Kotihäpeä. Miksi se on nykyään niin yleistä?
Miksi kotihäpeä on nykyään niin yleistä? Kenenkään ei tietenkään tarvitsisi omaa kotiaan hävetä, vaikka se olisi millainen. Monet eivät päästä kotiinsa edes läheisiä ystäviä tms. Olen aiheesta usein jutellut muiden kanssa ja moni kokee häpeää ihan vain siksi, että esim pihaa ja puutarhaa ei ole laitettu, keittiö on vanhanaikainen, "tapetit pitäisi uusia", "mulla ei ole riittävästi samaa paria olevia kahvikuppeja" jne.
Minäkin arastelen päästää ihmisiä meille sisälle. Pelkään, jos joku katsoo kaappeihin ja ne on meillä vähän turhan täynnä tavaraa. Meillä vinyylilattiat ja ne on nykyään "parjatut nykyajan muovimatot", vaikka oikeasti tiedän, ettei ketään kiinnosta minkälaiset lattiat muilla on.
Koetko sinä kotihäpeää? Oletko huomannut, että kotihäpeä olisi yleistymässä?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheiltä on kaikki leikattu. Lapset eivät halua tuoda kavereita kotiin.
Perheet joutuvat elämään ahtaasti vuokrakaksioissa ja kolmioissa.
Lapset eivät halua tuoda kavereita kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat saa vain jotain 6 kuukautta vuorotteluvapaasijaisuuksia.
Sitä mitä siitä seuraa, kun vanhempi ei saa työpaikkaa ei ajatella pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samaa mieltä tuosta, että harvalla on kovin erikoista. Etuoven myyntikuvia varten asuntoja stailataan aivan valtavasti ja kaikki roina pois kuvista. Vaikka olisi uudehko kohde, niin kuvia varten on saatettu stailata tuomalla valaisimia, vaihtamalla mattoja, siirtämällä huonekaluja, lisäämällä joku tuoli johonkin yms.
Mulle ei tule tuttavapiiristäni mieleen lopulta ketään, kenellä olisi mitenkään kummoinen koti. Ihan tavallisia. Mun tutut ovat pääosin hyvätuloisia lapsiperheitä amk/yliopisto käyneitä. Osalla on uusi talo, osalla iso yms, mutta ihan tosi tavallisia ne on sisältä.
Ammattilaiset saavat aikaan aivan hämmästyttäviä kuvia tavallisista asunnoista. Tiedän asunnon, joka oli käyty kuvaamassa päivää aikaisemmin kuin oli sovittu eikä asukkaat olleet stailanneet sitä kuvauskuntoon. Sitä ei kuvista mitenkään huomannut. Yleisvaikutelma on kodikas, vaikka todellisuudessa olisi paikanpäällä vaikuttanut lievästi epäsiistiltä. Kuvaaja oli jättänyt hienotunteisesti kuvaamatta täyden tiskipöydän, asukkaitten levällään olleet vaatteet ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät enää niitäkään, koska vuorotteluvapaat on lopetettu. Vanhempainvapaan sijaisuuksia ehkä, mutta niitäkin naisvaltaisilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Some varmasti. Toisaalta arvostellaanko nykyään enemmän toisten koteja? Suoraan tai epäsuorasti? Harvoin nyt kukaan sanoo, että Hannan luona on nuhjuista ja halvat vinyylilattiat, mutta yleisellä tasolla "en minä ainakaan vinyylilattioita laittaisi" "Joo en minä ymmärrä miksi kukaan istuttaa omenapuun pohjoispuolelle. Näyttää hassulta, mutta eihän kaikilla ole esteettistä silmää".
Voi kun olisi edes vinyylilattiat ja oma piha jossa omenapuu, mutta ei. Kulahtanut muovilattia, hiljalleen irtoavat tapetit ja pihaa ei ole. En kutsu ihmisiä kotiini
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät enää niitäkään, koska vuorotteluvapaat on lopetettu. Vanhempainvapaan sijaisuuksia ehkä, mutta niitäkin naisvaltaisilla aloilla.
Eikä omaiset tule hoitamaan eläkkeellä olevia vanhempiaan. Ei ole rahaa enää pitää autoa.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some varmasti. Toisaalta arvostellaanko nykyään enemmän toisten koteja? Suoraan tai epäsuorasti? Harvoin nyt kukaan sanoo, että Hannan luona on nuhjuista ja halvat vinyylilattiat, mutta yleisellä tasolla "en minä ainakaan vinyylilattioita laittaisi" "Joo en minä ymmärrä miksi kukaan istuttaa omenapuun pohjoispuolelle. Näyttää hassulta, mutta eihän kaikilla ole esteettistä silmää".
Voi kun olisi edes vinyylilattiat ja oma piha jossa omenapuu, mutta ei. Kulahtanut muovilattia, hiljalleen irtoavat tapetit ja pihaa ei ole. En kutsu ihmisiä kotiini
Eikö vinyylilattia ole nimenomaan muovilattia. Näyttää ja tuntuu muovimatolta.
Sotessa suunnitellaan, että omaiset osallistuu eläkeläisten hoitoon.
Ei osallistuta, ei ole lakia.
Kokoomus leikkasi ansiosidonnaisen. Laitettiin auto pois. Anoppi asuu 60 km päässä ja puoliso ainoa lapsi.
Suunnitelkaa vanhusten hoito uudelleen.
Miksi tapaisin ketään kotonani, kun voin tavata ulkonakin? Ehkä jotakin läheistä perheenjäsentä, jonka kanssa haluaa kahvitella päivittäin, voisi tavata kotona, mutta eipä sellaisia ole. Kaipa tuossa on kyse joillakin samanlaisesta asiasta, kun pukeutumisessa ja meikkaamisessa: ystävää halutaan kunnioittaa, eikä aiheuttaa tässä epämiellyttäviä tuntemuksia
Moni eläkeläinen asuu isossa omakotitalossa. Kodin siivouksen joutuu eläkkeellä ostamaan siivousyritykseltä.
Jos 97-vuotias eläkeläinen saa aivoinfarktin niin valitettavasti se kodin siivous on ostettava. Ei ole ilmaisia siivouspalveluita, ei ole sellaisia työntekijöitä valtion palkkalistoilla edes.
Vierailija kirjoitti:
Moni eläkeläinen asuu isossa omakotitalossa. Kodin siivouksen joutuu eläkkeellä ostamaan siivousyritykseltä.
Jos 97-vuotias eläkeläinen saa aivoinfarktin niin valitettavasti se kodin siivous on ostettava. Ei ole ilmaisia siivouspalveluita, ei ole sellaisia työntekijöitä valtion palkkalistoilla edes.
Vain omainen voi siivota ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokusen vuoden keskiluokkaisten äitien ja lasten juttuja kuunnelleena olen kyllä sitä mieltä, että lapset mahtuvat paremmin vaikka rakkaudentäyteiseen yksiöön, kuin myrkkysuonisten kartanoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta vanhan maailman muovimatto on söpö
Kuinka moni työssäkäyvä haluaa tulevaisuudessa siivota vanhempiensa omakotitaloja?
Se jää nähtäväksi. Ilmaispalveluita ei ole olemassa.
Mä en tiedä millaiset lattiat kenenkin kotona on. Mä olen tässä viimeisen kuukauden aikana käynyt kolmessa upouudessa kodissa ja ei hajuakaan siitä, mitä materiaalia lattiat ovat. Lattioiden väriin kiinnitin kyllä huomiota.
En häpeä mutta mieluummin tapaan kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vinyylilattia ole nimenomaan muovilattia. Näyttää ja tuntuu muovimatolta.
Ne sentään näyttää näteiltä. Mun kämpän muovilattia on sellainen harmaa kulahtanut mikä imuroidessa tuntuu melkein lähtevän irti.
En tippaakaan. En tosin julkaise kodistani kuvia missään, koska se voisi näyttäytyä pröystäilevänä.
Yleistä? Ennen tätä aloitusta en ollut kuullutkaan mistään kotihäpeästä. Ei mulla ole yhtään sellaista ystävää, tuttavaa tai sukulaista joka ei päästäisi ihmisiä kotiinsa, oli kyseessä sitten remontoitu omakotitalo tai sekainen vanha yksiö. En itsekään häpeä kotiani, ei tulisi mieleenkään.