Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääkutsu kummitädille ilman avecia

Vierailija
03.06.2024 |

Olen innolla odottanut kummilapseni häitä. Ajattelin, että on kiva juhlistaa nuorenparin onnenpäivää yhdessä aviomieheni kanssa. Ajattelin myös, että häissä voisivat kummilapseni vanhemmatkin tutustua hieman paremmin aviomieheeni. Olemme olleet useamman vuoden naimisissa ja nähneet ylioppilasjuhlissa yms. isommissa tapahtumissa. Kummilapsen äiti on ystäväni ja häntä olen toki nähnyt muutenkin. Muttamutta .... pettymyksekseni sain hääkutsun vain itselleni. Juhlatila on kuulemma "aika täynnä" eikä miestäni siksi kutsuttu lainkaan. Olen tosi pettynyt ja pahoilla mielin. Vaikka mieheni ei merkitsekään hääparille mitään, olisin kuvitellut, että edes ystäväni ajattelisi asiaa myös minun kannaltani, ja että tarkoitus olisi järjestää myös kaikkien vieraiden kannalta kiva juhla. Ei ole kovin kiva mennä yksin moiseen perhejuhlaan, jossa vanhat parit ovat yhdessä siellä juhlissa, ja vähemmän aikaa naimisissa ollut joutuu istumaan yksin "sinkkuna". Sain ihan tarpeeksi kauan olla sinkkuna ja nyt olisi ollut kiva juhlia mieheni kanssa yhdessä. Toki juhlat ovat nuorten juhlat, ja järjestäjä päättää, keitä juhliin kutsuu. Mitä te olette mieltä, olenko vain pikkumainen ja itsekäs?

Kommentit (451)

Vierailija
101/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin oikein mielelläni juhliin vaikka puolisoa ei ole kutsuttu. Varmaan hyvästä syystä on jouduttu vieraslistaa karsimaan. 

Vierailija
102/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut joskus häissä, jossa morsiamen vanhemmat halusivat ehdottomasti maksaa häät. Vieraita oli joku 120. Morsiuspari sai kutsua 12 kaveria ja siinä luvussa mukana avecit. Loput paikat, lähemmäs 110, meni sitten pakollisille sukulaisille ja morsiammen vanhempien ystäville. Vanhemmat siis kutsui mm. työkavereitaan. Ja sulhasen ihan lähimpiä kavereita jäi todella moni kutsumatta. Jälkikäteen sulhanen sanoi, että häissä oli varmaan puolet henkilöitä joita hän ei ollut ennen häitä kertakaan elämässään nähnyt, eikä tule luultavasti häiden jälkeen enää koskaan uudestaan näkemään.

Ilmeisesti monet on sitä, mieltä, että tuollaisia häitä pitäisi edelleen järjestää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan saa kiinni siitä, miksi hääparin pitäiisi juhlapäivänään ajatella jotain morsiamen äidin ystävän miestä. Suosittelen jäämään kotiin, kun sinulle kummityttösi ei selkeästikään merkitse mitään, vaan pelkkä oma napa on mielessä jopa hänen hääpäivänään. 

Siis kummitädin miestä. Eli kummitätiä. Puolison kutsuminen on kohteliasta, ja sillä varmistetaan juhlissa viihtyminen. Se ei tarkoita että kummitädin (tai siskon tai ystävän tai kenen tahansa) puolison pitäisi olla hääparille erityisen tärkeä ihminen.

Eikö aikuinen ihminen voi viihtyä juhlissa tuttujen keskellä ilman puolisoa? Häät ei ole kutsutuille paikka parannella parisuhdetta.

En viihtyisi, jos miestäni ei kutsuttaisi LÄHEISEN ihmisen häihin. En tosiaan menisi. Eri juttu, jos vaikka joku työkaverini kutsuisi ilman avecia.

Vierailija
104/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kummilapsen kotikasvatus on prseestä. Ilman muuta kummitädit/sedät kutsutaan avec. Rahaa ollaan kyllä pyytämässä (=eivät siis itse edes kustanna häitä ja häävieraat antavat hääparille rahaa..hohhoijaa). Itse jättäisin häät väliin. 

Vierailija
105/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kutsun kummilapseni häihin, mutta mieheni ei. Olemme olleet naimisissa 25 vuotta. Menin yksin juhlistamaan nuoren parin onnea, enkä edes ajatellut, että kutsusta voisi loukkaantua ja kieltäytyä. Häät olivat ihanat. Jos kummilapsesi on sinulle tärkeä, menet häihin ilomielin.

Vierailija
106/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen ja käyttäytyy kuin uhmaikäinen lapsi. Kyse ei ole sinun päivästäsi, vaan kyse on kummityttösi päivästä. Epäilen tosin, että olet provoveeti, joka keksi tällaisen tarinan, kun kesälomalla on tylsää. Vaikea kuvitella, että kukaan aikuinen ihminen olisi noin pikkumainen. 

Olen varsin aikuinen ihminen, mutta kun yhteistä vapaa-aikaa on vähän, en lähde viettämään sitä mihinkään ilman puolisoani. Puolisoni käy noin kerran vuodessa miesten reissulla yli yön ja lisäksi ehkä yhden baari-illan vuodessa ja se on täysin ok, mutta minä viihdyn niin hyvin kotona, että olen jäänyt pois vastaavista naisporukoista ajat sitten.

Vierailija
107/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan saa kiinni siitä, miksi hääparin pitäiisi juhlapäivänään ajatella jotain morsiamen äidin ystävän miestä. Suosittelen jäämään kotiin, kun sinulle kummityttösi ei selkeästikään merkitse mitään, vaan pelkkä oma napa on mielessä jopa hänen hääpäivänään. 

Siis kummitädin miestä. Eli kummitätiä. Puolison kutsuminen on kohteliasta, ja sillä varmistetaan juhlissa viihtyminen. Se ei tarkoita että kummitädin (tai siskon tai ystävän tai kenen tahansa) puolison pitäisi olla hääparille erityisen tärkeä ihminen.

Eikö aikuinen ihminen voi viihtyä juhlissa tuttujen keskellä ilman puolisoa? Häät ei ole kutsutuille paikka parannella parisuhdetta.

En viihtyisi, jos miestäni ei k

Kummilapsi ei välttämättä ole LÄHEINEN. Oma kummitätini on minulle suurin piirtein yhtä läheinen kuin lähikaupan kassa, jonka kanssa joskus vaihdan muutaman sanan. Kummitäti on äitini ystävä, joka ei juurikaan ole kiinnostunut minusta. 

Vierailija
108/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En viihtyisi, jos miestäni ei kutsuttaisi LÄHEISEN ihmisen häihin. En tosiaan menisi. Eri juttu, jos vaikka joku työkaverini kutsuisi ilman avecia."

Jos kyseessä on läheisen ihmisen häät, niin miten ihmeessä siellä ei ilman puolisoa viihdy? Etkö muutenkaan tapaa läheisiä ihmisiä ilman puolisoa? 

Mulla on just päinvastoin. Jonku työkaverin häihin lähtisin mieluummin avecin kanssa, mutta mulle läheisten ihmisten juhliin menen mielelläni ihan yksinkin 

Vierailija
109/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain kutsun kummilapseni häihin, mutta mieheni ei. Olemme olleet naimisissa 25 vuotta. Menin yksin juhlistamaan nuoren parin onnea, enkä edes ajatellut, että kutsusta voisi loukkaantua ja kieltäytyä. Häät olivat ihanat. Jos kummilapsesi on sinulle tärkeä, menet häihin ilomielin.

Juuri näin. Tosin miehesi tulee pysyä poissa myös muista kummilapseen liittyvistä tapaamisista jatkossa ja tietysti jos sinne päin kutsuja laitetaan, niin ainoastaan sille kummilapselle eikä hänen puolisolleen.

Vierailija
110/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menisin oikein mielelläni juhliin vaikka puolisoa ei ole kutsuttu. Varmaan hyvästä syystä on jouduttu vieraslistaa karsimaan. 

Niin, heh. Minua ei kutsuttu aikoinaan ex-mieheni siskon häihin. Asuttiin kuitenkin yhdessä ja yhteistä taivalta takana muutama vuosi. Siten sitten karsittiin "kivasti". Ymmärrän, jos kyse on työkavereista tai vaikka sellaisista kavereista, joiden kanssa puolisot eivät ole tekemisissä, niin sitten voi olla ilman avecia. Mutta kummitädin puoliso kuuluu kutsua, kuten myös veljen avopuolisokin...

Vierailija
111/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, heh. Minua ei kutsuttu aikoinaan ex-mieheni siskon häihin. Asuttiin kuitenkin yhdessä ja yhteistä taivalta takana muutama vuosi. Siten sitten karsittiin "kivasti". Ymmärrän, jos kyse on työkavereista tai vaikka sellaisista kavereista, joiden kanssa puolisot eivät ole tekemisissä, niin sitten voi olla ilman avecia. Mutta kummitädin puoliso kuuluu kutsua, kuten myös veljen avopuolisokin...

Jaa minä en kutsunut edes veljeäni, kun ei oltu tuohon aikaan muutenkaan tekemisissä. 

Vierailija
112/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen ja käyttäytyy kuin uhmaikäinen lapsi. Kyse ei ole sinun päivästäsi, vaan kyse on kummityttösi päivästä. Epäilen tosin, että olet provoveeti, joka keksi tällaisen tarinan, kun kesälomalla on tylsää. Vaikea kuvitella, että kukaan aikuinen ihminen olisi noin pikkumainen. 

Olen varsin aikuinen ihminen, mutta kun yhteistä vapaa-aikaa on vähän, en lähde viettämään sitä mihinkään ilman puolisoani. Puolisoni käy noin kerran vuodessa miesten reissulla yli yön ja lisäksi ehkä yhden baari-illan vuodessa ja se on täysin ok, mutta minä viihdyn niin hyvin kotona, että olen jäänyt pois vastaavista naisporukoista ajat sitten.

Ok. Voihan sitä toki tuollakin tavalla eristäytyä muusta maailmasta ja linnoittautua parisuhde kuplaan. Siinä vain käy yleensä huonosti, jos suhde päättyy. Voipi olla että ystävät ovat jo ex-ystäviä jne. 

Vierailija
113/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En viihtyisi, jos miestäni ei kutsuttaisi LÄHEISEN ihmisen häihin. En tosiaan menisi. Eri juttu, jos vaikka joku työkaverini kutsuisi ilman avecia."

Jos kyseessä on läheisen ihmisen häät, niin miten ihmeessä siellä ei ilman puolisoa viihdy? Etkö muutenkaan tapaa läheisiä ihmisiä ilman puolisoa? 

Mulla on just päinvastoin. Jonku työkaverin häihin lähtisin mieluummin avecin kanssa, mutta mulle läheisten ihmisten juhliin menen mielelläni ihan yksinkin 

Jos olisi kyseessä läheinen ihminen, niin aikamoista moukkamaisuutta jättää läheisen ihmisen puoliso kutsumatta. Siksi en viihtyisi.

Vierailija
114/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko että häät on välttämättä paras hetki tutustua kehenkään. Pyytäkää nuoripari kylään niin voitte tehdä tuttavuutta rauhassa.

Nuoripari voi itsekin kutsua kumminsa kylään ja tutustumaan tulevaan puolisoonsa, etenkin jos haluaa hyötyä tästä häälahjan muodossa. 

Ehkä jatkossa voi toimia niin, että jos oma puoliso ei pääse avecina mukaan, niin vieras vie lahjan vain sille hääparin puoliskolle, jonka tuntee. Jos ei ole koskaan tavannut  esim. kummiltyttönsä miestä, niin häntä ei tarvitse häälahjan suhteen ajatella. 

Vierailija
115/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etkö tiedä mitä aviomiehesi teki kummilapsesi yo-juhlissa?! Kännissä meni kopeloimaan sitä kummilastasi! Eivätkö ne kertoneet sitä sinulle, koska eivät halunneet pahoittaa sinun mieltäsi?

Tuo on se syy, miksi miestäsi ei haluta kutsua pilaamaan heidän hääpäiväänsä!

Vierailija
116/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa minä en kutsunut edes veljeäni, kun ei oltu tuohon aikaan muutenkaan tekemisissä. 

Ok. Tämä exäni ja siskonsa olivat kyllä tekemisissä ja niin olin minäkin. 

Vierailija
117/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tosin miehesi tulee pysyä poissa myös muista kummilapseen liittyvistä tapaamisista jatkossa ja tietysti jos sinne päin kutsuja laitetaan, niin ainoastaan sille kummilapselle eikä hänen puolisolleen.

No jos ei ole tähänkään asti ollut kummilapsensa kanssa missään tekemisissä, vain tämän vanhempien, niin miksi ihmeessä kutsuisi tätä omiin juhliinsa?

Vierailija
118/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi kyseessä läheinen ihminen, niin aikamoista moukkamaisuutta jättää läheisen ihmisen puoliso kutsumatta. Siksi en viihtyisi.

No ei ole, jos vieraslistaa on pitänyt rajata ja kutsutaan vaan ne ihmiset, joiden kanssa on muutenkin tekemisissä. Ei kaikki pidä isoja häitä. 

Vierailija
119/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se kovin läheinen ole, jos sinulle puolisosi mukaan roudaaminen on tärkeämpää kuin se ihminen, jonka juhliin olet menossa. Minulla esimerkiksi on muutama läheinen ystävä, joita tapaan aina ilman puolisoita. Ei tulisi mieleenkään nyrpistellä, jos he kutusuisvat häihin vain minut eivätkä puolisoani. Heidän päivä, jota vietän heidän kanssaan, ei minun ja puolisoni päivä. 

t.eri

Vierailija
120/451 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän valtaosa pysty. Minäkin, mutta en silti osallistuisi häihin joihin miestäni ei olisi kutsuttu. Ellei kyseessä ole jotkut kaveri-bilehääjuhlat, joissa muillakaan ei ole puolisoita mukana. Näissä etikettihommissa me ollaan pakettidiili.

Enpä ole onneksi ikinä saanut hääkutsua ilman että myös mieheni on kutsuttu, ja sama toisinpäin. Häissä käydään 2-3 x vuodessa. Emmekä ole naimisissa.

----

Helpotus juhlijoille, että etikettihullut jäävät kotiin. Oikeassa elämässähän ei edes ole tuollaista etikettiä, että puolisokin on pakko kutsua. 

Taitaa kuitenkin olla, kun itse en ole törmännyt ikinä sellaiseen ilmiöön että pariskunnasta kutsutaan vain toinen. Tai ehkä elän sitten jossain ihan ihmeellisissä piireissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän