Hääkutsu kummitädille ilman avecia
Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?
Kommentit (451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nuoren parin pitäisi maksaa 75+e illallisesta jollekin random äijälle?
Kysyt tällaista ihan tosissasi?
En ole tuo ihmettelijä, mutta tosissani kysyn: miksi hääparin pitäisi maksaa jonkun heille tuntemattoman henkilön ruuat ja juomat vain siksi, että tämä sattuu majailemaan heidän sukulaisensa/tuttunsa nurkissa?Jos ei ole kummitädin puolisona tähänkään asti halunnut olla tekemisissä hääparin kanssa, ei ole auttanut muutoissa, kutsunut kylään mökille jne., niin miksi hänet pitää kutsua häihin? Fiksu aikuinen ymmärtää, että ihmisiin tutustuu parhaiten muualla kuin isoissa juhlissa. Ap:nkin puolisolla olisi varmasti ollut vuosia aikaa luoda ystävyyssuhdetta, mutta eipä tuo ole viitsinyt.
Puoliso kutsutaan etiketin vuoksi. Siksi, että itselle läheisellä ihmisellä on niissä juhlissa mukava olla. Simppeliä.
Minä ymmärtäisin oikein hyvin, jos nuoripari haluaa rajata vieraslistaa. Oikein mielelläni menisin yksin ilman miestäni.
Minulle asialla ei olisi oikeastaan merkitystä. Jokaisella hääparilla on moniakin syitä kutsumiseen tai kutsumatta jättämiseen budjetista tiloihin. Ja luotan heidän arvostelukykyynsä tässä. En myöskään ota asiaa kovin henkilökohtaisesti juurikin siksi, että syyt ovat monet.
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen miettinyt, että jäisinkö juhlista kokonaan pois. Oli kyllä kuin märkä rätti naamalle tuo, että kutsu tuli vain minun nimelläni. Ja kun kysyin, että onko kutsu molemmille, niin sanottiin, että kutsu on vain sinulle.
Kutsun mukana tuli tilinumero lahjaa varten ja kielto tuoda tavaralahjaa.
Ilmoita kutsujalle, että valitettavasti et pääse juhlaan osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana oikein yllytetään (lähinnä median ja agendan toimesta) että jättäkää ihmeessä vaan kaikki lapset kutsumatta ja kaikki ketkä eivät ole SINULLE itselle tärkeitä.
Ettekö ihmiset huomaa, että se on tahallista johdattamista itsekkääseen elämään? MINUN tärkeä päiväni, MINÄ saan päättää ketä kutsun, enhän ole nähnytkään tätä miestä/sen lapsia jne. koskaan... "MINÄ olen lapseton, niin kaikkien häävieraidenkin tulee olla" Miksi MINÄ maksaisin Maikin miehen /lapsen ruokailusta, kunhan MINÄ pääsen häämatkalle siihen ja siihen luksushotelliin.Siis niin itsekästä että päätä huimaa.
Olen tässä vähän samaa mieltä. Hienoa kun kaikki kerrankin saadaan paikalle saman katon alle. Kiva niitä yhteiskuvia sitten katsella ja muistella. Nykyään se omahyväisyys valtaa alaa. Tai etkä se on häpeä joillekin kun elämässä ei meme kuten kuuluisi niin sitten keksitään muita menoja
En ihan saa kiinni siitä, miksi hääparin pitäiisi juhlapäivänään ajatella jotain morsiamen äidin ystävän miestä. Suosittelen jäämään kotiin, kun sinulle kummityttösi ei selkeästikään merkitse mitään, vaan pelkkä oma napa on mielessä jopa hänen hääpäivänään.
Häihin en menisi ilman avec-kutsua. Tosin ainoa paikka, jossa olen tällaiseen "vain sinut on kutsuttu" meininkiin törmännyt on AV.... Ehkä Porvoossa sitten yleisempää.
Pah, minä jo kuolasin että kummitäti oli avecia vailla. t: Jompe 62 v
Häät maksaa aika paljon tarjoiluineen aika per henkilö ja sitten päälle voi rahan lisäksi olla ihan käytännön syyt, että halutaan juhla tietyssä paikassa, johon ei paljon ihmisiä mahdu. On mielestäni avioparilta täysin ok jättää sellaisia ihmisiä avecina kutsumatta, joita eivät tunne! Sinä sait kutsun, he halusivat sinut häihin. Sinun avecin kutsuminen olisi saattanut tarkoittaa sitä, että joku läheinen kaveri olisi pitänyt jättää kutsumatta! Valinta on aika helppo!
Ne eivät ole sinun uuden aviomiehesi esittelyjuhlat vaan kummilapsesi ja hänen kumppaninsa häät!!
Vierailija kirjoitti:
Minulle asialla ei olisi oikeastaan merkitystä. Jokaisella hääparilla on moniakin syitä kutsumiseen tai kutsumatta jättämiseen budjetista tiloihin. Ja luotan heidän arvostelukykyynsä tässä. En myöskään ota asiaa kovin henkilökohtaisesti juurikin siksi, että syyt ovat monet.
Just näin. Tämä on heidän juhlansa enkä vetäisi herneitä nenään kutsusta ilman avecia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo ihmettelijä, mutta tosissani kysyn: miksi hääparin pitäisi maksaa jonkun heille tuntemattoman henkilön ruuat ja juomat vain siksi, että tämä sattuu majailemaan heidän sukulaisensa/tuttunsa nurkissa?Jos ei ole kummitädin puolisona tähänkään asti halunnut olla tekemisissä hääparin kanssa, ei ole auttanut muutoissa, kutsunut kylään mökille jne., niin miksi hänet pitää kutsua häihin? Fiksu aikuinen ymmärtää, että ihmisiin tutustuu parhaiten muualla kuin isoissa juhlissa. Ap:nkin puolisolla olisi varmasti ollut vuosia aikaa luoda ystävyyssuhdetta, mutta eipä tuo ole viitsinyt.
Puoliso ku
Paitsi että enää nykyisin ei ole tarpeen laittaa tuollaisia säälikutsuja, koska jokaisella on osa ympäröidä itsensä rakkailla ihmisillä, ei jollain randomeilla. Häätilat ovat rajalliset eikä kukaan halua, että hyvät ystävät jäävät kutsutta siksi, että melkein tuntematon kummitäti pitää kutsua vielä tuntemattomamman puolisonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En ihan saa kiinni siitä, miksi hääparin pitäiisi juhlapäivänään ajatella jotain morsiamen äidin ystävän miestä. Suosittelen jäämään kotiin, kun sinulle kummityttösi ei selkeästikään merkitse mitään, vaan pelkkä oma napa on mielessä jopa hänen hääpäivänään.
Siis kummitädin miestä. Eli kummitätiä. Puolison kutsuminen on kohteliasta, ja sillä varmistetaan juhlissa viihtyminen. Se ei tarkoita että kummitädin (tai siskon tai ystävän tai kenen tahansa) puolison pitäisi olla hääparille erityisen tärkeä ihminen.
Lähetä vain onnittelukortti kutsujalle ja that's it.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo ihmettelijä, mutta tosissani kysyn: miksi hääparin pitäisi maksaa jonkun heille tuntemattoman henkilön ruuat ja juomat vain siksi, että tämä sattuu majailemaan heidän sukulaisensa/tuttunsa nurkissa?Jos ei ole kummitädin puolisona tähänkään asti halunnut olla tekemisissä hääparin kanssa, ei ole auttanut muutoissa, kutsunut kylään mökille jne., niin miksi hänet pitää kutsua häihin? Fiksu aikuinen ymmärtää, että ihmisiin tutustuu parhaiten muualla kuin isoissa juhlissa. Ap:nkin puolisolla olisi varmasti ollut vuosia aikaa luoda ystävyyssuhdetta, mutta eipä tuo ole viitsinyt.<
Sitten kannattaa jättää molemmat kutsumatta; kummitäti ja miehensä.
Aikuinen ihminen ja käyttäytyy kuin uhmaikäinen lapsi. Kyse ei ole sinun päivästäsi, vaan kyse on kummityttösi päivästä. Epäilen tosin, että olet provoveeti, joka keksi tällaisen tarinan, kun kesälomalla on tylsää. Vaikea kuvitella, että kukaan aikuinen ihminen olisi noin pikkumainen.
Vierailija kirjoitti:
Häihin en menisi ilman avec-kutsua. Tosin ainoa paikka, jossa olen tällaiseen "vain sinut on kutsuttu" meininkiin törmännyt on AV.... Ehkä Porvoossa sitten yleisempää.
Ei sitä muotoilla noin. Vaan hääkutsu tulee vain sen yhden kutsutun nimellä. Jos puolisokin on kutsuttu niin kutsussa on puolison nimi tai merkintä avec tai perheineen. Monelle asia on epäselvä ja siksi soittaa ja kysyy onko puolisonikin kutsuttu kun hänen nimeä ei ollut kutsussa, niin silloin morsian sanoo että vain sinut. Itsellenikin on käynyt noin, loukkaannuin, koska puolisoni oli kuitenkin ihan tuttu heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kummitädin miestä. Eli kummitätiä. Puolison kutsuminen on kohteliasta, ja sillä varmistetaan juhlissa viihtyminen. Se ei tarkoita että kummitädin (tai siskon tai ystävän tai kenen tahansa) puolison pitäisi olla hääparille erityisen tärkeä ihminen.
Heikosti menee, jos ei pysty muutamaa tuntia juhlissa viihtymään ilman puolisokin. Läheisriippuvuuteen on saatavilla apua.
Yksi kysymys, kutsuitko kummilapsesi ja hänen tämän tulevan aviomiehen omiin häihinne?!
Itse vastaavassa tilanteessa kunnioittaisin hääparin toiveita, sillä se on heidän päivänsä. Ja heillä myös luultavimmin riittävästi häästressiä muutenkin, ethän lisää sitä vaatimalla paikkaa. Se voi johtaa siihen, että ovat tekemisissä kanssasi jatkossa vähemmän. Varmasti tulee niitäkin juhlia, joihin voit miehesi kanssa yhdessä osallistua.