Millaisia ovat ns. statusmiesten vaimot
Statusmiehillä en tarkoita viihdejulkkiksia ja vauraita yrittäjiä, jotka viihtyvät julkisuudessa, vaan harmaita eminenssejä tai vain virkansa puolesta harvoin julkisuudessa olevia miehiä, joilla on yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Suurten pörssiyhtiöiden, kauppajättien, metsäyhtiöiden, pankkien, virastojen, eläkelaitosten, sairaalapiirien johto sekä valtion ylin johto (ministeriöiden ylimmät virkamiehet). Ne ihmiset, joiden käsissä on suomalaisten elämä hyvin pitkälti - he eivät siis pääosin ole poliitikkoja.
Heidän vaimonsa ovat aivan muuta mitä täällä yleensä ajatellaan. He ovat pitkään naimisissa olleita pareja (statusmies ei voi olla alle nelikymppinen), akateemisia (usein itsekin johtotehtävissä), hoikkia tai normaalipainoisia, oikeistolaisia, maltillisia, konservatiivisia, hillittyjä, hyvin yksityisiä - kenelläkään ei ole ig- tai fb-tilejä, joissa esiteltäisiin omaa elämää (työtehtävään liittyvä voi olla). Heillä ei ehdottomasti ole minkäänlaisia teko- tai muoviosia, ei noidankynsiä, teippihiuksia, rasvaimuja ja kauneusleikkauksia, vaan he suhtautuvat tuollaiseen erittäin kielteisesti ja naureskellen (sekä miehet että naiset).
He harrastavat kulttuuria, jotkut urheilua, kulinarismia myös. He pitävät yksinkertaisesta mökkielämästä esimerkiksi saaristossa, he eivät käy rantalomilla, vaan kaupunki- ja kulttuurikohteissa (esim. oopperajuhlat, konsertit, patikointi Alpeilla jne.). Ehkä tärkein tunnusmerkki on se, että he ovat hyvin yksityisiä ja viihtyvät omissa oloissaan kaltaistensa seurassa.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi kerrot tämän meille..?
Hänen viestinsä on, että todellinen valta ei ole poliitikoilla ("he eivät siis pääosin ole poliitikkoja").
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa rasvaimussa on?
Minun läheinen tuttavani ja naapurini toisessa maassa kuoli rasvaimusta aiheutuneeseen komplikaatioon. Täysin turha kuolema, leikkauksissa on aina riskinsä. Ja ihan eurooppalaisella laadukkaalla klinikalla tapahtui tämä.
Hänen talossaan muuten oli noita aiemmin eläinten päitä seinillä, hän oli ne itse ampunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi kerrot tämän meille..?
Hänen viestinsä on, että todellinen valta ei ole poliitikoilla ("he eivät siis pääosin ole poliitikkoja").
Kyllä. Mutta eihän se ole vain minun mielipiteeni, vaan fakta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa rasvaimussa on?
Minun läheinen tuttavani ja naapurini toisessa maassa kuoli rasvaimusta aiheutuneeseen komplikaatioon. Täysin turha kuolema, leikkauksissa on aina riskinsä. Ja ihan eurooppalaisella laadukkaalla klinikalla tapahtui tämä.
Hänen talossaan muuten oli noita aiemmin eläinten päitä seinillä, hän oli ne itse ampunut. Ap
*aihemmin puheena olleita
Vierailija kirjoitti:
Linnanjuhlien kättelyjonossa on kaikenlaista pullukkaa johtajien perässä kuljeksimassa.
Linnanjuhlissa on jengiä joka lähtöön. Ap
Kaikki oikeat "statusihmiset" tietävät, ettei sillä yhteiskunnallisella asemalla ole paskaakaan väliä lopulta. Tämä kaikki on aika teatteria. Se pinnallinen menestynyt viihdeihminen olla vaikutusvaltaisempi yhteiskunnallisesti kuin huippuvirkamies.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oikeat "statusihmiset" tietävät, ettei sillä yhteiskunnallisella asemalla ole paskaakaan väliä lopulta. Tämä kaikki on aika teatteria. Se pinnallinen menestynyt viihdeihminen olla vaikutusvaltaisempi yhteiskunnallisesti kuin huippuvirkamies.
En kyllä niin sanoisi. Yhteiskunnallinen vaikutusvalta on valtaa vaikuttaa suurten ihmismassojen konkreettiseen elämään. Esimerkiksi sosiaali- tai koulutuspolitiikka, yhtä hyvin isot investointipäätökset, jotka vievät Suomesta jopa tuhansia työpaikkoja ja syöksevät kuntia ja kaupunkeja ahdinkoon ovat tuollaista vaikutusvaltaa. Se tietysti vetää vakavaksi myös, ei se ole herkkua enkä itse haluaisi olla tuollaisessa työssä missään tapauksessa. Mutta jonkun noitakin duuneja on tehtävä, hyvä, että halukkaita löytyy.
Viihteellä voi olla vaikutusta monien elämään, mutta toisella tavalla. Osa viihteestä ja taiteesta jää elämään lähes ikuisesti, siinä mielessä ne ovat vaikutusvaltaisia myös. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta siinä olet kyllä oikeassa, ettei yhteiskunnallisella asemalla ole lopulta väliä. Lopulta jäävät jäljelle ne rakkaimmat ihmiset eikä kukaan välttämättä muista tai kiinnitä huomiota siihen kuka olit. Minua ärsyttää ihan helv.. kun isääni kohdellaan vain vanhuksena, jolla on huono kuulo. Hän ei ole vähä-älyinen eikä dementikko, vaikka onkin jo selvästi vanha ja hauraskin. Hän on älykkäimpiä ja lahjakkaimpia ihmisiä joita tunnen, hänestä olisi voinut tulla vaikka taiteilijakin. Mutta se ei kiinnostanut häntä ammattina.
