Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia olemaan ärsyyntymättä niin helposti muihin ihmisiin ja heidän luonteenpiirteisiinsä?

Vierailija
07.06.2024 |

Auttaako esim. mielenhallinta ja aihetta käsittelevien kirjojen ja teosten lukeminen?

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa et enää välitä. Kaikki on nähty eikä huvita enää reagoida. 

Vierailija
142/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut oikeastaan vain ikä ja yleinen kokemuksen karttuminen. Ymmärrän enemmän itsestäni ja omista piirteistäni, ja myös siitä, kuinka erilaisia ihmiset ja elämänvaiheet ovat. Olen lapsesta asti ärsyyntynyt muista ihmisistä todella helposti, koska olen rasittavan mustavalkoinen ja oikeudentuntoinen, ylianalyyttinen, lievästi aistiyliherkkä introvertti. Nykyisin osaan painaa pintaärtymyksen taka-alalle ja keskittyä siihen, mikä ihmisissä on kiinnostavaa, hyvää ja yhteistä. Jos sellaisia asioita on vain hyvin vähän, minimoin kanssakäymisen näiden ihmisten kanssa tai lopetan sen kokonaan. Useimmiten kuitenkin osaan säädellä itseäni ja asettaa tietynlaisen reaktiivisuuden lepäämään taustalle, kuunnella ajan kanssa ja luoda yhteyttä muihin. Yksi hauska tekniikka on kuvitella tilanne elokuvan tai sarjan kohtaukseksi, ja asettua tavallaan katsojan asemaan. Kuinka hän näkee kuvatut ihmiset ja tilanteet, millaisia tapahtumia ja historiaa niiden taustalla voi olla, ja millaiseen elämään kaikki roolihahmot tilanteesta lähtevät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan!

Vierailija
144/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auttanut oikeastaan vain ikä ja yleinen kokemuksen karttuminen. Ymmärrän enemmän itsestäni ja omista piirteistäni, ja myös siitä, kuinka erilaisia ihmiset ja elämänvaiheet ovat. Olen lapsesta asti ärsyyntynyt muista ihmisistä todella helposti, koska olen rasittavan mustavalkoinen ja oikeudentuntoinen, ylianalyyttinen, lievästi aistiyliherkkä introvertti. Nykyisin osaan painaa pintaärtymyksen taka-alalle ja keskittyä siihen, mikä ihmisissä on kiinnostavaa, hyvää ja yhteistä. Jos sellaisia asioita on vain hyvin vähän, minimoin kanssakäymisen näiden ihmisten kanssa tai lopetan sen kokonaan. Useimmiten kuitenkin osaan säädellä itseäni ja asettaa tietynlaisen reaktiivisuuden lepäämään taustalle, kuunnella ajan kanssa ja luoda yhteyttä muihin. Yksi hauska tekniikka on kuvitella tilanne elokuvan tai sarjan kohtaukseksi, ja asettua tavallaan katsojan asemaan. Kuinka hän näkee kuvatut ihmiset ja tilanteet, millaisia tapahtumia ja historiaa niiden

Tuo on tosi hyvä vinkki, että koittaa nähdä toisessa edes jotain hyvää. Jos ei muka näe toisessa ihmisessä mitään hyvää, vaan pelkästään jotain ärsyttävää, niin mitä se sinusta itsestäsi ihmisenä kertoo? Pystyyhän muutkin ihmiset näkemään toisissa hyvää, niin mikset sinä itse muka täydellisenä ja parempana ihmisenä pystyisi? Tuomitsevuus ja negatiivisuus ei ole kiva piirre sinussa itsessikään.

Vierailija
145/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleen voi todellakin opettaa uusia näkökulmia, malleja ja tapoja. Itselleen voi opettaa asioiden tarkastelua toisen ihmisen näkökulmasta. Sillä voi haastaa itseään: Kuinka voin päästä sille tasolle, että irtaannun omasta näkökulmastani ja ymmärrän toisen ihmisen näkökulman.

Ihan kuin ihmiset pelkäisivät, että se oma luutunut näkökulmaa karkaa jonnekin, jos vähänkin yrittää ymmärtää toisen näkökulmaa. Voi kuunnella ja ymmärtää ja sitten palata takaisin luutuneisiin ajatuksiinsa. Toisen ihmisen näkökulman ymmärtäminen on ihan turvallista.

Vierailija
146/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on auttanut oikeastaan vain ikä ja yleinen kokemuksen karttuminen. Ymmärrän enemmän itsestäni ja omista piirteistäni, ja myös siitä, kuinka erilaisia ihmiset ja elämänvaiheet ovat. Olen lapsesta asti ärsyyntynyt muista ihmisistä todella helposti, koska olen rasittavan mustavalkoinen ja oikeudentuntoinen, ylianalyyttinen, lievästi aistiyliherkkä introvertti. Nykyisin osaan painaa pintaärtymyksen taka-alalle ja keskittyä siihen, mikä ihmisissä on kiinnostavaa, hyvää ja yhteistä. Jos sellaisia asioita on vain hyvin vähän, minimoin kanssakäymisen näiden ihmisten kanssa tai lopetan sen kokonaan. Useimmiten kuitenkin osaan säädellä itseäni ja asettaa tietynlaisen reaktiivisuuden lepäämään taustalle, kuunnella ajan kanssa ja luoda yhteyttä muihin. Yksi hauska tekniikka on kuvitella tilanne elokuvan tai sarjan kohtaukseksi, ja asettua tavallaan katsojan asemaan. Kuinka hän näkee kuvatut ihmiset ja tilanteet, millaisia tapahtumia ja historiaa niiden

Voi luoja, näin rehellisiä pitäisi kaikkien olla itsestään, hyvä sinä :)

Ihmiset tapaavat keskittyä märehtimään muiden ongelmia sen sijaan, että korjaisivat omaa käytöstään. Olet kehittynyt ihmisenä tason ylöspäin!

Vierailija
147/151 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäminäminäminä

Vierailija
148/151 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele ottamaan etäisyyttä. Vaikka tapaisitkin ärsyttäviä ihmisiä, sun ei tarvitse olla niin kokonaisvaltaisesti läsnä siinä tilanteessa. Ole itse ystävällinen mutta säilytä se etäisyys. 

Tämä on hyvä neuvo, jonka olen kokenut toimivaksi. Tietyn etäisyyden pitäminen luo tavallaan turvavyöhykkeen meidän molempien väliin. Ärsyyntymistä aiheuttavia piirteitä on helpompi sietää, kun ei päästä toista tulemaan iholle. Toisaalta etäisyyden ottaminen toimii siinäkin mielessä, että silloin ihmisestä on helpompi huomata myös hyviä puolia, kun ne ärsyttävät ominaisuudet eivät vie kaikkea huomiota. Jotakuta voi oppia tällä tavoin arvostamaankin ja silti olla haluamatta läheisempää tuttavuutta hänen kanssaan.

Vierailija
149/151 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaisipa joku minut olemaan ärsyyntymättä vanhaan äitiini, jonka kanssa käyn kaupassa. Monesti meinaa mennä kuppi nurin katsellessani sitä törttöilyä, joka lienee kuuluu vanhuuteen. Luoja varjelkoon ettei minusta tule samanlaista. Joku päivä kauppareissut kyllä loppuu kuin seinään. 

Vierailija
150/151 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Be cool!

Vierailija
151/151 |
10.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Let it be!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme