Seijalle jää käteen vuokran jälkeen 917e kuussa- ei pärjää tällä rahasummalla
Kysyn vaan, kuinka paljon yhteiskunnan pitäisi maksaa ihmisille, jotta he olisivat tyytyväisiä?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/64180cf2-71df-48d4-80e8-70b962bd793a
Kommentit (564)
Vierailija kirjoitti:
Miksi hänen tai kenenkään muunkaan pitäisi saada elellä leveästi muiden työllä?
Sanotaanko nyt vaikka näin ,että..
Tukien leikkaaminen on teille pikkupaskiaisille ihan oikein.
Se aktivoi kaikkein parhaiten.
Eli sinusta eläkkeistä pitäisi nyt myös leikata? Vai eläkkeensaajien asumistuesta?
Vierailija kirjoitti:
Missä todellisuudessa tuo nainen elää?
Moni työssä käyväkään ei saa käteensä vuokran/lainanmaksun jälkeen tuollaista summaa. Puhumattakaan, että kävisi noin usein taksilla baarissa.
Ettäs kehtaakin valittaa.
Aika halpoja baarireissuja tuolla. Mulla menee se 250-300 euroa aina takseineen.
Nämä "seijat" on niitä joiden tuista ollaan leikkaamassa, mutta demarien johdolla vasenlaita yrittää väittää että heikoimmassa asemassa olevilta ollaan viemässä leipäkin suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole Seija siellä jossain kiitollinen, että vajaa 917€ jää sentään, äläkä valita! Vuokran jälkeen minulle jää 450€ laskuihin ja ruokaan ja sillä on pärjättävä.
Ei ole mitään muuta säästettävää enää kuin se että syön vähemmän ja ostan vähemmän.
Minulla sama tilanne, tai heikompi itseasiassa. Jää vähemmän käyttörahaa kuin sinulla. Ainoat mistä voi enää säästää on lääkkeet ja ruoka. Yritän saada lisätuloja edes joskus. Syön korkeintaan yhden lämpimän ruoan päivässä, joskus en sitäkään. Kalorit alkaa olla lähempänä 1000 kuin 1500.
1000 kaloria? Ei ihan heti kyllä päällepäin uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Bussilla pääsee reissuun jos haluaa nähdä muutakin kuin lähimaisemat. Ei Seinäjoki sentään mikään preeriakylä ole. Ja eläkeläisille järjestetään edullisia reissuja. Seurakunta järjestää jopa ilmaiseksi retkiä. En usko hetkeäkään että auto on välttämätön tässä tapauksessa.
No julkkarien äärellä todella monella, joilla on liikkumisen kanssa ongelmia, on oma auto. Sillä pääsee lähelle kauppojen ovia eikä tarvitse kantaa tai raahata mitään. Ostoskärry on kätsä. Lisäksi edes tunnin istuminen ei kaikille onnistu kipujen takia, joten oma auto antaa vapauden pysähtyä lepäämään välillä.
Lainanmaksu on vapaaehtoista, järkevää ja kartuttaa tulevaisuutta. Mutta ei tarvitse valittaa jos on pienet käyttövaray sen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jotain kiitollisuuden tynkää saisi Seija osoittaa yhteiskunnalle siitä, että poika sai hoitoa. Kahdeksan ihmisen hoitorinki siksi, että Seija tahtoo. Ja veronmaksajat kuittaa laskun. Olisi mukava kuulla joskus näiltä Seijoilta kiitos siitä, että tämä järjestyi. Lisäksi Seijalle maksettiin omaishoidon tukea siitä, että hän hoiti omaa poikaansa kotona - vaikka itse kieltäytyi antamasta poikaa muualle hoitoon ja halusi hoitaa itse. Silti maksettiin. Vaikka ne ei isoja rahoja ole, niin toisen taskusta ne on viety ne vähätkin.
Monessa muussa yhteiskunnassa olisi levitelty käsiä ja todettu, että ilman vakuutusta ei pojalle hoitoa tipu. Toki sellaisessa yhteiskunnassa Seija olisi päätynyt työelämään tienaamaan omaa eläkettään ainakin 20 vuotta aikaisemmin. Lieneekö se sitten parempi vaihtoehto?
Puutun nyt vain tähän hoitorinkiasiaan: tuon kuntoisilla potilailla on ihan yleisesti ja lakisääteisesti noita hoitorinkejä, esim. hengityshalvauspotilailla, ei siksi että "Seija tahtoi". Ei ihmistä voi jättää kuolemaan eli en tajua tuota kiitollisuusjuttua, oletko itse kiitollinen. Niin että minimaalisen pieni omaishoidon tuki on "toisten taskuista viemistä"? Mitä ihmettä sä selität? Luuletko että siellä laitoksessa hoidetaan jengiä ilmaiseksi tai edes samaan hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta eläkkeistä pitäisi nyt myös leikata? Vai eläkkeensaajien asumistuesta?
Eläkkeen saajien määrä romahtaa noin 5 vuoden sisällä ihan luonnollisen poistuman kautta kun suurten ikäluokkien elämä tulee tiensä päähän. Suomeksi sanottuna he kuolevat pois, mikä on vain hyvä asia. Isovanhempasi päätyvät pian jo hautaan ja maailmasta tulee jälleen parempi paikka. Jokainen kuollut vanhus parantaa sosiaalituilla elävien ihmisten asemaa. Näillä hetkellä 50-60 luvuilla syntyneitä alkaa pian kuolemaan kuin kärpäsiä. Eläkeläisen kuolema on lapsiperheen etu.
Vierailija kirjoitti:
Lainanmaksu on vapaaehtoista, järkevää ja kartuttaa tulevaisuutta. Mutta ei tarvitse valittaa jos on pienet käyttövaray sen takia.
On eriasia olla ja elää OMILLA RAHOILLAAN niukasti kuin tukirahoilla. Ymmärrän kyllä että tukirahapotilas mielellään ostaisi yhteiskunnan rahoilla itselleen asunnon, mutta onneksi se on nyt estetty pitämällä huolta ettei pummit saa enää mitään järjettömiä makuurahoja tekemättömästä työstä.
Elämä on valintoja täynnä.
Jokaisella on jo syntyessään samat mahdollisuudet valita elämänsä kulku. Synnyt,teet valintoja ja elät niiden omien valintojesi mukaan. Täysin typerää syyllistää muita omista valinnoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tai mihin eläkeläisiä pitäisi enää aktivoida? Täyttämään ne avoimet työpaikat jotta sinä voit jatkaa kelarahoilla lorvimista?
Taidat olla niitä vanhempien piloille lellimiä jotka ovat tottuneet saamaan kaiken aina valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miten se saa niin paljon asumistukea, että sille jää vaan parisataa maksettavaksi vuokraa. Minä saan eläkettä suunnilleen saman verran ja maksan melkein täyttä vuokraa pk-seudulla. Rahaa on käytettävissä paljon paljon vähemmän kuin tällä Seijalla.
Mulla jää ansiosidonnaisesta 500 e käteen asumiskulujen jälkeen. Siitä makselen kaiken muun, muita tukia en saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain kiitollisuuden tynkää saisi Seija osoittaa yhteiskunnalle siitä, että poika sai hoitoa. Kahdeksan ihmisen hoitorinki siksi, että Seija tahtoo. Ja veronmaksajat kuittaa laskun. Olisi mukava kuulla joskus näiltä Seijoilta kiitos siitä, että tämä järjestyi. Lisäksi Seijalle maksettiin omaishoidon tukea siitä, että hän hoiti omaa poikaansa kotona - vaikka itse kieltäytyi antamasta poikaa muualle hoitoon ja halusi hoitaa itse. Silti maksettiin. Vaikka ne ei isoja rahoja ole, niin toisen taskusta ne on viety ne vähätkin.
Monessa muussa yhteiskunnassa olisi levitelty käsiä ja todettu, että ilman vakuutusta ei pojalle hoitoa tipu. Toki sellaisessa yhteiskunnassa Seija olisi päätynyt työelämään tienaamaan omaa eläkettään ainakin 20 vuotta aikaisemmin. Lieneekö se sitten parempi vaihtoehto?
Puutun nyt vain tähän hoitorinkiasiaan: tuon kuntoisilla potilailla on ihan y
Minusta tuota lasta ei olisi kuulunut synnyttää lainkaan vaan abortoida. Toisena vaihtoehtona pitäisi olla kätilön suorittama välitön eutanasia kun hän toteaa tuotoksen olevan epäkurantti, eli secundaa.
Vierailija kirjoitti:
Oman pojan sairaus ja kuolema on varmasti elämänkokemus, joka on vaikuttanut ajatusmaailmaan syvästi. Näkökanta asioihin on jokaisella objektiivinen ja värittynyt ja hänellä on tällainen mullistava vuosikymmenten jakso oman lapsen kohdalla. Oman elämänlaadun vuoksi kuitenkin toivoisin, että talousasioissa löytyisi uudestaan sisukas sissi ja hän alkaisi seuraamaan kulutusta, pitämään budjettia ja karsimaan euron sieltä, toisen täältä. Koska, vaikuttaminen tuo jonkinlaista otetta ja toivoa. Mennyttä ei saa takaisin, mutta penninvenyttäminen tuo toisenlaista selviytymisen tunnetta. Ja ehkä ei enää tarvitsisi taloudellista apua tyttäreltä.
Subjektiivinen, ei objektiivinen. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Asumisen jälkeen jos Suomessa jää 900 käteen kyllä kuuluu ylempään tai vähintään keskiluokkaan.
Eli suomi on virallisesti persaukisten rutiköyhä persläpi. Tuo ois oikein mukava summa jos hinnat ja sää ois ku kanarialla, mutta suomen hinnoilla niin syvää köyhyyttä.
Minulle jää yksin asuvana lainanlyhennyksen ja vastikkeen jälkeen suunnilleen saman verran. Koen eläväni ihan mukavasti, varaa on jopa pieniin arjen ylellisyyksiin ilman että niiden takia pitäisi käydä ruokajonossa.
Ettekö tajua, että nää on hallituksen propaganda-juttuja, oikeasti tuollaisia rahoja ei todellakaan jää kellään käteen tuista HALOO nyt järki käteen!!
Lienee niin, että kun rahan tienaa itse, se riittää paljon enempään kuin sama rahasumma tukina saatuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kurjaa tämä nykymeno. Niin monet kituuttaa. Hyvinvointivaltio mukamas.
Sillä on auto joka maksaa liikaa. Ei Helsingissä tarvitse autoa
Ei kaikki asu Helsingissä. Esim tämä nainen ei asu. Säästää siis vuokrassa niin paljon että se jo kattaa ne auton kulut.
Minusta on vain hienoa, että tuo Seija kertoo totuuden " köyhien" elämästä ja rehellisesti kertoo mihin hän sitä tukirahaa käyttää ja tarvitsee. Tuo kertomus on hyvin monen kohdalla juurikin samankaltainen. Syödään,juodaan ,rakastellaan ja taksikyydeillä ajellaan. Ihmeesti sitä on vaan rahaa rakennekynsiin ja merkkivaatteisiin. Ym " tärkeään".