Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi viinit haluttiin ruokakauppoihin noin ylipäätään?

Vierailija
10.06.2024 |

Minulle alkoholi ei ole niin oleellinen osa elämää että jaksaisin välittää siitä.

Kommentit (172)

Vierailija
161/172 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmeellinen kansan holhoaminen kieltolailla jatkuu 2000-luvun Eu-Suomessa. 

Vierailija
162/172 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en tarvitse tupakkaa tai esimerkiksi veneilytarvikkeita tai juoksukenkiä, joten miksi niitä ylipäätään myydään?

Yksi luuli että kaupassa ei myydä koiranruokaa jos kauppias ei pidä koirista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/172 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun tällä hetkellä ulkomailla sellaisessa paikassa, missä viinit on ruokakaupoissa ja hinta edullisempi kuin Suomessa, koska ei ole niin kovia veroja hinnoissa. Minun mielestä viiniä tulee ostettua selvästi useammin. Eli kyllä hinta ja saatavuus ainakin minulla selvästi vaikuttavat, enkä ole mitenkään juoppo tai edes lähellä mitään suurkuluttajan rajoja. Toinen kysymys sitten, onko se sitten huono asia, jos vähän enemmän tulee käytettyä viiniä, jos käyttö on kuitenkin hyvin kohtuullista, en tiedä, tuskin. Eli jos nyt jotain määrät kiinnostaa, niin Suomessa menee keskimäärin 1 pullo viiniä kuukaudessa ja täällä Etelä-Euroopassa menee keskimäärin 1 pullo viiniä viikossa. 

Tämä on se, mitä minä olen miettinyt. Kuinka kynnys madaltuu ostaa sitä viiniä. Ja jos on piilojuoppo, niin...  Kiva, kun avasit näin

Jos hinta puolittuu ja saatavuus paranee, niin houkutteleehan se ostamaan enemmän. Jos viinistä tykkää.

Vierailija
164/172 |
10.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on nyt vähän väsynyt Äiti ottaa nyt vähän viiniä

Vierailija
165/172 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on juoppoa Suomen kansa. Siitä puhe, mistä puute. 1969 tuli keskiolut kauppoihin, ihan turha päätös sekin. Nyt sitten vahvat oluet ja miedot viinit. Tästä tulee taas rähinää, perheriitoja ja sokeritautisten lihavien kaljapierujen hoitotarvetta. Poliisilta loppuu putkat mihin säilöä nämä kaljaukot. Suomalaisista ei koskaan tule eurooppalaisia. Kylmä pimeä talvi. Jos jostain saa viinapullon, se juodaan kerralla tyhjäksi. Suomalainen ei naura kuin päissään, se on kansan perusluonne. Ja jos akka yrittää häiritä ryyppäämistä, se pistetään nyrkillä järjestykseen.

Vierailija
166/172 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse viiniharrastelijana näen useamman syyn. En näe itse tarvettaa siirtää "alkoholia" ruokakauppohin, mutta viinit kyllä.

Alkon valikoima on todella huono. Pelkkiä bulkki-tuotteita ja esim. monilta Ranskalaisilta omilta lempi-alueiltani ei käytännössä löydy viinejä. Itse ostan kaikki viinit muualta Alkon huonon valikoiman takia. Alkoa tulisi verrata isoihin mega viinimyymälöihin, ei pieniin butiikki-myymälöihin mitä ihmiset yleensä tekee. Alkossa on punaviinejä vähän yli 3000 valikoimassa ja ensimmäisestä googlesta vastaan tulevasta viinikaupasta EU:sta löytyy yli 8000. Ero on suhteettoman suuri. Alko tilaa ilmeisesti minimissään 10000 litraa, eli pelkkää bulkkia siellä on.

Viinin vapautus kauppoihin loisi ainakin kaupunkeihin butiikki-myymälöitä paremmalla valikoimalla: jo ensimmäinen on tulossa Helsinkiin vaikka vasta 8% vapautettiin!

8% vapautuksen ohessa Alko ilmeisesti laski hintojaan kilpailun johdosta. Minulla ei ole kuin 1 esimerkki antaa oluista, mutta Leffe Blonde oli aikaisemmin Alkossa 4,29eur ja nyt sama kuin kaupassa 3,99eur. Eli kilpailu laskee myös Monopolin riistohintoja.

Jos Alko olisi pörssiyhtiö, ei sitä ostaisi kukaan. Se on noin 1,3 miljarin liikevaihdon yritys, ja tekee noin 30-40 miljoonaa liikevoittoa (corona vuonna 60milj). Pörssissä yhtiö olisi niin pohjasakkaa, että sitä ei kukaan huolisi.

Vierailija
167/172 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää rahaa

Vierailija
168/172 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan kysymys kuuluu että miksi niiden pitäisi olla vaan Alkossa. Ei ole mitään muuta järkeä kuin haitata suomalaisten ja kaikkien resursseja. Joissain paikoissa Alkot saattaa olla vähän harvemmassa ja menee kuudeltakin kiinni. Pelkkää turhaa kiusantekoa.

Vierailija
169/172 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä ei ole sinulle väliä niin miksi teet asiasta aloituksia?

Vierailija
170/172 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käytä maitotuotteita. Miksi niitä myydään kaupassa?

Vierailija
171/172 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun rapajuopot ovat siitä vinkuneet jo vuosia. He kun eivät pysty elämään ilman kaljaa vahvempia juomia, eivätkä jaksa Alkoon asti mennä.

Vierailija
172/172 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin niin, että alkoholin myynti tapahtuisi edelleen erillisessä alkolimyymälässä (joka voisi olla marketin tms. yhteydessä tietenkin). Alkoholimyymälä voisi olla myös yksityisen yrityksen omistama ja toimintaa viranomaiset sitten valvoisivat eli luovuttaisiin valtion Alkon monopolista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi