Miten oppia olemaan ärsyyntymättä niin helposti muihin ihmisiin ja heidän luonteenpiirteisiinsä?
Auttaako esim. mielenhallinta ja aihetta käsittelevien kirjojen ja teosten lukeminen?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Aggressiivinen ja puolusteleva sävysi ei edistä rakentavaa keskustelua. Kun itse hyökkäät vastapuolen argumentteja vastaan ilman avoimuutta kuunnella niitä, se vaikeuttaa todellisen ymmärryksen syntymistä. Toiseksi, vähättely ja halventavat ilmaisut eivät koskaan ole hyväksyttävää käytöstä keskustelussa. Loukkaavien termien käyttö vastapuolesta ei auta dialogia etenemään eikä kunnioita heidän oikeuttaan omaan näkemykseensä. Keskustelussa on myös tärkeää välttää yleistyksiä.
Sinä et ensinnäkään ole mitään halventavaa ilmaisua koskaan kuullutkaan.
Huomaan että HALUAT takertua tapaani esittää asia, etkä TAHDO kuulla sitä itse asiaa.
Miksi et halua kuulla sitä asiaa minkä olen esittänyt? Mikä siinä ASIASSA oli sellaista että se ei ole sinulle mieleinen?
Miksi et keskittyisi siihen asiaan? Miksi keskityt minuun?<
Koska sen asian sisältö vesittyy, jos asiankertoja itse käyttäytyy päinvastaisesti kuin mitä saarnaa.
Se on vähän niin että no pain no gain. Ei se kovempi nahka kasva jos sitä eo halua kasvattaa.
Ei mitään muutakaan muutosta voi itselleen tehdä toisilta vaatimalla. Et voi laihtua, et voi raitistua, et oi opiskells tai rakentaa taloa, jos et itse halua liata käsiäsi.
Ei se talo rakennu sillä että kiukuttelet toiselle talon rakentaneelle hänen väärin esitetyistä talonrakennus ohjeista.
Voit äskyillä naapurin timpurille hamaan tappiin asti, mutta vain toisella teistä on valmis talo.
Välttele ihmisiä joilla on negatiivinen vaikutus sinuun eli jotka vievät sinulta energiaa, eli tunnet olevasi aivan loppu tai masentunut tai negatiivinen näiden ihmisten "jälkivaikutuksista".
Saatat olla herkistynyt ihmisten lähettämille "fiboille". Se ei ole sinun syysi, etkä voi "parantaa" itseäsi siitä. Et pääse allergioistakaan eroon lukemalla itseapukirjoja ja oppimalla ymmärtämään siitepölyn sielunelämää.
On varmasti paljon myös ihmisiä joiden seurassa tunnet itsesi voimaantuneeksi. Seuraa vaistojasi. Jos olet ammatissa jossa joudut tekemisiin ihmisten kanssa niin kehitä itsellesi rooliminä, brittiläinen hovimestari.
Ihmiset tekevät liian kevyin perustein päätelmiä ihmisistä ja pitäytyvät niissä. Pitää olla sydäntä nähdäkseen hieman syvemmälle. Ei saisi tuomita liian pienestä ja osata antaa myös anteeksi.
Koska sen asian sisältö vesittyy, jos asiankertoja itse käyttäytyy päinvastaisesti kuin mitä saarnaa.
Selitäpä vähän tarkemmin. Minä olen itse käynyt läpi tuon peiliin katsomisen ja kovemman nahan kasvattamisen, siksi uskallan tasan tarkkaan puhua tästä asiasta ja seison sanojeni takana.
En minä voi toisille neuvoa, jos en itse ole kokenut tätä erittäin toimivaksi ja hyväksi asiaksi.
Minä olin ennen tuollainen äksyilijä ja lapsellinen kiukuttelija. Nyt kun olen täällä perillä (minne ilmeisesti joku teistä ehkä haluaisi myös, mutta ei kuitenkaan ole halukas itse kävelemään omin jaloin sinne vaan pitäisi toisten kantaa kultatuolilla)niin voin täältä käsin sanoa, että lämpimästi tervetuloa!
Tuolla joku itkijä äksyili, että "et kestä että sun kanssa ei olla samaa mieltä".
Kestän. Minun kanssa saa olla eri mieltä, ja on ihan tervetullutta esittää eriäviä mielipiteitä, mutta SITÄ ASIAA kohtaan ja PERUSTELLA miksi mielipiteeni on VÄÄRÄ.
En ole yhtään perustelua kuullut, en yhtään. Olen sen sijaan kuullut sivutolkulla itkua, kun mielipiteeni on väärin esittetty.
Ei edes ole mitään väliä onko mielipiteeni pehmustettu kuplamuoviin ja hunajalla kuorutettu, jos ihminen ei halua hyväksyä sitä mielipidettä.
Minä seison tämän mielipiteeni takana ylpeästi, enkä muuta sitä ennen kuin minulle esitetään varteenotettavia perusteluita, miksi ihmisen ei itse tulisi nähdä vaivaa kovemman nahan kasvattamiseen ja katsoa peiliin.
Esittäkää nyt niitä perusteluita, älkääkä vauvapäinä äliskö kun on tuhmasti ilmaistu ja tuhmia sanoja käytetty.
Ette voi oikeasti ikinä päästä perille tänne ärsyyntymättömien gurujen seuraan, jos ette tästä esteestä pääse yli.
No minä en esimerkiksi voi sietää pettureita. Eksäni petti minua, mutta en ole elämässäni pettänyt ketään enkä sellaista tulisi tekemään.
T. Eri
No mutta sinäkin olet ollut epärehellinen ja valehdellut toisille. Et vaan kestä myöntää sitä.
En minäkään pidä eläinrääkkääjistä, mutta tiedän että olen itsekin joskus tehnyt inhottavia tekoja ja ollut raukkamainen.
En tule eläinrääkkäystä tai kumppanin pettämistä koskaan pitämään oikeutettuna tekona, mutta minun on helpompi olla kun ymmärrän että inhimillisiä täällä ollaan jokainen, ja kukaan ei ole viaton. Toisilla on vaan asteeltaan pahempia ne pahanteot. Ovat varmasti päästään pahemmin viallisia kuin normaalimmat yksilöt.
Ihan ensiksi kannattaa muistaa, että ensivaikutelma voi joskus valehdella. Jos uuteen ihmiseen ärsyyntyy heti, kyse voi väärinymmärryksestäkin, kun ei toista vielä oikeasti tunne. Aina kannattaa antaa mahdollisuus, eikä vetää liian hätäisiä johtopäätöksiä.
Sellaisiin, joiden kanssa kemiat ei oikeasti ollenkaan kohtaa, kannattaa tietysti pitää etäisyyttä. Silloin säästää sekä itseään, että sitä toista.
Kaikesta ärsyyntymisestä ei ole syytäkään päästä eroon, vaan on ihan tervettä ja pitääkin pystyä ärsyyntymään selkeistä julmuuksista, epäoikeudenmukaisuudesta ja räikeistä pahanteoista. On kuitenkin syytä ja tervettäkin pyrkiä eroon turhasta ärsyyntymisestä sellaisia asioita kohtaan, joista ei ole mitään järkeä mieltään pahoittaa.
Tuohon jälkimmäiseen todellakin on mahdollisuus jokaisella ja siinä voi onnistua.
Suhteellisuudentaju on avainasia tässä ja ilman sitä ei voi onnistua. Itsensä kanssa pitää tehdä töitä ja käydä tietty kasvuprosessi läpi. Toinen ihminen ei voi sitä kenenkään puolesta tehdä. Aivan kuten kotelossa oleva toukka ei tule pärjäämään hengissä, jos hän ei itse sieltä kotelosta naputtele itseään ulos. Toukka vahvistuu siinä prosessissa ja on sitten vasta valmis, kun on taistellut itsensä ulos. Jos menet auttamaan toukkaa, se kuolee.
Eli ihmisen on itse katsottava peiliin, itse nähtävä omat vikansa, itse opittava nöyryyttä, ja sitten vasta hänestä voi tulla armollinen kypsä ihminen, joka on tarpeeksi vahva kestämään elämää.
Jos ei itse tee työtä, eikä itse katso peiliin, eikä itse halua nöyrtyä, ei tule selviytymään. Ihminen jää möngertäväksi toukaksi joka ei voi muuta kuin avuttomana kiemurella ja sätkiä mielipahassaan.
(Ja nyt tähän tulee ihmiset nillittämään kun alentuvasti heitä kutsuttiin toukaksi ja on pahasti sanottu, ja vieläkään ei mikään kello raksuta päässä, että haloo pitäisikö ottaa pää pois jo peffasta ja ryhdistäytyä)
Vierailija kirjoitti:
Selitäpä vähän tarkemmin. Minä olen itse käynyt läpi tuon peiliin katsomisen ja kovemman nahan kasvattamisen, siksi uskallan tasan tarkkaan puhua tästä asiasta ja seison sanojeni takana.
En minä voi toisille neuvoa, jos en itse ole kokenut tätä erittäin toimivaksi ja hyväksi asiaksi.
Minä olin ennen tuollainen äksyilijä ja lapsellinen kiukuttelija. Nyt kun olen täällä perillä (minne ilmeisesti joku teistä ehkä haluaisi myös, mutta ei kuitenkaan ole halukas itse kävelemään omin jaloin sinne vaan pitäisi toisten kantaa kultatuolilla)niin voin täältä käsin sanoa, että lämpimästi tervetuloa!
Tuolla joku itkijä äksyili, että "et kestä että sun kanssa ei olla samaa mieltä".
En ole yhtään perustelua kuullut, en yhtään. Olen sen sijaan kuullut sivutolkulla itkua, kun mielipiteeni on väärin esittetty.
Ei edes ole mitään väliä onko mielipiteeni pehmustettu kuplamuoviin ja hunajalla kuorutettu, jos ihminen ei halua hyväksyä sitä mielipidettä.
Minä seison tämän mielipiteeni takana ylpeästi, enkä muuta sitä ennen kuin minulle esitetään varteenotettavia perusteluita, miksi ihmisen ei itse tulisi nähdä vaivaa kovemman nahan kasvattamiseen ja katsoa peiliin.
Esittäkää nyt niitä perusteluita, älkääkä vauvapäinä äliskö kun on tuhmasti ilmaistu ja tuhmia sanoja käytetty.
Ette voi oikeasti ikinä päästä perille tänne ärsyyntymättömien gurujen seuraan, jos ette tästä esteestä pääse yli.
Tulipas nyt taas triggeröityä
Vierailija kirjoitti:
Minä pyrin vain välttelemään ärsyttäviä ihmisiä. En osaa olla reagoimatta huonoon ja tympeään käytökseen. En vaan tiedä miten olla zen jonkun mulkeron seurassa.
Jos keikka on huono, ei ole häpeä jättää bändi soittamaan tyhjälle katsomolle.
Reissu Viron köyhille alueille esim lähelle venäjän rajaa.
Ihmiset haluaa tehdä näköjään omelettia mutta munia ei olla halukkaita rikkomaan.
Tuo ei ole oikein hyvä neuvo, että jätetään bändi soittamaan tyhjälle katsomolle. Ensinnäkin on noloa ja moukkamaista ja siinä ei kehity se taitoa sietää ärsyttävää bändiä.
Loputomiin ei voi niskojaan nakella ja mieltään osoittaa. Maailmasta ei bändit lopu ja ne ei kaikki todellakaan ala sinun lempimusaa soittamaan sinun oikkujesi mukaan.
Ei ole muuta konstia kuin rikkoa ne munat jos meinaa munakasta syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensiksi kannattaa muistaa, että ensivaikutelma voi joskus valehdella. Jos uuteen ihmiseen ärsyyntyy heti, kyse voi väärinymmärryksestäkin, kun ei toista vielä oikeasti tunne. Aina kannattaa antaa mahdollisuus, eikä vetää liian hätäisiä johtopäätöksiä.
Sellaisiin, joiden kanssa kemiat ei oikeasti ollenkaan kohtaa, kannattaa tietysti pitää etäisyyttä. Silloin säästää sekä itseään, että sitä toista.
Itse asiassa tämä on ihan totta. Kannattaa olla vähemmän tuomitseva toisia kohtaan ja tutustua paremmin.
Ihmiset monesti päättävät hyvin äkkinäisesti että vihaanpa tuota toista, vaikka eivät edes tunne. Kun he on jonkun pikkumaisen oikkunsa vuoksi julistaneet toisen ihmisen hirveäksi, niin tulkitsevat sitten aivan kaiken mitä toinen tekee tai sanoo, sen vihansa vääristämänä ja oikein vahvistavat sitä tuomiotaan.
On huono neuvo, että kannattaa vaan vältellä ja syrjiä ärsyttäviä ihmisiä, niin se muka ratkaisee ongelmasi. Ei ratkaise vaan pahentaa.
Itse olen monesti huomannut miten ihmiset ovatkin ihan hyviä tyyppejä kun on vähän armollisempi ja ei tuomitse niin äkkiä ja pienestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein, luonteenpiirre jota vihaamme toisessamme on sellainen minkä kiellämme itsessämme.
Vihaan naisia joten kiellän naiseuden itsessäni? Hiukan outoa näin miehenä.
Olen itse nähnyt luonnehdinnan, että meitä ärsyttävät ihmiset, joista kadehdimme jotain. Kun mietin tätä aikoinaan omalla kohdallani, että miksi yksi työkavereista kävi niin hermooni, pääsinkin yhtäkkiä irti inhostani. Mietin asiaa kaikilta puolilta ja ei, en havainnut siihen syytä. Ja, "tadaa!", hän muuttui silmissäni neutraaliksi, joka ei herättänyt tunteita puoleen eikä toiseen.
Usein, luonteenpiirre jota vihaamme toisessamme on sellainen minkä kiellämme itsessämme.
Vihaan naisia joten kiellän naiseuden itsessäni? Hiukan outoa näin miehenä.
Olen itse nähnyt luonnehdinnan, että meitä ärsyttävät ihmiset, joista kadehdimme jotain. Kun mietin tätä aikoinaan omalla kohdallani, että miksi yksi työkavereista kävi niin hermooni, pääsinkin yhtäkkiä irti inhostani. Mietin asiaa kaikilta puolilta ja ei, en havainnut siihen syytä. Ja, "tadaa!", hän muuttui silmissäni neutraaliksi, joka ei herättänyt tunteita puoleen eikä toiseen.
Voi muuten pitää paikkaansa. Olen huomannut että jos olen seurassa tai ryhmässä, jossa on henkilöitä jotka ehkä voivat kokea minuun nähden jotain alemmuutta, niin siellä saa helpommin kohdata sitä tiuskimista ja tuhahtelua. Sellaista passiivisaggressiivista ei leikitä ton kaa, toi on ihan t y h m ä ä m m ä. Mutta jos olen ryhmässä, jossa muut on jollain tavalla "ylempänä" ja voivat kokea olevansa jollain tapaa parempia kuin minä, niin kappas vaan; ei kukaan tiuski, äyski tai ole inhottava.
Vierailija kirjoitti:
Olla heidän kanssaan tekemisissä niin vähän kuin mahdollista?
Välttelykäyttäytymisestä ei koskaan opi mitään. 🤦🏻
Armo ja rakkaus Jeesuksen ristintyössä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Opettele säästämään energiaasi. Jos niillä toisilla ihmisillä, jotka sua ärsyttää, ei loppupeleissä ole juurikaan merkitystä oman elämäsi suhteen, jätä heidät omaan rauhaansa ja jatka matkaasi. Rekisteröi vain ihmiset, joista pidät. Vietä aikaa itseksesi, se on ihanaa, ei tarvitse ärsyyntyä kenestäkään.
Tämä voi päteä vieraisiin ihmisiin. Mitä sitten, kun ongelma on lähisukulainen?
Tämä voi päteä vieraisiin ihmisiin. Mitä sitten, kun ongelma on lähisukulainen?
Ensiksi määrittelet itsellesi mikä hänessä ärsyttää. Onko syy oikeasti paha vai onko sinussa itsessäsi vikaa.
Jos syy on sellainen että on oikeasti aihetta suuttua, niin ensin keskustelu.
Jos keskustelu ei auta, niin ärähtäminen ja kovemmin sanominen.
Ja jos sekään ei auta, niin kunnolla suuttuminen ja kunniansa kuuleminen. Se yleensä auttaa melkein jokaiseen, mutta ihmiset on nössöjä sitä kokeilemaan.
Moniin ärsyttäviin ihmisiin ja heidän sietämiseen on itselläni auttanut myös ikä ja elämänkokemus. Kun saa oikeitakin huolia ja murheita maistaa ja näkee vähän elämän raadollisempaa puoltakin, niin se pistää meille asiat tärkeysjärjestykseen ja antaa sitä perspektiiviä ja suhteellisuuden tajua. Silloin ei jaksa enää ärsyynytä tyhmemmän sukulaisen höpörehtimisestä tai oman aikansa tuotteena olosta. Sitä voi oppia jopa arvostamaan ja kunnioittamaan sitä ennen niin ärsyttävää ihmistä, kun näkee asiat laajemmin. Eikä vain sieltä omasta navasta käsin.
Katsos muiden ihmisten ymmärtäminen vaatii älykkyyttä. Täytyisi ymmärtää vaikutusmekanismit asioiden taustalla. Jos Sirpa on ilkeä, hänellä voi olla isoja ongelmia elämässään. Jos joku vastustaa jotain asiaa, hänellä voi olla siihen painava syy, mutta hän ei voi jakaa asiaa kaikkien kanssa. Ota huomioon ettet välttämättä tiedä asioiden taustoja. Ota huomioon myös se, että ihmiset puhuvat helpommin pahaa muista kuin hyvää. Älä anna sen vaikuttaa. Kenelläkään ei ole oikeutta olla ilkeä tai julma muita kohtaan. Lempeä ja lämpöä, sitä ei ole koskaan liikaa.