Mita ihmetta mina voin tehda tassa tilanteessa? Vauva 2,5kk valvoi taas koko yon, ei nukahtanut kertaakaan 21-08 valisena aikana kunnolla.
Torkahti vain, ja kyn yritettiin laittaa nukkumaan, heräsi. Samanlaista ollut jo kuukauden päivät, mutta ennen sentään saatu nukkumaan klo 05. Menisihän tämä, jos ei olisi muita lapsia, mutta meillä on 2 muutakin pientä lasta, jotka heräävät klo 8. Tänä yönä en ole silmällistäkään nukkunut, vauva nukkuu nyt, muut lapset tietenkin hereillä. En oikein tiedä, miten voin jaksaa tätä pidemmän päälle?
Vuorokausirytmi vauvalla on kai vähän sekaisin, mutta ei kai se selitä sitä että valvoo lähes kellon ympäri? Onko kenelläkään muulla ollut tälläistä, lähimainkaan? Miten olette selvinneet? Mitä voin tehdä?
Niin ja ne apujoukot on kyllä käytössä, isä tietysti ja lapsen mummikin, mutta kaikista järjestelyistä huolimattakin tämä tuntuu aivan kohtuuttoman raskaalta.
Niin ja vauva siis viime yönä söi, torkahteli, huusi ja oli tyytyväisenä, koko yön pienissä sykleissä.
Kommentit (110)
Se on vaikeaa, mutta siihen oppii.
Meillä se oli yöllisissä valvomisissa aivan ehdoton. Silloin vauva torkkui edes lyhyitä pätkiä, mutta aina, kun nostimme sänkyyn, niin heräsi.
Eli: nyt meillä siis on vuorot miehen kanssa, minä päivystän alkuyön ja isi aamuvarhaisen. Niitä tulppia ei ole, mutta tosiaan toinen vanhempi (joka ei ole vauvan kanssa) YRITTÄÄ nukkua lastenhuoneessa.
Sellainen koliikkikeinu meillä on. Vauva nukahtaa siihen, mutta herää pikku torkkujen jälkeen tai kun yritän siirtää omaan sänkyymme (perhepeti minun kanssa tällä hetkellä).
ap
itku. Siksi katson mieluummin vaikka videoita (ääni pois), pimeässä.
ap
jos kerran ap:n vauva nukkuu hyvin päivällä ja on yölläkin paljon tyytyväinen, niin miksi hänellä välttämättä mikään alllergia tm olisi? Vuorokausirytmi vaan sekasin eikä siinä oikein mikään auta noin pienellä.
Kuinka kauan kestää enennkuin rintamaidossa on mahdollisesti allergiaoireita aiheuttava aine? Eli mistä tiedän, minkä päivän syömiset ovat oireet aiheuttaneet? Vuorokausi, vähemmän?
ap
joka yön, niinkuin meillä.
-86
Ap, jos se lääke ei tehoa, niin kannattaisi myös ottaa selvää, ettei ole sitä maitoallergiaa. Se on TODELLA yleistä.
Meillä oli esikoinen oikea yökukkuja. En osannut asennoitua ja koitin sinnikkäästi saada nukkumaan enkä nukkunut itse päivällä että saisin sitten yöllä unta. No tosi väsynythän sitten olin.
Uskon että meillä oli ongelmana aluksi liian vähäinen maidonsaanti (imuote huono) ja lapsen oli nälkä. Rintatulehdushan siinä sitten mulle iski... Korvikkeisiin siirtyminen ei tuonut välitöntä helpotusta vaan vauvan rytmi oli ihan päälaellaan. Söi paljon (tuntui että koko yön) ja pulautteli paljon.
Pikkuhiljaa (n. 15min kerrallaan) alettiin siirtää päivärytmiä ja otettiin iltarutiinit. Myös syöttö peiton sisällä ja siihen nukutus auttoivat lopulta pysymään unessa vaikka vietiin sänkyyn. Näin peitto eli peti oli lämmin. Välillä annoin myös nukkua sitterissä kun siihen torkahti tai vaunuissa. Olin tosi stressaantunut valvomisesta.
Pelastukseni oli että mies oli yötöissä ja yön kyttäsin kelloa koska tulee kotiin. Ja kun kotiutui klo kuuden jälkeen annoin tytön häneelle ja painuin nukkumaan 2-4h, sitten pääsi mies ;)
Tyttö nukkui paljon päivällä mutta siihen en pystynyt puuttumaan. Mutta mielestäni se että aloin tiettyyn aikaan tekemään sen vaunulenkin ja nukuttamaan päiväunille toi hyvänlaista rytmiä päivään, iltaan ja näinollen yöhönkin.
Yllättäin tyttö alkoikin n. kahden kuukauden ikäisenä nukkumaan koko yönsä yhtäjaksoisesti. Teilläkin se voi olla aivan kulman takana ;)
Toisen tyttömme vauva-aika meni paljon keposammin. Hänkin valvoi paljon yöllä mutta tällä kertaa olinkin asennoitunut siihen. Varasin leffoja ja syömistä ja lasta syöttäessä ehdin katsoa aina vähintään pari leffaa.
Päivät menivät yllättävän hyvin kun kuitenkin n. 4h sai yöunta + otin päivätorkut jos/kun siltä tuntui.
Kumpikaan ei ollut vauvana kova huutamaan (esikoinen kyllä harrasti sitäkin välillä) vaan lähinnä vain valvoivat. Ero heidän hoidon rasittavuudessa oli huikea kun ekasta ahdistui kun ajatteli että pakkohan sen on nukkua ja miksen minä saa nukkua. Toisen kanssa nautti yön hiljaisuudessa ;) Jotenkin kummasti sitä jaksoi päivisinkin vaikka oli jo esikoinenkin reilu 2v. helmoissa. Ihan aluksi esikoinen oli isyysloman ajan kotona, sitten pari päivää viikosta hoidossa, sitten jäi kokonaan kotiin.
Niin ja toinenkin tyttö alkoi nukkumaan n. 2kk iässä kokonaisia öitä. Ja tosiaan vaikka sanonkin että silloin alkoi nukkumaan niin tulihan myöhemmin kausia jolloin oli yöheräilyä, mutta pääsääntöisesti nukkui yöt kunnolla.
Kovasti voimia sinulle!
meillä on nyt ollut parempia öitä selvästi. Vauva (nyt 3kk ja rapiat) nukkuu yöllä, vaikkakin heräilee useasti tissittelemään. Mutta nukkuu ja se on pääasia. Gavisccon käytössä, tiedä sitten olisiko se kuitenkin pidemmän päälle auttanut.
ap
Minäkin suosittelen ehdottomasti, että varaat ajan pikimmiten lastenlääkärille. Pk-seudulla Ritva Sorva on loistava ja kokenut lastenlääkäri+allergialääkäri, hän päivystää ainakin Pikkujätissä (Myyrmäki+Itäkeskus), Mehiläisessä ja Dextrassa ja hänen vastaanotollaan käy ihmiset tosi kaukaakin. Soita nämä paikat läpi ja kysy mistä saat nopeiten ajan. Jos et ehdi kaivella numeroita, minä tai joku muukin täällä voi sen varmaan tehdä. Olemme itse saaneet Ritva Sorvalta valtavasti apua vauvan itkuissa ja allergia-asioissa. Jos hyvin menee, saatte lääkärikäynnillä poissuljettua monia asioita ja sitten voi harkita jotain lempeää unirytmin muuttamista tms. 20min lääkäriaikaa maksaa muistaakseni jotain 50-60 euroa.
Haleja! Koita vielä jaksaa!