IS:Lääkärit käännyttivät Sinin päivystyksestä kolme kertaa - Lopulta tulehtunut haava oli niin paha, että Sinin jalka jouduttiin amputoimaan
Mielenterveystaustan omaavat potilaat eivät saa Suomessa yhtä laadukasta hoitoa fyysisiin vammoihin ja sairauksiin kuin muut. Asian vahvistaa Ilta-Sanomille Mieli Ry:n johtava asiantuntija Kristian Wahlbeck, joka on itsekin tehnyt tutkimusta aiheen parissa.
Järkyttävää!!
Kommentit (188)
Ja tätä ihmistä ei ole mukamas autettu? Suora lainaus jutusta:
"Viimeisen viiden vuoden aikana Sini on kirjattu sairaalaan sisään yli 50 kertaa."
Kaikkia ei vain voida auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt hän saa sitä kaipaamaansa huomiota. Tilanne yhdistettiin lääkkeeseen, ja voi olla, että niin onkin. Mutta sen näkee sitten kun kotiutuu, että mikä vaikutus yksin ololla on. Palaako "näkymätön lapsi" ja "kukaan ei kuule minua" aikuinen, kun pitää alkaa elää normaalia arkea? Nyt läsnä on koko ajan joku, ja someseuraajat päälle.
Mikä häiriö sinullakin on, kun tuotat noin omituista ja asennevammaista tekstiä?
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on, kun mielisairaalat lakkautetaan ja kaikki työnnetään koteihinsa pillereitten kanssa, ja kutsutaan sitä avohoidoksi. Apua eivät saa mistään ja ongelmat pahenevat, sen näkee kyllä hyvin ihan katukuvastakin. Sitten tulee fyysisiä sairauksia, mutta nekin niputetaan mt-ongelmiksi ja kirjoitetaan lisää pillereitä ja lähetetään taas kotiin.
Sellaista on hyvinvointivaltion terveydenhuolto.
Ei liity mitenkäään tähän asiaan jos ihminen kerran asiallisesti haki apua eikä sitä saanut. Kommenttisi ymmärtäisi jos henkilö olisi jäänyt jalkansa kanssa kotiin eikä olisi missään vaiheessa hakeutunut avun piiriin. Ja tiedän itsekin mt taustan omaavana ihmisenä, että mihinkään somaattisiin vaivoihin en saa apua, en yhtään mihinkään. Oli mikä tahansa vaiva niin aina on minulla päässä vikaa eikä minua vaivaa mikään, vaikka kaikki testitulokset ja kuvat osoittaisi että vikaa on paljonkin niin meidän pää perseessä elävä lääkärikunta on jossain dissosiatiivisessa tilassa eläviä kusipäitä, että silminnähden nähtävä totuus, minkä he itsekin toteavat, muuttuu tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuo "ruikutustarina" ketjusta löytynyt vaan tuosta jutusta. Ja toki osaan olla kiitollinen. Ja ylipäätään tarkoitin nykyaikaa koko ajan toitotetaan joka puolelta kuinka kaikki on niin kauhean traumatisoituneita, ihan kuin traumoista ei pystyisi pääsemään irti.
Nykyään on enemmän tietoa traumoista, kuin ennen. Se on varmaan yksi syy, miksi aiheesta puhutaan enemmän. Ennen oli tapana siirtää trauma eteenpäin (ylisukupolvinen trauma). Nykyään moni haluaa tietoisesti katkaista tämän ketjun.
Väännetään nyt rautalangasta. Tai miten tämän nyt selittäisi. No ensinnäkin tähän aihepiiriin liittyen kerrotaan vain uhritarinaa, harvoin näkee selviytymistarinoita. Sitten ne kirjat ja jutut jotka kertovat traumois
Nyt menee lainaukset päin peetä. Mutta en puhunut mistään ryhtiliikkeestä. Olen itsekin saanut terapiaa mutta jossain vaiheessa tämä uhriutuminen on vaan jätettävä taakse ja alettava elämään.
sama
Vierailija kirjoitti:
"Viimeisen viiden vuoden aikana Sini on kirjattu sairaalaan sisään yli 50 kertaa."Kaikkia ei vain voida auttaa.
Ymmärrät varmaan että vaikeasti sairas ihminen tarvitsee pitkän kuntoutuksen ja kunnon hoitosuunnitelman jota noudatetaan, ei mitään yhden päivän piipahduksia osastolla? Vai onko se mielestäsi tehokasta "apua", että ihminen kirjataan osastolle sisään, pidetään vähän aikaa ja lähetetään kotiin? Missä kohtaa se apu siinä ilmeni?
Vierailija kirjoitti:
"Viimeisen viiden vuoden aikana Sini on kirjattu sairaalaan sisään yli 50 kertaa."Kaikkia ei vain voida auttaa.
Kuten sinua ei selvästikään voitu, ja nykyään oksennat päivät pahaa oloasi vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä tuo "ruikutustarina" ketjusta löytynyt vaan tuosta jutusta. Ja toki osaan olla kiitollinen. Ja ylipäätään tarkoitin nykyaikaa koko ajan toitotetaan joka puolelta kuinka kaikki on niin kauhean traumatisoituneita, ihan kuin traumoista ei pystyisi pääsemään irti.
Nykyään on enemmän tietoa traumoista, kuin ennen. Se on varmaan yksi syy, miksi aiheesta puhutaan enemmän. Ennen oli tapana siirtää trauma eteenpäin (ylisukupolvinen trauma). Nykyään moni haluaa tietoisesti katkaista tämän ketjun.
Väännetään nyt rautalangasta. Tai miten tämän nyt selittäisi. No ensinnäkin tähän aihepiiriin liittyen kerrotaan vain uhritarinaa, harvoin näkee selviytymistarinoit
Hienoa että olet saanut apua, mutta kaikki ei sitä saa, ja siitä me nyt keskustelemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä psykalla työskentelevät tietävät, mistä häiriössä tässä on kyse ja miten sitä hoidetaan.
Paraneeko potilaat?
No, mitäpä luulet, voiko kaikista häiriöistä tai sairauksista parantua. Luuletko, että jossain psykiatrian osastolla terapoidaan potilaat terveiksi? Akuutit osastojaksot ovat lyhyitä, osastot ovat ylipaikoilla ja henkilöstöåula on valtava. Ei sinne osastoille mitään itsensä viiltelijöitä kaivata, koska psykoottisten potilaiden hoito on priorisoitava.
Psykoottinen potilas ei ole mitenkään tärkeämpi ihmisenä kuin syvästi masentunut. Kumpikin ansaitsee hoitoa. Hyi yök jos sinunkaltaisia ihmisiä tekee mielenterveystyötä. Oletko miettinyt että sinul
Sinä et mitään hoitoonpääsyn kriteereitä päätä. Syvästi masentuneet pääsevät osastolle hoitoon, ja heille löytyykin usein tehokkaita hoitoja, muutakin kuin lääkkeellisiä. Psykiatrialla hoidetaan paljon ns. persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä, ja heitä ei auta pitkät osastojaksot. Ainoastaan DKT terapia ja VASTUUNOTTO OMASTA ELÄMÄSTÄ auttaa heitä. Perehdy asioihin kunnolla, ennenkuin alat syyllistämään ammattilaisia!
Kuka hyppää sillalta alas itsemurhaa yrittääkseen? No tämä 'ongelmatapaus' tietenkin. Kuka huuhtoo kurkusta alas yliannostuksen lääkkeitä? Tämä 'ongelmatapaus'. Kaikki lähtee ihmisestä itsestään. Olen itse tajunnut tämän nykypäivänä. Olen siis mielenterveysongelmainen ja moni asia on muuttunut. Olet itse itsesi kuningas. Eriasia on että jos sairastaa psykoosia ja on hyvin harhainen, on väärä lääkitys, ei terapiakontakteja jne.
Mutta näitä näkee paljon. Sekaisia ihmisiä kadulla, harrastuksissa, missä vaan ja vain väliaikaista apua saadaan.
Niin kauan, kun ihmisen hoito on niin medikalisoitunutta kuin se Suomessa on, ei tule muutosta.
Tiede on todistanut, että ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmisen kaikkeen toimintaan vaikuttaa psyykkinen eli henkinen osa-alue, fyysinen eli kehollinen osa-alue ja sosiaalinen eli vuorovaikutteinen osa-alue.
Olen itse melko lääkevastainen ja pidän terveistä elintavoista huolta. Lääkkeet usein turruttavat oireen, mutta eivät hoida juurisyytä. Suomalainen lääkärinkoulutus tähtää siihen, että oireeseen etsitään oikea lääke. Tästä johtuen kannustan kaikkia pitämään itsestään huolta, niin kauan kuin siihen kykenee. Se on paras vakuutus minkä voi saada ja kaikki voivat itse vaikuttaa itseensä. Ei niin helppoa, kuin heittää pilleri naamaan, mutta toimii varmasti pikku hiljaa.
Kommentoijalle nro 85: Ylimielisyytesi ja tuomitseva asenteesi eivät todellakaan anna sinusta kovin toipunutta kuvaa. Muiden keskeneräisyys näyttää olevan sinulle ylivoimainen asia kestää. -eri
Vierailija kirjoitti:
Kuka hyppää sillalta alas itsemurhaa yrittääkseen? No tämä 'ongelmatapaus' tietenkin. Kuka huuhtoo kurkusta alas yliannostuksen lääkkeitä? Tämä 'ongelmatapaus'. Kaikki lähtee ihmisestä itsestään. Olen itse tajunnut tämän nykypäivänä. Olen siis mielenterveysongelmainen ja moni asia on muuttunut. Olet itse itsesi kuningas. Eriasia on että jos sairastaa psykoosia ja on hyvin harhainen, on väärä lääkitys, ei terapiakontakteja jne.
Mutta näitä näkee paljon. Sekaisia ihmisiä kadulla, harrastuksissa, missä vaan ja vain väliaikaista apua saadaan.
Niin kyllä on varmojakin itsemurhakeinoja. Ja ne ei ole lääkkeet eikä sillalta alas hyppääminen. Tulee vain mieleen hei huomatkaa minut.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan, kun ihmisen hoito on niin medikalisoitunutta kuin se Suomessa on, ei tule muutosta.
Tiede on todistanut, että ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmisen kaikkeen toimintaan vaikuttaa psyykkinen eli henkinen osa-alue, fyysinen eli kehollinen osa-alue ja sosiaalinen eli vuorovaikutteinen osa-alue.
Olen itse melko lääkevastainen ja pidän terveistä elintavoista huolta. Lääkkeet usein turruttavat oireen, mutta eivät hoida juurisyytä. Suomalainen lääkärinkoulutus tähtää siihen, että oireeseen etsitään oikea lääke. Tästä johtuen kannustan kaikkia pitämään itsestään huolta, niin kauan kuin siihen kykenee. Se on paras vakuutus minkä voi saada ja kaikki voivat itse vaikuttaa itseensä. Ei niin helppoa, kuin heittää pilleri naamaan, mutta toimii varmasti pikku hiljaa.
Suomen terveydenhuolto tiivistettynä: Henkisiin oireisiin tarjotaan pilleriä ja fyysisiin oireisiin ehdotetaan henkisen puolen ongelmia. Kaikille vaan mielialalääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt hän saa sitä kaipaamaansa huomiota. Tilanne yhdistettiin lääkkeeseen, ja voi olla, että niin onkin. Mutta sen näkee sitten kun kotiutuu, että mikä vaikutus yksin ololla on. Palaako "näkymätön lapsi" ja "kukaan ei kuule minua" aikuinen, kun pitää alkaa elää normaalia arkea? Nyt läsnä on koko ajan joku, ja someseuraajat päälle.
Mikä häiriö sinullakin on, kun tuotat noin omituista ja asennevammaista tekstiä?
Mikä sulla, kun tulkitset tuon noin negatiivisesti?
Kyllä tuo asia kannattaisi ottaa huomioon ihan neutraalisti sellaisena kuin on. Jostain syystä vaan vallalla on ajatus, että jos ihminen haluaa huomiota niin se on aina negatiivista ja sitä ei saa edes mainita tai on asennevamma. On ihan luonnollista, että tuolla näkymättömän lapsen taustalla kokee niin ja hänellä se on mennyt äärimmäisyyksiin. Toivottavasti tilanne ei eskaloidu taas kotona.
Vierailija kirjoitti:
On kuntoutumista vielä sinullakin kauan edessä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Burana ei auta ja oireet jatkuvat yli kaksi viikkoa, tule uudestaan lääkäriin. Tai jos oireet pahenee mene päivystykseen.
Emme tutki tai tee kokeita ensimmäisellä lääkäri käynnillä julkisellapuolella.
Päivystyksen kautta voi mahdollisesti saada apua, ei muuten.
... koska EUn myötä veroeuromme jaellaan italialaisten energiaremontteihin, emmekä näin ollen pysty hoitamaan suomalaisia heidän ansaitsemallaan tavalla enää, kun rahaa ei vain ole.
"Miltä tuntuisi sellainen superbonus 110 -nimellä kulkeva avustus, joka mahdollistaisi talojen remontit ilmaiseksi, kun kaikista remonttikustannuksista saisi jälkikäteen valtiolta rahat takaisin. Avustuksen saisi, jos kodin energiatehokkuus paranisi remontin myötä. Rahoilla voisi esimerkiksi vaihtaa ikkunoita tiiviimmiksi, uusia lämmityslaitteita tai asentaa aurinkopaneeleita. Tämä on nyt totta. Tosin ei meillä Suomessa, vaan Italiassa.
Tämän tuen Italia rahoittaa suurelta osin EU:n elpymisrahoilla, joita se saa varsin avokätisesti. Tukea italialaiset ovatkin hakeneet sadoille tuhansille remonteille, joiden arvo on jo kymmenissä miljardeissa euroissa. Suomalainen veronmaksajakin osallistuu näihin Italian Superbonus110%-hankkeen kustannuksiin, koska rahat menevät EU:n elvytyspaketista, jossa Suomi on nettomaksaja ja Italia nettosaaja.
Onkin epäoikeudenmukaista, että suomalainen veronmaksaja joutuu maksamaan myös muiden maiden, kuten italialaisten energiaremontteja. Sitten vielä ihmetellään, miksi meillä on yksi maailman korkeimmista veroasteista.
Ja lisää kuluja on tiedossa. EU:ssa on valmisteilla rakennusten energiatehokkuusdirektiivi, joka saattaisi toteutuessaan vaatia suomalaisten koteihin kalliita remontteja jo lähivuosien aikana. Kyse on yli puolesta miljoonasta rakennuksesta ja remonttikustannukset voisivatkin rakennuksesta riippuen nousta useisiin kymmeniin tuhansiin euroihin.
Toisin kuin Italiassa, Suomessa maksajaksi joutuu aina suomalainen itse. Meillä vanhan kiinteistön remontointi energiatehokkuuden parantamiseksi maksaa paljon enemmän kuin esim. lämpöisessä Italiassa. Meillä kun on pitkä ja kylmä talvi."
Ei hemmetti! Vähän tämä on ohi aiheen, mutta totuuden siemen, ettei meidän veroeurot riitä suomalaisten hoitoon siten kuten ennen riitti. Oli ns. mielisairaaloita, joissa oltiin lukkojen takana, eikä avohoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä on varmojakin itsemurhakeinoja. Ja ne ei ole lääkkeet eikä sillalta alas hyppääminen. Tulee vain mieleen hei huomatkaa minut.
Juuri tämä. Valitettavasti muutama lapsuuden tuttu ja muutama etäinen sukulainen on riistänyt hengen itseltään. Kaikki tekivät sen tavalla, joissa ei voi "epäonnistua" ja loppu tuli ensimmäisellä yrittämällä. Kymmeniä itsemurhayrityksiä tehtailevat hakevat huomiota, ja hoito joka heille pitäisi antaa, on hyödytöntä niin kauan kun eivät ota vastuuta itsestään. Terapia ei ole mikään nappula, jota terapeutti painaa ja samalla potilas tervehtyy. Terapiassa hoidettava joutuu ottamaan vastuun omasta paranemisestaan ja todella haluta isoa muutosta elämässään, ja tehdä valtavsti työtä sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuntoutumista vielä sinullakin kauan edessä :D
Niin onkin. Ei ole kaukaa haettua. Mutta näillä meriiteillä mennään eteenpäin. Pitää olla vahva ja jaksaa, kaikesta p*skasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väännetään nyt rautalangasta. Tai miten tämän nyt selittäisi. No ensinnäkin tähän aihepiiriin liittyen kerrotaan vain uhritarinaa, harvoin näkee selviytymistarinoita. Sitten ne kirjat ja jutut jotka kertovat traumoista antavat jotenkin ymmärtää että menneisyyden t
Olen lukenut useita kirjoja, joissa on käsitelty nimenomaan traumoista toipumista (hoitoa) sekä traumatisoituneiden toipumiskertomuksia. Resilienssistä on myös kirjoitettu kirjoja ja siitä on ollut juttuja mediassa. Ehkä et ole näihin kiinnittänyt huomiota? Itse näen myös Sinin tarinassa (vaikeuksista huolimatta) selviytymistä.
"Resilienssi auttaa selviytymään"
https://mieli.fi/vahvista-mielenterveyttasi/mita-mielenterveys-on/resil…
Sen huomaa jo tästä ketjusta kun lukee näitä kommentteja. Aivan vammaista sakkia.