Kape Aihinen väittää että kaksi kattilaa riittää kotikeittiöön
Minä sanon, että ei riitä: Kolme pitää ainakin olla kun jotain ateriaa kokkaa. Perunat yhteen kiehumaan, muihin kastike ja vihannekset.
Muuten olen samaa mieltä Kapen kanssa, että mausteeksi riittää merisuola ja mustapippuri myllystä. Mulla on juuri noin.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/c185c1a0-ca68-4de8-a4de-54f5f9c…
Kommentit (109)
Kaksi riittää ja minulla on ollut aina vain kaksi kattilaa. Perunakattila 5 litraa ja pienempi kattila jossa voi keitellä porkkanaa tai muuta.
Identiteetti piilossa.
Kattilat piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi riittää ja minulla on ollut aina vain kaksi kattilaa. Perunakattila 5 litraa ja pienempi kattila jossa voi keitellä porkkanaa tai muuta.
No mites kastike sitten??
"" Intialaisessa ruoanlaitossa on hyvä tietää mitkä mausteet laitetaan missä vaiheessa kokkausta. Ei niitä heitetä sinne lopussa ja sekoiteta ja tarjoillaan.
Tyypillisesti kaikki mausteet laitetaan alussa. Samaan aikaan pannun pohjalle hetkeksi paistumaan ja "heräämään".
Siksi curry mausteseos toimii. Koska niiden mausteiden ei tarvitse olla välttämättä erillään. Voi laittaa valmista sekoitusta."
Ei niitä suinkaan kaikkia yhtäaikaa laiteta, vaan eri mausteilla on eri paistoaika.
Intiassa ei myöskään käytetä curryjauhetta, vaikka toki siinä olevia mausteita kaikkia käytetäänkin erikseen. Mutta intialaista ruokaa ei laiteta curryjauheella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tollasessa 2l kattilassa kiehuu kivasti ravut elokuussa, tai toisinpäin, kivastihan sitä puuron keittelee 8l kattilassa... Kape on kyllä vihoviimeinen henkilö, ketä mä ruuanlaitossa kuuntelisin, ja tämä ihan sen perusteella millaista ruokaa se heppu kokkaa.
Jos sinulla on nuo kaksi kattilaa niin keitätkö usein kaurapuuroa rapujuhlissa samaan aikaan?
Seitsemään vuoteen rapujuhlia tai muitakaan juhlia ei näkynyt, vaikka kovasti mainosti 😂
Työtön. Satunnaisia paskaduuneja. Loiseläjä.
Työttömänä on aikaa ravustaa. Rapumerta ei montaa kymppiä maksa. Kerrankin saa herrojen herkkua juhlapöytään.
Ei paljoa intialaista ruokaa tms. kokkailla pelkällä mustapippurilla ja suolalla. No edesmenneen 'kokkikolmosen' reseptiikkaan riittää :P Muistakaa vetää pellavakauhtanat päälle kokkaillessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teet intilaista ruokaa ilman currya?
Periaatteessa voi olla mausteet erillisinä ja sekottaa ne itse ruokaa laittaessa. Se on sitten filosofinen kysymys onko silloin tullut tehneensi currya itse vai ei.
Mulla on sellainen intialainen maustesäiliö, masala dabba taisi olla se virallinen nimi. Ei siinä currya ole ollenkaan. Kaikki muut tarvittavat mausteet kylläkin. En ihan pärjäisi suolalla ja mustapippurilla.
Kaada nuo mausteet yhteen purkkiin ja sekoita! Sitten sinnulla on curry maustetta.
Intialaisessa ruoanlaitossa on hyvä tietää mitkä mausteet laitetaan missä vaiheessa kokkausta. Ei niitä heitetä sinne lopussa ja sekoiteta ja tarjoillaan.
Ei pidä paikkaansa. Ne mausteet ja maut 🖕
Heitä vaikka kerralla 3 dl mausteet sekaisi samantien. Ei se siitä pahene eikä parane.
Vierailija kirjoitti:
Kape nyt juttelee mitä sattuu. Väittää käyttävänsä suolaa ja voita ja kermaa. Sehän olisi lähemmäs 200kg painoinen jos söisi niinkuin opettaa.
Se urheilee ja pelaa lätkää. Vaikuttaa tosi rauhattomalta tyypiltä. Tuskin ehtii mitään mättöjä vetää, kun aina tekee jossain muodossa töitä. On ravintolat ja tv-ohjelmat.
Tunnen hoikkia iäkkäämpiä ihmisiä, jotka oikeasti käyttävät voita, suolaa ja kermaa. Terveitäkin ovat. Se on se määrä, kun ei ylensyö, ja on kasvikset, marjat ja hedelmät ohessa.
Itse vältän suolaa ja rasvaa, arvot loistavat. Meitä on niin erilaisia. Mä lihon jo pelkästä konditorian kakkujen katselusta.
Vierailija kirjoitti:
Riittää tosiaan ihmiselle joka keittelee perunoita. Kattiloita menee jos vähänkään monimutkaisempaa tekee.
Ei pidä paikkaansa. Ne mausteet ja maut 🖕
Heitä vaikka kerralla 3 dl mausteet sekaisi samantien. Ei se siitä pahene eikä parane.
Kannattaako kommentoida kun et asiasta tiedä mitään; osa mausteista sekoitetaan ja kuumennetaan esim. öljyyn. Valtava ero maussa.
Vierailija kirjoitti:
Kape nyt juttelee mitä sattuu. Väittää käyttävänsä suolaa ja voita ja kermaa. Sehän olisi lähemmäs 200kg painoinen jos söisi niinkuin opettaa.
Ei kai se koko satsia itsekseen vetele?
Vierailija kirjoitti:
...
Intiassa ei myöskään käytetä curryjauhetta, vaikka toki siinä olevia mausteita kaikkia käytetäänkin erikseen. Mutta intialaista ruokaa ei laiteta curryjauheella.
Siihen tarkoitukseen curry-jauhe on alun perin keksitty. Valmis mausteseos jolla voi tehdä intialaista ruokaa.
Lähinnä idea on ollut jotakuinkin tämänlainen: "Tehdään valmis mausteseos hölmöille Eurooppalaisille mukanaan vietäväksi niin voivat sitten siellä kotonaan tehdä samanlaista ruokaa mitä me täällä ollaan tottuttu syömään".
Vierailija kirjoitti:
Intialaisessa ruoassa ei käytetä currya.
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa intialaista ruokaa tms. kokkailla pelkällä mustapippurilla ja suolalla. No edesmenneen 'kokkikolmosen' reseptiikkaan riittää :P Muistakaa vetää pellavakauhtanat päälle kokkaillessa.
Kokki-Kolmoselle se mustapippuri on jo eksoottinen mauste. Perinteistä suomiruokaa pelkällä suolalla maustettuna.
Mä pärjään yhdellä paistinpannulla ja yhdellä kattilalla. Teen lähes joka päivä itse ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Grillimauste, MSG, pan-suola, aromat, herbamare, pippurisekoitus, umami, tomaattipyré, jauhelihamauste, perunamauste siinä meidän maustekaapin sisältöä. Paljon muutakin on. Lisäksi on kattava sarja Jamie Oliver paistinpannuja ja kattiloita eri tarkoituksiin. Paistatteko muka blinit ja letut samalla pannulla???
En ehkä tulisi teille syömään.
Ei pärjää kahdella ei. Kun teen keittoa, syödään siitä useampi päivä. Kattila on siis jääkaapissa. Toisen kattilan tarvitsen heti kättelyssä muuhun ruuanlaittoon, kuten kastikkeeseen tai perunoihin. Eli kolmaskin siis tarvitaan.
Jos saan innostuksen tehdä samalla myös esim. mansikkakiisseliä illaksi puurolle jäähtymään, otan taas uuden kattilan.
Lisäksi saatan pienessä kasarissa nopeasti kiehauttaa esim. parsakaalia tai kukkakaalia jne. jos en niitä viitsi juuri sillä kertaa mikroon laittaa höyrystysastiaan kuumenemaan.
On tapana tehdä useampi ruoka kerralla, niin saa olla muutaman päivän tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intialaisessa ruoassa ei käytetä currya.
Kyllä käytetään mutta kys. mausteseoksen nimi ei Intiassa ole curry.
Seitsemään vuoteen rapujuhlia tai muitakaan juhlia ei näkynyt, vaikka kovasti mainosti 😂
Työtön. Satunnaisia paskaduuneja. Loiseläjä.