Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kape Aihinen väittää että kaksi kattilaa riittää kotikeittiöön

Vierailija
24.05.2024 |

Minä sanon, että ei riitä: Kolme pitää ainakin olla kun jotain ateriaa kokkaa. Perunat yhteen kiehumaan, muihin kastike ja vihannekset.

Muuten olen samaa mieltä Kapen kanssa, että mausteeksi riittää merisuola ja mustapippuri myllystä. Mulla on juuri noin.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/c185c1a0-ca68-4de8-a4de-54f5f9c…

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kape nyt juttelee mitä sattuu. Väittää käyttävänsä suolaa ja voita ja kermaa. Sehän olisi lähemmäs 200kg painoinen jos söisi niinkuin opettaa.

Eihän ruoka itsestään koskaan lihota, vaan se vaatii kaverikseen liikkumattomuuden. 

Liian isot annoskoot myös. 

Vierailija
42/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten teet intilaista ruokaa ilman currya?

Periaatteessa voi olla mausteet erillisinä ja sekottaa ne itse ruokaa laittaessa. Se on sitten filosofinen kysymys onko silloin tullut tehneensi currya itse vai ei.

Mulla on sellainen intialainen maustesäiliö, masala dabba taisi olla se virallinen nimi. Ei siinä currya ole ollenkaan. Kaikki muut tarvittavat mausteet kylläkin. En ihan pärjäisi suolalla ja mustapippurilla. 

Kaada nuo mausteet yhteen purkkiin ja sekoita! Sitten sinnulla on curry maustetta.

Intialaisessa ruoanlaitossa on hyvä tietää mitkä mausteet laitetaan missä vaiheessa kokkausta. Ei niitä heitetä sinne lopussa ja sekoiteta ja tarjoillaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa voi olla mausteet erillisinä ja sekottaa ne itse ruokaa laittaessa. Se on sitten filosofinen kysymys onko silloin tullut tehneensi currya itse vai ei.

Eli pelkällä suolalla ja pippurilla ei pärjää, sanoo Aihinen mitä tahansa

Joo, ei todellakaan pysty sellaista tyypillistä intialaista kastiketta tekemään mitenkään.

Kape selvästi tarkoittaa perinteistä Suomalaista ja Eurooppalaista ruokakulttuuria.

Vierailija
44/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tollasessa 2l kattilassa kiehuu kivasti ravut elokuussa, tai toisinpäin, kivastihan sitä puuron keittelee 8l kattilassa... Kape on kyllä vihoviimeinen henkilö, ketä mä ruuanlaitossa kuuntelisin, ja tämä ihan sen perusteella millaista ruokaa se heppu kokkaa.

Vierailija
45/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen intialainen maustesäiliö, masala dabba taisi olla se virallinen nimi. Ei siinä currya ole ollenkaan. Kaikki muut tarvittavat mausteet kylläkin. En ihan pärjäisi suolalla ja mustapippurilla. 

Kaada nuo mausteet yhteen purkkiin ja sekoita! Sitten sinnulla on curry maustetta.

Intialaisessa ruoanlaitossa on hyvä tietää mitkä mausteet laitetaan missä vaiheessa kokkausta. Ei niitä heitetä sinne lopussa ja sekoiteta ja tarjoillaan. 

Tyypillisesti kaikki mausteet laitetaan alussa. Samaan aikaan pannun pohjalle hetkeksi paistumaan ja "heräämään".

Siksi curry mausteseos toimii. Koska niiden mausteiden ei tarvitse olla välttämättä erillään. Voi laittaa valmista sekoitusta.

Vierailija
46/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli pelkällä suolalla ja pippurilla ei pärjää, sanoo Aihinen mitä tahansa

Joo, ei todellakaan pysty sellaista tyypillistä intialaista kastiketta tekemään mitenkään.

Kape selvästi tarkoittaa perinteistä Suomalaista ja Eurooppalaista ruokakulttuuria.

Alexander G sanoi myös pärjäävänsä keittiössä suolalla ja pippurilla plus tarvittaessa yrteillä. Tekee yksinkertaista ruokaa, jossa mausteilla ei peitetä raaka-aineen omaa makua. 

Vierailija
47/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Grillimauste, MSG, pan-suola, aromat, herbamare, pippurisekoitus, umami, tomaattipyré, jauhelihamauste, perunamauste siinä meidän maustekaapin sisältöä. Paljon muutakin on. Lisäksi on kattava sarja Jamie Oliver paistinpannuja ja kattiloita eri tarkoituksiin. Paistatteko muka blinit ja letut samalla pannulla???

Noi sun "mausteet" on kaikki jotain lisäainesekoituksia: vai missä kasvaa grilli- ja perunamausteet?

Vierailija
48/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tollasessa 2l kattilassa kiehuu kivasti ravut elokuussa, tai toisinpäin, kivastihan sitä puuron keittelee 8l kattilassa... Kape on kyllä vihoviimeinen henkilö, ketä mä ruuanlaitossa kuuntelisin, ja tämä ihan sen perusteella millaista ruokaa se heppu kokkaa.

Jos sinulla on nuo kaksi kattilaa niin keitätkö usein kaurapuuroa rapujuhlissa samaan aikaan?

Vierailija
49/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään, että riisille/riisipuurolle on oma kattila. Sitten on oma mm isoille keittoruoille. Monesti on 2 tai 3 yhtä aikaa käytössä

Vierailija
50/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riistaruoka nyt tulee mieleen sellaisena mihin ei tarvitse tosiaan kuin suolan ja pippurin.

Kohta lähden hakemaan Kreikasta taas mausteet tuleviin kokkailuihin, näppärät tuliaiset kun eivät paljoa paina. 

Vierailija
51/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittihän se sellaistakin, että ero vain tuli naps taivaalta ja rakkaus molemmilta loppui samanaikaisesti. Kauniisti.

2019 (varmaan jo aiemmin) omin sanoin naistenlehdissä kertonut alkaneensa nykyisen kanssa suhteeseen.

2020 avioero.

Mitens se menikään se marssijärjestys?

Typerys vielä pauhaa, että on yh.

Naurettava.

Älkää luulko, että kaksi kattilaa riittää 😅

Kyllähän niillä kaksi soppaa keittää samanaikaisesti vierekkäisillä..

Vierailija
52/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä riittää, mulla on 4,3 litran kattila, 3 litran ja sitten sellainen olisko litran pikkukasari. Hyvin harvoin on niin, että tarvitsisi kahta isoa kattilaa kerralla, erittäin harvoin on tuo 3 litrainen käytössä, ja minulla esikoinen täyttää jo 30v, ja kattilat on häntä vanhempia. Kastikkeet teen lähes aina paistinpannulla, joskus joku pieni määrä pikkukattilassa jos on sellainen joka vaan lämmitetään. Mutta yleensä jos kolmen litran kattilaa käytetään, se on vain sen takia että iso kattila ei ole käytettävissä, siellä on jotain eilistä ruokaa vielä tai ei vaan jaksa sitä tiskata siihen hätään.

Vierailija
53/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä pärjääkin mutta en ymmärrä miksi kotona pitää olla kuin jossain telttaretkellä. 

Aihisen kritiikki olikin suunnattu kotitalouksiin, joissa keittiöt lähinnä muistuttavat leikkaussalia. Hilavitkuttimia ja välineitä on kaikki paikat täynnä, kaapit pursuavat maustesekoituksia ja kastikkeita, mutta keittiöstä valmistuu lautaselle pelkkää kuraa. Amatööri keittiössä on aina amatööri keittiössä, se ei laadukkaillakaan välineillä miksikään muutu, oli niitä kuinka paljon hyvänsä. 

Vierailija
54/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä tullut hankittua mainosten uhrina ihan liikaa turhaksi jääneitä keittiövempeleitä. Aikä vähällä pärjää jos viisaasti valitsee mutta kenelläkä sellaista "viisautta" ihan nuorena varsinkaan on. 😁 Varsinkaan jos ei ammattilainenkaan ole.

Hyvä yleiskone pitää olla taikinoitten vaivaamiseen ja tehosekoitin pilkkomaan juuston pitsoihin niin ettei tarvitse käsin työstää. Kannellinen valurauta kattila on hyödyllinen pitkään uunissa paistin hauduttamiseen ja tulee tosi mureeta ja mehevään kanapastaan jne.

Ja idätys astia on ihan ehdoton millä idätän herneitä ja mung papuja. Ja kannellisia uunivuokia kun teen laatikoita niin saa tiiviin kannen sen päälle jääkaappi säilytykseen. Teen isomman satsin laatikkoruokaa joka säilyy kylmässä jääkaapiassa yli viikonkin ja sitä pidempään ei ole tullut testattua kun on jo syöty se.

Vierailija
55/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kape nyt juttelee mitä sattuu. Väittää käyttävänsä suolaa ja voita ja kermaa. Sehän olisi lähemmäs 200kg painoinen jos söisi niinkuin opettaa.

Tämä on tosi ihmeellistä mutta tapasin kerran naisen joka on sellainen terveysintoilija. Hän syö aivan käsittämättömät määrät  kala- ja kasvisrasvoja. Rasvat siis oliivi, voi, kookos, manteli, cashew ja kalaöljyä sekä nappeja että kalasta. Lisäksi hän syö 2 kananmunaa päivässä ja juustoa. Ei syö ollenkaan muuta lihaa ja hiilareita hyvin valikoivasti. Eli pääosin kasveja ja hedelmiä, hyvin vähän sokeria.  Kyseinen hlö on todella hoikka ja väittää nimenomaan syöneensä itsensä hoikaksi. Ihmiset ovat erilaisia ja toiset tosiaan voi vetää naamaansa sitä mistä me muut lihomme. 

Tiedän kyllä että on paljon niitä jotka syövät vain rasvaa, lihaa, munaa ja marjoja ja tyyliin salaatinlehtiä.  Minusta tuntuu, että on mahdotonta sillä otan aamiaiseksi vähän leipää tai lounaaksi riisiä ja vaikka liikun ja yritän olla VHH niin se on sata kiloa. Ketoon en pääse. Pitäisi olla aikaa bunkrata viikoksi ketoruokaa eikä sitten mennä ulos ostamaan sitä pienintäkään leivänkankkusta. Sitten vaan kokkailisi näitä kotona. Alkoholin pystyn jättämään, jopa kuukausiksi ihan kokonaan. En syö karkkeja mutta leivonnaisia kyllä ja leivon myös itse. Miten nämä kinuskikissat ym Mette Blomsterbergit pysyvät hoikkana. En ihan ymmärrä näitä maikeisleipureita mediassa jotka vääntävät vain sokeria, jauhoja ja voita?

Vierailija
56/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kattilaa todellakin riittää. Itse tykkään kuitenkin, että on kolmas pikkukattila. Siinä keitän kananmunat. Olisi hassua laittaa kaksi kananmunaa isoon kattilaan.

Vierailija
57/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukin tyylillään. Itse teen kastikkeen paistinpannussa, missä myös paistan kasviksia sekä proteiininlähteen. Mikäli teen varsinaista kastiketta. 

Eli tarvii 2 kattilaa ja 31 erikokoista ja eri materiaalista paistinpannua? Kuulostaa just oikealta logiikalta.

Vierailija
58/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon tuollainen voin-syödä-mitä-vaan-ja-pysyn-hoikkana-tyyppi. Siis ihan normi kotiruokaa, pastaa, pizzaa... ja todella paljon kaikkea makeaa, suklaata lähinnä, keksejä, leivoksia... Oikeesti en ymmärrä miten mahdollista koska mulla ei ole mikään hyvintoimiva suolisto todellakaan enkä myöskään liiku paljoa, lähinnä koiralenkit ja pyöräily terassille näin kesäisin :-) , alkoa siis menee myös. Aina ollut suht terve ja viime verikokeissakaan ei mitään häikkää. 

En siis mikään "langanlaiha" eikä sellaista tulisikaan kun on rotevahko rakenne, mutta siis hoikka kuitenkin. Minkähänlaisen itsestään sais jos heittäytyis terveysintoilijaksi... 

Vierailija
59/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Intialainen on p.skaa. Naan-leipä paras.

Vierailija
60/109 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ruoka itsestään koskaan lihota, vaan se vaatii kaverikseen liikkumattomuuden. 

Liian isot annoskoot myös. 

Liian suuret annoskootkaan ei ole yksin syypäitä, sillä mikään ei pakota syömään koko annosta. Eri kysymys tietenkin on, kuinka eettistä on tietoisesti aiheuttaa ruokahävikkiä liian suurilla annoksilla.