Miksi niin moni käyttää silmälaseja, vaikka piilarit ja laserleikkaukset on keksitty?
Piilarit on tietysti kalliimmat kuin halvimmat lasit eikä Kela maksa niitä toimeentulotukiasiakkaille, joten kaikkein köyhimmille ne ei sovi. Harva likinäköinen kuitenkaan tahtoo käyttää millään muutaman kympin halpislaseja. Moni on tälläkin palstalla valittanut että yksiin laseihin menee jopa yli tonni, niitä tarvitsee useammat eri etäisyyksiä varten ja lisäksi niitä täytyy uusia jatkuvasti kun voimakkuudet muuttuu tai lasit menee käytössä huonoiksi. Eikö piilarit tulisi silloin paljon halvemmiksi ja lisäksi olisi kätevää, kun voimakkuuksia olisi helppo säätää aina kun tekee mieli? Silmien laserointikin on nykyään aika halpaa, parilla tonnilla saa molemmat silmät leikattua. Miksi niin moni kärvistelee kalliiden ja epämukavien lasien kanssa, kun vaihtoehtoja on tarjolla?
Kommentit (320)
Kaikkea ei voi korjataleikkauksilla ja mä ostan halvimmat lasit ei en mitään kaksitehoja, kun en tiedä mitä seuraava viikko tai kuukausi tuo tullessaan.
Aivan kuin tässä ketjussa olisi jollakulla (joillakuilla?) agendana saada ajettua ihmisiä käyttämään joko piilolinssejä tai menemään laserleikkaukseen. Rasittavaa jankkaamista.
Laseista on jankattu samantyylisin viestein, mutta hyvin vähän on ollut puhetta piilareista vaikka moni niitä todellisuudessa myös käyttää. Vaihtoehdot halutaan ilmeisesti hukuttaa monistelun alle ja päälle vielä runsaat pelottelut perään.
Laserleikkaus ei sovi omalle silmälle
siinäpä se
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jalkapalloa pelatessa mennyt oikea linssi murusiksi, sain kyynärpäästä pallontavoittelutilanteessa, eli silloiset lasit eivät olleet ainakaan rikkoutumattomia. Nykyiset lasit eivät ehkä samalla tavalla hajoa.
Piilarit sopii paremmin tuollaisiin lajeihin joissa voi tulla kontaktia. Vai moniko Veikkausliigassa pelaa lasit päässä, vaikka varmasti moni lasit omistaa.
Kaikille eivät piilarit sovi, ei myöskään laserointi. Kävin toista vuotta sitten kaihileikkauksessa ja halutessani olisin päässyt kokonaan eroon silmälaseista, mutta en halunnut, kun olen lähes koko ikäni käyttänyt laseja. Ja olisihan se leikkauskin tullut aika paljon kalliimmaksi. Kävin nimittäin yksityisellä puolella, kun keskussairaalan jono oli pitkä kuin nälkävuosi. Olen tyytyväinen leikkaustulokseen ja siihen, että näkö on niin hyvä, että pärjään tarpeen tullen ilman lasejakin, paitsi lukiessa tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jalkapalloa pelatessa mennyt oikea linssi murusiksi, sain kyynärpäästä pallontavoittelutilanteessa, eli silloiset lasit eivät olleet ainakaan rikkoutumattomia. Nykyiset lasit eivät ehkä samalla tavalla hajoa.
Piilarit sopii paremmin tuollaisiin lajeihin joissa voi tulla kontaktia. Vai moniko Veikkausliigassa pelaa lasit päässä, vaikka varmasti moni lasit omistaa.
Tietyissä lajeissa yleensä ymmärretään olla pelaamatta lasien kanssa, niin vahinkojakaan ei niiden kanssa silloin satu, mutta ei se silti tarkoita, että olisivat kaikista käytännöllisimmät ja turvallisimmat pitää niissä.
Vierailija kirjoitti:v
Aivan kuin tässä ketjussa olisi jollakulla (joillakuilla?) agendana saada ajettua ihmisiä käyttämään joko piilolinssejä tai menemään laserleikkaukseen. Rasittavaa jankkaamista.
Ehkä tämä on jonkun piilarifirman tai silmien operointifirman outo mainostekniikka.
Lasien käyttö ei ole itselleni minkäänlainen ongelma, kun olen niitä puoli vuosisataa käyttänyt. Lasit ovat osa minua. Piilolinsseistä en ole ollut koskaan kiinnostunut, ja verkkokalvovamman takia kaihileikkauskin nostaa verkkokalvon irtautumisen riskiä, niin en tahdo mennä mihinkään operaatioon, joka ei ole välttämätön.
En halua heikentää/vaarantaa silmieni terveyttä pinnallisten ulkonäkösyiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menisin heti jos olisi riskitön, koska vihaan laseja (rajoittavat näkökenttää). Olen odotellut parempia näönkorjaustapoja, mutta eipä vielä näy.
Eikä tule.
Miksei?
Järkikin pitäisi sanoa, että aina kun kudosta operoidaan, joko veitsellä tai laserilla, ei toimenpide voi koskaan olla 100% riskitön.
Järjen pitäisi myös sanoa, ettei silmälasien käyttö ole 100% riskitöntä. Lasit voi hajota esim. kaatumisen yhteydessä niin että silmä voi pahimmillaan sokeutua pysyvästi.
Enpä ole tällaisesta ikinä kuullut, vaikka olen ollut optisella alalla töissä jo 15 vuotta. Aika hatusta vetä
Joku ihme inttäjäjä tää Ap, hänellä on joku pakkomielle asiasta, tai voihan se raasu vain olla yksinäinen, kun ei ole ketään kenen kanssa viettää juhannusaattoa.
Kokeilin useita eri piilareita. Parhaat putosivat silmästä noin puolen tunnin käytön jälkeen. Jos olisin lisännyt silmätippoja 5min välein, niin olisivat pysyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä näitä juttuja revitään, että silmälasit olisivat muka jotenkin vaaralliset ja jopa turvallisuusriski. Kirjoittajat eivät varmaan koskaan ole käyttäneet silmälaseja. Lasit eivät putoile eivätkä linssit hajoile itsestään. Ainut tilanne, missä itse olen saanut linssit hajalle on silloin, kun naamalleni pölähti liian kuumaa ilmaa, kun avasin uuninluukun uunin ollessa kuuma. Oma vika sekin. Samoin on oma vika, jos esim. autoilet sellaisilla laseilla, joilla et näe.
Mulla on omakohtaista kokemusta siitä, että kaksitehot on vaarallisia ihan kävellessäkin, etenkin silloin kun ulkona on liukasta. Kun lasien alaosalla ei näe kunnolla maahan asti, päätä täytyy pitää niin kumarassa, ettei silloin näe millään kauemmas eteensä.
No m
No justhan sanoit, ettet näe laseillasi. Silloin ne ovat epäsopivat. Koita jo päättää.
Mä en kykene laittamaan piilareita silmiini saati poistamaan koska ajatus silmämunan koskemisesta on niin inhottava. Mihinkään silmäleikkaukseen en mene ellei ole pakko. Pärjään rilleilläni vallan mainiosti.
Tyylikkäillä silmalaiseilla kohentaa kovasti ulkonäköä.
Kuivat silmät. Piilarit eikä leikkaus käy.
Vierailija kirjoitti:
Paljon useampi tuntuu ottaneen aloituksen jotenkin henkilökohtaisesti ja on ruvennut puolustelemaan omaa silmälasien käyttöään, vaikka ap kysyi yleisellä tasolla, miksi niin moni valitsee piilareiden tai leikkauksen sijasta silmälasit. Ei kai kysymisessä ole mitään pahaa? Itsekin välillä ihmettelen, miksi niin iso osa likinäköisistä on järkeviä ja pitäytyy laseissa, vaikka leikkauksia osataan markkinoida hyvin. Niin moni ottaa turhia riskejä menemällä johonkin kauneusleikkaukseen, josta ei ole mitään todellista hyötyä, että luulisi silmälaseista eroon pääsemisen houkuttelevan useampia.
Vierailija kirjoitti:
No justhan sanoit, ettet näe laseillasi. Silloin ne ovat epäsopivat. Koita jo päättää.
Käytän kaksitehoja silmälääkärin ja optikon yhteisestä suosituksesta. Mulla on piilokarsastusta, tavalliset yksiteholasit aiheuttaa jäätävää päänsärkyä enkä sopeutunut millään prismalinsseihin. Kaksitehot mahdollistaa suhteellisen normaalin elämän, vaikka niihin liittyykin omat ongelmansa. Nämä on siis erittäin sopivat lasit minulle, koska parempiakaan ei ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon useampi tuntuu ottaneen aloituksen jotenkin henkilökohtaisesti ja on ruvennut puolustelemaan omaa silmälasien käyttöään, vaikka ap kysyi yleisellä tasolla, miksi niin moni valitsee piilareiden tai leikkauksen sijasta silmälasit. Ei kai kysymisessä ole mitään pahaa? Itsekin välillä ihmettelen, miksi niin iso osa likinäköisistä on järkeviä ja pitäytyy laseissa, vaikka leikkauksia osataan markkinoida hyvin. Niin moni ottaa turhia riskejä menemällä johonkin kauneusleikkaukseen, josta ei ole mitään todellista hyötyä, että luulisi silmälaseista eroon pääsemisen houkuttelevan useampia.
Eihän tähän voi vastata kuin henkilökohtaisista syistä. Sain alapeokkya, kun laitoin, ettei kaikkia silmäsairauksia voida parantaa leikkauksilla. Itselläni ei, ja näön heikkeneminen voi tapahtua hitaasti tai nopeasti, joten kalliita laseja ei kannata myöskään hommata.
Sarveiskalvon pullistuma, ei voi mennä laserleikkaukseen, koska sarveiskalvo on liian ohut.
Piilarit ärsyttää silmiä ja niiden kanssa tuhraaminen joka hemmetin päivä ei kiinnosta.
Oliko muita typeriä kysymyksiä?