Miten perinteisen akateemisen suvun kasvatti ja työväenluokkaisen suvun kasvatti sopivat yhteen?
Onko täällä sellaisia pariskuntia?
En nyt tarkoita pariskuntia, missä ollaan vasta ensimmäisessä tai toisessa polvessa akateemisia, vaan vanhoja akateemisia sukuja, joista oltaisiin naitu duunaritaustainen mies. Miten tavat ja ajatukset ovat eronneet vai sujuiko kaikki hyvin? Missä olette tavanneet?
Itse en tunne ketään duunaritaustaista paitsi työmiehinä tai muissa palveluammateissa. Viimeksi teini-ikäisenä olin tekemisissä duunaritaustaisten ihmisten kanssa vapaa-aikana. Heidän perheensä vaikuttivat aika erilaisilta kuin omani. Täälläkin huomaa, että eroja on paljon.
Kommentit (931)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaapa mikä on riittävän "akateeminen", riittääkö että on maisteri tai DI? Vai pitääkö olla tohtori? Miltä alalta? DI tai vaikka lääkäri on tietyn alan asiantuntija, mutta se ei ehkäpä anna valmiuksia "akateemiseen hienoon keskusteluun" vaikkapa Sibeliuksesta".
Pitäisikö olla vaikka kirjallisuuden tai naistutkimuksen tai jonkun muun yleissivistävien alojen maisteri/tohtori? Tietty jos suvulla on rahaa, ei tarvitse miettiä onko varaa opiskella alaa joka ei työllistä. Suomessa ei taida kauhean monella olla tähän mahdollisuutta.
Ehkäpä AP sekoittaa akateemisen ihailun oikeaan yläluokkaan, joita on esim. Euroopan kuninkaallisissa. Näihin porukoihin ei kyllä pääse vain sillä että on oppiarvo.
Olen sen jo muutamaan kertaan sanonut, mutta kun en käyttänyt allekirjoitusta ap, niin laitan swn uudelleen. Kyse ei ole niinkään akateemisesta koulutuksesta vaan akatemi
Eli ap haluaa vain vastauksia, jotka tulevat omia ennakkokäsityksiä. Jos akateeminen ei käyttäydy kuten ennakkokäsityksen mukaan pitää, hän on vain jotenkin vääränlainen eikä edusta "akateemisia arvoja" (= ap:n arvoja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulle se ateriointi on edelleen peruskonkretiaa. Veitsi, haarukka, pureminen. Abstraktiseen ajatteluun ei riitä kyvyt."
Viitsisitkö vähän avata, mihin ruokailussa tarvitaan abstraktista ajattelua?
Ihmiset luovat turhia arvolatauksia asioille. Klassinen musiikki voi olla hyvää musiikkia, kuten mikä tahansa muukin musiikki voi olla. Ihan turha antaa sille erityisarvoa klassisuuden vuoksi. Ooppera on esitys ja se voi olla hyvä tai huono, kuten nukketeatterikin. Hyvää ruokaa voi saada hienossa ravintolassa tai vaikka nuotion ääressä. Hyvään seuraan voi törmätä lähipubissa tai sitseissä. Snobismi on tympeää ajattelua.
No niin, nyt saatiin ehkä se sivistymättömin kommentti ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
No älä nyt sentään naura, vaikka en ehkä ole tässä paras asiantuntija. Tuo on rumaa käytöstä. Olen liian pitkälle akateemisesta suvusta ja tukevasti ylempää keskiluokkaa. En tunne työväenluokkaa, mutta olen nähnyt vappumarsseja. Mutta jos mitään eroa ei olisi niin eihän mitään ongelmaakaan olisi? Monet työläistaustaiset ovat kuitenkin itse sanoneet, että ovat joutuneet sopeutumaan. Parhaiten tähän varmaan osaisi vastata sellainen työläistaustasta tullut ,joka on tehnyt luokkaretken.
Minä olen luokkaretkeläinen. Omassa lasuudessa siellä vappumarssilla marssittiin. Se oli sitä aikaa kun Suomessa vielä oli isoja tehtaita ja kokonaisia kaupunkeja tehtaan ympärillä. Nythän tehtaat alkavat olla katoamassa halvempiin maihin ja duunareiden luokkatietoisuus on musertunut. Niillä palvelualan duunipaikoilla ei synny sellaista yhteishenkeä kuin valtavissa tehtaissa syntyi. Ei se alepan kassa tai kesäterassin tarjoilia hae d
No alkoholinkäytöstä tuli mieleen, että oma työväenluokkainen sukuni suhtautuu taas alkoholinkäyttöön paheksuvammin. Ex esim. aiheutti paheksuntaa, kun toi sukulaisilleni tuliaisiksi viinipullon. Meillähän ruokajuoma oli mehu, vesi, kotikalja, maito tai piimä. Itse aina mietin, että miksi se oli hänelle niin helkutin vaikeaa sopeutua ja hyväksyä se, ettei kaikkien tapakulttuuriin kuulu viini ja väenväkisin tuputtaa omia tapojaan muille. -toinen luokkaretkeläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinulle se ateriointi on edelleen peruskonkretiaa. Veitsi, haarukka, pureminen. Abstraktiseen ajatteluun ei riitä kyvyt."
Viitsisitkö vähän avata, mihin ruokailussa tarvitaan abstraktista ajattelua?
Ihmiset luovat turhia arvolatauksia asioille. Klassinen musiikki voi olla hyvää musiikkia, kuten mikä tahansa muukin musiikki voi olla. Ihan turha antaa sille erityisarvoa klassisuuden vuoksi. Ooppera on esitys ja se voi olla hyvä tai huono, kuten nukketeatterikin. Hyvää ruokaa voi saada hienossa ravintolassa tai vaikka nuotion ääressä. Hyvään seuraan voi törmätä lähipubissa tai sitseissä. Snobismi on tympeää ajattelua.
No niin, nyt saatiin ehkä se sivistymättömin kommentti ketjuun.
Sivistymättömimmät kommentit on kaikki, joissa yritetään väkisin keksiä eroja ihmisten välille naurettavin perustein. Sivistystä on se, että näkee maailman laaja-alaisesti eikä nyrpistele nenää nuotioille tai pubeissa tavatuille ihmisille jonkun naurettavan ennakkoluulon perusteella.
-ohis
Sivistymättömimmät kommentit on kaikki, joissa yritetään väkisin keksiä eroja ihmisten välille naurettavin perustein. Sivistystä on se, että näkee maailman laaja-alaisesti eikä nyrpistele nenää nuotioille tai pubeissa tavatuille ihmisille jonkun naurettavan ennakkoluulon perusteella.
-ohis
Pubeissa käy proffatkin. Kyse ei olekaan ihmisistä. Mutta on melkoisen sivistymätöntä arvottaa esim. oopperaa tai klassista musiikkia vain jonkun shown tasolle.
Ärsyttävintä on se, että monet akateemiset pitävät automaattisesti omia tapojaan parempina, ja duunaritaustaisen pitää automaattisesti sopeutua.
Minulla on myös kokemusta siitä, että kouluttauduin uudelleen ja vaihdoin akateemisesta asiantuntijatyöstä muutamaksi vuodeksi AMK-tason töihin. Oli aivan ällistyttävää, miten monien ihmisten asenteeseen vaikutti, millainen koulutustaso henkilöllä on.
Vierailija kirjoitti:
Ruokailussa on kyse aika monista asioista. Ylemmällä keskiluokalla on usein oma erillinen ruokailuhuone tai ruokasali, jossa voi olla tauluja ja myös jotain esi-isien kuviakin seinillä. Tosin voivat ne kuvat olla muuallakin. Astiastot, arvokkaat aterimet ja iso ruokapöytä kuuluvat kuvioihin. Eikä missään nimessä mitään alemman keskiluokan Lokki-valaisimia tai Mehiläispesiä roikkumassa ruokapöydän päällä.
No just joo.
Pelkän peruskoulun käyneen isäni kotona on ruokasali erikseen, molemmissa asunnoissa. Seinällä tauluja ja hyllyissä vaaseja ja patsaita. Akateemisen äitini kodissa taas ruokailu tapahtuu keittiössä, missä ei ole seinällä tauluja vaan kalenteri.
Meidän omassa akateemisesta kodissamme ruokailu tapahtuu avokeittiössä, seinällä ei ole tauluja ja kumpikin aikuisista syö silloin kun ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävintä on se, että monet akateemiset pitävät automaattisesti omia tapojaan parempina, ja duunaritaustaisen pitää automaattisesti sopeutua.
Minulla on myös kokemusta siitä, että kouluttauduin uudelleen ja vaihdoin akateemisesta asiantuntijatyöstä muutamaksi vuodeksi AMK-tason töihin. Oli aivan ällistyttävää, miten monien ihmisten asenteeseen vaikutti, millainen koulutustaso henkilöllä on.
Jep. Mä kyllästyin tilapäisesti siisteihin sisähommiin ja pääsin kesäksi töihin seurakunnalle puistotyöntekijäksi. Työkohteissa tapasin paljon turisteja, jotka pysähtyivät usein juttelemaan kanssani. Oli huvittavaa, miten he yllättyivät, kun tiesin joistain asioista enemmän kuin he olettivat. Osa ennakkoluuloista liittyi todennäköisesti siihen, että tein fyysistä työtä ja osa siihen, että oltiin pienellä paikkakunnalla. Heidän maailmankuvaansa ei jotenkaan sopinut, että haalareihin ja lippalakkiin sonnustautunut duunari tuntee kulttuurihistoriaa tai että "pihtiputaalainen" on käynyt Pekingissä (eräs tulisi siis luennoimaan mulle siitä, millaisia kiinalaiset temppelipuutarhat olivat verrattuina suomalaisiin kirkkotarhoihin).
"Eli ap haluaa vain vastauksia, jotka tulevat omia ennakkokäsityksiä. Jos akateeminen ei käyttäydy kuten ennakkokäsityksen mukaan pitää, hän on vain jotenkin vääränlainen eikä edusta "akateemisia arvoja" (= ap:n arvoja)."
Olen jo riittävän monesti sanonut, että kaikenlaiset vastaukset aloituksessa olevaan kysymykseen kelpaavat ml. sivuopolut. Tämä olkoon viimeinen kerta kun sen sanon. Ap
Olisi kiva, jos joku sellainen mies, joka ei itse ole akateeminen eikä arvosta akateemisia ammatteja, lukeneisuutta, tiedettä ja taiteita vastaisi minkä vuoksi hän kuitenkin valittaa akateemisille sinkkunaisille sitä, etteivät he hyväksy häntä treffeille?
Muutama jo vastasi, ettei halua akateemisten kanssa olla missään tekemisissä, mutta näitä valittajia, jotka ajattelevat toisin on kuitenkin palstalla olemassa. Kunhan vain nyt näkisivät tämän ketjun ja kenties kertoisivat miksi noin toimivat. Miksi haluta puoliso, jonka ammattia ei arvosta? Miten hän ajattelee, että elämä sujuisi, kun arvostukset ovat ihan erilaisia? Ap
Akateemistaustainen voi olla rappeutunut tai avuton käytännön asioissa.
Pari ei mielestäni sovi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva, jos joku sellainen mies, joka ei itse ole akateeminen eikä arvosta akateemisia ammatteja, lukeneisuutta, tiedettä ja taiteita vastaisi minkä vuoksi hän kuitenkin valittaa akateemisille sinkkunaisille sitä, etteivät he hyväksy häntä treffeille?
Muutama jo vastasi, ettei halua akateemisten kanssa olla missään tekemisissä, mutta näitä valittajia, jotka ajattelevat toisin on kuitenkin palstalla olemassa. Kunhan vain nyt näkisivät tämän ketjun ja kenties kertoisivat miksi noin toimivat. Miksi haluta puoliso, jonka ammattia ei arvosta? Miten hän ajattelee, että elämä sujuisi, kun arvostukset ovat ihan erilaisia? Ap
Jos nainen näyttää hyvältä ja osaa laittaa ruokaa ja antaa p *llua, muulla ei ole väliä. -Pena
Vierailija kirjoitti:
Akateemistaustainen voi olla rappeutunut tai avuton käytännön asioissa.
Pari ei mielestäni sovi yhteen.
Minusta tuo on yksi ennakkoluulo vain, että akateemiset eivät olisi käteviä. Tunnen monia akateemistaustaisia käsityöläisiä, jotka ovat hyviä ammatissaan juuri siksi, että osaavat yhdistää kädentaidot ja valtavan alansa historian tuntemuksen.
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata kysymykseesi, mutta jäin miettimään lukeneisuutta, tiedettä ja taiteita. Eiväthän läheskään kaikki akateemiset ole kiinnostuneita noista kaikista tai osaa keskustella niistä. Akateemisista löytyy yhtä lailla kapea-alaisia ja vain omiin kiinnostuksenkohteisiinsa jumittuneita kuin ei-akateemisistakin. Esimerkiksi DI-veljeni ei ymmärtäisi yhtään mitään, jos viittaisin vaikka Gallen-Kallelan Symposioniin, koska sellainen ei vaan kiinnosta häntä.
Ei hetero ja homoseksuaalikaan sovi yhteen. Että revipä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Näiden miesten ajatus varmaan on, että niillä naisen arvoilla, ammateilla ja oppineisuudella ei tee mitään. Sen arvo on heille nolla. Ehkä saavat jopa jotain misogynisiä kicksejä siitä, että akateeminen nainen pesee heidän kalsarinsa ja jynssää vessansa. Vastaavasti olen kuullut akateemisilta miehiltä, että välttelevät heikosti koulutettuja naisia, koska joutuvat häpeämään tämän juttuja tuttavien ja ystäviensä seurassa ja ei akateemisen naisen kyky kasvattaa keskiluokkaisia lapsia on heikko.
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Pubeissa käy proffatkin. Kyse ei olekaan ihmisistä. Mutta on melkoisen sivistymätöntä arvottaa esim. oopperaa tai klassista musiikkia vain jonkun shown tasolle.
Eivät ne ole sen kummempaa, kuin yksi esitys muiden joukossa. Taidetta kyllä, mutta niin on moni muukin asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaapa mikä on riittävän "akateeminen", riittääkö että on maisteri tai DI? Vai pitääkö olla tohtori? Miltä alalta? DI tai vaikka lääkäri on tietyn alan asiantuntija, mutta se ei ehkäpä anna valmiuksia "akateemiseen hienoon keskusteluun" vaikkapa Sibeliuksesta".
Pitäisikö olla vaikka kirjallisuuden tai naistutkimuksen tai jonkun muun yleissivistävien alojen maisteri/tohtori? Tietty jos suvulla on rahaa, ei tarvitse miettiä onko varaa opiskella alaa joka ei työllistä. Suomessa ei taida kauhean monella olla tähän mahdollisuutta.
Ehkäpä AP sekoittaa akateemisen ihailun oikeaan yläluokkaan, joita on esim. Euroopan kuninkaallisissa. Näihin porukoihin ei kyllä pääse vain sillä että on oppiarvo.
Olen sen jo muutamaan kertaan sanonut, mutta kun en käyttänyt allekirjoitusta ap, niin laitan swn uudelleen. Kyse ei ole niinkään akateemisesta koulutuksesta vaan akatemiHirveää elitististä sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata kysymykseesi, mutta jäin miettimään lukeneisuutta, tiedettä ja taiteita. Eiväthän läheskään kaikki akateemiset ole kiinnostuneita noista kaikista tai osaa keskustella niistä. Akateemisista löytyy yhtä lailla kapea-alaisia ja vain o
Mua kiinnostaa tässä, oletteko monennen polven akateemisia? Jos ensimmäisen tai toisen polven, oletankin, että kiinnostus noihin on hyvin sattumanvaraista. Itse olen ensimmäisen polven akateeminen ja hyvin kiinnostunut historiasta, olin sitä jo lapsena ja kirjaston kirjojen suurlainaaja. Oli kuitenkin hämmentävää yliopistossa törmätä esim. henkilökunnassa professoreihin, jotka olivat käyneet klassisen lyseon, opiskelleet latinaa, vaikkei se heidän alansa ollut ja joiden sivulauseista selvisi, että historian merkittävät henkilöt, joista itse olin lukenut, olivat heille perhetuttuja ("tätin kirjeenvaihdosta Olavi Paavolaisen kanssa selvisi, että...") tai sukulaisia ("kun setäni oli vuonna 1922 käymässä Genevessä E.N. Setälän kanssa").