Olen koko ikäni pureskellut/murskannut lääkkeet. Nyt pitäisi aloittaa lääkitys jotai ei voi murskata/purra ja vaikeus on niellä!!
Voikohan tuo pilleri mennä jotenkin väärään kurkkuu jos nielaisen sen vahingossa? Ihan kamala tämä nielemiskammo. sairastan muutenkin ahdistuneisuushäiriötä! Onko kellään ollut samantapaista ongelmaa ja miten olette saaneet pillerit alas?!
Kommentit (69)
Pystyn nielaisemaan 3-4 pilleriä kerralla, joten minun on vaikea samaistua aloituksen ongelmaan. Kyseessä lienee neurologinen häiriö?
Itsellä on kerran jäänyt tavallista karheapintaisempi lisäravinnetabletti kurkkuun kiinni ja kyllä, jätti kammon isompiin tabletteihin. Tuskin silti tukehtunut olisin kun se alkoi pehmenemään samantien syljen vaikutuksesta. Suosittelen vain pieniä ja liukkaita pillereitä tai tosiaan erillisen liukasteen kanssa opettelua ja runsaan veden kanssa kaikki siis kunnon täysiä kulauksia. Eikä todellakaan pää alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa sellaisia nielemistä helpottavia liukasteita. Apteekissa myydään.
Vettä saa Suomessa hanasta.
Jos on hankala niellä lääkkeitä kannattaa kokeilla seuraavaa. Ota joku karkki joka on lääkkeen kokoinen esim tictac tai joku vastaava. Laita iso lasi vettä kuten tuopillinen vettä. Harjoittele juoda vettä kuten olisit kuolemassa janoon, ei sipistelyä tai pikku kulauksia.
Laita harjoitus karkki kielen alle, nimenomaan kielen alle.
Ota vettä kuten harjoituksessa kuten olisit nääntymässä janoon.
Karkki livahtaa alas ennenkuin ehdit kissaa sanoa. Kannattaa harjoitella karkin kanssa niin sujuu paremmin. Sit vaan lääkkeen ottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soseitako syöt muutenkin?
ihan normaalia ruokaa
No jos muutenkin saat nieltyä leivästä haukatun ja pureskellun palan, miten et saa pienen pientä pilleriä? Vai pureskeletko pillerin kokoisia haarukallisia?
Minä ainakin jauhan ruoan suussa ihan pieneksi enkä todellakaan hotkaise mitään puolikasta lihapullaa kurkkuuni. Jos vahingossa nielaisen jonkun isomman palan ja tunnen sen kurkussani, niin pelästyn hetkeksi että nyt tukehdun.
Ei nyt pureskelematta, mutta jos suusta menee haarukallinen/lusikallinen tavaraa alas, miksei mene yksi herneen kokoinen pala?
Kokeileppa aloittaa vaikka yhdellä herneellä tai maissilla. Pakasteherne/maissi alkuun,jos tuore herne on liian kova. Kyse on lähinnä psyykkisestä esteestä,ei todellisesta tukehtumisvaarasta.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä mitkä lääkkeet voi murskaa, mukaa ja niele jonkin esim juhurtin kanssa(mikä rahka sopii murskattujen lääkkeiden kanssa 🤔) Apteekista saa välineen murskaamiseen.
Miksi hankkia kun kaksi tavallista ruokalusikkaa ajaa saman asian.
Vierailija kirjoitti:
Kokeileppa aloittaa vaikka yhdellä herneellä tai maissilla. Pakasteherne/maissi alkuun,jos tuore herne on liian kova. Kyse on lähinnä psyykkisestä esteestä,ei todellisesta tukehtumisvaarasta.
Itselläni pelko on kai, että "kauhuissani tai hädissäni" nielaisen sen jtenkin vahingossa vääräään kurkkuun? Kun alan miettiä liikaa sitä.
Jos lääkkeiden nieleminen tökkii, koita ottaa ne minkä tahansa pelkkää vettä vähänkin sakeamman nesteen kanssa. Tuoremehu, mehukeitto, kiisseli, jogurtti, pirtelö, smoothie, you name it. Joillakin menee tabletit alas helpoiten maidon kanssa.
Terveisiä kotihoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni pelko on kai, että "kauhuissani tai hädissäni" nielaisen sen jtenkin vahingossa vääräään kurkkuun? Kun alan miettiä liikaa sitä.
No älä mieti sitä syödessä ruokaa, muuten loppuu syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emt, mä puren aina ruuan ihan soseeksi, en koskaan niele isoja paloja.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä mitkä lääkkeet voi murskaa, mukaa ja niele jonkin esim juhurtin kanssa(mikä rahka sopii murskattujen lääkkeiden kanssa 🤔) Apteekista saa välineen murskaamiseen.
Miksi tämä ketju on täynnä retardeja jotka eivät osaa alkeellisintakaan suomea?
Onpa ilkeitä vastauksia. Mitä te saatte tuosta kiusaamisesta?
Minulla on ollut ja on edelleen sama ongelma. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa, onko vaihtoehtoisia, murskattavia lääkkeitä. Ongelma ei tilastollisesti ole edes mitenkään harvinainen. Itselläni tunnetta pahentaa se, että muistan aina lääkettä nielaistaessa, miten lapsena hengitystiet tukkeutuivat toisessa tilanteessa. Muistan, miten katselin kauhuissani ympärilleni ja en pystynyt edes sanomaan sanaakaan.
Ostin apteekista joskus lääkeliukastetta. Se on makeutusainemössöä. Helpommalla ja halvemmalla pääset ihan vain esim. hillolla tai keittämällä itse hillosokeria.
Kysy apteekista olisko jotain rinnakkaisvalmistetta, jossa on taittoura, jotta tabletin voisi nielaista osissa.
Koiralle uppoaa pillerit hyvin maksamakkarasta tehdyssä pallossa. Kokeile sinäkin samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emt, mä puren aina ruuan ihan soseeksi, en koskaan niele isoja paloja.
Mikset samantien soseuta ruokia blenderillä?
Minä myös pelkään isojen pillerien nielemistä. Vaikka Panadol forte 1000 on liian iso. Kerran olo pakko niillä iso kapselin, jota siis ei voinut avata. Se meni niin, että otin suuhun lusikallisen puuroa, lusikallisen oliiviöljyä ja sitten sen kapselin. Hyvin meni alas 👍
Sosekeittoa suomalaiset naiset muutenkin aina syö.