Lasit eivät ole vaaralliset vaan käyttäjä.

Vierailija
231/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi ihmeessä käytät epäsopivia laseja? Lasit ei

Oletko sinä silmälääkärini vai miksi kuvittelet tietäväsi, millaisia laseja minun kannattaa käyttää?

Vierailija
232/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksi ihmeessä käytät epäsopivia laseja? Lasit eivät ole vaaralliset vaan käyttäjä.

Vastaan vielä tuohon, että "lasit eivät olet vaaralliset vaan käyttäjä". Kuvitteletko oikeasti, ettei elämässä tapahdu koskaan mitään sellaista jolloin on pakko esim. liikkua mahdollisimman nopeasti? Tulipalo tai puukon kanssa riehuva sekopää ei hidasta vauhtiaan, jos jollain on nopeaan liikkumiseen huonosti sopivat silmälasit.

Vierailija
233/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sen verran lievä taittovika, että näen jotenkuten ilman lasejakin. Silmälaseissani on tummennus, koska en halua olla kirkkaassa auringonvalossa. Minulla on sarveiskalvon rappeuma, joten kirkasta valoa on hyvä välttää. Minulle kehykset ovat myös tyylikysymys. Peittävät sopivasti silmäpussit. Lisäksi linssit toimivat ikään kuin suojalaseina joissain tilanteissa.

Vierailija
234/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin leikkauksessa 2005 nelikymppisenä ja edelleen näen ilman laseja, myös lukea. Lapsesta asti likinäköisenä ja silmälaseja käyttämään joutuneena, olen ollut leikkaukseen todella tyytyväinen. Silmälääkäri kävi kanssani riskit läpi ennen päätöstä ja tiesin mihin olin ryhtymässä. 

Vierailija
235/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tule.

Miksei?

Tai sitten se silmälasin linssi suojaa silmään lentävältä/tökkäävältä esineeltä.....

Vierailija
236/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän silmälaseista ja ne sopivat minulle. Olen paljon paremman näköinen silmälaseilla kuin ilman. 

Samoin! 

Te kaksi välttelette myös aurinkolasien käyttöä koska ulkonäkösyyt? 

Vierailija
237/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää näprätä piilarien kanssa, ja mulla on sen verran ohuet sarveiskalvot, että lääkäri ei suositellut leikkausta. Olen käyttänyt silmälaseja alakoululaisesta asti, joten olen tottunut niihin. Lasit ovat myös vuosien varrella kehittyneet kevyemmiksi ja kestävämmiksi.

Vierailija
238/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että sua ärsyttäis

Vierailija
239/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä uskaltais mennä siihen leikkaukseen. 

Vierailija
240/320 |
21.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jalkapalloa pelatessa mennyt oikea linssi murusiksi, sain kyynärpäästä pallontavoittelutilanteessa, eli silloiset lasit eivät olleet ainakaan rikkoutumattomia. Nykyiset lasit eivät ehkä samalla tavalla hajoa.