Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihäpeä. Miksi se on nykyään niin yleistä?

Vierailija
06.06.2024 |

Miksi kotihäpeä on nykyään niin yleistä? Kenenkään ei tietenkään tarvitsisi omaa kotiaan hävetä, vaikka se olisi millainen.  Monet eivät päästä kotiinsa edes läheisiä ystäviä tms. Olen aiheesta usein jutellut muiden kanssa ja moni kokee häpeää ihan vain siksi, että esim pihaa ja puutarhaa ei ole laitettu, keittiö on vanhanaikainen, "tapetit pitäisi uusia", "mulla ei ole riittävästi samaa paria olevia kahvikuppeja" jne. 

Minäkin arastelen päästää ihmisiä meille sisälle. Pelkään, jos joku katsoo kaappeihin ja ne on meillä vähän turhan täynnä tavaraa. Meillä vinyylilattiat ja ne on nykyään "parjatut nykyajan muovimatot", vaikka oikeasti tiedän, ettei ketään kiinnosta minkälaiset lattiat muilla on.

Koetko sinä kotihäpeää? Oletko huomannut, että kotihäpeä olisi yleistymässä?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaiden hienostuneita ongelmia. Menepä alkoholistinarkkarin kotiin niin ei asukkia paljon kiinnosta, mitä sen pölypalloista ajattelet. Joku haarukka voi löytyä, millä voit noutosushisi syödä siellä, jos peset haarukan itse ensin. 

Ehkä pitää ensin menettää tarpeeksi, että lakkaa häpeämästä täysin turhia asioita.

Vierailija
62/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy on selvä: some.

Ja nämä kaunein koti ja kesämökki ja huvila&huussi lifestyleohjelmat. Sekä kaikki sisustuslehdet ja -artikkelit lehdissä.

Toisaalta koti on oma paikka, ei kaikkea tarvitse jakaa muun maailman kanssa. Ystäviä voi tavata kahvilassakin.

Totta, mutta mulla tyssää miesystävän etsintä siihen kun katson kotini tavaravuorta. Hävettää. Millaisen kuvan annan itsestäni kun asuntoni on näin jäsentymätön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia herättävä ketju. Myönnän tuntevani kotihäpeää, kun vieraita on tulossa. Mitä enemmän olen stressaantunut työni takia, sitä enemmän siivoan ja hinkutan tätä kotia. Mitään oikeaa syytä tehdä erityisen hyvää siivousta vieraita varten ei ole. Lisäksi meillä on kiva koti. 

Yksi tuttava kertoi siivonneensa lapsensa rippijuhlia varten myös suihkun, jos vaikka joku vieras haluaa käydä suihkussa. Tämä siis pilke silmäkulmassa, mutta kiteytti hienosti kotihäpeän älyttömyyden. 

Vierailija
64/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaiden hienostuneita ongelmia. Menepä alkoholistinarkkarin kotiin niin ei asukkia paljon kiinnosta, mitä sen pölypalloista ajattelet. Joku haarukka voi löytyä, millä voit noutosushisi syödä siellä, jos peset haarukan itse ensin. 

Ehkä pitää ensin menettää tarpeeksi, että lakkaa häpeämästä täysin turhia asioita.

Paljon välimuotoja noiden välillä. Koti voi olla viihtyisä ja silti sitä voi hävetä. Jokin kohtuuttomuus osuu omiinkin silmiin ja melkein tarvitsisi tukea sen purkamiseen. Toki isompiakin ongelmia varmasti on, mutta en vähättelisi yhtään sitä epävarmuutta mikä liittyy jonkin uuen tuttavuuden kotiinsa päästämiseen. 

Vierailija
65/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin juuri Espanjassa ystäväni espanjalaisen puolison ja yksi syy miksi monen espanjalaisen koti ei ole sen kummoisempi on se , että ihmiset viettävät aikaa ulkona yhdessä muiden ihmisten kanssa ja koti on vain nukkumapaikka, johon ei laiteta aikaa tai energiaa: Paikalliset eivät myöskään siltikään häpeä kotejaan.

Keskustelu avarsi omaa ajatusmaailmaani

t kammoksun vieraita jos kaikki ei ole tip top

Vierailija
66/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kyllä asunnostani mutta hävettää nämä muovimattolattiat ja siksi en halua kutsua tänne ketään. Asun vuokralla enkä nyt lattioiden takia ole tästä muuttamassa kun asunto muuten täydellinen.

Vierailija
67/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodissani käy vain ystäväni ja sukulaiset ja heitä ei pintamateriaalit tai kaappien sisältö kiinnosta. Tulevat tänne meitä ihmisiä katsomaan.

Joku ventovieras saa ajatella mitä haluaa. Ei vaikuta elämääni mitenkään, eikä heillä asiaa tänne olekaan.

Vierailija
68/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokainen nyt kotinsa sisustaa kauniiksi ja pitää siistinä. Jos ei niin luulisi kyllä hävettävän.

Vierailija
69/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan jos on vähän "nuhjuista" ja huonekalut vähön eri paria. Jotenkin kodikkaampaa, tulee ikävä ysärille kun kaikki ei ollut niin justiinsa ja jokaisella oli oman näköiset kodit.

Vierailija
70/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä teidän vanhapiikojen on sanoa, te ett tee muuta kuin siivoatte tyhjää kotianne!

Siel on pera jäänyt taas ilman pmpsaa. Taikka ihan vuosia ollut nyrkki käytössä.

Vierailija
71/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En häpeä, mutta vaimoni häpeää. Ehkä tämä on enemmän naisten juttu.

Samoin minua ei haittaa, vaikka verhot olisivat koko ajan auki, mutta vaimo sulkee niitä herkästi.

Vierailija
72/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet ihmiset huomauttelee ikävästi, jostain asioista, siksi en kutsu kylään ketään muuta, kun perheen ja pari parasta ystävää.

mun kodin kirjakasoista huomautetaan ikävästi. (rakastan lukemista, kirjoja on runsaasti, ei likaista kuitenkaan) huomauttelijat asuu normaaleissa minimalistisesti sisustetuissa kodeissa. eivät omista tai lue kirjallisuutta juuri yhtään.

moni ei osaa käytöstapoja, eli käytöstavat on syy kyläilyjen puuttumiseen. ei huvita kutsua jotain nyrpistelijää joka ei osaa käyttäytyä.

mielestäni kylailijän tulee noudattaa aatelisia tapoja eli toisen kodista ei sanota mitään negatiivista, ei edessä eikä selän takana.!!!siis kunnioitetaan toisen kotia ja sitä, että saa vierailla. kuningatar tyyliin kiitetetään, kun on saanut vierailla. toisen kodin negaaminen on alhaista ja inhottavaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodissani käy vain ystäväni ja sukulaiset ja heitä ei pintamateriaalit tai kaappien sisältö kiinnosta. Tulevat tänne meitä ihmisiä katsomaan.

Joku ventovieras saa ajatella mitä haluaa. Ei vaikuta elämääni mitenkään, eikä heillä asiaa tänne olekaan.

Mulla sama. Ainoat ventovieraat, joita meillä on käynyt, on huoltomiehet. Ihan sama, mitä mahdollisesti ajattelevat. Mulla on noin muutenkin aika omituinen sisustusmaku ja olen usein nauranut, että tämä mun kotini olisi varmaan jokaisen asuntovälittäjän pahin painajainen. Joku ketjussa mainitsi muovi/vinyylilattiat ja mä nimenomaan halusin keittiöön ja olohuoneeseeni viinyylilankun. Olisin saanut parketinkin (kuten olohuoneessa oli aiemmin) ja vakuutus olisi sen korvannutkin, mutta parketti on liukas eikä muutenkaan paras vaihtoehto koiratalouteen. Vinyylilankku siis ihan käytännön syistä, kun tässä kuitenkin ikää tulee koko ajan lisää, niin en halua joutua pelkäämään liukastumista. Matotkin olen valinnut ihan vain puhtaanapidon näkökulmasta. Kylppärit mulla on alkuperäiset (1985 rakennettu talo), mutta en ala remppaamaan, koska lähivuosina kuitenkin tulee putkiremontti ja kaikki revittäisiin silloin auki. Enkä mä silloinkaan aio tehdä mitään sikakallista "tyyliremonttia", koska en vietä suihkussa enkä vessanpöntölläkään kovin montaa minuuttia vuorokaudessa. 

Yläkerrassa on yhdessä huoneessa ollut remontti kesken jo useamman vuoden. Ehkä saan sen valmiiksi ennen eläkeikää tai sitten en. Lisäksi mulla on yläkerrassa vielä viime kesäisen alakerrassa tapahtuneen vesivahingon jälkeen tavaroita etsimässä omaa paikkaansa. En ole pitänyt asialla kiirettä. Sitäpaitsi kun kutsun ystäviäni tai sukulaisia kylään, ei kenelläkään ole edes mitään syytä mennä yläkertaan, koska olohuone, keittiö ja toinen kylppäri on alakerrassa.

Vierailija
74/114 |
07.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen nuorempana kuullut tosi paljon arvostelua kodistani. Huomaan, että olen aika varpaisillani vieraiden suhteen, vaikka nykyisin asunkin ihan kivassa omakotitalossa. Nuorena asuin vuokralla halvalla aika pitkään ja kuulin paljon haukkumista ns. kavereilta, kuten että kaveri ei kestäisi asua minun asunnossani, näyttää tavalliselta laatikkomaiselta vuokra-asunnolta ja huonekalut eivät sovi yhteen. No eivät varmaan, mutta ei minulla silloin 20-vuotiaana ollut mahdollisuuksia sen kummempaan. Kerran yksi ns. kaveri myös kysyi, eikö ole noloa asua 3-kymppisenä vuokralla (: Ei ollut, odotimme oman uudiskohteemme valmistumista silloin. Kaveri itse asui vuokralla myös, mutta se oli kai sitten jotain ylemmän tason vuokra-asumista.

Vierailija
75/114 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt aika monen ihmisen kotona. Siis ihan hyvätuloisten työssäkäyvien ihmisten. Viimeksi eilen kävi katsomassa työkaverini uutta omakotitaloa, jossa ovat asuneet kaksi kuukautta.

Lopulta kellään ei ole mitenkään erityistä. Uusi talo on aina uusi talo ja se on on tottakai usein erilainen, kuin vaikkapa 30v vanha talo, mutta lopulta harvalla, siis todella harvalla on erityisen sisustettua. Tulee mieleen lähinnä yksi lapsuudenkaveri, jonka koti näyttää siltä, että asujia selvästi sisustaminen kiinnostaa ja heillä uskon siihen olevan rahaa. Talo on silti ihan normaali ehkä 12v vanha pakettitalo.

Vierailija
76/114 |
11.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen samaa mieltä tuosta, että harvalla on kovin erikoista. Etuoven myyntikuvia varten asuntoja stailataan aivan valtavasti ja kaikki roina pois kuvista. Vaikka olisi uudehko kohde, niin kuvia varten on saatettu stailata tuomalla valaisimia, vaihtamalla mattoja, siirtämällä huonekaluja, lisäämällä joku tuoli johonkin yms.

Mulle ei tule tuttavapiiristäni mieleen lopulta ketään, kenellä olisi mitenkään kummoinen koti. Ihan tavallisia. Mun tutut ovat pääosin hyvätuloisia lapsiperheitä amk/yliopisto käyneitä. Osalla on uusi talo, osalla iso yms, mutta ihan tosi tavallisia ne on sisältä.

Vierailija
77/114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arastelen pyytää meille ketään. Meillä kyllä ihan kaunis koti. En tiedä miksi mietin liikaa sitä, mitä joku muu ajattelee.

Vierailija
78/114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli tästä mieleen, kun oltiin  ennen työpaikan pikkujouluja etkoilla yhden työkaverin kotona. Heillä on mun mielestä uudehkon oloinen talo. Siis joku 5-15v sitten rakennettu. Mun mielestä oli kaunista ja selvästi sisustettua. Olen itsekin sisustamisesta kiinnostunut, joten tunnistin Hakolan sohvan, lokkivalaisimen, Artekin penkin, iso itämainen matto (saakelin kallis), valtava täyspuinen kaappi yms. Osa nuoremmista työntekijöistä puhui jälkeenpäin, että "niillä oli vähän sellaista vanhanaikaista" "ei ihan mun tyyliä" ja kehuivat sitten erään toisen kotia, joka on siis 100% ikeaa ja jyskiä ja "lack-hyllyjä" oleva opiskelijakoti. No toki söpö koti tämä toinenkin. 

Vierailija
79/114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe kotihäpeää, mutta en juurikaan käytä somea.

En minäkään, mutta mies kyllä. Siltä hän ei itse tee juuri mitään tehdäkseen kodista sellaisen, että hänen ei tarvitsisi hävetä. Meillä koti on hyvinkin asutun näköinen ja tässä kyllä huomaa, milloin on erikseen siivottu paremmin.

Vierailija
80/114 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään kyllä asunnostani mutta hävettää nämä muovimattolattiat ja siksi en halua kutsua tänne ketään. Asun vuokralla enkä nyt lattioiden takia ole tästä muuttamassa kun asunto muuten täydellinen.

Kenen luulet edes huomaavan muovimattolattioita? Sitäkö sinä ensimmäiseksi katsot, kun menet vieraaseen asuntoon? Aika outo olet, sillä hyvin harvat sellaista katsovat.

Muutaman kerran olen käynyt sellaisessa asunnossa, jossa jopa minun on tehnyt mieli siivota vähän. Tavallista elämää niissäkin on eletty. En usko, että kukaan tuntee suurta kiusausta ryhtyä siivoamaan vähän, vaikka ei tämä todellakaan mikään mallikoti ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi