Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko käynyt silmänpohjakuvauksessa? Tarvitseeko siinä käydä kaikkien?

Vierailija
20.05.2024 |

Olen nelikymppinen ja laseja olen käyttänyt teinistä asti. En ole kuitenkaan koskaan käynyt silmänpohjakuvauksessa, optikko ei ole koskaan edes ehdottanut moista. Onko tämä poikkeuksellista? Pitäisikö siinä käydä varmuuden vuoksi, vaikka mitään hälyyttäviä oireita ei olisikaan ilmaantunut?

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin siis sellaista optikon tekemää simpänpohjakuvausta joka tehdään "kokonaisvaltaisen tutkimuksen" yhteydessä ja maksaa 29e. Että kuuluuko sellainen tehdä vaikka ei olisi muita oireita kuin teini-iästä asti ollut huono näkö?

Varsinaisella silmälääkärillä en ole koskaan edes käynyt, kun ei ole tosiaan kukaan ehdottanut enkä tiennyt että pitäisi? Oletteko te muut siis käyneet silmälääkärillä ihan varmuuden vuoksi ilman oireita?

Ap

Äiti vei silmälääkäriin,kun opettaja huomasi, että siristelen katsoessani taululle. Siitä asti silmälääkäri on määärännyt kaikki lasini. Jotenkin vain jäi tavaksi, ja sitten joskus kuulin, että kun on niinkin vahvat kuin minulla silloin oli, on parempi käydä lääkärillä.

Vierailija
42/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin siis sellaista optikon tekemää simpänpohjakuvausta joka tehdään "kokonaisvaltaisen tutkimuksen" yhteydessä ja maksaa 29e. Että kuuluuko sellainen tehdä vaikka ei olisi muita oireita kuin teini-iästä asti ollut huono näkö?

Varsinaisella silmälääkärillä en ole koskaan edes käynyt, kun ei ole tosiaan kukaan ehdottanut enkä tiennyt että pitäisi? Oletteko te muut siis käyneet silmälääkärillä ihan varmuuden vuoksi ilman oireita?

Ap

Äiti vei silmälääkäriin,kun opettaja huomasi, että siristelen katsoessani taululle. Siitä asti silmälääkäri on määärännyt kaikki lasini. Jotenkin vain jäi tavaksi, ja sitten joskus kuulin, että kun on niinkin vahvat kuin minulla silloin oli, on parempi käydä lääkärillä.

Mikä vahvuus sinulla on? Minulla molemmissa yli 4 miinusta ja silti vain optikolla käynyt. Ei ole koskaan optikko sanonut että pitäisi lääkäriin mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että multa opitikko ottaa aina. Vaikken ole ollut tietoinen mikä se on. Lisäksi säilytetään 12 vuotta kaikki tiedot. Lisäksi viimeksi nainen näytti kuvat mulle ja sain melkein shokin, vaikka kaikki oli kunnossa. Harva haluaa tuijotella kuvia kovin läheltä itsestään. Sama gynellä ultrassa.

Optikko ei tee silmänpohjankuvauksia, vaan silmälääkäri. Optikko voi mitata silmänpaineen, mutta muuta ei.

Sairaanhoitajat tekevät ne silmänpohjakuvaukset ja niiden tulokset lähetetään silmälääkärille.

Silmälääkärit suorittavat silmänpohjakuvauksen käyttäen OCT teknologiaa.

Mikä kuvaus se sitten, on mikä seim- Instrumentariumissa tehdään, kaksi eri laitetta? Sitä ei tehnyt lääkärini, vaikka siis kävin hänen vastaanotollaan Instrun tiloissa.

https://www.instru.fi/silmanpohjakuvaus

Vierailija
44/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko aivokuvauksia miettinyt? Jonkinlaista palikkatestiä?

Kävin jo ja sain yli 140 tulokseksi, eli ongelma lienee sinun päässä :)

Varmasti näin. Toivottavasti tuo lukema auttaa sinua tulevaisuudessa. Nyt on melko huonot näytöt. 

Vierailija
45/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis ole ainoa, joka kokee silmäterveydenhoidon olevan sekavaa.

Kaikki pitää hoitaa yksityisellä, mutta ei sitten kuitenkaan?

Kuten muutenkin terveysasioissa, vakavat tapaukset ohjataan julkiselle erityissairaanhoitoon, esim. silmä- tai verkkokalvopoliklinikalle.

Vierailija
46/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että multa opitikko ottaa aina. Vaikken ole ollut tietoinen mikä se on. Lisäksi säilytetään 12 vuotta kaikki tiedot. Lisäksi viimeksi nainen näytti kuvat mulle ja sain melkein shokin, vaikka kaikki oli kunnossa. Harva haluaa tuijotella kuvia kovin läheltä itsestään. Sama gynellä ultrassa.

Optikko ei tee silmänpohjankuvauksia, vaan silmälääkäri. Optikko voi mitata silmänpaineen, mutta muuta ei.

Sairaanhoitajat tekevät ne silmänpohjakuvaukset ja niiden tulokset lähetetään silmälääkärille.

Silmälääkärit suorittavat silmänpohjakuvauksen käyttäen OCT teknologiaa.

Mikä kuvaus se sitten, on mikä seim- Instrumentariumissa tehdä

Kuvauksen perusteella juurikin se mitä tarkoitin aloituksessa. Paitsi että tuossa ei tarvita silmätippoja kuten toisen liikkeen samannimisessä palvelussa. Kävitkö itse siis tuossa ja menitkö oma-alotteisesti vai suosituksesta? 

Vierailija
47/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti näin. Toivottavasti tuo lukema auttaa sinua tulevaisuudessa. Nyt on melko huonot näytöt. 

Okei trolli, leiki välillä jonkun muun kanssa, meni mielenkiinto suhun.

Vierailija
48/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lukisit alkuperäisen kysymykseni niin olisi hyvä alku. Silmänpaineeni on mitattu, älä huoli siitä. Olin vain kiinnostunut siitä, että tarvitseeko oireettoman rillipään käydä silmänpohjakuvauksessa, kun sitä ei minulle ole koskaan suositeltu ja näontarkastuksissa kuitenkin käynyt 25 vuotta. Tietenkin olisin mennyt kuvaan jos sitä olisi tarkastuksessa suositeltu, mutta ei ole, niin siksi kysyn, että pitääkö silti mennä ikään kuin varmuuden vuoksi?

Minulle ehdotettiin tuota kuvausta optikkoliikkeessä kun olin yli 50-vuotias, se tehtiin siis lääkäriin pääsyä odottaessani. Suostuin ilman muuta, kun linssitkin ovat +10 luokkaa. En tiedä oliko siitä lääkärille paljon apua. Hän havaitsi itse silmänpaineen nousun, ja sitä alettiin seurata.

Vierailija
49/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lukisit alkuperäisen kysymykseni niin olisi hyvä alku. Silmänpaineeni on mitattu, älä huoli siitä. Olin vain kiinnostunut siitä, että tarvitseeko oireettoman rillipään käydä silmänpohjakuvauksessa, kun sitä ei minulle ole koskaan suositeltu ja näontarkastuksissa kuitenkin käynyt 25 vuotta. Tietenkin olisin mennyt kuvaan jos sitä olisi tarkastuksessa suositeltu, mutta ei ole, niin siksi kysyn, että pitääkö silti mennä ikään kuin varmuuden vuoksi?

Niin ja et saa auki sitä luukkua nenäsi alla, vaikka olet käynyt näöntarkastuksessa 25 vuotta.

Jospa seuraavalla kerralla onnistuisit.

Vierailija
50/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee kutsu silmänpohjakuvaukseen parin vuoden välein, tullut siitä lähtien, kun todettiin kakkostyypin diabetes. 

Vierailija
51/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 41 on myös numeron 48, tiedoksi Ap:lle.

Vierailija
52/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti näin. Käyt jatkuvasti optikolla, mutta kysyt silmäterveydestäsi neuvoja mielummin tällä palstalta?

Oletko mykkä? Kyllä optikko palvelee mykkiäkin, kun ilmeisesti osaat kirjoittaa kuitenkin.

Vierailija
53/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tiedä mitä oikein olet vailla, kun olet saanut jo monta vastausta. Jankuta rauhassa, jos ei vastaukset kelpaa.

Kun ikää tulee, kannattaa terveydestään huolehtia monin tavoin. Suosittelen käyntiä silmälääkärillä, optikko ei tutki kaikkea tarvittavaa.

En jankuta vaan yritän päästä keskustelussa edes siihen, että puhuttaisiin

Jankuti jankuti 🙄 Lopeta se ulkona ja mene silmälääkärille.

Käy samantien muissakin tutkimuksissa, etenkin mt-puolen, niin pääset eteenpäin noista typeristä jankkauksista.

Vierailija
54/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lopeta se ulina! Tämä oikoluku kirjoittaa omiaan.

Vierailija
55/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä neuvo ehkä voisi sopiakin aloittajalle. Äiti vie ja hoitaa hommat.

Vierailija
56/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni optikko ei tee silmänpohjakuvausta. Siinä on hyvä käydä kun ikää tulee. Se näyttää ainakin silmänpohjarappeuman, jos sellainen on tullakseen. 

Juuri maanantaina kävin osana laajaa terveystarkastusta. Oli ensimmäinen kerta eikä mitään vaurioita kuulemma näkynyt. Eli kaikki kunnossa. Onhan se hyvä tutkia kaikenlaista jotta voi reagoida ajoissa jos jotain harmia on. 

Vierailija
57/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti näin. Käyt jatkuvasti optikolla, mutta kysyt silmäterveydestäsi neuvoja mielummin tällä palstalta?

Oletko mykkä? Kyllä optikko palvelee mykkiäkin, kun ilmeisesti osaat kirjoittaa kuitenkin.

Mikähän sinullakin on elämässä  pielessä jun pitää tulla tänne kiukkuilemaan. Eikö ole tosiaan muuta tekemistä vapaailtana tekemistä? Jättikö vaimo vai mikä nyt lasta kiukuttaa. En kyllä ihmettele, jos näin on.

Eri

Vierailija
58/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene ja tiedä, mutta kyllä minä osaan optikolla käydä ja kysyä, jos jokin askarruttaa. :)

Vierailija
59/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä neuvo ehkä voisi sopiakin aloittajall

Osaatpa olla harvinaisen vasstenmielinen ihminen. https://i58ministries.org/wp-content/uploads/2020/03/FA64BCFD-4FDD-4F0A…

Vierailija
60/74 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikähän sinullakin on elämässä  pielessä jun pitää tulla tänne kiukkuilemaan. Eikö ole tosiaan muuta tekemistä vapaailtana tekemistä? Jättikö vaimo vai mikä nyt lasta kiukuttaa. En kyllä ihmettele, jos näin on.

Eri"

Varmasti jokin on pielessä, kuten ihan kaikilla muillakin ihmisillä. Sinullakin. Elämä on sellaista. Tuliko yllätyksenä?

En minä kiukkuillut. Aloittaja sen sijaan vaikuttaa itsekkäältä ihmiseltä. Moni on antanut selkeitä ja asiallisia neuvoja, mutta hän ei suostu ymmärtämään.

Tai sitten hän ei oikeasti ymmärrä, joten se vika on päässä eikä silmissä.