Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoinnin lopettaminen yli 30 vuoden sauhuttelun jälkeen, onko ees mahdollista

Vierailija
16.06.2024 |

Aloitin päivittäisen tupakoinnin joskus 14-vuotiaana, kun kaikki kaveritkin poltti ja se oli silloin jotenkin siistiä. Ja poltan edelleen 48-vuotiaana. Tupakkaa ei mene mitenkään järjettömästi, ehkä 10-15 kpl päivässä ja etenkin aamuisin poltan ainakin 3-4 kpl tunnin sisään, ihan tavan vuoksi, herätäkseni kunnolla, saadakseni vatsan toimimaan.

Pitkätkin lentomatkat menee ihan huoletta, en mieti röökiä kun tiedän etten pääse röökille, mutta välittömästi koneen laskeuduttua alkaa röökihuoneen etsintä. Jos olen todella kipeä, kuumeessa tjtn, niin en mene tupakalle. Mutta muuten se rytmittää päivää. Aamusavut, hermosavut, ruokasavut, v*tutukseen savut, illan viimeiset savut. Autossa on kans kiva poltella. Ja kun nauttii alkoholia. 

Mietin että miten muut rutiinipolttelijat on päässeet eroon tupakasta? Ei se VOI olla niin helppoa, että kunhan vaan lopetin, etenkin jos on polttanut yhtä kauan kuin minä. Olen jo ostanut nikotiinisuihkeen helpottamaan niksoja, mutta poltan loppuun ainakin tuon askin mikä on vielä kesken, ettei oo houkutuksia tupakoiden muodossa sitten kun on se ensimmäinen aamu ilman tupakkaa. Haluan lopettaa, ennen kuin ahtaumaa tai muuta ikävää löytyy, mutta tuntuu tosi vaikealta edes ajatuksena!

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä poltin noin 20 vuotta reilun askin päivässä.

Vuosia yritin lopettaa. Kokeilin vähentää. Kokeilin laastareita, purkkaa, vieroituslääkettä... Mikään ei auttanut.

Sitten vaan päätin lopettaa. Se päätös on pitänyt. Välillä unohdan, etten enää polta ja tekee mieli mennä vetämään rööki esim. paskan duunipäivän jälkeen. Ja lopettamisesta on kohta se 20 vuotta. Tupakan haju ei ällötä, ellei ole jotain mahorkkaa, vaan nuuhkin ihan mielelläni toisinaan ilmassa leijuvaa hyvää tupakkasavua. ;-)

Vierailija
82/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poltin n. 40 vuotta ja sitten lopetin 3 vuotta sitten enkä ole sen jälkeen tupakkaa suuhuni laitttanut. Sain lopettamiseen avuksi julkisesta terveydenhuollosta vieroituslääkereseptin ja ohjeet lopetukseen eikä lopetus ollut edes järin vaikeaa sen jälkeen, kun olin saanut metkittuä kalenteriin päivän milloin tupakointkni päättyy. 

Mä lopetin reilun 20 vuoden polttamisen ihan extempore ja yllärinä itsellenikin. Mulla siis jäi röökikin aamulla kesken kun ei se kahden hatsin jälkeen vaan maistunutkaan enää. Tai siis nuo kaksi hatsiakin etoi ja oli ihan yök (samalla tavalla siis kun kipeänäkään ei rööki ikinä maistunut mutta en vaan ollut kipeä).

Jotenkin se oli hirveän helpottavaa, etten enää polttanut ja tuntui että vihdoin olen oma itseni eli mulla ei koskaan ollut tupakoitsijan identiteettiä vaan jotenkin oudosti en pitänyt

Tupakoinnin lopettamisen vaikeutta liioitellaan ja hyvin vähän kerrotaan, että lopettamiseen on saatavissa helposti julkisesta terveydenhuollosta tai vaikka työteterveyshuollosta tehokasta apua vieroituslääkkeen muodossa. Jo sekin auttaa lopetuspäätöksen tekemisessä jos motivoi itsensä jollakin lopetukseen, minua motivoi n. 300 euron säästö kuukaudessa mikä on merkittävä säästö juuri eläkkeelleelle jääneelle, joka opettelee tukemaan toimeen pienemmillä tuloilla. En uskalla edes ajatella sitä kokonaissummaa minkä olen sauhutellut 40 vuoden aikana ilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommentoineille! Minä taidan olla omasta tuttavapiiristäni viimeisiä, jotka vielä kessuttelee. Kaikki vanhat kaverit ja tutut, jotka veti ketjussa tupakkaa ovat yksi toisensa jälkeen lopettaneet. Yllätyin kun aikoinaan luin jostain, että jopa Ville Valo on lopettanut tupakoinnin, ja kaveri poltti kuitenkin 3-5 askia päivässä! Minä poltan noin puoli askia, ja olen muka pahemmassa koukussa kuin hän! Se on se henkinen juttu. En ole nytkään polttanut sitten eilisillan, eli kymmeneen tuntiin, eikä silleen tee mieli, mutta mietin koko ajan tupakalle menemistä. Koska se nyt vaan kuuluu aamuun. 

Ap.

Vierailija
84/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap! Itse lopetin tupakoinnin viime syksynä yli 20 vuoden tupakoimisen jälkeen. Onnistut kyllä jos vain haluat.

Vierailija
85/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap,

On mahdollista. Poltin yhtä kauan kuin sinä. Kannoin jatkuvaa syyllisyyttä asiasta ja terveysnäkökohdat, hajuhaitat ja inho riippuvuudesta johtivat siihen, että lopetin aikalailla seinään. Olin ostanut apteekista kaikenvahvuiset nikotiinivalmisteet, ne jäi käyttämättä kun kertakaikkiaan päätin, että nyt tämä touhu on loppu. Ainoastaan muutamana aamuna tuli tarve aamukahvin kanssa röökille, mutta en antanut periksi. Kasvojen ihokin muuttui käsittämättömän paljon paremmaksi.

Elämäni paras päätös.

Vierailija
86/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin tupakoinnin 45v sauhuttelun jälkeen. Lopettaminen oli yllättävän helppoa, kun olin psyykannut itseäni siihen puoli vuotta. Uuden vuoden lupauksena lopetin kylmiltään, ilman mitään nikotiinilaastsreita tms. Puolitoista vuotta olin polttamatta ja lihoin 20kg, kun korvasin tupakan herkuilla. Kuukausi sitten aloin polttamaan uudestasn ja heti loppui hetkkujen himoitseminen. Olen laihtumut 5kg kuukaudedsa, kun taas savutan.

Vierailija
87/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas vähän millaisia vieroitusoireita koitte kun lopetitte, siis fyysisiä ja psyykkisiä? Menikö yöunet, vatsa kovalle tai kuralle, päänsärkyä? Sen tiedän että itse tulen olemaan ärtynyt ja lyhytpinnainen, kuten aina kun tupakat ovat päässeet loppumaan eikä ole vara-askia. Yleensä mulla kyllä on aina pari avaamatonta askia jemmassa, ettei sitä kauhua ole monesti tullut koettua. Nuo fyysiset oireet kiinnostaa, koska en ole koskaan aiemmin ollut lakossa tai edes yrittänyt lopettaa. 

Ap.

Vierailija
88/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
89/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani ainakin lopetti niin, että perjantaina päätti ja lauantaista eteen päin ei koskaan koskenut tupakkaan. On pitänyt jo vuosia. Vaikeampaa se kituuttaminen siinä rajalla, kun ei tiedä polttaako vai ei.

Entiset tupakkafirmat huomast että he ei ole tupakkabisneksessä, vaan nikotiinibisneksessä. Nykyään vieroitushoito on jo tärkeämpää kuin tupakkabisnes.

Vierailija
90/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerralla lopetin ja lielestäni hyvä keino.

Yritin aiemmin nikotiinikorvaustuotteitten kanssa mutta ne piti vaan riippuvuutta yllä ja kuitenkin tupakointiin verrattuna puuttui jotakin. Elintupakkaa teki mieli.

Kunnon muutaman viikon kärsimyskuuri ja tupakoivien ystävien välttely auttaa asiassa.

Sitten helpottaa.

Kannattaa ajatella tupakoimattomuuden hyviä puolia, eli ei tarvitse jatkuvasti huolehtia tupakan riittämisestä ja tulentekovälineitten mukana olemisesta. Myös aikaa riittää enemmän muuhun.

Myös itsensä raikkaammaksi kokemisen tunne on aivan mahtava aiempaan verrattuna.

Vierailija
91/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin kymmeniä vuosia, ehkä noin 40 vuotta yhteensä. Vuosi sitten lopetin yhtäkkiä. Päätin vaan, että enää en polta. En käyttänyt mitään korvaushoitoja. Ei ole juuri koskaan mieli tehnyt tupakkaa enää. 

Vierailija
92/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka keuhkoahtauma ei välttämättä kovin montaa vuotta elämästä loppujen lopuksi vie, niin senkin voi välttää lopettamalla, vaikka olis jo harmaata hiuksissa.

Vierailija
93/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samanlainen tausta tupakoitsijana, ikää 49

. Viimeiset kymmenen vuotta olen tehnyt henkistä työtä tupakoinnin lopettamiseen, takana varmasti kymmeniä eri pituisia lakkoja. Viimeisinä aikoina tupakointi alkoi  tuntua niin pahalta, että tupakoidessa vain ahdisti ja masensi.

Nyt ilman tupakkaa yli puoli vuotta, ilman mitään korvaavia tuotteita yms. Taisteluahan tämä on! Ei enää joka päivä tule mielihaluja, ehkä kerran viikossa. Mutta tunnen myös suurta ylpeyttä, riemua ja helpotusta ja olen vakuuttunut, että tässä tämä oli.

Tsemppiä kaikille lopettaville!

Vierailija
94/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes aio lopettaa. Olen ollut nytkin kuukausia ilman, mutta en ole lopettanut. Välillä on annettava keuhkoille happea.

Tästä pystyisi lopettamaan, kun saisi aikaan asennemuutoksen ja jotain röökin tilalle. Jotain mikä karkottaa ihmiset, haisee yhtä pahalle muttei tapa ja nikotiinia on ikävä.

Minusta on  helpompi katkaista riippuvuus kerrasta kuin käyttää korvaavia. Niihin jää kiinni, kun sosiaalinen tuki /kontrolli puuttuu (valitus hajusta). Fyysinen tuska ei kestä montaa päivää. Loput on henkistä ja siihen ei kannata ottaa nikotiinia, jos siitä kerran haluaa eroon. 

Vierailija
95/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä

Vierailija
96/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas vähän millaisia vieroitusoireita koitte kun lopetitte, siis fyysisiä ja psyykkisiä? Menikö yöunet, vatsa kovalle tai kuralle, päänsärkyä? Sen tiedän että itse tulen olemaan ärtynyt ja lyhytpinnainen, kuten aina kun tupakat ovat päässeet loppumaan eikä ole vara-askia. Yleensä mulla kyllä on aina pari avaamatonta askia jemmassa, ettei sitä kauhua ole monesti tullut koettua. Nuo fyysiset oireet kiinnostaa, koska en ole koskaan aiemmin ollut lakossa tai edes yrittänyt lopettaa. 

Ap.

Vatsa lakkasi aamuisin toimimasta pelkkä kahvi ei auttanut,myös rauhattomuutta ja ahdistusta oli muutamia viikkoja.Mutta positiiviset asiat kyllä kumos nuo hapen otto parani samoin haju ja makuaisti yskä helpotti melko nopeasti.tsempit

Vierailija
97/99 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps.Ääni kirkastu kummasti.ei se möree ollu mutta semmone tukkone kumminki

Vierailija
98/99 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on oltu kaksi vuorokautta tupakoimatta, mutta vape on ollut korvikkeena. En olisi ilman sitä kyllä pärjännytkään, joten kiitos hänelle/heille, jotka sitä ehdottivat! 

Tupakka ei juurikaan käy mielessä, kun vapesta saa lähes saman tuntuman kurkussa kuin savujen vetämisestä keuhkoihin, eikä tule höyryteltyä läheskään yhtä paljoa mitä yhden tupakan polttamiseen meni. Tupakkahan tuli aina poltettua loppuun, teki sitä enää mieli tai ei. Nyt riittää kun höyryttelee neljät tai viidet henkoset ja sillä pärjää pitkään. Aikanaan sitten vähennetään nikotiinin määrää ja rimpuillaan irti höyryttelystäkin, mutta nyt on hyvä olla! Sormet tai hengitys ei haise pahalle ja rahaakin tulee säästymään melkoisesti! 

Ap.

Vierailija
99/99 |
19.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Aloin polttamaan 15-vuotiaana ja lopetin 53-vuotiaana. Olin yrittänyt lakkoa tätä ennen nikotiinilaastareilla (fail), nikotiinipurkalla (fail), apteekin 2 mg pusseilla (fail) ja Zybanilla (4 kuukautta ja fail).

Nyt olen ollut kohta 2 vuotta ilman tupakkaa nikotiinipusseilla ja kivuttomasti. Itselle oikea vahvuus on suunnilleen 12-16 mg/pussi. Kaverin 50-vuotisjuhlissa vuosi sitten sorruin kokeilemaan röökiä muutaman oluen jälkeen. Maistui paskalta ja tuntui "epätyydyttävältä" verrattuna nikotiinipussiin. Kokeilu jäi siihen yhteen puolikkaaseen enkä alkanut polttaa uudestaan.

Kokeile ehdottomasti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan