Mita ihmetta mina voin tehda tassa tilanteessa? Vauva 2,5kk valvoi taas koko yon, ei nukahtanut kertaakaan 21-08 valisena aikana kunnolla.
Torkahti vain, ja kyn yritettiin laittaa nukkumaan, heräsi. Samanlaista ollut jo kuukauden päivät, mutta ennen sentään saatu nukkumaan klo 05. Menisihän tämä, jos ei olisi muita lapsia, mutta meillä on 2 muutakin pientä lasta, jotka heräävät klo 8. Tänä yönä en ole silmällistäkään nukkunut, vauva nukkuu nyt, muut lapset tietenkin hereillä. En oikein tiedä, miten voin jaksaa tätä pidemmän päälle?
Vuorokausirytmi vauvalla on kai vähän sekaisin, mutta ei kai se selitä sitä että valvoo lähes kellon ympäri? Onko kenelläkään muulla ollut tälläistä, lähimainkaan? Miten olette selvinneet? Mitä voin tehdä?
Niin ja ne apujoukot on kyllä käytössä, isä tietysti ja lapsen mummikin, mutta kaikista järjestelyistä huolimattakin tämä tuntuu aivan kohtuuttoman raskaalta.
Niin ja vauva siis viime yönä söi, torkahteli, huusi ja oli tyytyväisenä, koko yön pienissä sykleissä.
Kommentit (110)
Kysyisin, että: onko vauvanne nukkunut jossain vaiheessa vuorokautta tosi hyvin kuitenkin, vaikka esim. refluksi? Entä onko vauva nukkunut satunnaisesti ok öitä, vaikka refluksi?
Erittäin kiitollisena tästä tiedosta,
t. ap, joka juuri varasi sille Tiina T:lle ajan (ja sain sen HELMIkuun loppuun :/
Meidän pojalla oli lievä refluksi, sai lääkettä siihen, puklaili 10kk ikäiseksi asit.(siskon pojilla oli niin pahat, että molemmat pojat jouduttiin leikkaamaan 3kk ikäisinä)
Uneen laatuun meillä ei vaikuttanut ollenkaa, poika on ollut meidän lapsista paras nukkuja=)
Minä tälläisenä puoskarina veikkasin, että teidän vauvalla on vaan vuorokausi rytmi sekaisin. Minä peruttaisin sen Lääkärin, ja varaisin vaikka Mehiläisestä, tai Pikku Jätistä lastenlääkärille heti ajan, eli huomiseksi, jos todella haluat mennä lääkäriin.
Silloin nukkui paremmin kun olin syönyt vähemmän ruokia, joista ei saanut oireita. Oksenteli tai pulautteli runsasti kuten neuvola asian ilmaisi ja nukkui erittäin huonosti. Vasta vuoden iässä tuli ihottumia.
Tosiaan kannattaa käyttää lastenlääkärin luona.
Toinen " valvoi" aina, öisin nukkui 2-5 minuutin pätkiä ja havahtui. Tosin sain hänet helposti heiluttelemalla tms nukahtamaan uudelleen, mutta itse en tietty nukkunut. Päivisin huusi koliikkiaan, nukkui maksimissaan puoli tuntia inahtamatta. Mutta öisin siis hän nukkui eräänlaisessa horroksessa, mutta minä en. Tällä viimeisellä myös paha refluksi. Ei nukkunut öisin, hän huusi eikä ollut tyytyväinen, päivisin saattoi nukkua yhdet 6 tunnin unet ja alkuyöstä siis ehkä 3 tuntia, lopun ajan valvoi. Lääkitys auttoi meillä, samoin meillä oli maitoallergiaa ja ties mitä muuta allergiaa, tiukka dietti ja zantac, muuttivat meidän yöt kertalaakista (lähes). Toisaalta teidän lapsi on tyytyväinen, joten rytmitysongelmaakin saattaa olla. Hakeudu ihmeessä lääkäriin!!! Jaksamista!!!
Kyllä sitä kannattaa kokeilla, voi tuoda avun.
Ensinnä sanon etten ehtinyt lukea koko viestiketjua läpi, joten en tiedä kaikkea mitä on jo kommentoitu. Vähän kiireinen hetki kirjoittaa, mutta sen verran ajattelin vastata että täällä samanlaista menoa.
En tosin tiedä lohduttaako vai kauhistuttaako lisää, koska meillä on valvottu puolitoista vuotta! (Nyt on päästy pisimmillään 4 tunnin yhtäjaksoisiin uniin silloin tällöin)
Sama ongelma sekin että herättää myös vanhemman. On niin herkkäuninen että ei auta vaikka olis parinkin oven takana (niin kun joku ehdotti että toiset lapset oven taakse nukkumaan). Eli täälläkin siis välillä valvotaa KOKO yö KOKO perhe. Kaikki konstit on kokeiltu! Ei auta valvottamiset, ei lyhyemmät ei pidemmät päiväunet, ei paikka ei syömiset (muuta kun että tosiaan saattoi maidon kanssa nukahtaa paremmin takaisin).
Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen meninkin aivan loppuun. Pahimmillaan nukuin puoli tuntia yössä. Ja tuokin täsmää että siinä aamusella nukkuu ne unet mitkä nukkuu tai ainakin parhaiten, juuri siinä 8 maissa. Ja se nukuttava silloin itsekin kun on mahdollisuus vaikka rytmi sitten olisi se että herää hiukan myöhemmin. Ja sekin on kokeiltu että herätetty aikaisemmin tms. mutta mikään ei auta!
Ja neuvolasta tai muualta ei apua tule, kaikki on selvitetty. Lastensuojelu annettiin ainoaksi mahdollisuudeksi joka tuntuu todella typerältä VALVOMISEN ollessa kyseessä.
Taitaa tulla aika sekava teksti kun niin kiireellä koitan kirjoittaa. Refluksia itsekin epäilen, koska oksentelua on ollut vuoden nieleskelyä, vatsavaivoja. En jaksa niitä tässä tarkemmin alkaa selvittämään. Mutta neuvolasta ei millään meinattu laittaa jatkotutkimukseen. Lopulta vaatimalla saimme lähetteen ja nyt on joitakin tutkimuksia tehty, mutta mitään syytä ei ole löydetty.
VOIMIA valvomiseen, kantapään kautta tiedän mitä se on!! Se vie kaiken voiman ja energian muusta elämästa ja kiristää pinnaa.. Ja se vielä kun välillä valvotaan tosiaan koko perhe.
Että lasten unimäärä tuntuu vaihtelevan kovasti. Itse paljon lasten kanssa tekemisissä olleena tuli yllätyksenä että esikoinenkin VASTASYNYNEENä saattoi nukkua pahimmillaan vain 8 tuntia vuorokaudessa ja pieninä pätkinä.
Nytkään ei nuku päiväunia tai ei ole nukkunut 2,5v jälkeen. Se vielä tekee itselle tiukemmaksi kun ei saa päiväunia. Eli meillä molemmat lapset tarvitsevat vähän unta ja sekin menee sitten kummallisiin aikoihin nuorimmaisella kun tosiaan tunninkin välein herätty läpi yön tai valvottu...
Kannattaisikohan yrittää saada aikaa nopeammin jollekin toiselle lasten gastroenterologille? Itse olen tosiaan Tampereella, enkä tiedä pääkaupunkiseudun tilanteesta, mutta me olemme kyllä onnistuneet aina saamaan ajan yksityislääkäriin 1-2 viikon sisään. Tuomela taitaa olla aika suosittu nykyään, kun on esiintynyt viime aikoina telkkarissakin lasten allergioiden erityisasiantuntijana. Jos tosiaan refluksiasiaa haluat selvittää, kuka tahansa lasten gastroenterologi voi kyllä auttaa. Ja voithan pitää tuon Tuomelan ajan jonkin aikaa varalla ja peruuttaa sen jos et helmikuussa enää tunne tarvitsevasi lääkärin apua (toivottavasti näin on asia).
Ihan tavalliselle lastenlääkärille ei minusta kannata mennä, jos haluat selvyyden tuohon refluksiepäilyyn. Oma käsityksen on, että suurin osa lastenlääkäreistä on todella pihalla refluksiasioista. Eli gastroenterologia tarvitaan.
Nukkumisesta vielä: Meidän esikoinen on ollut yöaikaan suhteellisen hyvä nukkuja (päivällä taas nukkui vartin pätkissä yli puolivuotiaaksi). Monet refluksivauvat ovatkin usein päivän valvomisesta ja huutamisesta niin poikki, että nukkuvat yöllä kuin tukki. Yöllä myös vatsan toiminta usein rauhoittuu sen verran, että refluksi vaivaa vähemmän kuin päiväsaikaan. Lääkityksen saatuaan esikoisen yöunet kyllä paranivat vielä entisestään selvästi.
Kuopus taas on nukkunut huonosti aina kun allergia-asiat tai lääkitys on ollut retuperällä. Imetysdietillä ollessani huomasin todella selvästi miten oma ruokavalioni vaikutti nukkumiseen.
Toki voi olla, että vauvaasi ei vaivaakaan refluksi ja ongelma paranisi rytmittämällä tms. Mutta kun olet itsekin ollut huolestunut tuosta puklaamisesta ja huomannut, että ylös nouseva ruoka tuntuu häiritsevän nukkumista, kannattaa asia minusta ehdottomasti selvittää. Refluksi voi olla hoitamattomana hyvinkin haitallinen, mm. altistaa astmalle ja korvatulehduksille.
Se 47
kuulostaa eniten siltä, että vauvan rytmi on päälaellaan. Tosin vanhemmat ovat usein oikeassa lasta koskevissa asioissa ja heitä kannattaa kuunnella. Mulla on 2 refluksilasta, se vaiva selviäisi ph-mittauksella, mutta tuon ikäisellä refluksi on normaalia. Gavisconia voi kyllä kokeilla, jos haluaa...
Meidän vauva 4 kk nukkuu 10 tuntia putkeen, saattaa olla hereillä toiset 10 tuntia, ottaen välillä torkkuja muutaman kerran (yleensä 3) n. 15-30min kerrallaan. Kulostaisi kamalalta, jos olisi yön hereillä, vaan kuulostaa ihanalta, kun nukkuu tuon 10 tuntia yöllä, vai mitä?
Ap, kokeilisin pitää hereillä illasta, jos nukahtaa, antaisin nukkua sen 15 min, herättäisin. Iltaisin säännöllinen rytmi, vaatteiden vaihto ennen nukkumaan menoa. Meidän vauva alkoi nukkua yönsä hyvin, kun siirrettiin pois vanhempien huoneesta. Siihen saakka nukkui huonosti, sain 3 tuntia unta yössä, tai itse olin hereillä, kun vauva ähisi.
Jos jossain vaiheessa päivää ap:n vauva nukkuu useamman tunnin putkeen, ei mun mielestä ole sairas...
niin siirtäkää vauva omaan huoneeseensa nukkumaan. Hoitakaa yövalvomiset miehen kanssa vuorotellen, ja toinen teistä käyttää sillä aikaa korvatulppia.
t. 6-viikkoisen omaan sänkyyn siirtänyt, 2 kk ikäisestä yönsä nukkuneen vauvan äiti.
Mulla kaksi ihanaa lasta, jotka ovat nukkuneet kutakuinkin jokaisen yönsä hyvin. Sitten kun sairaan lapsen kanssa valvoo, osaa vasta arvostaa yöunia. Tsemppiä!
Gavisconia kokeiltu muutama päivä, siitä ei ole minkäänlaista apua :( Millä tavoin sen pitäisi vaikuttaa? Oletteko muut saaneet siitä avun refluksiin?
ap
Ette ainakaan menetä mitään. Päinvastoin, jos vaikka siellä selviäisikin jotain. Jaksamisia!
Vauvamme valvoi noin kuukauden ikäisenä yöt lähes putkeen mahavaivojen takia. Onneksi sitä kesti vain muutaman viikon, kun apujoukkoja ei juuri ollut saatavilla!
Hän nukkui päivisin hyvin, heräsi n. 21 ja nukahti 6.15! Tuo aika tuntui tosi ihmeelliseltä, mutta niin vain oli: useimpina aamuina karjui vielä 6.10, mutta kohta oli unessa! Jonain aamuna tosin itki vielä senkin jälkeen.. ja jonain aamuna nukahti viideltä.
Välillä hän oli tyytyväinen sylissä rintaa vasten pystyasennossa, jokusen puoli tuntia, tunnin saattoi nukkuakin siinä, mutta vaaka-asennossa ei nukkunut kuin viisi, kymmenen minuuttia, sitten alkoi maha rulista ja rolista ja tuli itku!
Nälästä tai vilusta ei ollut kyse, ruokaa tarjottiin ja huone pidettiin oikein lämpimänä. Sen huomasin, että vauvalla oli hieman helpompi, jos huoneen lämpötila oli reilusti normaalia korkeammalla! Mutta vain hieman.
Välillä itku oli kovaakin.
Menin käyttämään vauvaa vyöhyketerapeutille. Hän sanoi, että varmasti ainakin auttaa, jos ei kokonaan paranna.. Eka käynnin jälkeen ei auttanut yhtään, toisenkaan jälkeen en juuri huomannut, mutta kaksi yötä kolmannen käynnin jälkeen heräsin viideltä vauvan ähinään, kun halusi syömään, oli nukkunut iltayöstä asti ja nukkui sitten aamuun!!
Itse olin mennyt nukkumaan ennen puoltayötä toivoen, että saisi vaikka puoli tuntia nukkua, ennen kuin vauva herää... Sen jälkeen yöt menivät hyvin.
Vyöhyketerapeutti selitti tuon tarkan nukahtamisajan jollakin suoliston rytmillä, en muista tarkkaan! Mieheni ei oikein uskonut tuon auttaneen, lääkäri sanoi, että saattoi olla sattumaa.. kukapa varmaksi tietää, itse uskon, että kyllä vyöhyketerapialla osuus asian korjaantumiseen oli! Olen terapeutille erittäin kiitollinen! Ihmettelen, miksi vyöhyketerapiaa ei mainosteta enemmänkin, ei kai siitä ainakaan haittaakaan ole. Eikä ole kallista. Oma terapeuttini ei ottanut mitään maksua, koska kyseessä oli alle yksivuotias! Jossain näin mainoksen, että kerta oli 14 e, ei kallis sekään, jos saa apua. Hoidot täytyy ottaa mieluiten peräkkäisinä päivinä, tai joka toisena päivänä.
Tsemppiä teille!!! Raskas tilanne, toivon, että pian helpottuu!! Todella, aivan jatkuvaa valvomista ei jaksa kauan!
zantac tai prepulsid toivat avun. Pikaisesti lääkäriin vaan, mikään lääke ei kyllä vaikuta heti, mutta gaviscon ei yleensä oikein koskaan. Tosin kannattaahan sitä aina varalta kokeilla kuitenkin.
se 2 refluksilapsen äiti jostain tuolta alempaa.
ph- mittaukseen vaan ja sumplitte oikeanlaisen lääkkeen. Eri lääkkeillä on erilainen vaikutusmekanismi, joten tehoavat eilaisissa tapauksissa.
T. äiti jolla 3 ger lasta ( ja kaikilla erilainen lääke )
Nuorimmainen on tuossa huudellut taas alta tunnin välein.. : (
Vauva on nyt viikon aikana nukkunut muutamana yönä kuten ihan alkuaikoina, eli heräillyt vaan tissittämään ja nukahtanut samalla. Se gaviscon on käytössä, en tiedä auttoiko vai ei, mutta hyviäkin öitä ollut.
Toki eikös se ollut niin että refluksikin voi johtua allergiasta eli jos vaikka joinain päivinä olen syönyt jotain sopimatonta ja joinain en, sekä sitten selittää miksi välillä näitä hyviäkin öitä on!
ap
-Se, jonka vauvalla maitoallergia:((
En varsinaisesti koskaan juo maitoa, mutta tänäänkin kyllä meni maitotuotteita enempi kuin joskus muulloin. Pitää alkaa tarkkailla enemmän. Yksi lääkäri väitti että myös etikkaiset aineet ja jopa suola+pippuri voisivat aiheuttaa vatsanväänteitä vauvalle.
ap
Vierailija: