Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen koko ikäni pureskellut/murskannut lääkkeet. Nyt pitäisi aloittaa lääkitys jotai ei voi murskata/purra ja vaikeus on niellä!!

Vierailija
08.06.2024 |

Voikohan tuo pilleri mennä jotenkin väärään kurkkuu  jos nielaisen sen vahingossa? Ihan kamala tämä nielemiskammo. sairastan muutenkin ahdistuneisuushäiriötä! Onko kellään ollut samantapaista ongelmaa ja miten olette saaneet pillerit alas?!

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset kiusaavat aikuisia. Turha ihmetellä, miksi koulukiusaaminen on Suomessa niin yleistä. Mallia otetaan aikuisilta.

Vierailija
42/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös pelkään isojen pillerien nielemistä. Vaikka Panadol forte 1000 on liian iso. Kerran olo pakko niillä iso kapselin, jota siis ei voinut avata. Se meni niin, että otin suuhun lusikallisen puuroa, lusikallisen oliiviöljyä ja sitten sen kapselin. Hyvin meni alas 👍

Panadol Forten voi puolittaa ja sen saa myös murskata. Sitä saa myös poretablettina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myös pelkään isojen pillerien nielemistä. Vaikka Panadol forte 1000 on liian iso. Kerran olo pakko niillä iso kapselin, jota siis ei voinut avata. Se meni niin, että otin suuhun lusikallisen puuroa, lusikallisen oliiviöljyä ja sitten sen kapselin. Hyvin meni alas 👍

Panadol Forten voi puolittaa ja sen saa myös murskata. Sitä saa myös poretablettina.

Kyllä. Tuo oli vain esimerkki, mikä on iso tabletti.

Vierailija
44/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen, jolla on ollut läheltä piti -tilanne tukehtumisen suhteen voinee jollain tasolla samaistua ap:n ongelmaan. Tukehtumisen tunne on kamala. Siinä ymmärtää, että aikaa on vähän, todella vähän. Joko saa ongelman hoidettua siinä ajassa tai kuolee. Ja jos kuvittelet voivasi kesken tukehtumisen huutaa apua, olet väärässä. Kuka tahansa meistä voi joku päivä joutua kohtaamaan tämän tunteen ja sen jälkiseuraukset, joten turha olla ylimielinen. 

Vierailija
45/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös sama ongelma, olen ollut tukehtua muusta syystä, mitta pelko on jäänyt. Otan pienen palan banaania, mussutan suussa sen ihan pehmäksi mönjäksi, sitten tabletti joukkoon ja nielaisen  ajatellen vain banaania. 

Tsemppiä sulle!

Vierailija
46/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tuolla ulkomaisessa keskustelussa tulee ihan yksinkertaisia käytännön neuvoja:

https://www.reddit.com/r/lifehacks/comments/10fnwj2/ive_never_learned_t…

Vierailija
47/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita se pilleri kielen päälle mahdollisimman taakseen ja juo isoja kulauksia vettä päälle lasillinen.

?   😳

Vierailija
48/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toimiva neuvo. Älä koita nostaa päätä ylöspäin, vaan juuri päinvastoin. Pilleri ja vettä suuhun, paina leuka rintaan ja nielaise. Koikeilpaaka muutkin vaikka vitamiinipillerillä.

Vierailija
49/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa tylyttämistä. Itsellä sama ongelma, vaikea niellä tabletteja olipa ne minkä kokoisia tahansa. Joten teen niin, että otan ne ruuan kanssa. Syön esim leipää tai mitä tahansa ruokaa ja jauhan sen suussa niin kuin normaalistikin. Juuri ennen kuin nielaisee, niin tungen tabletin suuhun ja siinä se menee ruuan kanssa alas.

Vierailija
50/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut vain aloituksen. Työni pohjalta sanoisin, että vaikeissa nielemisvaikeuksissa erityisasiantuntija on puheterapeutti.

Vierailija
51/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut vain aloituksen. Työni pohjalta sanoisin, että vaikeissa nielemisvaikeuksissa erityisasiantuntija on puheterapeutti.

Mielestäni lääketukehtumis/jumiutumisfobiassa ei ole varsinaisesti kyse vaikeasta nielemisvaikeudesta. 

Vierailija
52/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama ongelma. En mitenkään pysty nielemään isoja tabletteja enkä etenkään pitkiä kapeita kapseleita. Minulla tabletit jäävat helposti nieluun jumiin, myös ihan pienet tabletit. Pakko syödä pala leipää tms. tabletin ottamisen jälkeen, jotta se lähtee kulkeutumaan eteenpäin.

Jos on ihan pakko ottaa kokonainen iso tabletti, otan sen marjakeiton/-kiisselin kanssa. Mielellään sellainen kiisseli, joka ei ole ihan sileää vaan jossa on pieniä marjanpaloja. Myös banaani on kokeilemisen arvoinen. Ja tietenkin aina kysyn lääkäriltä uusista lääkkeistä, minkä kokoisia ovat, saako pilkkoa tai onko olemassa pienempää vaihtoehtoa.

Ei ole kiva vaiva, eikä ole helpottanut iän myötä paljoakaan.

Vierailija
53/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengität pari kertaa syvään ja sitten teet sen. Päättäväisesti. Pystyt kyllä. Minun piti pistää piikillä vatsamakkaraan hormonia, luulin etten pystyisi, eka jännitti kamalasti mutta se oli vain tehtävä. Helpoiten se meni niin, että tein sen rauhallisesti mutta hyvin itsevarmasti. Itsevarmoin ottein. Luulen että pillerin nielemisessä sama. Et saa epäröidä sillä hetkellä kun yrität niellä, vaan se siinä hetkessä oltava itsevarma.

Vierailija
54/69 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengität pari kertaa syvään ja sitten teet sen. Päättäväisesti. Pystyt kyllä. Minun piti pistää piikillä vatsamakkaraan hormonia, luulin etten pystyisi, eka jännitti kamalasti mutta se oli vain tehtävä. Helpoiten se meni niin, että tein sen rauhallisesti mutta hyvin itsevarmasti. Itsevarmoin ottein. Luulen että pillerin nielemisessä sama. Et saa epäröidä sillä hetkellä kun yrität niellä, vaan se siinä hetkessä oltava itsevarma.

Minulla taas ei ollut koskaan ongelmia pistosten kanssa, ainoastaan lääkkeiden nielemisen kanssa. Alitajunta sanoi joka kerta, että älä tee sitä, muistatko. Siinä sitten yrität taistella järjellä vastaan, mutta ei se vaan oikein toimi, kun siellä takana on aito hätä. Piikittäminen olisi ehkä voinut tuntua pahalta, jos olisi muistoja johonkin piikitykseen rinnastettavan aiheuttamasta vaaratilanteesta tai kivusta tms. 

Vierailija
55/69 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenruokaosastolle ostoksille, siellä on sileitä nestemäisiä soseita jotka on parhaita tähän hommaan. Lusikkaan sose ja pilleri siihen sekaan.  Ja Kotihoito antoi tuossa edellä parhaat ohjeet.

Vierailija
56/69 |
09.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Itse saan kapselimuotoiset liukkaasti alas coca-colalla. Vedellä ne vain kelluvat kitalaessa. Tabletit minäkin joudun murskaamaan.

Vierailija
57/69 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni lääketukehtumis/jumiutumisfobiassa ei ole varsinaisesti kyse vaikeasta nielemisvaikeudesta. 

Mistä sitä sitten tietää kummasta on kyse? Minulla on varmaan molemmat..

Vierailija
58/69 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota se ruuan kanssa tai jonkun kiisselin. Yleensä ne menee alas, kun on jotain oikeaa ruokaa suussa ja sen mukana pilleri. 

Ei se sen kummempaa ole. Harjoittele tosiaan vaikka b-vitamiinipillerillä.

Vierailija
59/69 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Eikä todellakaan pää alaspäin.----->menee muuten paremmin alas kun on pää alaspäin, olen jo vuosia tehnyt niin!

Vierailija
60/69 |
15.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, etten saa nielastua. Burana ja Panadol on ollut jo vuosia bannassa. Ei mene alas vaikka puolitan ja välillä jopa neljään osaan yritin laittaa.  Mitään vitamiinejakaan en voi ottaa, kun ovat aina niin isoja.