Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotihäpeä. Miksi se on nykyään niin yleistä?

Vierailija
06.06.2024 |

Miksi kotihäpeä on nykyään niin yleistä? Kenenkään ei tietenkään tarvitsisi omaa kotiaan hävetä, vaikka se olisi millainen.  Monet eivät päästä kotiinsa edes läheisiä ystäviä tms. Olen aiheesta usein jutellut muiden kanssa ja moni kokee häpeää ihan vain siksi, että esim pihaa ja puutarhaa ei ole laitettu, keittiö on vanhanaikainen, "tapetit pitäisi uusia", "mulla ei ole riittävästi samaa paria olevia kahvikuppeja" jne. 

Minäkin arastelen päästää ihmisiä meille sisälle. Pelkään, jos joku katsoo kaappeihin ja ne on meillä vähän turhan täynnä tavaraa. Meillä vinyylilattiat ja ne on nykyään "parjatut nykyajan muovimatot", vaikka oikeasti tiedän, ettei ketään kiinnosta minkälaiset lattiat muilla on.

Koetko sinä kotihäpeää? Oletko huomannut, että kotihäpeä olisi yleistymässä?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt sitten hyvä asia, että kaikilla on lopulta se sama beige-valkoinen koti rimaseinällä, sisustuksessa vaaleaa puuta, artekin mehiläispesä, marimekon mukit, lapsilla talosänky ja seinälle maalattu graafisia kuvioita. Muutama tuija postimerkkitontin reunalla ja iso valkoinen amppeli roikkuu sisääntulon lähellä.  Voiko tavallisempaa olla? Eikä tuossa mitään vikaa ole. Ihan perus nättiä, mutta melkein jokaisen nuoren perheen luona näyttää tuolta. Olkaa tyytyväisiä, jos teillä on jotain persoonallisempaa. Onko tämäkin yksi kotihäpeän muoto, ettei uskalleta olla erilaisia?

Vierailija
22/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina käynyt lasten ystäviä, joka viikko. Opetti pitämään aina kotia siistinä.

Eikai lasten kavereita varten tarvitse pitää kotia siistinä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kokenut! 

Meillä on aina ollut kauniit, siistit kodit - silloinkin kun ne oli pieniä ja vaatimattomia. Olemme aina olleet kiinnostuneita sisustamisesta mutta ns "valtavirrasta" poiketen meillä ei ole harmaata/mustaa/valkoista eikä pakollista Marimekkoa tai Lokki-valaisintakaan vaan värejä ja kauneutta. 

Kaikki viihtyvät meillä ja kutsumme usein ystäviä ja perhettä syömään. Tunnelma ja seura on tärkeintä. 

Meillä on 2 toisistaan täysin poikkeavaa taloa, toinen ulkomailla ja olen nauttinut erilaisuudesta ja pyrkinyt säilyttämään ap aikakauden tyylin

Värit ovat nykyään se trendi, joten taidatte lopulta olla itse samanlaisia muiden miellyttäjiä? Harmaa ei ole ollut muodissa vuosiin enää. Ylipäätään tuollainen ylimielinen asenne "meillä ei ole sitä ja tätä VAAN kauneutta" kertoo, että todellisuudessa mietit paljonkin sitä, millaisena muut näkevät kotisi. Kauneutta voi olla monenlaisessa kodissa. Valkoinen koti voi olla valtavan harkittu ja esteettinen. Ihminen, joka on tyytyväinen kotiinsa ei vertaa sitä muihin, muunlaiseen tyyliin tai siihen, mikä on muotia, vaan keskittyy omaansa.

Vierailija
24/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kokenut! 

Meillä on aina ollut kauniit, siistit kodit - silloinkin kun ne oli pieniä ja vaatimattomia. Olemme aina olleet kiinnostuneita sisustamisesta mutta ns "valtavirrasta" poiketen meillä ei ole harmaata/mustaa/valkoista eikä pakollista Marimekkoa tai Lokki-valaisintakaan vaan värejä ja kauneutta. 

Kaikki viihtyvät meillä ja kutsumme usein ystäviä ja perhettä syömään. Tunnelma ja seura on tärkeintä. 

Meillä on 2 toisistaan täysin poikkeavaa taloa, toinen ulkomailla ja olen nauttinut erilaisuudesta ja pyrkinyt säilyttämään ap aikakauden tyylin

No tässä on täydellinen esimerkki ihmisestä, joka kokee kotihäpeää ja arvostelee muita?  

Vierailija
25/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan häpeä kotiani, se on aina siisti ja hyvällä maulla sisustettu, tosin meillä ei käy vieraita kovin usein, lähinnä omaa perhettä vaan.

Vierailija
26/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykyään esim iso talo ole "noloa"? Ekologisuus on pinnalla ja myös tietynlainen minimalismi, eli ei haalita turhaa tavaraa. Ylempi keskiluokka rakentaa nykyään aika maltillisen kokoisia taloja (100-140m2). Nykyään arvostetaan kohtuullisia neliöitä, mutta isoa pihaa. Uusi statussymboli lieneekin se, että on iso tontti ja puutarha, mutta ns normaalikokoinen talo.

Vierailija
27/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta harmaasta on pakko olla eri mieltä. Se on kyllä muodissa. Etsin ruskeaa sohvaa ja se on hemmetin vaikeata, kun lähes jokainen sohva on harmaa.

Vierailija
28/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe kotihäpeää. Tänne voi tulla kuka tahansa koska tahansa. Olen itselleni tärkeä ja pidän kotini kunnossa minua varten.

Vierailija
29/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta harmaasta on pakko olla eri mieltä. Se on kyllä muodissa. Etsin ruskeaa sohvaa ja se on hemmetin vaikeata, kun lähes jokainen sohva on harmaa.

Harmaa on ollut poissa muodista jo pitkän aikaa ja viimeiset 3v sohvan on ollut ehdottomasti oltava beige. Harmaan sohvan ostaa ne, joilla on edelleen oma maku tallella, miettivät käyttötarkoitusta, mikä sopii yhteen ja myös ehkä hieman enemmän vähän vanhemmat ihmiset. 

Terveisin huonekalumyyjä isosta ketjuliikkeestä

Vierailija
30/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tilasin harmaan sohvan talvella. Tilausaika oli 4kk, koska myyjä sanoi, ettei harmaata sohvaa ole varastossa, eikä tällä hetkellä kangasta edes. Beigeä ja hiekansävyä oli saanut mukaan heti.

Vierailija
31/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä keskustelussakin tulee esiin hyvin kotihäpeä.  Jankkausta mikä on muotia ja mikä ei, korostetaan miten minä en ainakaan laita sitä mitä muut, haukutaan marimekon astioita, vinyylilattiaa yms.  Eikö tämä juuri kerro siitä, että ollaan epävarmoja omasta mausta, tyylistä ja kodista? Ei oikein edes tiedetä mikä oma tyyli on, koska sellaista ei uskalla kokeilla? Mikäli kotihäpeää ei tuntisi ja olisi varma omasta tyylistään ei edes miettisi sitä, mitä muilla on. Ei kokisi tarveta mollata kenenkään makua ja korostaa, että minä nyt en ainakaan sitä ja tätä.

Jos nyt miettii vaikkapa Marimekon astioita niin eikös niitä ole valtava määrä erilaisia? Noin periaatteessa sopisi siis ihan mihin tahansa sisustukseen ja makuun. Mulla on kaksi marimekon mukia ja ovat valkoisia. Olen saanut lahjaksi. En ole kiinnostunut astioista ja mulla iloisesti monta erilaista mukia sekaisin. Varmasti olisi esteettisempää, jos olisi tietty sarja. Toisaalta olen kupliva luonne, niin mulle sopii tämä eriparisuus vallan hyvin:)

Vierailija
32/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin pari vuotta sitten roosan värisen sohvan. Oli tarjolla myös sinisiä, vihreitä, mustia, punaisia, harmaita.. Mikä tekee vaikeaksi löytää miellyttävä väri? en siis ilkeillen kysy vaan tosissani, eikö ole mahdollisuus saada sohvaa haluamallaan kankaalla? Kolmisenkymmentä vuotta sitten ostin viimeksi ja ihan itse valitsin verhoilukankaan, silloin päädyin vaaleankeltaiseen.

Vierailija
33/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kokenut! 

Eli tässä on nyt tällainen edustuskotisysteemin pönkittäjä

Ei meidän nykyiset talot ole edustuskoteja. Ihan perus 120m2 okt pks kahdelle. Mutta olen aina rakastanut järjestystä - myös silloin kun 4 lasta vielä asuivat kotona. Rakastamme kauniita asioita, siivoamme viikoittain jne. Stressaavan työ-/perhe-elämän vastapainona levollinen koti on ihan ehdoton! Jo kotona olisi kaaos ei pää kestäisi! Mihinkään ei pääsisi rauhoittuman. 

Mun mielestä edustuskoti on sellainen jok sisustetaan muita varten, pitää olla "designia" ja näyttää että rahalla saa. Meillä kalusteet voi olla 1800 luvun lopulta isoisoisän tekemää, Ikeaa siinä missä maailmalta tilattuakin. Jm sekin vain siksi kun on paljon halvempaa, ei siksi että pääsisimme leijumaan asialla. 

En tajua miten diisti ja hyvin pidetty koti olidi "edustamista"? Normaalia se on!

Vierailija
34/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeän kyllä.

Tuttavapiirissäni kodista on tullut edustuspaikka. Muiden koteja (huonekalut, sisustus, design-esineet, sijainti, koko) arvioidaan sekä kasvotusten että selän takana.

Ehkä näin oli aiemmin vain yläluokassa? Nyt ihan opettajat, tiedottajat yms tavalliset ihmiset pitää kotia jonain näyteikkunana.

Ennen sai olla ihan tavallinen ja kansanomainen. Ehkä vähän jopa pitikin olla. Pröystäilyä pidettiin jossain määrin luonteen heikkoutena.

Vierailija
35/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kokenut! 

Värit ovat nykyään se trendi, joten taidatte lopulta olla itse samanlaisia muiden miellyttäjiä? Harmaa ei ole ollut muodissa vuosiin enää. Ylipäätään tuollainen ylimielinen asenne "meillä ei ole sitä ja tätä VAAN kauneutta" kertoo, että todellisuudessa mietit paljonkin

Kauneus on katsojan silmässä. Jos ei pidä harmaata kauniina omassa eikä muiden kodeissa?  Makuadia

Mun kodeissa on ollut värejä vuodesta 79 joten taidan sitten olla edelläkävijä😜

Vierailija
36/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä ole. Meillä vaaleanpunainen sohva, Hakolan sohva. Kankaan saa valita. Et kyllä ole sohvakaupoilla käynyt.

Vierailija
37/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla rankkaa sillä, joka oikeasti tykkää beigestä, valkoisesta ja vaaleanpuun väristä, koska heti leimataan tusinakodiksi ja trendipelleksi.

Mun tyttö halusi violetin sohvan, kun muutti pois kotoa. Tilattiin sellainen Askosta. Ei tarvinnut sen enempää kierrellä paikkoja, koska jokaisessa oli tarjolla myös se violetti kangas. En siis jaksa uskoa tuohon, ettei joku saisi ruskeaa sohvaa. Etenkin, koska ruskea on aika yleinen väri sohvassa.

Vierailija
38/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt sitten hyvä asia, että kaikilla on lopulta se sama beige-valkoinen koti rimaseinällä, sisustuksessa vaaleaa puuta, artekin mehiläispesä, marimekon mukit, lapsilla talosänky ja seinälle maalattu graafisia kuvioita. Muutama tuija postimerkkitontin reunalla ja iso valkoinen amppeli roikkuu sisääntulon lähellä.  Voiko tavallisempaa olla? Eikä tuossa mitään vikaa ole. Ihan perus nättiä, mutta melkein jokaisen nuoren perheen luona näyttää tuolta. Olkaa tyytyväisiä, jos teillä on jotain persoonallisempaa. Onko tämäkin yksi kotihäpeän muoto, ettei uskalleta olla erilaisia?

Nyt sitten painetaan maan rakoon ne kodit, joita on sisustettu. Miksi? Että itsellä olisi parempi mieli, että ainakaan minä en mene kuten muutkin?

Meillä on ihan tavallinen koti, mutta monella tuntemallani ihmisellä on viimeisen päälle sisustetut talot ja pihat. Eivät ne ole _persoonattomia_ vaan kauniita, mukavien ihmisten koteja.

Ja tuo, että jos haluaa olla "aito" niin pitää olla persoonallinen. Yhtä lailla kotihäpeää nostattaa tämäkin lainaamani kirjoitus, että etkö osaa löytää mitään uniikkia sinne pellonlaidalla sijaitsevaan talopakettiisi, häh? 

Vierailija
39/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nykyään esim iso talo ole "noloa"? Ekologisuus on pinnalla ja myös tietynlainen minimalismi, eli ei haalita turhaa tavaraa. Ylempi keskiluokka rakentaa nykyään aika maltillisen kokoisia taloja (100-140m2). Nykyään arvostetaan kohtuullisia neliöitä, mutta isoa pihaa. Uusi statussymboli lieneekin se, että on iso tontti ja puutarha, mutta ns normaalikokoinen talo.

Mutta jos haluaa ison talon, sitten rakentaa tai ostaa sellaisen. Se, että välittää siitä onko iso talo noloa, on osa kotihäpeää. 

Jos haluaa ympärilleen tilaa, sitä saa tavoitella. 

Vierailija
40/114 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyllä höpötät. Ensinnäkin ruskea on niin yleinen ja suosittu sohvaväri, että saat sitä ihan varmasti joka paikasta. Toisekseen harmaata sohvaa myydään vähemmän kuin ruskeaa. Suosituin väri sohvalle on beige. Olen opiskeluiden ohella töissä huonekaluliikkeessä, joka on edullisena pidetty suosittu yleinen liike, joita löytyy ympäri Suomea. Meilläkin  on lukuisia kangasvaihtoehtoja, joten varmasti näistä kymmenistä värivaihtoehdoista löytyisi sinullekin  oikea ruskeansävy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi