Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia olemaan ärsyyntymättä niin helposti muihin ihmisiin ja heidän luonteenpiirteisiinsä?

Vierailija
07.06.2024 |

Auttaako esim. mielenhallinta ja aihetta käsittelevien kirjojen ja teosten lukeminen?

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Kirjoitin aikaisemmin tuohon ketjuun, että minua ärsyttää ilkeät, käytöstavattomat, riidanhaluiset, saidat, ylimieliset, epärehelliset, epäluotettavat, itsekkäät ihmiset. Minun pitäisi siis ryhtyä  ilkeäksi, käytöstavattomaksi, riidanhaluiseksi, saidaksi, ylimieliseksi, epärehelliseksi, epäluotettavaksi ja itsekkääksi ihmiseksi?

vastasin että muistele milloin itse olet ollut samanlainen. Jos olet 100% rehellinen, löydät elämänhistoriastasi sellaisen hetken. Riittää jopa että olet ollut mielessäsi salaa itsekäs, epärehellinen toiselle jne. Tai jopa riittää että olet seurannut sivusta kun joku muu toinen on ollut itsekäs, epärehellinen toiselle ja seurasit vierestä ja pidit näkemästäsi.

Vierailija
82/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin aikaisemmin tuohon ketjuun, että minua ärsyttää ilkeät, käytöstavattomat, riidanhaluiset, saidat, ylimieliset, epärehelliset, epäluotettavat, itsekkäät ihmiset. Minun pitäisi siis ryhtyä  ilkeäksi, käytöstavattomaksi, riidanhaluiseksi, saidaksi, ylimieliseksi, epärehelliseksi, epäluotettavaksi ja itsekkääksi ihmiseksi?

Ei sinun tarvitse ryhtyä, kun olet sellainen jo. Ainoa mikä sinun tarvitsee tehdä, on katsoa peiliin ja myöntää omat vikasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin aikaisemmin tuohon ketjuun, että minua ärsyttää ilkeät, käytöstavattomat, riidanhaluiset, saidat, ylimieliset, epärehelliset, epäluotettavat, itsekkäät ihmiset. Minun pitäisi siis ryhtyä  ilkeäksi, käytöstavattomaksi, riidanhaluiseksi, saidaksi, ylimieliseksi, epärehelliseksi, epäluotettavaksi ja itsekkääksi ihmiseksi?

Ei sinun tarvitse ryhtyä, kun olet sellainen jo. Ainoa mikä sinun tarvitsee tehdä, on katsoa peiliin ja myöntää omat vikasi.

Peiliin katsominen puhdistaa suoraan. Omia vikoja ei pidä myöntää koska ne eivät ole omia vikoja lopulta ensinkään.

Vierailija
84/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on ehdottomasti oikeus tuoda esille omat mielipiteensä ja tunteensa, erityisesti silloin kun he kokevat tulleensa loukatuiksi tai väheksytyiksi. Kehotus kasvattaa "kovempi nahka" on usein alentava ja vähättelevä. Se viestittää, että henkilön tulisi tukahduttaa omat tunteensa ja suhtautua välinpitämättömästi siihen, miten heitä kohdellaan. Tunteiden vähättely tai leimaaminen "turhaksi" tai "lapselliseksi" on yksinkertaisesti epäkunnioittavaa. Se tekee tyhjäksi toisen henkilön kokemuksen ja kieltää heiltä oikeuden ilmaista itseään vapaasti.

Kun nyt ilmeisesti pahoitit mielesi tuosta kovemman nahan kasvattamisesta, niin kerro nyt toki miten asia olisi pitänyt ilmaista sinulle, ettet olisi siitä loukkaantut, kokenut vähättelyä ja alentamisen kokemusta?

Minä en henkilökohtaisesti rupea kieli keskellä suuta olemaan teidän liian pehmeä nahkaisten kanssa. En lähde siihen, että käärin joka ikisen sanani pumpuliin ja aikuisia ihmisiä kohtelisin kuin pikkuisia taaperoita, joiden mieli on vielä kehittymätön. Se on minun tapani kunnioittaa ihmistä, kun en alentuvasti ala heille lässyttämään.

Monet ihmiset eivät koe minun kielenkäyttöäni alentavana, loukkaavana tai vähättelevänä. He ovatkin sellaisia, keitä kiinnostaa se SANOMA ja viesti mikä tekstiini tai puheeseeni sisältyy, ei heillä ole intressejä uhriutua jostain yksittäisistä sanoista, ja niistä itkeä ja äksytä.

Vierailija
85/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä ymmärtää muit ja asettua heidän asemaansa.

Esim jos joku on vihainen, se ei välttämättä johdu sinusta. Ehkä hänellä on stressiä ja vaikea elämäntilanne. 

Vierailija
86/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset haluavat ensin tietää miten olla ärsyyntymättä muista ihmisistä.

Sitten heille neuvotaan erittäin pätevät tavat siihen, jotka on itse hyväksi koettu.

Noh? Mitä tekee ihmiset?

Pahoittavat mielensä jostain yksittäisestä sanasta, joka ei edes ole mitenkään erityisen järkyttävä, mutta ärsyyntyjän mielestä äärimmäistä halveksuntaa ja egoismia.

Kun ihminen on taas saanut jostain (ihan turhasta) syyn itselleen ärsyyntyä ja olla mieli pahoillaan, niin eihän siinä itse aiheutetussa tilassaan, pysty niitä rakentavia ehdotuksia integroimaan sinne järkevään mieleensä. Liskoaivot ja apinamieli ovat aktiivisia ja mielipahassa piehtaroidaan.

Teille on kerrottu ohjeet 1: Katso peiliin, 2: Kasvata itsellesi kovempi nahka

Ohjeet eivät kelvanneet, vaan halusitte ilmeisesti että täällä yhdessä paheksutaan sivutolkulla niitä teille ärsyttäviä ihmisiä, heidän sotkujaan, heidän pahuuttaan ja heidän vikojaan.

Se ei auttaisi teitä itseänne yhtään. Ette saisi siitä paheksunnasta ja vatvonnasta apua siihen, mihin muka halusitte apua; ärsyyntymisen loppumiseen.

HALUATTEKO TE EDES OLLA ÄRSYYNTYMÄTTÄ VAI ETTE?

Vierailija
87/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Kirjoitin aikaisemmin tuohon ketjuun, että minua ärsyttää ilkeät, käytöstavattomat, riidanhaluiset, saidat, ylimieliset, epärehelliset, epäluotettavat, itsekkäät ihmiset. Minun pitäisi siis ryhtyä  ilkeäksi, käytöstavattomaksi, riidanhaluiseksi, saidaksi, ylimieliseksi, epärehelliseksi, epäluotettavaksi ja itsekkääksi ihmiseksi?

vastasin että muistele milloin itse olet ollut samanlainen. Jos olet 100% rehellinen, löydät elämänhistoriastasi sellaisen hetken. Riittää jopa että olet ollut mielessäsi salaa itsekäs, epärehellinen toiselle jne. Tai jopa riittää että olet seurannut sivusta kun joku muu toinen on ollut itsekäs, epärehellinen toiselle ja seurasit vierestä ja pidit näkemästäsi.

No minä en esimerkiksi voi sietää pettureita. Eksäni petti minua, mutta en ole elämässäni pettänyt ketään enkä sellaista tulisi tekemään. 

T. Eri

Vierailija
88/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella on ehdottomasti oikeus tuoda esille omat mielipiteensä ja tunteensa, erityisesti silloin kun he kokevat tulleensa loukatuiksi tai väheksytyiksi. Kehotus kasvattaa "kovempi nahka" on usein alentava ja vähättelevä. Se viestittää, että henkilön tulisi tukahduttaa omat tunteensa ja suhtautua välinpitämättömästi siihen, miten heitä kohdellaan. Tunteiden vähättely tai leimaaminen "turhaksi" tai "lapselliseksi" on yksinkertaisesti epäkunnioittavaa. Se tekee tyhjäksi toisen henkilön kokemuksen ja kieltää heiltä oikeuden ilmaista itseään vapaasti.

Kun nyt ilmeisesti pahoitit mielesi tuosta kovemman nahan kasvattamisesta, niin kerro nyt toki miten asia olisi pitänyt ilmaista sinulle, ettet olisi siitä loukkaantut, kokenut vähättelyä ja alentamisen kokemusta?

Minä en henkilökohtaisesti rupea kieli keskellä suuta olemaan teidän liian pehmeä nahkaisten kanssa. En lähde siihen, että käärin joka ikisen sanani pu

Huomaatko yhtään kuinka itse käyttäydyt varsin ylimielisesti kuin olisit joku kaikkitietävä guru ja kuinka sinä itse uhriudut ja alat haukkumaan jos joku ei ole samaa mieltä kanssasi. 

Vierailija
89/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vain itse yrittää kohdella muita mahdollisimman hyvin ja ystävällisesti. Muiden käytökseen ja toimintaan ei voi vaikuttaa, mutta omaansa voi.

Hyvin ja ystävällisesti käyttäytyvä henkilö on varsin nopeasti "kynnysmatto".

Ei välttämättä. Kyllä ihminen voi käyttäytyä hyvin, vaikka ei kynnysmatoksi alkaisi. Kaksi eri asiaa. Kynnysmatto auttaa aina, suostuu kaikkeen ja haluaa miellyttää kaikkia, ottaa huomioon kaikki muut paitsi itsensä ja omat tarpeensa. Ystävällisesti ja hyvin käyttäytyvä ihminen auttaa silloin kun pystyy, mutta vain siihen asti kun hänelle itselleen sopii, ja jos omat rajat tulevat vastaan, hän kieltäytyy jämäkästi mutta kohteliaasti. 

Vierailija
90/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten heille neuvotaan erittäin pätevät tavat siihen, jotka on itse hyväksi koettu.

Noh? Mitä tekee ihmiset?

Pahoittavat mielensä jostain yksittäisestä sanasta, joka ei edes ole mitenkään erityisen järkyttävä, mutta ärsyyntyjän mielestä äärimmäistä halveksuntaa ja egoismia.

Kun ihminen on taas saanut jostain (ihan turhasta) syyn itselleen ärsyyntyä ja olla mieli pahoillaan, niin eihän siinä itse aiheutetussa tilassaan, pysty niitä rakentavia ehdotuksia integroimaan sinne järkevään mieleensä. Liskoaivot ja apinamieli ovat aktiivisia ja mielipahassa piehtaroidaan.

Ohjeet eivät kelvanneet, vaan halusitte ilmeisesti että täällä yhdessä paheksutaan sivutolkulla niitä teille ärsyttäviä ihmisiä, heidän sotkujaan, heidän pahuuttaan ja heidän vikojaan.

Se ei auttaisi teitä itseänne yhtään. Ette saisi siitä paheksunnasta ja vatvonnasta apua siihen, mihin muka halusitte apua; ärsyyntymisen loppumiseen.

Tapa, jolla esität asiasi, on melko kärjekäs ja kriittinen. Jos tavoitteenasi on auttaa ihmisiä olemaan ärsyyntymättä, empaattisempi ja kannustavampi lähestymistapa voisi olla tehokkaampi.

Vierailija
91/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh? Mitä tekee ihmiset?

Miksi sinä sitten tässä ärsyynnyt? Ehkäpä sinun itsesi tulisi nyt tässä seurata omia ohjeitasi, katsoa peiliin ja kasvattaa itsellesi kovempi nahka.

Vierailija
92/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä sitten tässä ärsyynnyt? Ehkäpä sinun itsesi tulisi nyt tässä seurata omia ohjeitasi, katsoa peiliin ja kasvattaa itsellesi kovempi nahka

Voi kun en minä ole ärsyyntynyt tässä. Se on nyt ihan omaa projisointiasi. Olen yrittänyt selittää tätä asiaa teille, mutta turhalta näyttää kun on niin kovat kognitiiviset dissonanssit taas tulilla siellä.

Ei minulla ole mitään intressejä tässä tapella kenenkään kanssa, sanon vaan että ihan omaksi parhaaksenne on nämä neuvot teille, mutta ei kukaan voi teidän puolesta tehdä sitä työtä mikä teidän on itse tehtävä.

Saatte jäädä sinne lapsen ja taaperon tasolle jos haluatte, mutta ei siinä hallaa tule muille kuin teille itsellenne.

Itselleen sika haitan tekee kun kaukalonsa kaataa.

Vierailija
93/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapa, jolla esität asiasi, on melko kärjekäs ja kriittinen. Jos tavoitteenasi on auttaa ihmisiä olemaan ärsyyntymättä, empaattisempi ja kannustavampi lähestymistapa voisi olla tehokkaampi.

Voi olla kärjekäs ja on kriittinen (se on oikeasti hyvä asia jos on kriittinen)

Minä olen sanonut tuolla aikaisemmin, etten aikuisille ihmisille ala pumpuliin mitään käärimään, enkä lässytä aikuisille ihmisille kuten lässytetään lapsille, taaperoille ja ehkä joillekin kehitysvammaisille.

Minulla on sellainen lähtökohta, että oletan ihmiset täällä aikuisiksi ja normaaliälyisiksi, jos tietäisin että puhun esimerkiksi lapselle tai kehitysvammaiselle henkilölle, niin sitten panostaisin siihen yksinkertaisempaan selkokieleen ja lässyttäisin pumpulikieltä. Mutta nyt en todellakaan lähde siihen.

Jos aikuinen ihminen ei kestä minun kriittistä lähestymistapaani, niin entistä enemmän suosittelen sitä kovemman nahan kasvattamista ja itseensä menemistä.

En minä voi myöskää aidosti kunnioittaa sellaista aikuista ihmistä, jolle pitäisi puhua kuin pikkulapselle tai vähän heikommalle jollekin mieleltään vammaiselle.

Vierailija
94/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmisiä voi auttaa olemaan ärsyntyymättä jos lähtee tuohon heidän lapselliseen "kääri sanasi mulle pumpuliin" leikkiin.

Sehän siinä on tavoite, että ihminen kestäisi kuulla kritiikkiä, ilman että ärsyyntyy.

Ette voi yhtä aikaa olla siellä pumpulimaailmassanne ja vaatia että toinen taikoo teidät immuuniksi kaikelle.

Se immuniteetti pitää teidän nyt vaan ihan itse kehittää. Ei sitä voi kehittää, jos ei sitä ei halua edes kehittää.

Uskomatonta, että kukaan voi olla noin piip piip piip!

Ärsyyntymättömillä ihmisillä on kovempi nahka kuin teillä. Siitä faktasta ette pääse yli ettekä ympäri. Minulle äksyily ja kielenkäyttöni paheksunta ei auta teitä yhtään.

Valitkaa toinen: Kasvatatte kovemman nahan ihan itse peiliin katsomalla ja vaivaa näkemällä, tai sitten jatkatte joka asiasta loukkaantumista. Molempia ette voi valita. Pitäähän teidän sen verran tajuta jo normaalilla järjelläkin.

Vierailija
95/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä sitten tässä ärsyynnyt? Ehkäpä sinun itsesi tulisi nyt tässä seurata omia ohjeitasi, katsoa peiliin ja kasvattaa itsellesi kovempi nahka

Voi kun en minä ole ärsyyntynyt tässä. Se on nyt ihan omaa projisointiasi. Olen yrittänyt selittää tätä asiaa teille, mutta turhalta näyttää kun on niin kovat kognitiiviset dissonanssit taas tulilla siellä.

Ei minulla ole mitään intressejä tässä tapella kenenkään kanssa, sanon vaan että ihan omaksi parhaaksenne on nämä neuvot teille, mutta ei kukaan voi teidän puolesta tehdä sitä työtä mikä teidän on itse tehtävä.

Saatte jäädä sinne lapsen ja taaperon tasolle jos haluatte, mutta ei siinä hallaa tule muille kuin teille itsellenne.

Itselleen sika haitan tekee kun kaukalonsa kaataa.

Aggressiivinen ja puolusteleva sävysi ei edistä rakentavaa keskustelua. Kun itse hyökkäät vastapuolen argumentteja vastaan ilman avoimuutta kuunnella niitä, se vaikeuttaa todellisen ymmärryksen syntymistä. Toiseksi, vähättely ja halventavat ilmaisut eivät koskaan ole hyväksyttävää käytöstä keskustelussa. Loukkaavien termien käyttö vastapuolesta ei auta dialogia etenemään eikä kunnioita heidän oikeuttaan omaan näkemykseensä. Keskustelussa on myös tärkeää välttää yleistyksiä. 

Vierailija
96/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän nyt voisit antaa sitten sellaisen esimerkin, miten tuo sama asia esitetään kannustavasti ja empaattisemmin.

Ole hyvä! Estraadi on teidän. Annapa näppäimistön laulaa, ja esitä se paremmin muotoiltu kannustava versio aiheesta; kovemman nahan kasvatus itsereflektio kautta.

Vierailija
97/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä ymmärtää muit ja asettua heidän asemaansa.

Esim jos joku on vihainen, se ei välttämättä johdu sinusta. Ehkä hänellä on stressiä ja vaikea elämäntilanne. 

Omaa stressiä ja vaikeaa elämäntilannetta ei kuitenkaan tule purkaa muihin ihmisiin vaan pitää löytää muunlaisia stressinhallinta keinoja.

Vierailija
98/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vain itse yrittää kohdella muita mahdollisimman hyvin ja ystävällisesti. Muiden käytökseen ja toimintaan ei voi vaikuttaa, mutta omaansa voi.

Tämä paras neuvo! Ennen otin pulttia vähän joka asiasta ja lähdin riitelemään. Jokainen konflikti on kuitenkin pieni trauma joka jättää ikävän olon. Nykyään välttelen niitä ihmisiä joita voin ja joiden kanssa esim elämänarvot aiheuttaisivat kitkaa. Niitä joita en voi vältellä, esim töissä, olen viileän kohtelias ja asiallinen. Elämä on paljon helpompaa kun säilyttää oman tyyneytensä. Se ei tarkoita kuitenkaan että tarvitsisi olla kynnysmattona. Omat rajat voi vetää tahdikkaasti. 

Vierailija
99/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggressiivinen ja puolusteleva sävysi ei edistä rakentavaa keskustelua. Kun itse hyökkäät vastapuolen argumentteja vastaan ilman avoimuutta kuunnella niitä, se vaikeuttaa todellisen ymmärryksen syntymistä. Toiseksi, vähättely ja halventavat ilmaisut eivät koskaan ole hyväksyttävää käytöstä keskustelussa. Loukkaavien termien käyttö vastapuolesta ei auta dialogia etenemään eikä kunnioita heidän oikeuttaan omaan näkemykseensä. Keskustelussa on myös tärkeää välttää yleistyksiä. 

Sinä et ensinnäkään ole mitään halventavaa ilmaisua koskaan kuullutkaan.

Huomaan että HALUAT takertua tapaani esittää asia, etkä TAHDO kuulla sitä itse asiaa.

Miksi et halua kuulla sitä asiaa minkä olen esittänyt? Mikä siinä ASIASSA oli sellaista että se ei ole sinulle mieleinen?

Miksi et keskittyisi siihen asiaan? Miksi keskityt minuun?

Yksi erittäin hyvä neuvo on, keskittyä itse asiaan, eikä siihen toiseen ihmiseen ja hänen sanamuotoihinsa.

Se on ainakin itseäni auttanut todella paljon.

Vierailija
100/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sinulla itselläsi nyt sitä avoimuutta kuunnella?

Etkö itse hyökännyt toisen argumentteja vastaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme