Omat vanhempansa perinyt sukupolvi, joka ei aio jättää omille lapsilleen perintöä
Heti alkuun: kaikki eivät tietenkään ole tällaisia, mutta aika moneen tapaukseen olen törmännyt:
40-50-luvulla syntyneet vanhemmat elivät hyvän aikuisuuden. Työpaikkoja oli, eikä 90-luvun lama koskettanut läheskään kaikkia. Moni sai hankittua mukavan omakotitalon, lasten elämä oli vara maksaa helposti, oli kesämökkiä ja muuta. Moni sai maksettua kohtuulliset asuntolainansa pois hyvin ja rahaa jäi ylimääräiseen. Isovanhemmat saattoivat jopa olla apuna lastenlasten kanssa. Moni 40-50-luvulla syntynyt peri omat vanhempansa, jotka olivat sodan kokeneena eläneet säästeliäästi. Näillä perinnöillä on osteltu kesämökkejä, rempattu koteja, matkusteltu ulkomaille ja tehty mukavia asioita. Osa isovanhempien ikäpolvesta laittoi perintöä jo etukäteen jakoon, jotta tämä 40-50-luvulla syntyneiden sukupolvi saisi siitä apua elämäänsä. Monelle isovanhemmalle oli itsestäänselvyys, että säästyneillä rahoilla tuettiin seuraavaa sukupolvea, jotta heidän elämänsä olisi helpompaa.
Nyt kun tämä 40-50-luvun sukupolvi on tullut ikään, jossa voisivat itse tehdä omien vanhempiensa tavoin eli auttaa nuorempia sukupolvia, ei tämä kiinnosta. Elän itse tätä perus kolme-nelikymppisten arkea ja kenelläkään tutullani isovanhemmat eivät ole tulleet taloudelliseksi avuksi. Kukaan ei ole saanut ennakkoon perintöä tai arjessa taloudellista apua. Vierestä katsotaan, kun omat lapset tuskailevat pätkätöiden, kalliiden asumiskustannusten ja pikkulapsiarjen kanssa, mutta auttaminen ei kiinnosta. Lasten kanssa ei auteta, eikä perheitä tueta taloudellisesti. Sen sijaan itse asutaan tyytyväisinä maksetuissa omistusasunnoissa ja valitetaan, kuinka ei ole tarpeeksi laadukkaita palveluita virkeille eläkeläisille. Sitten ihmetellään, miksi nykyvanhemmat ovat väsyneitä ja stressaantuneita, kun monet kulut ovat paljon kalliimpia kuin aiemmin, eikä yhteiskunnalla ole samanlaisia tukimuotoja vaikka lapsiperheille tai verotuksen muodossa kuin ennen oli. Osalle vanhempansa jo menettäneistä on tullut vielä yllätyksenä, että vanhempi on kuluttanut kaiken omaisuutensa eläessään, eikä nuoremmille sukupolville ole jäänyt mitään. Olenpa kuullut siitäkin, että jotkut näistä 40-50-luvun sukupolven edustajista ovat päättäneet jättää lapsensa perinnöttä ja testamentata omaisuutensa jollekin järjestölle. Kerrassaan ihanaa toimintaa. Mieluummin minä soisin sen perinnön menevän niille lapsille kuin jonkun järjestön pohjattomaan kaivoon.
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydäntäni ahdistaa heidän puolestaan jotka joutuvat omillaan tulemaan toimeen.
silmäni avautuivat miksi joiklain nuorilla perheillä on rahaa vaikka kuinka, vanhemmat edelleen antaa rahaa 30 -50 vuotiaille, itse sitten ostavat laputettua ja Kontista vaatteet. eivät raaski ostaa palveluja kun onhan sitä kasten päästävä perheineen Malediiveille. Mutta lapsia on autettava.
Päiväni on nyt pilalla. Mistä saisin rahaa kustantaakseni elintasoa lapsilleni?
Yrität ilmeisesti olla sarkastinen mutta osoitat vain oman ymmärtämättömyytesi.
Sinä osoitat vain vasemmistolaisuutesi ja siihen liittyvän katkeruutesi kyvykkäämpiä kohtaan ja samalla oman kyvyttömyytesi huolehtia itse itsestäsi ja omasta perheestäsi.
Leskiäitini on suuria ikäluokkia, peri 90-luvulla kaikkinensa 600t markkaa ilmaista rahaa, tuki meitä lapsia kutakin 5t markkaa, pelkkä opintolainani oli 80t markkaa.
Osteli turkkeja, matkusteli, tapaili Auervaaroja... ei auttanut lastenlasten kanssa. Nyt on kyllä odottanut kaikkien auttavan ja palvovan, kun terveys on entinen ja tili tyhjä. Vuokralla asuu.
Kaverin vanhemmat maksoivat osan hänen asunnostaan ja toimivat lapsenlikkoina, joten ei ne kaikki nykyeläkeläiset ole itsekeskeisiä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset lumihiutaleet vaatii kaiken valmiina - lopeta se uikutus ja mene töihin!
En minäkään pidä ap:n asenteesta, mutta töihin meno edellyttää työnantajan allekirjoittamaa työsopimusta.
Töihin meno ei ole työntekijän yksipuolinen valinta, tollero.
Jos olisi, kaikki sadat tuhannet työttömät voisivat marssia vaikka eduskunta-avustajiksi. Hyvä liksa, tyhmäkin kelpaa (kts. Jani Mäkelän avustaja M. Kokko)
Vierailija kirjoitti
Mää jouduin lopettaan yliopisto-opinnot kun rahat loppui eikä vanhemmat auttaneet. Molemmat olivat saaneet omita vanhemmiltaan koulurahaa. Kyrsii mutta minkäs teet, olutta ja menyttä.;)
Mää nostin opintolainaa ja kävin töissä, kun rahat loppui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki jokainen saa tehdä perinnöllään mitä haluaa.
Mutta itse mietin, eikö todellakaan tunnu pahalta jättää omia lapsia ilman perintöä, jos on itse sellaista saanut? Eikö tunnu pahalta, jos itsellä on perusasiat kunnossa ja vaikka maksettu asunto ja samalla oma lapsi tuskailee, kun rahat eivät tahdo nykyisin riittää?
Oma lapseni on vielä pieni, mutta en osaa kuvitellakaan, että katsoisin vierestä hänen kärvistelyään, jos itselläni olisi asiat hyvin.
Sain perintöä noin 10 000.
Kaksi lastani tulevat saamaan n. 300 000 molemmat.
Revi siitä.
Mitä haluaisit teostasi revittävän, kappaleiksi ihan ?
Olen eri, mutta onhan tuo selkeä: jollei jää piipittämään, että ei ole saanut valmiina kaikkea vanhemmiltaan, niin ei se estä sitä, että itse voi antaa enemmän omille lapsilleen, kunhan on valmis tekemään muutakin kuin valittamaan ja kadehtimaan.
138: miksi väität että nykyään jokainen pärjää palkallaan kun ihan ministeri sanoo ettei palkalla ole tarkoituskaan tulla toimeen? Ja onko sinulta mennyt ohi kuinka liukuhihnalta joka päivä tulee uusia työttömiä, firmat menevät konkurssiin, mihin sitä sitten koko porukka menee töihin? Ja tessistä jos luovutaan voi se tuntipalkka olla vaikka kolme euroa, ei siinä kansalaisopiston kurssit auta maksamaan sähkön, veden, vuokran/vastikkeen, ruoan, lääkkeet, mitä pakollisia onkaan. Turha höpistä mistään rakennekynsistä, woltista ja etelänmatkoista.
Eläviä ei peritä, ap. Häpeän asennettasi. Ei taida olla tunne-elämä ja mielenterveys ihan tikissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä missä mielikuvitusmaailmassa ap elää. Ehkä joku varakkaan kokkareen katkera kersa?
Ja aloituksessa menee iloisesti sekaisin muinaiset koulutettujen ihmisten paremmat vaurastumismahdollisuudet ja kuvitteelliset perinnöt.
Ei muuten mene. Kuinkahan monella eläkeläisellä on paremmat eläkkeet kuin nykyisellä työssäkäyvällä palkat. Oli shokki kun tajusin tämän.
Tämä. Lähipiirissä on eläkkeellä oleva rehtori (ollut eläkkeellä jo n. 25 v) ja eläkkeellä oleva opettaja. Opettajan eläke on lähemmäs 3000 e/kk ja rehtorin eläke yli 3000 e/kk. Minä saan nettona käteen 2300 e maisterina koulutustani vastaavasta työstä. Että niin...
Olet siis kaupan kassalla tai lähihoitajana. Sosiaalialallakin maisterin palkka yli 3000 vaikka on huonosti palkattu naisala
Vierailija kirjoitti:
Leskiäitini on suuria ikäluokkia, peri 90-luvulla kaikkinensa 600t markkaa ilmaista rahaa, tuki meitä lapsia kutakin 5t markkaa, pelkkä opintolainani oli 80t markkaa.
Osteli turkkeja, matkusteli, tapaili Auervaaroja... ei auttanut lastenlasten kanssa. Nyt on kyllä odottanut kaikkien auttavan ja palvovan, kun terveys on entinen ja tili tyhjä. Vuokralla asuu.
Kaverin vanhemmat maksoivat osan hänen asunnostaan ja toimivat lapsenlikkoina, joten ei ne kaikki nykyeläkeläiset ole itsekeskeisiä.
Miten herrajessus sait aikaan noin ison opintolainan? Minkälaista opiskelijaelämää oikein vietit? Kävitkö ollenkaan töissä? Itse en ottanut opintolainaa, vaikkeivät vanhemmat tukeneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
silmäni avautuivat miksi joiklain nuorilla perheillä on rahaa vaikka kuinka, vanhemmat edelleen antaa rahaa 30 -50 vuotiaille, itse sitten ostavat laputettua ja Kontista vaatteet. eivät raaski ostaa palveluja kun onhan sitä kasten päästävä perheineen Malediiveille. Mutta lapsia on autettava.
Sinä osoitat vain vasemmistolaisuutesi ja siihen liittyvän katkeruutesi kyvykkäämpiä kohtaan ja samalla oman kyvyttömyytesi huolehtia itse itsestäsi ja omasta perheestäsi.
Näin sitä tulkitaan ja pieleen menee. Kokoomustausta suvullani ja itse sain apua ja perintöä kuten sukupolvet ennen minua, vaikka kouluttauduin ja hyvän työn sain. Silti ällöttää tuollainen ilkkuminen ja pilkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Kyvykkyyttä on saada perintö ja olla jättämättä siitä omille lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä missä mielikuvitusmaailmassa ap elää. Ehkä joku varakkaan kokkareen katkera kersa?
Ja aloituksessa menee iloisesti sekaisin muinaiset koulutettujen ihmisten paremmat vaurastumismahdollisuudet ja kuvitteelliset perinnöt.
Ei muuten mene. Kuinkahan monella eläkeläisellä on paremmat eläkkeet kuin nykyisellä työssäkäyvällä palkat. Oli shokki kun tajusin tämän.
Tämä. Lähipiirissä on eläkkeellä oleva rehtori (ollut eläkkeellä jo n. 25 v) ja eläkkeellä oleva opettaja. Opettajan eläke on lähemmäs 3000 e/kk ja rehtorin eläke yli 3000 e/kk. Minä saan nettona käteen 2300 e maisterina koulutustani vastaavasta työstä. Että niin...
Ol
Ei makseta, ainakaan joka alalla tai paikkakunnalla. Ja halveksitko nyt kaupan kassoja? Eikö työ kuin työ olekaan tärkeää, nythän on miltei lottovoitto jos työpaikan saa.
Vierailija kirjoitti:
Eläviä ei peritä, ap. Häpeän asennettasi. Ei taida olla tunne-elämä ja mielenterveys ihan tikissä?
Ennakkoperintöäkin jotkut antavat. Haluavat auttaa silloin kun tarve on suurin ja ns lämpimästä kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen hommaa omat rahansa.
Ja tämän asenteen vuoksi Suomi on ja pysyy köyhänä maana.
Minun suvussani on vuosisatoja kasvatettu sillä asenteella, että perittyjä varoja ei perijä omista, vaan hallitsee, kunnes ne siirtyvät seuraavalle sukupolvelle. Meillä ei ole kyse edes miljoonaperinnöistä, mutta jonkinasteisista kuitenkin. Itse perin jonkin verran, mutta olen ollut kyvytön kasvattamaan perintöä. Tämä kuitenkin siirtyy automaattisesti eteenpäin lapsilleni. Meillä jokaisen on aina tullut elättää itsensä omalla työllä, perinnöistä on voinut käyttöä vain tuotot, ei itse pääomaa.
Ehkä tämä on hieman yhteiskuntaluokka -kysymys?
Miten hirveän rikkaita ne 40- ja 50-luvulla lapsia saaneet oikein oli, kun perheissä oli 4-8 lasta ja kaikille riitti joku 600 000 markkaa perinnöksi? Silti asuivat vessattomissa mökeissä taajamien ulkopuolella, ei ollut autoja tai puhelimia tai edes sähköjä, mutta lapsille riitti perittävää ruhtinaallisesti.
Miksi ne 1920-luvulla syntyneet ei itse käyttäneet isoja rahojaan, miksi kituuttivat vaatimattomasti vuositolkulla?
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaisia perintöjä sota-aikaan eläneet ihmiset ovat jälkeensä jättäneet. Oma isäni (vuonna 1950 syntynyt) peri äitinsä joitain vuosia takaperin. Jaettavaa viidelle sisarukselle jäi 8000€.
Tätä minäkin ihmettelen. Minun äitini (yksi viidestä sisaruksesta) sai juuri vuosituhannen vaihteessa noin 6000 markkaa.
Ap on surullinen tapaus. Ihminen, joka ei ikinä kasva aikuiseksi eikä kykene rakastamaan. Säälittävä. Elämänhallinta puuttuu jne. Käytätkö kamaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten herrajessus sait aikaan noin ison opintolainan? Minkälaista opiskelijaelämää oikein vietit? Kävitkö ollenkaan töissä? Itse en ottanut opintolainaa, vaikkeivät vanhemmat tukeneet.
Normaali laina kasarin, ysärin vaihteessa. Silloin opiskelu oli (kuten nytkin) kokopäivätyötä.
Kesät oltiin töitä, koska opintotukea ei saanut kesäopintoihin. Ei siitä elinkustannusten jälkeen törsättävää jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, persu. Sinä olet tolvana. Toivottavasti et saa lapsia, niillä olis tosi vaikeaa noin vähällä älyllä. Veikkaan että olet ap, ainakin olet yhtä sekaisin.
Ei se ole mikään sukupolviominaisuus, että ei auteta omia lapsia. Minun 40-luvun lopulla syntyneet vanhemmat ovat aina auttaneet, sekä taloudellisesti, että lastenlasten hoidissa.
He saivat perinnöt omilta vanhemmiltaan ja jo näistä perinnöistä luopuivat osittain lastensa hyväksi. Sittemmin ovat lahjoittaneet jo puolet omaisuudestaan lapsille. Omaisuutta on sen verran, että eivät ole tinkineet yhtään omista menoistaan.
Mellä perintö on suvun varallisuutta, jota kasvatetaan ja siirretään seuraavalle sukupolvelle.