Mita ihmetta mina voin tehda tassa tilanteessa? Vauva 2,5kk valvoi taas koko yon, ei nukahtanut kertaakaan 21-08 valisena aikana kunnolla.
Torkahti vain, ja kyn yritettiin laittaa nukkumaan, heräsi. Samanlaista ollut jo kuukauden päivät, mutta ennen sentään saatu nukkumaan klo 05. Menisihän tämä, jos ei olisi muita lapsia, mutta meillä on 2 muutakin pientä lasta, jotka heräävät klo 8. Tänä yönä en ole silmällistäkään nukkunut, vauva nukkuu nyt, muut lapset tietenkin hereillä. En oikein tiedä, miten voin jaksaa tätä pidemmän päälle?
Vuorokausirytmi vauvalla on kai vähän sekaisin, mutta ei kai se selitä sitä että valvoo lähes kellon ympäri? Onko kenelläkään muulla ollut tälläistä, lähimainkaan? Miten olette selvinneet? Mitä voin tehdä?
Niin ja ne apujoukot on kyllä käytössä, isä tietysti ja lapsen mummikin, mutta kaikista järjestelyistä huolimattakin tämä tuntuu aivan kohtuuttoman raskaalta.
Niin ja vauva siis viime yönä söi, torkahteli, huusi ja oli tyytyväisenä, koko yön pienissä sykleissä.
Kommentit (110)
hyvinkin voi olla vain unirytmi väärinpäin koska nyt on nukkunut jo noin kauan rauhallisesti.. ei nukkuisi jos olisi kipuja.
Olen monesti miettinyt, että mitä tällä tiedolle tekisin toisin, jos minulla olisi tuollainen vauva. Vaatisin todella neuvolassa, että jotain apua on saatava, sillä tuollainen valvominen on aivan epäinhimillistä, ja aivan toiselta linnunradalta verrattuna normaaliin vauvavalvomiseen. Mutta minä en silloin ensimmäiseni kanssa osannut vaatia, sillä neuvola sai minut uskomaan, että kaikki vauvathan valvottavat. Enkä aivan oikeasti siinä väsymyksessä tajunnut, että ne muut vauvat valvottavat vain pari prosenttia siitä mitä meidän vauva.
Mutta oikein paljon muuta en edelleenkään osaisi tehdä toisin. Yksityisillä lääkäreillä on käyty, useammallakin saman alan lääkärillä ihan vain varmuuden vuoksi, ettei mikään jäisi ammattitaidon puutteen vuoksi huomaamatta. Sitten minun onkin ollut todella vaikeaa hyväksyä se, että lapsi voi olla todella tyytymätön ilman mitään terveydellistä vikaa.
Eli voin vain toivottaa jaksamista. Jotenkin uupuminen ja täysin loppuunpalaminen pitäisi yrittää estää. Minulla se ei oikein onnistunut, joten olen vieläkin toipilas. Minulle vertaistuki on ollut paras voiman antaja. Sitä vain ei löytynyt mistään lähipiiristä. Netistä ja tuosta yllä mainitusta kirjasta oli sitten vihdoin lohtua, kun ne lopulta löysin.
Toivottavasti joku syy valvomiseen löytyy. Onhan sulla isommat lapset päivähoidossa! Tässä tilanteessa ei kannata olla sankariäiti, vaan hankkia kaikki mahdollinen apu!
Minustakin silloin tuntui, että vauvan rytmi oli päälaellaan. Mutta kuten joku sanoi, sen muuttaminen voi olla noin pienellä aivan mahdotonta. Meidän vauvakin saattoi muutaman kuukauden iässä herätä viimeisiltä päiväunilta iltapäivällä neljältä. Silti nukahti vasta pikkutunneilla. Neuvolassakin terkka silloin hätäpäissään sanoi, että jos pitäis valvottaa illalla, mutta kun kuuli ton heräämisajan, niin kiireesti perui, että ei vauvaa nyt tuon aikaisemmin voi herättää päiväunilta. Eli ei onnistunut rytmin kääntö ainakaan meillä. Tietysti kannattaa silti yrittää.
22
meillä kuopuksella maitoallergia (+ muita allergioita) oirehti lähinnä yöheräilynä. Tosin nukkui sentään pätkissä yön yleensä ja vain jos oli saanut jotain tosi pahista enemmän niin huusi pidempiä aikoja yöllä ja piti kantaa.
Tuo nieleskely voisi viitata refluksiin kuten itsekkin epäilit. Tuolta allergiapalstalta olen lukenut monista tosi huonosti nukkuneista vauvoista joilla paha refluksi (vaivaa erityisesti makuuasennossa). Lääkitsevät kovaa kipua syömällä lisää, vaivaa vielä enemmän, syödään lisää jne. Ja refluksi voi olla joko rakenteellista tai ruokavaliosta johtuvaa.
Voisitko kokeilla itse olla viikon tai kaksi ilman maitoa ja kanamunaa ruuassasi ? Ne ovat tavallisimmat oireiden aiheuttajat lasten allergioissa (toki paljon muitakin on, meilläkin porkkana-allergia peitti maidottoman dietin hyödyn kunnes huomattiin se). Kirjaa ylös syömiset (sinun ja lapsen) ja lapsen oireet (kakat, nukkumiset, itkuisuus, nieleskelyt, iho-oireet). Tietysti silloin pitäisi pystyä sitten olemaan myös ilman tuttelia.
Millaiset kakat lapsella muuten on, kuinka usein, onko iho-oireita ? Jos yhtään epäilyttää allergioiden mahdollisuus niin kannattaisi käydä allergioihin erikoistuneella yksityislääkärillä jos vain mahdollista. Jos lähdet selvittelemään asiaa neuvolan kautta voi se olla todella hidasta ja tarvitsisit apua pian sillä eihän kukaan jaksa ilman unta.
Annat varmaan vauvalle d-vitamiini tippoja ? Tiedäthän että niillekkin voii olla allerginen. Kannattaa kysyä voiko halutessaan pitää viikon tauon niistä jos se helpottaisi tilannetta.
Tsemppiä tilanteeseenne joka tapauksessa. Meillä tosiaan unet parani kun ruokavalio saatiin kohdalleen.
t. Kahden allergisen lapsen äiti
mutta yhdistelmällä koliikki sekä katkounisuus - eli uni öisin (klo 21-7.00) kesti vain max. varttitunnin kerrallaan. siinä välissä pitkiä hillittömän karjumisen aikoja ja sylissä hiljaa lepäilyä. aina kun yrittti saada pysähdyttyä tai laskettua pois sylistä (piti siis kävellä ja kantaa), alkoi karjuva itkeminen. Päivisinkin uni oli sitten sellaista 20 minuutin pätkissä, mutta tyyntyi helposti (ei siis koliikkihuutoa).
Me ihmeteltiin välillä *kuinka* vähällä unella pieni vauva voi tulla toimeen!
neuvolassa sanoivat vain voivoi ja minulla oli jo sydänoireita ja näköhäiriöitä unen puutteen takia!
me löysimme koliikkiin erikoistuneen vyöhyketerapeutin jonka luona käytiin n. 5krt parin viikon aikana ja sillä koliikki saatiin pois. Vauva alkoi nukkua parin tunnin pätkissä.
on nyt 1,5v. ja edelleen keskimääräistä huonounisempi (herää joka yö 2-10 krt, mutta nukahtaa nopeasti uudelleen). neuvolassa sanovat edelleen voivoi.
mutta pahimmista fyyisistä loppuunpalamistuntemuksista olen päässyt kun saan nukkua välillä usemmankin tunnin peräkkäin
niin muistelen jostain lukeneeni, että yleensä vauvat nukkuvat jotain 10 - 20 tunnin välillä vuorokaudessa. Eli nuo 10 tuntia nukkuvatkin vauvat nukkuvat aivan normaalin määrän, tuo normaalin vaihteluväli vain on niin kamalan laaja. Ja ap:n vauva on ehkä tuolla normaalin laidalla. Eivätkä nämä tuntimäärätkään mitään ehdottomia ole (ja ne ovat sitä paitsi vain minun muistikuviani, voit yrittää googlettaa itse, jos haluat arvioida tiedon luotettavuutta).
pitäs auttaa, mut älä anna vauvan nukkua koko päivää.
ja ei otettu tosissaan neuvolassa. Eikä missään muuaalla kuin yksityisellä, josta selvisi pahat maito ja muut allergiat 1,5 vuotiaana!!! Joten jos ylös tulee, ja kitisee koko ajan, niin mars yksityiselle!!!!!!
ensimmäiset 2,5 kuukautta. Rytmi oli täysin sekaisin; vauva valvoi yöt (viime vaiheessa pystyi olemaan käytännöllisesti katsoen hereillä klo 21-08) ja nukkui päivät. Noin 2,5 kk:n iässä aloin herättelemään vauvaa päiväunilta kolmen tunnin jälkeen - tuohon asti oli saattanut nukkua päikkäreitä jopa viisi tuntia putkeen. Yhtäkkiä rytmi muuttui; eni tiedä, oliko herättämisellä vaikutusta vai oliko muuten vain aika kypsä... Meillä on nyt nukuttu puolitoista kuukautta yöaikaan. Minun jaksamistani helpotti se, että kyseessä oli ensimmäinen lapsi; sinun tilanteessasi kysyisin ehkä ulkopuolista apua, jotta saisitte koko perhe välillä nukkua univelkoja pois. Tsemppiä ja jaksamista; toivottavasti yövalvomiset ovat teilläkin ohimeneviä! Ja tuo pahin valvomisvaihe muuten edelsi meillä rytmin muuttumista; aiemmin oli päästy nukkumaan yöllä " jo" klo 2-4 välillä...
Päiväsaikaan, kun ovat hereillä, anna heille kunniatehtäväksi laittaa vauvalle niitä luonnonkumitutteja suuhun aina, kun inahtaakin. Kaikki vauvat ei kovin helposti tuttiin tykästy, joten pari (pientä) käsiparia lisää projekstissa voi auttaa.
Itse mietin lähinnä sitä, että voiko olla kipua/allergiaa/refluksia, kun kuitenkin JOSSAIN vaiheessa vrk nukkuu mainiosti? Kaipa...
Hoitoapua on jonkin verran, mutta tuntuu tosiaan, että sekään ei auta, kun on valvonut jo kuukuden lähinnä vuorokauden ympäri.
ap
mekastaa. Kerran oli aikatavalla yhden päivän hereillä, seurauksena sitten oli hereillä kuitenkin myös yön ja nukkui SEURAAVAN päivän kahta paremmin. Huoh.
ap
meillä on 2 muutakin (alle 4-vuotiasta) lasta ja yöt valvomme joka tapauksessa miehen kanssa kaksin. Kamala olo siitäkin, ettei jää mitään annettavaa noille kahdelle vanhemmalle - silti tosi pienelle - lapselle.
Tuo sun aloituksesi oli enemmän kuin tutulta kuulostava, siksi innostuin vastaamaan aiemmin noin pitkästi.
Siinä mainitsemassani kirjassa on niitä vaativan vauvan ominaisuuksia, ja muistaakseni siellä on tuon tyytymättömyyden ja nukkumattomuuden lisäksi mm. tuo ettei huoli tuttia, ei viihdy itsekseen lattialla tai sitterissä sekuntiakaan, vaatii paljon syliä, huutaa vain yhdellä äänellä = täysillä, imee tiheästi, on pätkänukkuja, ja ties mitä. Eikä noita kaikkia tarvi olla, ja siellä kirjassa on vielä lisääkin. Mutta ei missään tiivistettynä, joten aika lailla koko kirja on luettava, jotta saa nuo sieltä poimittua. Mutta itselleni se oli vaivan väärti.
Mutta koska moni noista ominaisuuksista sopii myös sairaaseen vauvaan, niin siksi mekin käytiin lääkärien luona, kun aina vain minusta tuntui, että tämä ei ole normaalia. Eli noita muidenkin mainitsemia korvia on tarkkailtu, allergioita testattu moneen kertaan, useampi yleislääkäri on tutkinut... Eli vanhempien mielenterveyden vuoksi mun mielestä myös noi fyysisten juttujen ja kivun mahdollisuudet on tutkittava aika tarkkaan. Eihän sitä voi vain päättää, että ei tätä lasta mikään vaivaa, se nyt vain on luonteeltaan tällainen vähäuninen. Mistäpä sen tutkimatta tietää! Vaikka ei sen puoleen tutkimallakaan, sillä minulla ainakin aina jää vielä ajatus kytemään, että ehkä vika ei vaan löytynyt.
Mutta tällä omalla kokemuksellani sanoisin, että tekisin noita kahta rinnakkain. Eli tutkisin vauvan terveyttä, että onko kaikki ok. Ja samalla tutustuisin tuohon Temperamentti-kirjaan.
Ja ensi hätään voit etsiä vertaistukea tältä palstalta. Etsi haku-toiminnolla sanoilla ' vaativa vauva' tai ' vaikea vauva' . Siellä on joku minun aloittama ketju ja pari muiden aloittamaa.
Teillä on nyt tosi uuvuttavat ajat. Ei auta kuin yrittää jaksaa. Siellä kirjassa taisi olla lohdutuksena sekin, että usein nämä vaativat vauvat palkitsevat sitten myöhemmin: he ovat isompina lapsina sitten koulupärjääjiä ja ikäistään etevämpiä. Niitä aikoja odotellessa... Voimia!
Alkaa kyllä heittää iso pyörä ihan kokonaan. Nyt sitten nukuu " en tiedä mitä unia" , periaatteessa aloitti kai yöunensa.
22, jos olet vielä linjoilla niin kysyin sulta että oliko vauvasi pitkiä aikoja valvottujen öiden aikana kuitenkin tyytyväinen? Meillä ei viime yönä ollut paljon yhtään itkua (suhteellisen vähän ainakin) mutta ei vaan nukkunut, tai heräsi heti kun laittoi sänkyyn. Ja luulisi että on väsynyt esim klo 05 kun on päikkäritkin lopppuneet klo 17! Mutta ei. Toinen kysymys 22, miten vauvasi nukkui päivisin, nkkuiko esim vaunuissa hyvin? Meidän vesseli saattaa pahaimmillaan nukkua vaunuissa (vaikkeivät liiku) tuossa ulkona päivällä 3 tuntia!
En tiedä mitä tästä kaikesta päätellä. En taida tietää enää omaa nimeäkään.
ap
Tälläisiä hyviä öitä on ehkä kerran vikkossa ollut.
ap
Noin pienen kanssa niiden kääntäminen ei taida olla ihan helppoa, mutta kannattaa yrittää. Kuulostaa julmalle, mutta pitäisikö vauvaa yrittää pitää hereillä sitten kun herää päiväuniltaan. Eihän se rytmi heti korjaannu ja väkisin noin pieni taitaa nukahtaa päivällä jos on väsynyt, mutta jospa se siitä pikkuhiljaa...
Menethän itse aina heti nukkumaan jos vauva nukkuu illalla ja mies on kotona? Eikö muita lapsia saa nukkumaan vaikka suljetun oven taakse isän kanssa ettei heidän tarvitse valvoa vauvan takia?
Jotenkin musta kuulostaa ettei vauvalla mitään suurempaa vaivaa ole, jos kerta valvoo välillä tyytyväisenäkin ja nukkuu päivällä noin pitkiä unia...