Oletko käynyt silmänpohjakuvauksessa? Tarvitseeko siinä käydä kaikkien?
Olen nelikymppinen ja laseja olen käyttänyt teinistä asti. En ole kuitenkaan koskaan käynyt silmänpohjakuvauksessa, optikko ei ole koskaan edes ehdottanut moista. Onko tämä poikkeuksellista? Pitäisikö siinä käydä varmuuden vuoksi, vaikka mitään hälyyttäviä oireita ei olisikaan ilmaantunut?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että multa opitikko ottaa aina. Vaikken ole ollut tietoinen mikä se on. Lisäksi säilytetään 12 vuotta kaikki tiedot. Lisäksi viimeksi nainen näytti kuvat mulle ja sain melkein shokin, vaikka kaikki oli kunnossa. Harva haluaa tuijotella kuvia kovin läheltä itsestään. Sama gynellä ultrassa.
Optikko ei tee silmänpohjankuvauksia, vaan silmälääkäri. Optikko voi mitata silmänpaineen, mutta muuta ei.
Sairaanhoitajat tekevät ne silmänpohjakuvaukset ja niiden tulokset lähetetään silmälääkärille.
Missä muka näin? Silmälääkärit ovat silmien erityisasiantuntijoita ja heillä on käytössään viimeisin teknologia.
Minulle ainakin kaksi sairaanhoitajaa teki ne silmänpohjakuvaukset terveyskeskuksessa. Tulokset lähetettiin silmälääkärille.
Olet käynyt 25 vuotta optikolla ja mietit tällaisia ihan itseksesi. Nyt olet rohkaistunut ja kysyt silmäterveydestäsi keskustelupalstalla?
Kysy niiltä ihmisiltä, jotka hoitavat silmiäsi ja näköäsi. Eihän kukaan voi tietää noin henkilökohtaista asiaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy käydä parinvuoden välein sukurasitteen takia. Paineet ja kuvat. Toistaiseksi kaikki ollut ok.
Minkä ikäisenä aloit käydä noin usein?
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikkona käyn säännöllisesti silmänpohjakuvauksessa. Suosittelen muutenkin ikääntyneille.
Minullekin tuli lähete ja aika 2. tyypin diabeteksen takia. Ensi viikolla olisi aika.
Meni muuten puoli vuotta lähetteestä aikaan.
"Minulle ainakin kaksi sairaanhoitajaa teki ne silmänpohjakuvaukset terveyskeskuksessa. Tulokset lähetettiin silmälääkärille."
Missä ja milloin? Todella outoa, jos näin toimitaan nykyisin. Silmälääkäri silmien asiantuntijana ottaa kuvat OCT teknologialla.
"Olen nelikymppinen ja laseja olen käyttänyt teinistä asti. En ole kuitenkaan koskaan käynyt silmänpohjakuvauksessa, optikko ei ole koskaan edes ehdottanut moista. Onko tämä poikkeuksellista? Pitäisikö siinä käydä varmuuden vuoksi, vaikka mitään hälyyttäviä oireita ei olisikaan ilmaantunut?"
Ei ole poikkeuksellista. Ei pitäisi. Jos asia vaivaa sinua, niin käy optikolla ja mittauta silmänpaineesi. Onnistuu muutamassa sekunnissa.
Vierailija kirjoitti:
"Olen nelikymppinen ja laseja olen käyttänyt teinistä asti. En ole kuitenkaan koskaan käynyt silmänpohjakuvauksessa, optikko ei ole koskaan edes ehdottanut moista. Onko tämä poikkeuksellista? Pitäisikö siinä käydä varmuuden vuoksi, vaikka mitään hälyyttäviä oireita ei olisikaan ilmaantunut?"
Ei ole poikkeuksellista. Ei pitäisi. Jos asia vaivaa sinua, niin käy optikolla ja mittauta silmänpaineesi. Onnistuu muutamassa sekunnissa.
Jokohan aloittaja ymmärsi. :D
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Vihdoinkin vastaus itse aloitukseen! Kuten eräässä toisessa viestissä sanoin, paineet on ok joten niitä ei tarvitse myöskään mitata.
Ja tiedoksi trollille, että tietenkin kysyn vielä asiaa kun seuraavan kerran menen optikolle. Ajattelin vain olisiko täällä jo kokemuksia tai tietoa, kai kysyä saa? Ja asia tuli ajankohtaiseksi muutenkin vasta kun näistä silmänpohjakuvista kuulin. En ole perehtynyt asiaan, ja on elämässä muutakin ajateltavaa, niin en ollut tiennyt kaivata moisia kuvia aiemmin. Ei kaikki tiedä kaikesta synnynnäisesti kaikkea kuten sinä kuvittelet tietäväsi. -ap
"Ei ole poikkeuksellista. Ei pitäisi. Jos asia vaivaa sinua, niin käy optikolla ja mittauta silmänpaineesi. Onnistuu muutamassa sekunnissa."
Tarkoititko aloittaja tätä viestiä, kun kiittelit? Olet haukkunut minua trolliksi pitkin ketjua, kun olen sinulle vastannut.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole poikkeuksellista. Ei pitäisi. Jos asia vaivaa sinua, niin käy optikolla ja mittauta silmänpaineesi. Onnistuu muutamassa sekunnissa."
Tarkoititko aloittaja tätä viestiä, kun kiittelit? Olet haukkunut minua trolliksi pitkin ketjua, kun olen sinulle vastannut.
Jos se trolli olit myös sinä, niin onnittelut että osasit viimein vastata kysyttyyn, sen sijaan että vttuilet aivan suotta asian vierestä. Tosin tuossakin viestissä vaikutat mahdollisesti sekoittavan silmänpainetutkimuksen ja silmänpohjakuvauksen, mutta annoin olla kun muuten vaikutit ymmärtävän mitä kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se trolli olit myös sinä, niin onnittelut että osasit viimein vastata kysyttyyn, sen sijaan että vttuilet aivan suotta asian vierestä. Tosin tuossakin viestissä vaikutat mahdollisesti sekoittavan silmänpainetutkimuksen ja silmänpohjakuvauksen, mutta annoin olla kun muuten vaikutit ymmärtävän mitä kysyttiin.
Varmasti näin. Mutta kyllähän sinä pärjäät. 140 oli tullut jossain mittauksessa tai testissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy käydä parinvuoden välein sukurasitteen takia. Paineet ja kuvat. Toistaiseksi kaikki ollut ok.
Minkä ikäisenä aloit käydä noin usein?
Nelikymppisenä. Taas ois se aika käydä.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin siis sellaista optikon tekemää simpänpohjakuvausta joka tehdään "kokonaisvaltaisen tutkimuksen" yhteydessä ja maksaa 29e. Että kuuluuko sellainen tehdä vaikka ei olisi muita oireita kuin teini-iästä asti ollut huono näkö?
Varsinaisella silmälääkärillä en ole koskaan edes käynyt, kun ei ole tosiaan kukaan ehdottanut enkä tiennyt että pitäisi? Oletteko te muut siis käyneet silmälääkärillä ihan varmuuden vuoksi ilman oireita?
Ap
Kyllä optikko sanoo, pitääkö käydä silmälääkärillä. Itse pelästyin kovasti, kun aikaa piti odottaa kauan. Ei optikko ilmeisesti saa tehdä diagnooseja. Tai ainakaan niistä kertoa potilaalle, vaikka näkeekin esim. kaihin.