Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoinnin lopettaminen yli 30 vuoden sauhuttelun jälkeen, onko ees mahdollista

Vierailija
16.06.2024 |

Aloitin päivittäisen tupakoinnin joskus 14-vuotiaana, kun kaikki kaveritkin poltti ja se oli silloin jotenkin siistiä. Ja poltan edelleen 48-vuotiaana. Tupakkaa ei mene mitenkään järjettömästi, ehkä 10-15 kpl päivässä ja etenkin aamuisin poltan ainakin 3-4 kpl tunnin sisään, ihan tavan vuoksi, herätäkseni kunnolla, saadakseni vatsan toimimaan.

Pitkätkin lentomatkat menee ihan huoletta, en mieti röökiä kun tiedän etten pääse röökille, mutta välittömästi koneen laskeuduttua alkaa röökihuoneen etsintä. Jos olen todella kipeä, kuumeessa tjtn, niin en mene tupakalle. Mutta muuten se rytmittää päivää. Aamusavut, hermosavut, ruokasavut, v*tutukseen savut, illan viimeiset savut. Autossa on kans kiva poltella. Ja kun nauttii alkoholia. 

Mietin että miten muut rutiinipolttelijat on päässeet eroon tupakasta? Ei se VOI olla niin helppoa, että kunhan vaan lopetin, etenkin jos on polttanut yhtä kauan kuin minä. Olen jo ostanut nikotiinisuihkeen helpottamaan niksoja, mutta poltan loppuun ainakin tuon askin mikä on vielä kesken, ettei oo houkutuksia tupakoiden muodossa sitten kun on se ensimmäinen aamu ilman tupakkaa. Haluan lopettaa, ennen kuin ahtaumaa tai muuta ikävää löytyy, mutta tuntuu tosi vaikealta edes ajatuksena!

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lopetti tupakoinnin kuin seinään kuutisen vuotta sitten ja ihme kyllä on sietänyt mun tupakoimista, vaikka välillä sanoo että haisen ihan tuhkakupille, kun tulen ulkoa sisälle. Hän tosin alkoi napostella karkkia ja muuta makeaa silloin kun lopetti ja lihoi kymmenisen kiloa alle vuodessa. Tosin laihdutti ne pois kun tajusi asian. Jotain lihomista minä tässä kohtaa viimeiseksi haluan

Ap.

Vierailija
22/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen historia. Lopetin neljä vuotta sitten. 

Ensimmäinen päivä meni ihan helposti ja vasta toisena päivänä tulivat oireet. Oli pakko hakea nikotiinipurkat kaupasta, ensin se kaikkein vahvin 4mg ja sillä kun sai sen tupakanhimon laantumaan siirryin 2mg vahvuiseen purkkaan ja siitä lopulta 1mg imeskelytabletteihin. 

Mutta koska olen ilmeisen taipuvainen addiktoimaan itseäni jäin koukkuun noihin korvaustuotteisiin. 

Nyt olen vuoden syönyt xylitolipurkkaa ja olen ilmeisesti siihen koukussa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poltin 40v nyt puoli vuotta polttamati,tupakointi oli aika saman laista kun sulla,eli on se mahdollista joskin vaikeeta.

Mitä tehdä aamulla sen kahvi- tai teekupposen jälkeen kun ei menekään tupakalle? Tai kun joku työasia stressaa ja normisti menisi tupakalle miettimään rauhassa asiaa? Siis tää tulee olemaan mulle vaikeinta! 

Ap.

Sinun pitää aluksi myös muuttaa tätä rutiinia. Juo kahvin sijaan kofeiinitonta teetä, mehua, tai mitä tahansa mistä nautit. Kofeiini ja nikotiini linkittyy aivoissa yhteen. Juo siis ensimmäinen kahvikuppi vaikka vasta töissä. Itse pääsin aamutupakoinnista eroon tällä tavalla. Huomasin että aamulla tupakkaa tekee mieli vasta kahvin jälkeen, joten kokeilin olla ilman. Nyt on myös muu tupakointi vähentynyt tosi paljon, ja päämäärä on lopettaa kokonaan.

Vierailija
24/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdin polttaa yli 30 vuotta noin 5 askia viikossa. Sitten ostin sähköhöyrystimen ja siihen loppui polttaminen. Ei kai tämäkään terveellistä ole, muttei tässä ainakaan häkää ja tervaa ole. 

Tämä. Lisäksi ei ole läheskään niin kallista.

Vierailija
25/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä pakko ole lopettaa kun kerran noin paljon mietityttää. Itse poltan kuolohon asti ei mitään mielenkiintoa edes lopettaa. Kahvi ja tupakka aah!

Vierailija
26/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltin n. 40 vuotta ja sitten lopetin 3 vuotta sitten enkä ole sen jälkeen tupakkaa suuhuni laitttanut. Sain lopettamiseen avuksi julkisesta terveydenhuollosta vieroituslääkereseptin ja ohjeet lopetukseen eikä lopetus ollut edes järin vaikeaa sen jälkeen, kun olin saanut metkittuä kalenteriin päivän milloin tupakointkni päättyy. 

Vierailija
27/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista. Se pitää tajuta että alku on tosi hankala, mutta kun vaan sinnikkäästi kestää se HELPOTTAA kyllä. Itsellä tuli puoli vuotta koko ajan mielitekoja (viikko viikolta vähemmän ja vähemmän, ekana viikkona varmaan 5min välein :D) ja puolen vuoden kohdalla tuli se "eissaatana, en voi käsittää miksi oli joskus tarve polttaa." Ja vaan 2 ekaa viikkoa oli oikeasti tosi haastavat. Sen jälkeen vaan ikään kuin seurailin rennosti, että aha aivot haluaisi röökiä mutta onpa kiva kun ei tarvitse enää sauhuttaa. Alkoi tulla hillitöntä riemuntunnetta kun huomasi että mustahan taitaa olla tähän. Sinustakin on varmasti lopettamaan. Sitkeyttä, viisautta ja voimaa sinne, tee kaikkesi!

Vierailija
28/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä olla polttamatta jonkin aikaa. Tupakka alkaa haista niin pahalta, et sekin on syy olla polttamatta. Haisee vaatteet ja hiukset  mutta tosiaan vaatii jonkun aikaa, että haistat sen.  Ei ole helppoa, puoli vuotta mennyt ja välillä vielä tekee mieli polttaa. Haistele ihmisiä jotka on käynyt tupakalla, ihan karsea haju. Syö jotain minkä jälkeen tupakka ei maistu hyvältä. Tsemppiä sinulle

Vierailija
29/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vedin askin (pahimmillaan meni maxiaski) päivässä 10 vuoden ajan. Jossain kohtaa olin ihan varma etten voi ikinä päästä röökistä eroon. Ihmettelin miten savuttomat selviytyy päivistä ja erityisesti stressaavista tilanteista ilman henkostakaan. Aamulla ensimmäisenä pistin kahvinkeittimen päälle, sitten kahvia odotellessa ekoille savuille. Sitten uudestaan kahvin kanssa... Aamusta iltaan aina tilaisuuden tullen savut keuhkoihin. Jatkoin polttamista jopa siitäkin huolimatta että näin anoppini kuolevan levinneeseen syöpään, jossa emokasvain oli keuhkoissa. Anoppi poltti tupakkaa n. 40 vuotta. Jatkoin polttamista myös lapseni syntymän jälkeen vaikka odotusajaksi lopetin. 

Vuosi sitten keväällä jotain oikeasti naksahti hyvällä tavalla mun päässä. Röökin poltto alkoi tuntua vastenmieliseltä. Rupesin pohtimaan elämää ja sen haurautta. Tahdon olla tässä maallisessa elämässä mukana niin pitkään kuin suinkin mahdollista enkä hal

Kiitos tästä kommentista! Minäkin vedän ekan tupakan kun olen laittanut teeveden kiehumaan, ja toisen poltan sen valmiin teekupin kanssa. Sit vielä kaksi tai kolme ihan vain polttamisen ilosta. Aina kun joku asia ottaa päähän tai on vain tylsää, niin röökille. Mä olen naureskellut tuttaville, etten varmaan lopeta koskaan, että tupakointi on minulle yhtä normaalia kuin hengittäminen, ja että on outoa miten harva nykyään polttaa. Pariisissa tosin kaikilla näytti olevan savuke suussa, miehillä ja naisilla, yhteiskuntaluokasta huolimatta. Itse olen ainakin Suomessa ihan outolintu kun pistän jossain tupakaksi. Sukujuhlissa olen aina ainoa, joka etsii tupakkapaikkaa. Jotenkin noloa. 

Jokin naksahdus minunkin päässäni on käynyt, kun mietin nyt koko ajan lopettamista, ainoastaan se toteutus tuntuu vaikealta. Kiitos tsempeistä! 

Ap.

Vierailija
30/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan myös suosituksen tuolle sähkötupakalle. 20 vuotta tuli tupakoitua vähintään aski päivässä. Ainä välillä yritin lakkoa purkkien ja suihkeiden avulla, mutta ei onnistunut mulla. Vuosi sitten hommasin tuon sähkötupakan ja aluksi oli 12 vahvuus, sitten vähensin kutoseen. Sen jälkeen kolmoseen ja nyt on menty 2 kuukautta kokonaan ilman. Tsemppiä.

Vierailija
31/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin vähentämällä 8.5.4.3.1 jokasta pari viikkoo.Viimmiset viikot pelkkä aamusavu mulle sopi toi ko ei ollu täysin kielletty

Vierailija
32/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isävainaa aloitti 14-vuotiaana ja lopetti, kun täytti 50. Eli kai se onnistuu

Vierailija
33/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi asiaa:

1. luovut nistimentaliteetista joka tupakoitsijoilla on

2. heräät todellisuuteen etkä poista mielestäsi sitä tuhoa mitä teet jokaisella keuhkoihin vedetyllä myrkkysavulla.

Vierailija
34/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pusseilla lopetin

Vierailija
35/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ehdin polttaa yli 30 vuotta noin 5 askia viikossa. Sitten ostin sähköhöyrystimen ja siihen loppui polttaminen. Ei kai tämäkään terveellistä ole, muttei tässä ainakaan häkää ja tervaa ole. 

Siinä on parafiinia, joka tukkii keuhkot tosi tehokkaasti, on paljon tehokkaampaa kuin terva. Lisäksi siinä höyrystyneessä kaasussa voi olla mukana mitä tahansa elohopeasta ja lyijystä aromiaineiden hajoamistuotteisiin 😍

Perinteinen tupakka tuhoaa keuhkot kymmenissä vuosissa, sähkötupakka tuhoaa ne pahimmillaan kuukausissa.

Vierailija
36/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan korvienvälistä kiinni...päätös joko tupakoida tai olla polttamatta.

On se äkänen, koukuttava, siis tupakka.Pitkä, vuosikymmenien ura kovana sauhuttelijana takana, nyt ilman useamman vuoden.En käytä mitään korvikkeita.

Säälittää kun näen tupakoitsijan, tekee mieli sanoa et älä ole idiootti.Ei se soveliasta ole niin sanoa toiselle joten olen vaiti.

Jokainen pystyy halutessaan lopettaa.Pitää vaan päättää.Se on hankalaa mutta sen voi tehdä.

En voi tietää itsestäkään poltanko vielä joskus.Iltaisin mietin joskus et tänäänkin pärjäsin ilman,yes!

Vierailija
37/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sä mietit ihan turhaan noita tekosyitä miksi et onnistuisi. Tai siis ettet ihan aidosti ja oikeasti haluaisi sitten kuitenkaan lopettaa ja etukäteen jo mietit kuinka vaikeaa se on.

Mieti ennemmin vaikka sitä kuinka vaikeaa se oli alaikäisenä aloittaa, saada röökiä, jemmata ne johonkin ettei niitä kotona löydetä taskusta, miten piti peittää se röökin haju hengityksestä syömällä suunnilleen jotain kuusen neulaisiakin ja miten silloinkin piti olla selityksiä miksi vaatteet haisee röökiltä. Tai kuinka koulussa piti välkällä mennä kauemmas kuin nurkan taakse jne ja kuinka saakelin pahalta se rööki haisi ja maistui. Ei ollut helppoa sekään, mutta ei röökaamista aloittaessa sitä miettinyt yhtään, että en mä nyt voi aloittaa kun pitää sitten sitä ja wääwäääwäää kun on vaikeaa kaikki.

Enkä nyt halua masentaa, mutta ehkä saatkin tsemppiä siitä tosiasiasta että jonkin sortin keuhkoahtaumatauti sulla taatusti jo on. Se vaan ei ole vielä edennyt niin pitkälle että huomaisit kunnolla. Siksikin kantsii lopettaa nyt, koska se ei parane lopettamallakaan eli niistä oireista ei pääse ikinä vaan taudin eteneminen vain pysähtyy / hidastuu sille tasolle missä se on.

Vierailija
38/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lääkäriltä Champix-resepti. Itse söin molemmat 12 viikon kuurit, mutta 28 vuotta kestänyt käryttäminen loppui sitten siihen. Syksyllä tulee 10 vuotta täyteen polttamatta.

M54

Vierailija
39/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on parafiinia, joka tukkii keuhkot tosi tehokkaasti, on paljon tehokkaampaa kuin terva. Lisäksi siinä höyrystyneessä kaasussa voi olla mukana mitä tahansa elohopeasta ja lyijystä aromiaineiden hajoamistuotteisiin 😍

Perinteinen tupakka tuhoaa keuhkot kymmenissä vuosissa, sähkötupakka tuhoaa ne pahimmillaan kuukausissa.

Oilisko sulla jotain linkkiä heittää tutkimuksiin, kun itekki tulee höyryteltyä?

Vierailija
40/99 |
16.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poltin n. 40 vuotta ja sitten lopetin 3 vuotta sitten enkä ole sen jälkeen tupakkaa suuhuni laitttanut. Sain lopettamiseen avuksi julkisesta terveydenhuollosta vieroituslääkereseptin ja ohjeet lopetukseen eikä lopetus ollut edes järin vaikeaa sen jälkeen, kun olin saanut metkittuä kalenteriin päivän milloin tupakointkni päättyy. 

Mä lopetin reilun 20 vuoden polttamisen ihan extempore ja yllärinä itsellenikin. Mulla siis jäi röökikin aamulla kesken kun ei se kahden hatsin jälkeen vaan maistunutkaan enää. Tai siis nuo kaksi hatsiakin etoi ja oli ihan yök (samalla tavalla siis kun kipeänäkään ei rööki ikinä maistunut mutta en vaan ollut kipeä).

Jotenkin se oli hirveän helpottavaa, etten enää polttanut ja tuntui että vihdoin olen oma itseni eli mulla ei koskaan ollut tupakoitsijan identiteettiä vaan jotenkin oudosti en pitänyt itseäni edes röökinpolttajana kuin vasta ihan siinä loppuvaiheessa just ennen kuin se vaan loppui kuin seinään.

Ihan hulllua kuinka sitä voikaan itseään pettää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi