Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppia olemaan ärsyyntymättä niin helposti muihin ihmisiin ja heidän luonteenpiirteisiinsä?

Vierailija
07.06.2024 |

Auttaako esim. mielenhallinta ja aihetta käsittelevien kirjojen ja teosten lukeminen?

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olla heidän kanssaan tekemisissä niin vähän kuin mahdollista?

Välttelykäyttäytymisestä ei koskaan opi mitään. 🤦🏻

Joo ja sitä voi loppupeleissä jäädä vielä yksin, jos tuollaista aina harrastaa. Katsos kun ne muutkin ihmiset voivat harrastaa ostrakismia ja selkänsä kääntämistä.

Vierailija
122/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi päteä vieraisiin ihmisiin. Mitä sitten, kun ongelma on lähisukulainen?

Ensiksi määrittelet itsellesi mikä hänessä ärsyttää. Onko syy oikeasti paha vai onko sinussa itsessäsi vikaa.

Jos syy on sellainen että on oikeasti aihetta suuttua, niin ensin keskustelu.

Jos keskustelu ei auta, niin ärähtäminen ja kovemmin sanominen.

Ja jos sekään ei auta, niin kunnolla suuttuminen ja kunniansa kuuleminen. Se yleensä auttaa melkein jokaiseen, mutta ihmiset on nössöjä sitä kokeilemaan.

Moniin ärsyttäviin ihmisiin ja heidän sietämiseen on itselläni auttanut myös ikä ja elämänkokemus. Kun saa oikeitakin huolia ja murheita maistaa ja näkee vähän elämän raadollisempaa puoltakin, niin se pistää meille asiat tärkeysjärjestykseen ja antaa sitä perspektiiviä ja suhteellisuuden tajua. Silloin ei jaksa enää ärsyynytä tyhmemmän sukulaisen höpörehtimisest

Äitini on kohdellut minua koko elämäni ajan kuin olisin saastaa, eikä minulla olisi mitään ihmisarvoa. Periaatteessa kaikki kommunikointi on ollut pelkkää haukkumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10mg diapam niin selviää toimistolla pakollisen päivän per kk.

Vierailija
124/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä aina tarvitsekaan olla oppimassa jotain. En esim. halua oppia nauttimaan jonkun toisen siivottomuudesta, mieluummin vain en asu sellaisen ihmisen kanssa, koska itse viihdyn siistissä kodissa. En myöskään halua oppia sietämään äänekkäitä hölöttäjiä, jotka kailottavat niin että korviin sattuu, yhtään enempää kuin on pakko, vaan valitsen hiljaisen ja rauhallisen ympäristön aina kun mahdollista, koska sellaisessa viihdyn. Jne. jne.

Vierailija
125/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele säästämään energiaasi. Jos niillä toisilla ihmisillä, jotka sua ärsyttää, ei loppupeleissä ole juurikaan merkitystä oman elämäsi suhteen, jätä heidät omaan rauhaansa ja jatka matkaasi. Rekisteröi vain ihmiset, joista pidät. Vietä aikaa itseksesi, se on ihanaa, ei tarvitse ärsyyntyä kenestäkään.

Tämä voi päteä vieraisiin ihmisiin. Mitä sitten, kun ongelma on lähisukulainen?

Kirjoitin ihmisistä, joilla ei juurikaan ole merkitystä oman elämän suhteen. Eikä sitä tarvitse lähisukulaisenkaan kanssa viettää yhtään enempää aikaa kuin on pakko, jos ei tule toimeen. Ihan voi katkaista välit kokonaankin, jos tarvetta on.

Vierailija
126/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on kohdellut minua koko elämäni ajan kuin olisin saastaa, eikä minulla olisi mitään ihmisarvoa. Periaatteessa kaikki kommunikointi on ollut pelkkää haukkumista

Hei minulla on myös ihan sama homma erään lähisukulaiseni kanssa. Tiedätkö että hän lopetti minulle inhottavasti puhumisen kun suutuin hänelle pari kertaa oikein kunnolla. Jos yritti nätisti puhua, niin se oli hänelle vain hyttysen ininää. Ei hän ottanut minua tosissaan, ennen kuin huusin niin että hänellä korvat punoitti.

En tiedä mikä sinun äitiäsi vaivaa, mutta jos hän on sairas, niin ei häntä mikään paranna, mutta ainakin olet kokeillut pistää hänelle rajat. Minun lähisukulaiseni ei vaan osannut puhua minulle kuin olisin arvokas, hän oli oppinut omasta lapsuudestaan sen käytösmallin.

Vierailija
127/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä aina tarvitsekaan olla oppimassa jotain. En esim. halua oppia nauttimaan jonkun toisen siivottomuudesta, mieluummin vain en asu sellaisen ihmisen kanssa, koska itse viihdyn siistissä kodissa. En myöskään halua oppia sietämään äänekkäitä hölöttäjiä, jotka kailottavat niin että korviin sattuu, yhtään enempää kuin on pakko, vaan valitsen hiljaisen ja rauhallisen ympäristön aina kun mahdollista, koska sellaisessa viihdyn. Jne. jne.

Sittenhän sinun ei kannata tässä ketjussa enempää aikaasi tuhlata, vaan voit jättä tämän keikan väliin ja äänestää pienillä sievillä jaloillasi.

Vierailija
128/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän sinun ei kannata tässä ketjussa enempää aikaasi tuhlata, vaan voit jättä tämän keikan väliin ja äänestää pienillä sievillä jaloillasi.

Ahaa, tähän ketjuunko saa kirjoittaa vain, jos on kanssasi samaa mieltä? Et nyt taida ihan ymmärtää, miten keskustelupalsta toimii.

Vierailija
129/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ap nyt nimenomaan HALUSI oppia. Opettele lukemaan.

Vierailija
130/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, tähän ketjuunko saa kirjoittaa vain, jos on kanssasi samaa mieltä? Et nyt taida ihan ymmärtää, miten keskustelupalsta toimii.

Sinä et taida ymmärtää mitä tämä ketju käsittelee ja mikä aihe oli.

Lue nyt vaikka aloitus ja näitä viestejä ihan ajatuksen kanssa. Ja jos et halua olla "aina lukemassa" vaan urputtamassa vain, niin ehkä se oletkin sinä joka ei ymmärrä miten keskustelupalsta toimii.

Vierailija
131/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ap nyt nimenomaan HALUSI oppia. Opettele lukemaan.

Ap voi oppia arvostamaan omaa aikaansa ja energiaansa, joita ei kannata tuhlata ihmisiin, joiden seurassa ei viihdy. Tällaisten seuraa kun välttää, ei tarvitse heistä myöskään ärsyyntyä.

Vierailija
132/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekös, mua ensin epäillytti eräs ihminen työyhteisössä kun olin kuullut hänestä kokoajan pahaa mutta nyt kun pääsin kunnolla tutustumaan häneen tajusin että kuinka symppis, ihana, huumorintajuinen ja ainutlaatuinen ihminen on. Saamme nauraa katketaksemme ja sitten että hän osaa puhua myös syvällisesti asioista, se luottamus meidän välillämme on muodostunut hyväksi. En olisi kuuna päivänä ajatellut että näin tapahtuisi. Olen itsekin melko nirso ihmisten suhteen. Ohjeeksi annan että kannattaa puhua toisen kanssa vaikka mistä ja opettele tutustumaan toiseen, molemminpuolinen vuorovaikutus on rikkaus ja antaa paljon. Tajuaa ehkä jotain itsestääkin ja omista suhtautumisistaan. 

Vierailija
133/151 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuntemus eli mitkä asiat ärsyttävät (esim. töykeys, ahneus) ja millaisissa olosuhteissa ärsyyntyy (esim. kiire, nälkä). Ekoja voi työstää eli miksi ahneus ärsyttää? Sitten kun tilanteita tunnistaa ja pääsee itsetutkiskelussa riittävän pitkälle, voi valita haluaako ärsyyntyä vai ei. On myös ihan ok ärsyyntyä, jos niin valitsee. Jos ahneus on omia elämän arvoja vastaan, kannattaa minimoida aika, jonka viettää ahneiden ihmisten kanssa ja tarvittaessa tehdä isompiakin elämän valintoja arvojensa pohjalta (esim. vaihtaa työtä tai kaveripiiriä). Olosuhteista taas kannattaa valita ne, joihin voi vaikuttaa, esim. jos nälkäisenä kiukuttaa, kannattaa napata välipala ennen potentiaalisesti kiukuttavaa tilannetta kuten autolla ajamista tai ahneen asiakkaan tapaamista.

Ehkä tärkeintä on miettiä elämäänsä hallittavana. Ihminen voi yllättävän paljon vaikuttaa asioihin ja ennen kaikkea omaan suhtautumiseensa, kunhan tuntee itsensä. Ja sitten kun tuli ärsyynnyttyä turhasta, niin myöntää virheen ja eteen päin, aina tulee uusia oppimistilanteita.

Bonustasona sanoisin uteliaisuuden ja hyväksyvän suhtautumisen muihin. Esim. miksihän tuo asiakas on pohjattoman ahne? En tiedä, mutta hän on kyllä tosi kohtelias kaikille.

Vierailija
134/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vain muistaa, että "kaikki ihmiset ovat samanlaisia sopivan käsittelyn jälkeen".

Vierailija
135/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vain muistaa, että "kaikki ihmiset ovat samanlaisia sopivan käsittelyn jälkeen".

Joo, kuohittuja sieluttomia lampaita. Siellä on sitten kaikilla kivaa samassa karsinassa toistensa kloonien kanssa.

Vierailija
136/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein, luonteenpiirre jota vihaamme toisessamme on sellainen minkä kiellämme itsessämme.

Vihaan naisia joten kiellän naiseuden itsessäni? Hiukan outoa näin miehenä. 

Olen itse nähnyt luonnehdinnan, että meitä ärsyttävät ihmiset, joista kadehdimme jotain. Kun mietin tätä aikoinaan omalla kohdallani, että miksi yksi työkavereista kävi niin hermooni, pääsinkin yhtäkkiä irti inhostani. Mietin asiaa kaikilta puolilta ja ei, en havainnut siihen syytä. Ja, "tadaa!", hän muuttui silmissäni neutraaliksi, joka ei herättänyt tunteita puoleen eikä toiseen. 

Minulla ei ole koskaan ollut tapana kadehtia ihmisiä, mutta minua pikemminkin ärsyttävät ne ihmiset, jotka tekevät oman elämäni hankalaksi. Esimerkiksi asuinkumppani, joka ei siivoa, asiakaspalvelija, joka ei edes yritä ratkaista ongelmaani, remonttimies, joka tekee huonoa jälkeä, henkilö, joka saapuu sovittuun tapaamiseen puoli tuntia myöhässä, tai henkilö, joka ei pidä kiinni lupauksistaan, ja niin edelleen.

Vierailija
137/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein, luonteenpiirre jota vihaamme toisessamme on sellainen minkä kiellämme itsessämme.

Olen itse nähnyt luonnehdinnan, että meitä ärsyttävät ihmiset, joista kadehdimme jotain. Kun mietin tätä aikoinaan omalla kohdallani, että miksi yksi työkavereista kävi niin hermooni, pääsinkin yhtäkkiä irti inhostani. Mietin asiaa kaikilta puolilta ja ei, en havainnut siihen syytä. Ja, "tadaa!", hän muuttui silmissäni neutraaliksi, joka ei herättänyt tunteita puoleen eikä toiseen. 

Minulla ei ole koskaan ollut tapana kadehtia ihmisiä, mutta minua pikemminkin ärsyttävät ne ihmiset, jotka tekevät oman elämäni hankalaksi. Esimerkiksi

Lakkaa nipottamasta.

Vierailija
138/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaatko heitä siksi, että olet jäänyt ilman?

Vierailija
139/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskity ittees. se auttaa kun ei vaan kuuntele, ohjaile itse keskustelua turhanpäiväsiin älä päästä niitä purkaan ongelmiaan sulle

Vierailija
140/151 |
08.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki terveet ihmiset käyvät paskalla, maksavat veroja ja kuolevat pois. Ruumiit joko poltetaan tai ne maatuvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi