Yläkoululaisten asenteet ruotsin opintoja kohtaan ovat yhä kielteisempiä
Läheskään kaikkien yläkoululaisten suullinen ruotsin kielen taito ei kehity paremmaksi perusopetuksen viimeisinä vuosina. Tyttöjen ja poikien välillä on suuria eroja sekä asenteissa että kielitaidossa, ja myös koulukohtaiset kielitaitoerot ovat huomattavia, selviää Oulun yliopistossa tehdystä väitöstutkimuksesta.
Tutkimustulosten mukaan oppilaiden asenteet ruotsin opintoja kohtaan olivat myönteisiä 7. vuosiluokalla, mutta muuttuivat kielteisemmiksi yläkoulun loppua kohti. Suullinen kommunikatiivinen kielitaito kehittyi yläkoulussa ainoastaan osalla oppilaista, minkä vuoksi monen oppilaan kielitaito oli heikko tai lähes olematon 9. vuosiluokalla.
Tutkimustulokset tukevat monilta osin viimeaikaisten kansallisten kartoitusten tuloksia, mutta ovat vain osittain sopusoinnussa opetussuunnitelmien perusteissa mainittujen tavoitteiden kanssa.
Opetusjärjestelyjä, oppimisympäristöjä, paikallisia opetussuunnitelmia, oppimateriaaleja ja kielipedagogisia ratkaisuja on sen vuoksi uudistettava ja päivitettävä siten, että niissä huomioidaan oppilaiden, opettajien ja opetusmateriaalin tuottajien näkökulmat ja muuttuvat tarpeet.
https://www.verkkouutiset.fi/a/monen-ysiluokkalaisen-suullinen-ruotsin-…
Kommentit (140)
Olen aiemmin itse kiivaastikin vastustanut pakkoruotsia, mutta nyt taas nähdään kuinka tärkeä viitekehys pohjoismaat meille ovat. Ei se haitaksi ole jos sitä ruotsia osataan. Monet yritykset toimivat nordic tasolla, joten sekin puoli asiassa on. Perinteet ja kaksikielisyyskin sitten siihen päälle. Sinällään jos asiasta päätetään, että se poistetaan niin mikäs siinä, mutta epäilen, enkä ole varma enää omasta kannastani.
Kieli pitää muuttaa valinnaiseksi ja sen opiskelemisesta pitää palkita paremmin stipendein. Näin saadaan kaikki tyytyväisiksi.
Etenkin nykypolville kansainvälisessä, lähinnä englanninkielisessä, some- ja nettiympäristössä on raadollisen selvää, millainen typerä jäänne boomereiden pakkoruotsinöyristely onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen aiemmin itse kiivaastikin vastustanut pakkoruotsia, mutta nyt taas nähdään kuinka tärkeä viitekehys pohjoismaat meille ovat. Ei se haitaksi ole jos sitä ruotsia osataan. Monet yritykset toimivat nordic tasolla, joten sekin puoli asiassa on. Perinteet ja kaksikielisyyskin sitten siihen päälle. Sinällään jos asiasta päätetään, että se poistetaan niin mikäs siinä, mutta epäilen, enkä ole varma enää omasta kannastani.
Ymmärrätkö ruotsillasi tanskaa, norjaa ja islantia? Vai puhuisitko mieluummin englantia heidän kanssaan?
Eivät nuoret tyhmiä ole. Tietävät että pakkoruotsi ja Suomen väitetty kaksikielisyys on pelkkää poliittista teatteria, jolla pyritään ylläpitämään ruotsinkielisen väestön etuoikeutettua asemaa, joka itsessään on kolonialistinen jäänne. Tukholma-syndrooman (kuinka sopiva termi) kourissa kieriskelevät huonoitsetuntoiset vanhemmat ikäluokat ovat lähinnä niitä, jotka edes jollain tasolla hyväksyvät vielä pakkoruotsin ja muut menneen ajan ruotsinkielisen yläluokan jäänteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ruotsillasi tanskaa, norjaa ja islantia? Vai puhuisitko mieluummin englantia heidän kanssaan?
Näissä tilanteissa vaihdetaan skandinaaviskaksi. Jonkinlainen yleiskieli jota kaikki nämä ymmärtävät. Kirjoitettuna ymmärtää ilman muuta. Ei tämä yksin tietenkään riitä perusteluna, mutta muut mainitut seikat mukaanlukien, en ole enää varma tästä kielikysymyksestä. Sinänsä tätä on turha pohtia koska ei se tilanne tule muuttumaan.
Ei se tule muuttumaan vapaaehtoiseksi niin kauan, kun osa poliitikoista on ruotsinkielisiä. Ja ilmeisesti suomenkielisetkään poliitikot eivät suuremmin kannata ajatusta tai ainakaan asia ei ole heille kovin tärkeä.
Tämä tutkimus on julkaistu siksi, että sen avulla voidaan taas aikaistaa ja lisätä pakkoruotsia koululaisille. Seuraavaksi hallitus ilmoittaa, että pakkoruotsi alkaa jo eskarissa ja koululaisten tuntimäärä nostetaan. Tästä ei hallitus leikkaa.
En yhtään ihmettele, sillä ruotsista ei ole mitään hyötyä ellei asu rannikkokaupungissa tai jostakin syystä lähde Ruotsiin töihin, ja molemmat niistä ovat asioita, jotka voi välttää. Itse olen suorittanut virkamiesruotsin yliopistossa enkä siltikään osaa kommunikoida ruotsiksi, ja se kertoo ihan riittävästi siitä, ettei sitä kieltä yksinkertaisesti tule vastaan missään muualla kuin oppilaitoksissa; kielen unohtaa välittömästi, kun sille ei ole käyttöä. Mikseivät yläkoululaiset ja lukiolaiset voisi vaikka itse valita tietyistä vaihtoehdoista (esim. ranskasta, saksasta ja espanjasta, voi olla muitakin kieliä) kolmannen kielen suomen ja englannin lisäksi? Vapaaehtoisuus on motivoivaa ja siten Suomeen saataisiin aidosti eri kielten osaajia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin ruotsi kuin se saksa, jota täällä ehdotetaan. Ruotsin kielioppi on yksinkertaisempi.
Täysin älytön ehdotus. Jos joku kieli on pakko opetella, niin sellainen, josta on konkreettista ja laaja-alaista hyötyä, eikä sitä helpointa, koska kieltä ei pitäisi opetella vain sen opiskelun takia, vaan siitä koituvan hyödyn takia. Kielten opiskeluun käytetyt rahat pitää saada poikimaan. Muuten ne rahat on kiikutettu kankkulan kaivoon.
Tuskin nuoria kiinnostaa saksa yhtään sen enempää kuin ruotsi.
Minulla on pakkoruotsin suhteen asenneongelma. Ja olen ylpeä siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kandeis opettaa sellaisia kieliä, joista on todellista hyötyä elämässä. Tai sellaisia kieliä, jotka itseasiassa kiinnostaa oppijoita.
Eivät mitkään kielet kiinnosta nuoria. Oma poikani olisi halunnut A2-saksan. Ei tullut ryhmää, vaikka koulussa 500 oppilasta. No nyt hän paremman puutteessa opiskelee ruotsia ja hänellä on kymppi tulossa. Jos ruotsi poistettaisiin, ei kenenkään kielitaito paranisi vaan päinvastoin.
Jos joku pakkokieli pitää olla, ei sen tartte olla ruotsi. Enemmän pakkosaksalla tai -ranskalla tekis kuin -ruotsilla.
tai espanja tai kiina tai melkein mika tahansa muu
Ja juu. Olen ollut ruotsalaisessa firmassa . Puhuttiin englantia
Vierailija kirjoitti:
Ei se tule muuttumaan vapaaehtoiseksi niin kauan, kun osa poliitikoista on ruotsinkielisiä. Ja ilmeisesti suomenkielisetkään poliitikot eivät suuremmin kannata ajatusta tai ainakaan asia ei ole heille kovin tärkeä.
eliitti on ruotsinkielen kannalla ja suomenkielisetkin tottelevat ollakseen "sivistyneita". Vain hallaa Suomelle pakkoruotsista
Vierailija kirjoitti:
Saavat suvaitsemattoman ellei sitten jopa rassen leiman ottaan. Poliittinen itsem urha.
Haha. Ilo lukea tällaista. Itse olin ruotsin opettelua vastaan jo 30 vuotta sitten yläasteella ja näköjään nuoret jatkavat vieläkin samalla linjalla. Mutta RKP ei anna periksi, ei millään.
Minusta tuli muuten hyvätuloinen ja olen töissä kansainvälisessä firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä tilanteissa vaihdetaan skandinaaviskaksi. Jonkinlainen yleiskieli jota kaikki nämä ymmärtävät. Kirjoitettuna ymmärtää ilman muuta. Ei tämä yksin tietenkään riitä perusteluna, mutta muut mainitut seikat mukaanlukien, en ole enää varma tästä kielikysymy
Pöh! Jos on olemassa joku skandinaaviska, niin eikö ole parempi opettaa sitä kuin ruotsia?
Kolonialismin jäänteitähän pakkoruotsi on kieltämättä...
Paljonkohan mahtaa kulua rahaa ruotsin ylläpitämiseen virallisena kielenä. Pakkoruotsiongelma ratkeaisi, kun virallisen kielen asemasta luovuttaisiin ja samalla säästyisi miljardeja muihin tarkoituksiin.
Hahhah, ruotsin kieleen tulee tunti viikossa lisää opetusta mutta monet oppilaat eivät osaa lukea riittävän hyvin edes omalla kielellään ja matematiikassa Suomi alkaa olla jo Afrikan maiden tasolla.
Tää on tää iän ikuinen suoraan sanottuna idoottinen perustelu ruotsin opiskelulle. Tolla logiikalla ruotsia ei voi oppia, jos oppii saksan ensin. Eikö saksasta muka saa hyvää pohjaa ruotsille, jos siitä innostuu myöhemmin??