Tupakoinnin lopettaminen yli 30 vuoden sauhuttelun jälkeen, onko ees mahdollista
Aloitin päivittäisen tupakoinnin joskus 14-vuotiaana, kun kaikki kaveritkin poltti ja se oli silloin jotenkin siistiä. Ja poltan edelleen 48-vuotiaana. Tupakkaa ei mene mitenkään järjettömästi, ehkä 10-15 kpl päivässä ja etenkin aamuisin poltan ainakin 3-4 kpl tunnin sisään, ihan tavan vuoksi, herätäkseni kunnolla, saadakseni vatsan toimimaan.
Pitkätkin lentomatkat menee ihan huoletta, en mieti röökiä kun tiedän etten pääse röökille, mutta välittömästi koneen laskeuduttua alkaa röökihuoneen etsintä. Jos olen todella kipeä, kuumeessa tjtn, niin en mene tupakalle. Mutta muuten se rytmittää päivää. Aamusavut, hermosavut, ruokasavut, v*tutukseen savut, illan viimeiset savut. Autossa on kans kiva poltella. Ja kun nauttii alkoholia.
Mietin että miten muut rutiinipolttelijat on päässeet eroon tupakasta? Ei se VOI olla niin helppoa, että kunhan vaan lopetin, etenkin jos on polttanut yhtä kauan kuin minä. Olen jo ostanut nikotiinisuihkeen helpottamaan niksoja, mutta poltan loppuun ainakin tuon askin mikä on vielä kesken, ettei oo houkutuksia tupakoiden muodossa sitten kun on se ensimmäinen aamu ilman tupakkaa. Haluan lopettaa, ennen kuin ahtaumaa tai muuta ikävää löytyy, mutta tuntuu tosi vaikealta edes ajatuksena!
Kommentit (99)
Muutat suhtautumista tupakkaan. Siitä se kaikki lähtee. Itse aloitin nuorena polttamaan ja nyt olen päässyt siitä eroon. Tsemppiä sinulle alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä porukka on tilannut noita vapeja?
Missäpäin asut?
Tampereella. Eikö siis mikään verkkokauppa myy noita?
Koskikeskuksessa on Puff Tampereella. Kiinan verkkokaupat kyllä myy, mutta niihin varsinkaan nesteisiin ei ole mitään luottamista. Hae sieltä Puffista vaan.
Nämä voi myös jäädä tullin haaviin. nim. kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
lääkäri voi kirjoittaa vieroituslääkereseptin
Jos lääkäri kirjoittaisi vuoden osa-aikaisen eläkkeen, niin ei tarvitsisi mennä töihin. Monella työelämä aiheuttaa tupakoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä annan myös suosituksen tuolle sähkötupakalle. 20 vuotta tuli tupakoitua vähintään aski päivässä. Ainä välillä yritin lakkoa purkkien ja suihkeiden avulla, mutta ei onnistunut mulla. Vuosi sitten hommasin tuon sähkötupakan ja aluksi oli 12 vahvuus, sitten vähensin kutoseen. Sen jälkeen kolmoseen ja nyt on menty 2 kuukautta kokonaan ilman. Tsemppiä.
Mistä ostit omasi? Tuo sähkötupakkamaailma on mulle ihan vieras. En tiedä yhtään mistä niitä saa ja millainen olisi hyvä.
Ap.
Tuolta puffista ostin omani. Se oli mulle myös ihan vieras maailma, mutta hyvin äkkiä sen kans pääsi sinuiksi. Pakko sanoa, että ensimmäiset 10 henkäisyä kyllä meinas yskittää ihan perkeleesti:D
Kaikki lopettaa tupakoinnin joskus, ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue ensin kirja nimeltä Stumppaa tähän. Löytyy kirjastosta. Kirja auttaa oikeasti lopettamisessa.
Mulla on se hyllyssä ja luin sen joskus muutama vuosi sitten kun ekan kerran kävi mielessä että vois lopettaa. Mutta mielestäni se oli ihan höpöhöpöä. Samojen asioiden toistoa niin kuin lukija olisi ihan imbesilli. Ei tehonnut ainakaan minuun. Kävin tupakalla samalla kun luin kirjaa.
Ap.
Sama juttu, ei auttanut sitten yhtään ja sen kirjoittajahan kävi hypnoosihoidossa.
Anteeksi, ei parafiinia vaan glykolia ja sen johdannaisia. Tutkimustulokset vaihtelevat vahvasti, ja tuloksiin vaikuttaa mm. sähkötupakan tyyppi (niitä on erilaisia) ja se, minkälaista ja missä valmistettua nestettä käytetään, ja miten sitä sähkötupakkaa käytetään (esim. yritetäänkö imeä kaikki viimeisetkin höyryt niistä litkuista...). Lisäksi monen myrkyllisen ja/tai syöpävaarallisen aineen htp on määritelty nieltynä, ja sähkötupakassa sitä ei ihan suoraan niellä... Keuhkoaltistus on hieman eri asia.
Mutta en ole syöpävaarallisten aineiden asiantuntija, eikä keuhkosairaudet ole erikoisalaani. En näe kuitenkaan mitään järkeä imeä keuhkoihin mitään ylimääräisiä aineita, nykyisessä ilmakehässä on jo riittävästi epäpuhtauksia!
Sähkötupakan vaarallisuus ei perustukaan syöpävaarallisuuteen, vaan akuuttiin myrkyllisyyteen (englanninkieliseltä nimeltään acute lung toxicity), joka tappaa huomattavasti nopeammin kuin syöpä.
Mutta jos ei se haittaa, niin käyttäkää ihmeessä niitä halpoja kiinalaisia tuotteita!
Lopeta tupakointi tai se lopettaa sinut. Jo 50 tupakan jälkeen keuhkoihin alkaa syntyä mutaatioita jotka ovat pysyviä ja altistavat syövälle. Miten te vielä nykypäivänäkin uskallatte noita henkosia vedellä?
poltin 26 vuotta. Vähentelin, ensin 7, sitten 4, sitten tein tököjä, kunnes yksi kaunis iltapäivä nojasin tuohon parvekkeen oven pieleen, kun tulin tupakilta. Mietin, kun otti vähän henkeen, oli vaikea hengittää, mutta mulla oli just kuollut omainen ihan muutama viikko aiemmin, niin johtui minun paha olo myös surusta. Mietin, että jos keuhkoahtaumataudin kanssa on näin vaikea hengittää koko loppuelämä 24/7, niin antaa olla. Ja oli. Tästä on nyt 13 vuotta aikaa.
Millään en korvannut. Käsille piti keksiä jotain, niin söin irtokarkkeja. Kaiken kaikkiaan n 3-4 viikkoa, niin sitten se olikin siinä.
Painoa tuli joku 6-7 kiloa, mut nykyään nekin on ollut jo kohta 10 vuotta pois. Parempi muutama kilo painoa, kun yskiä keuhkot joka aamu pihalle. Paljon helpompi hengittää.
Olet jo hyvällä mallilla kun mietit lopettamista. Kyllä sinä siihen pystyt. Tsemppiä.
Sorry, mutta lienee liki mahdotonta. Ainakin minulle, 60 vuotta polttaneelle!
Vierailija kirjoitti:
Mieheni lopetti tupakoinnin kuin seinään kuutisen vuotta sitten ja ihme kyllä on sietänyt mun tupakoimista, vaikka välillä sanoo että haisen ihan tuhkakupille, kun tulen ulkoa sisälle. Hän tosin alkoi napostella karkkia ja muuta makeaa silloin kun lopetti ja lihoi kymmenisen kiloa alle vuodessa. Tosin laihdutti ne pois kun tajusi asian. Jotain lihomista minä tässä kohtaa viimeiseksi haluan
Ap.
Minusta muutama lisäkilo on pientä siihen tupakoimattomuuden hyötyyn nähden. Ja saa ne pois sitten kumminkin. Ei Roomaakaan päivässä rakennettu.
Tosi helppoa on, kun tekee päätöksen lopettaa. Nikotiiniaddiktiosta pääsee muutamassa päivässä eroon, psykologinen riippuvuus on se, mikä sinua pidättelee.
Lopetus oli itselleni kaksi vaiheinen prosessi ja tupakointitavat kuten AP:lla. Ensin se lopetus piti suorittaa henkisellä tasolla, eli valmistauduin lopetukseen. Noin 2 kk myöhemmin lopetin myös fyysisesti kun oli tunne että nyt on se oikea hetki lopettaa. Joitain arjen rutiineja joutuu vähän viilaamaan samalla uuteen uskoon.
Vierailija kirjoitti:
On mahdollista. Mun isävainaa aloitti 15 vuotiaana ja lopetti 80 vuotiaana. Eli 97 vuotiaaksi.
On se mahdollista, mutta kannattaako se, ainakaan terveyden vuoksi? Tiedän pari tapausta, joissa keuhkosyöpä oli jo alkanut.
50 vuotta poltettiin miehen kanssa ja lopetettiin 8 vuotta sitten. Yksi aski riitti meille päiväksi, siis10/nuppi. Mies ei käyttänyt korvikkeita, minä liottelin pari kuukautta kielenalustabletteja. Vieläkin tekee joskus mieli, ei niinkään missään katastrofitilanteessa, vaan jossain mukavassa. Kertaakaan emme ole sortuneet, eikä sorruta. Tsemppiä taistoon!
Vierailija kirjoitti:
poltin 26 vuotta. Vähentelin, ensin 7, sitten 4, sitten tein tököjä, kunnes yksi kaunis iltapäivä nojasin tuohon parvekkeen oven pieleen, kun tulin tupakilta. Mietin, kun otti vähän henkeen, oli vaikea hengittää, mutta mulla oli just kuollut omainen ihan muutama viikko aiemmin, niin johtui minun paha olo myös surusta. Mietin, että jos keuhkoahtaumataudin kanssa on näin vaikea hengittää koko loppuelämä 24/7, niin antaa olla. Ja oli. Tästä on nyt 13 vuotta aikaa.
Millään en korvannut. Käsille piti keksiä jotain, niin söin irtokarkkeja. Kaiken kaikkiaan n 3-4 viikkoa, niin sitten se olikin siinä.
Painoa tuli joku 6-7 kiloa, mut nykyään nekin on ollut jo kohta 10 vuotta pois. Parempi muutama kilo painoa, kun yskiä keuhkot joka aamu pihalle. Paljon helpompi hengittää.
Olet jo hyvällä mallilla kun mietit lopettamista. Kyllä sinä siihen pystyt. Tsemppiä.
Eli korvasit sen tupakan irtokarkilla
Voi onnistua.
Itse vähensin eka kuukauden-pari,sitte täyslopetus.
Oli varalla kaikki maholliset purkat ja suihkeet,mutta ei noita tarvinnu ees.
Lääkäriltä champix resepti ja tupakointi loppuu itsestään.
Ei se lopettaminen niin helppoa ole, kuin mitä täällä väitetään.
Mutta oikeasti se kannattaa, koska huomaat todella nopeasti kuinka keuhkoihin ilma virtaa paremmin ja jaksat liikkua kunnolla, Hajuaistin palaaminen ei aina ole niin mukava asia. Ilmankin pärjäisi joissain tilanteissa
Lopetin 25v polttamisen jälkeen ilman mitään apuaineita. Kokeilin kuinka vähällä tupakalla tulee toimeen ja se oli 2/päivä. Sitten poltin normaalisti askin päivässä kunnes yksi maanantai rööki ei vain maistunut. Vedin päivän toisesta vain kahdet savut ja sanoin ääneen että nyt katotaan: Ei savuakaan sen jälkeen ja aikaa alkaa olemaan 14v. En päättänyt lopettaa vaan olla vaan polttamatta