Kun itsekin olen jo vanhempi, niin mielestäni olen valmiimpi vanhuuteen ja sen myötä tulevaan ylenkatseeseen (jota oli tässäkin ketjussa), mutta statusmiesten ja -naisten on varmasti vaikeampi tottua siihen. Minusta isäni on jopa hieman masentunut tai oli jossain vaiheessa tuon johdosta. Hän ei enää mielellään osallistu keskusteluihin vieraiden kanssa, hän on ymmärtänyt, että hänessä nähdään "vanhus", vaikka hän oli ennen se, jota kaikki kuuntelivat ja kunnioittivat. Tätä kirjoittaessanikin silmät alkavat kyyneltyä... nimittäin tuntuu, että hän on jo valmis lähtemään tästä maailmasta. Ap
Oho, miten paljon yläpeukkuja, nyt vasta huomasin. Yleensä kun teen tänne aloituksen, niin siihen tulee enimmäkseen alapeukkuja. Olen sellainen vastarannankiiski... ajattelen mielelläni vastakarvaan kaikesta, ihan vain kokeeksikin välillä. Ap
Kyllä ne menestyneet yrittäjät ovat statusihmisiä; he luovat niitä työpaikkoja, joita virkarotat eivät osaa edes keksiä. Roviot, Koneet sun muut tuovat pätäkkää eli verotuloja Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne menestyneet yrittäjät ovat statusihmisiä; he luovat niitä työpaikkoja, joita virkarotat eivät osaa edes keksiä. Roviot, Koneet sun muut tuovat pätäkkää eli verotuloja Suomeen.
Rovio ja Kone ovat pörssiyhtiöitä, joiden ylimmällä johdolla on yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Yksittäisellä yrittäjällä ei sellaista ole, hän on riippuvainen talouden suhdanteista, kaavoitus-, elinkeino-, vero-, mxxcanmuvtto- ja ympäristöpolitiikasta niin kauan aikaa, kunnes hänen yrityksensä on riittävän iso, että se voi tarvittaessa siirtää liiketoimintansa tai osan siitä toiseen maahan. Silloin yritys työllistää paljon ihmisiä eikä yleensä enää ole yksittäisen yrittäjän johdossa.
Yksittäisellä yrittäjällä on yhteiskunnallista vaikutusvaltaa, jos hän toimii hallitusammattilaisena useissa yrityksissä, hänellä on laajat yhteiskunnalliset verkostot, minkä lisäksi hänen yrityksensä tai yritysryppäänsä on iso työllistäjä. Esimerkiksi Kyösti Kakkosella on yhteiskunnallista vaikutusvaltaa, pelkkä raha ja omaisuus ei tässä ole merkittävää. Onhan vaikkapa päätoimittajallakin enemmän yhteiskunnallista vaikutusvaltaa kuin yrittäjällä kaupungin kaavoitus- tai ympäristöpolitiikasta vastaavista virkamiehistä puhumattakaan. He voivat helposti torpata yrityksen laajanemisen kuten voivat tehdä ministeriön ohjauksessa oleva työvoimapolitiikka. Jos kasvihuoneyrittäjä ei saa ulkomaista työvoimaa, hänen yritystoimintansa voi jopa loppua.
Yhteiskunnallinen status ei siis ole juuri lainkaan kytköksissä omaisuuteen, monet yhteiskunnallista valtaa käyttävistä henkilöistä ovat suorastaan matalapalkka-alalla (esimerkiksi presidentti).
Viesti 93 on siis ap:n, unohtui mainita lopusta eikä viestiä pysty lainaamaan. Ap
Kyösti Kakkonen on muuten minusta kertakaikkiaan mainio tyyppi, kannattaa tutustua hänen toimintaansa ja ajatuksiinsa. Ap
Mikä pakkomielle Ap:lla on statuksesta ja vallasta?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakkomiellettä, mutta olen kyllä hyvin kiinnostunut vallasta, statuksesta ja politiikasta. Olen nuorempana ollut politiikassa myös mukana. Ap
Varmasti käyttävät kaikki mahdolliset ostettavissa olevat palvelut kodin ja itsensä freesaamiseen. Siivous- ja remppaavun. Kauneushoitoja, joista ei jää kehoon pysyviä merkkejä.
Ovat yhtä koulutettuja kuin miehensä. En usko kenenkään menestyneen ja tasapainoisen miehen viihtyvän minkään kanan seurassa.
Hyvinvointi näkyy hoikkuutena, hyvin pukeutumisena jne. Voisin kuvitella heidän näyttävän lentoemoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakkomiellettä, mutta olen kyllä hyvin kiinnostunut vallasta, statuksesta ja politiikasta. Olen nuorempana ollut politiikassa myös mukana. Ap
... Kiinnostunut vallasta, statuksesta ja politiikasta siis sivustaseuraajana. En ole ikinä ollut ns. uraihminen enkä ole sitä juuri harmitellut. Politiikka olisi kyllä kiinnostanut, mutta sehän on mennyt aivan mahdottomaksi somen myötä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oleellista on, ettei nainen ole mikään lähihoitaja vaan akateeminen ja lukenut ihminen itsekin. Ei noiden piirien sosiaalisessa koodistoasa muutoin pärjää. Pelkkä ulkonäkö ei riitä, kun pitää olla edustava.
Naapurin vaimo on sh, naapuri pörssiyrityksen toimari.
Hyvännäköisiä, hoikkia, hyvin pukeutuvia.