Kape Aihinen väittää että kaksi kattilaa riittää kotikeittiöön
Minä sanon, että ei riitä: Kolme pitää ainakin olla kun jotain ateriaa kokkaa. Perunat yhteen kiehumaan, muihin kastike ja vihannekset.
Muuten olen samaa mieltä Kapen kanssa, että mausteeksi riittää merisuola ja mustapippuri myllystä. Mulla on juuri noin.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/c185c1a0-ca68-4de8-a4de-54f5f9c…
Kommentit (109)
Jos on kaksi kattilaa ja paistinpannu niin voi sanoa, ettei mikään ruoka tekemättä jää kattiloiden vähyyden vuoksi. Harvoin tarvitsee edes kahta kattilaa samaan aikaan.
Ihmettelen tuota " merisuola ". Suola kui suola, ei sitä ruuan mausta erota onko merisuola vai ei.Muutenkin häviävän pieni ero suoloilla. Ruususuolassa ruostetta 😁
2 kattilaa ja 2 paistinpannua. Mun vakiosetti arjessa on kattilassa perunaa/riisiä/makaroonia, pannulla jauhelihaa/kanaa/lihaa ja toisessa kattilassa vihanneksi. Soossit teen kanssa yleensä paistinpannuun joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kyllä riittää kaksi. Perunat kattilaan ja kasvikset uuniin. Uunikasvikset ovat parempia kuin keitetyt.
Voihan ne perunatkin laittaa sinne uuniin. Uunissa ne vasta makoisat juurekset tuleekin. Etenkin marinoidut juurekset.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kaksi kattilaa ja paistinpannu niin voi sanoa, ettei mikään ruoka tekemättä jää kattiloiden vähyyden vuoksi. Harvoin tarvitsee edes kahta kattilaa samaan aikaan.
Ei kai se tekemättä jää, mutta onhan se kätevää kun on riittävästi kattiloita ja pannuja.
Vierailija kirjoitti:
Miten tehdään esimerkiksi chili con carne ilman chiliä. Toki voi väittää ettei se kuulu kotikeittiöön.
Jos ruokalajin nimi on "chiliä ja lihaa" niin siitä voi päätellä tärkeimmät ainekset.
Jos siitä jättää chilin pois niin siitä tulee carne sin chili. Lihaa ilman chiliä.
Ei kannata ihan liikaa kuunnella muiden mielipiteitä keittiön varustamisen suhteen. Mielestäni 2 kattillaa on aivan sopivasti, mutta kaikilla on omat työtapansa.
Kapen kanssa olen eri mieltä siitä, että kalan fileointiin pitää olla oma veitsensä, ei siis mikään kokki- tai leipäveitsi, vaan pitkä fileointiveitsi. Tätä ei tietysti tarvitse jossei kalaa tule fileoitua.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tuota " merisuola ". Suola kui suola, ei sitä ruuan mausta erota onko merisuola vai ei.Muutenkin häviävän pieni ero suoloilla. Ruususuolassa ruostetta 😁
Kyllä suolalla on väliä!
Etenkin jos tekee graavilohta tai vastaavaa jossa suolan maku tulee hyvin esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tehdään esimerkiksi chili con carne ilman chiliä. Toki voi väittää ettei se kuulu kotikeittiöön.
Jos ruokalajin nimi on "chiliä ja lihaa" niin siitä voi päätellä tärkeimmät ainekset.
Jos siitä jättää chilin pois niin siitä tulee carne sin chili. Lihaa ilman chiliä.
Ja jos tekee chili con carnen, niin silloin pilkotaan mukaan kasvista nimeltään chili.
Meillä kyllä riittää. Periaatteessa riittäis varmaan yksikin iso kattila missä saa keitettyä pastan/potut tai keiton, muuten tykkään tehdä isossa pannussa ja uunissa, sellaisia "yhden astian ruokia". Pikkukattilaa tarvitsen oikeestaan vain kun keitän koiralle riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten teet intilaista ruokaa ilman currya?
Periaatteessa voi olla mausteet erillisinä ja sekottaa ne itse ruokaa laittaessa. Se on sitten filosofinen kysymys onko silloin tullut tehneensi currya itse vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen liemen bouillabaisse alkaa olla jo aika hankala.
Kotona voi tehdä muutakin kuin makaronilaatikkoa.
Kai sitä pärjääkin mutta en ymmärrä miksi kotona pitää olla kuin jossain telttaretkellä.
1) Pastaa, perunaa, riisiä kattilassa
2) Kattila kastikkeen tekemiseen
3) Paistinpannu pihvin, kalan, kasvisten paistamiseen.
Eli kahdella kattilalla pärjää yleensä ihan riittävän hyvin. Tuskin kolmas kattila haitaksi on, mutta viimeistään neljännen kattilan kohdalla pitää olla jo vilkas mielikuvitus jos aikoo sen välttämättömänä itselleen perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa voi olla mausteet erillisinä ja sekottaa ne itse ruokaa laittaessa. Se on sitten filosofinen kysymys onko silloin tullut tehneensi currya itse vai ei.
Mulla on sellainen intialainen maustesäiliö, masala dabba taisi olla se virallinen nimi. Ei siinä currya ole ollenkaan. Kaikki muut tarvittavat mausteet kylläkin. En ihan pärjäisi suolalla ja mustapippurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen liemen bouillabaisse alkaa olla jo aika hankala.
Kotona voi tehdä muutakin kuin makaronilaatikkoa.
Mikä se on? En ole ennen kuullut.
Ranskalaiset tekee kalakeiton yhdessä kattilassa. Melkein voi sanoa, että aina. Miksi ihmeessä kukaan tarvitsee kolme kattilaa siihen? En ymmärrä miten se edes teoriassa voisi olla hyödyksi?
Useimmiten riittää yksi kattila ja paistinpannu. Perunat keitetään kattilassa, pannulla paistetaan kalafileet, tehdään kulhoon salaatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen intialainen maustesäiliö, masala dabba taisi olla se virallinen nimi. Ei siinä currya ole ollenkaan. Kaikki muut tarvittavat mausteet kylläkin. En ihan pärjäisi suolalla ja mustapippurilla.
Kaada nuo mausteet yhteen purkkiin ja sekoita! Sitten sinnulla on curry maustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pelkällä suolalla ja pippurilla ei pärjää, sanoo Aihinen mitä tahansa
En kyllä mitenkään pärjäisi kahdella kattilalla (ja kahdella pannulla).