Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat ns. statusmiesten vaimot

Vierailija
19.05.2024 |

Statusmiehillä en tarkoita viihdejulkkiksia ja vauraita yrittäjiä, jotka viihtyvät julkisuudessa, vaan harmaita eminenssejä tai vain virkansa puolesta harvoin julkisuudessa olevia miehiä, joilla on yhteiskunnallista vaikutusvaltaa. Suurten pörssiyhtiöiden, kauppajättien, metsäyhtiöiden, pankkien, virastojen, eläkelaitosten, sairaalapiirien johto sekä valtion ylin johto (ministeriöiden ylimmät virkamiehet). Ne ihmiset, joiden käsissä on suomalaisten elämä hyvin pitkälti - he eivät siis pääosin ole poliitikkoja.

Heidän vaimonsa ovat aivan muuta mitä täällä yleensä ajatellaan. He ovat pitkään naimisissa olleita pareja (statusmies ei voi olla alle nelikymppinen), akateemisia (usein itsekin johtotehtävissä), hoikkia tai normaalipainoisia, oikeistolaisia, maltillisia, konservatiivisia, hillittyjä, hyvin yksityisiä - kenelläkään ei ole ig- tai fb-tilejä, joissa esiteltäisiin omaa elämää (työtehtävään liittyvä voi olla). Heillä ei ehdottomasti ole minkäänlaisia teko- tai muoviosia, ei noidankynsiä, teippihiuksia, rasvaimuja ja kauneusleikkauksia, vaan he suhtautuvat tuollaiseen erittäin kielteisesti ja naureskellen (sekä miehet että naiset). 

He harrastavat kulttuuria, jotkut urheilua, kulinarismia myös. He pitävät yksinkertaisesta mökkielämästä esimerkiksi saaristossa, he eivät käy rantalomilla, vaan kaupunki- ja kulttuurikohteissa (esim. oopperajuhlat, konsertit, patikointi Alpeilla jne.). Ehkä tärkein tunnusmerkki on se, että he ovat hyvin yksityisiä ja viihtyvät omissa oloissaan kaltaistensa seurassa.

Kommentit (185)

Vierailija
41/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi kerrot tämän meille..?

Siksi, että täällä usein kehotetaan naisia ottamaan silarit, menemään kauneusleikkauksiin jne. saadakseen "rikkaan miehen". Jos nyt puhutaan niistä oikeasti varakkaista, jotka eivät ökyelämää muutaman vuoden kuluttua vietettyään tee konkurssia, niin tuo on erittäin huono neuvo. Feikki ei käy, vain geenikauneus ja luomu. Ja koulutettu pitää olla, hattarapää tekotisseillä ei sovellu alkuunkaan. Ap

No mutta itsekin totesit, että tällaiset parit ovat olleet yhdessä jo vuosikausia. Nämä feikkikauneusIGmissit etsivät joko eronneita tai nuorempia raharikkaita, jotka nimenomaan haluavat silikonitissiräpsyripsiblondin jota esitellä. 

Vierailija
42/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haasteena on tosiaan se, että molemmilla on yleensä vaativa ammatti ja tiukat paineet sieltä. Jos parisuhde ei suju, on se riski vähän kaikelle. Siksi onkin vähän hämmästyttävää, että kukaan näistä pareista ei ole eronnut. Haasteita on ollut roppakaupalla, yksikin pariskunta on jopa välillä asunut eri maanosissa.Ap

Niin mutta todella moni elää kulissielämää koska eivät kehtaa tai halua erota muista syistä. Pettäminen ja/tai maksullisissa käynti on yleinen huvitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartalo ei kerro edelleenkään kauniista kasvoista.

Ei ole noin typistettyjä tyyppejä. Voi olla esim pieni ja kurvikas, mutta ruma ja tällöin ei puhuta kaunottaresta..

Minusta kaunotar on geenikaunis nainen eli hän on kaikilta osa-alueiltaan tasaisen kaunis, vaikka kaikkein kauneimmilla on joku spesiaalijuttu, joka tekee hänestä "toppen" eli se on yleensä jokin ns. virhe. Ilman kauniita kasvoja ei voi olla kaunotar, se oli itselleni niin selvää, etten edes maininnut asiaa. Ja kauniita kasvojakin on monenlaisia, joskaan liian paljon yleisestä ihanteesta poikkeavia ei yleensä pidetä kauniina. 

Unohdin myös hiukset ja ihon. Kaunottarilla on paksut hiukset ja hyvä iho. Mutta jollain osa-alueella voi olla puutteitakin, silti mennä kaunottaresta, kun on kaunotar asenteeltaan ja tyyliltään. Onhan paljon kauniita naisia, jotka eivät koskaan puhkea kaunottariksi, koska he eivät oivalla omaa potentiaaliaan tai heillä on ongelmia, jotka estävät puhekamasta kukkaan.Ap

Vierailija
44/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan tavannut Suomessa oikeita yläluokkaisia ihmisiä. Nousukkaita riittää... Meidän pitäisi tietää ketkä ovat näitä ihmisiä jotka oikeasti siis pitävät valtaa täällä...

Pitäisikö katsoa tätä Linnanjuhlaa 1988? Miksi? Sehän kestää tunnin? Porukka on kovin erityyppistä kuin 100 vuotta sitten... En jaksa nyt alkaa tätä katsomaan...

Oikeasti entisajan yläluokkaiset tekivät itse sen mitä toiset sitten kävivät katsomassa... Nousukkaat imitoivat heitä... suuremmista massoista puhumattakaan, mutta heiltä puutuu kyky... se on kyky mikä erottaa ihmiset toisista... ei se mitä loppujen lopuksi tekevät (tämmösessäkin maailmassa)... En ihan ymmärrä mitä kulttuuria nk virkamiehet luovat... virkamiehet ovat mitä omituisin ja nykypäivänä varsin paisunut luokka... 

Suomen yläluokka ja eliitti on pieni. Kaikki statusmiehet kuuluvat eliittiin, mutta eivät välttämättä yläluokkaan. Nousukkailla taas ei ole mitään tekemistä statusmiesten ja heidän puolisoidensa kanssa. Ovat eri jengiä täysin. 

Yhteiskunnallinen korkein valta on aina näkymätöntä. On ollut aina ja iankaikkisesti, sillä diktaattoreillakin on oma neuvonantajiensa kuoro, jotka tosin ovat usein vain opportunisteja ja vaihtuvat, kun diktaattori ei kuule mieleistään totuutta. Viisailla valtionpäämiehillä on viisaat neuvonantajat, joista suuri yleisö ei tiedä mitään. Demokratioissa sama juttu. Ap

Vierailija
45/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Juha Tapio toimitusjohtaja Raija Tapion statuspuoliso?

Oletin, että keskiverto vauvapalstailjakin osaa kääntää roolit ympäri tässä. Toimitusjohtaja Raija Tapiolla on nahkatakkiin pukeutuva kitaran rämpyttäjä puolisona. Vieläpä tunnettu sellainen.

Vierailija
46/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi kerrot tämän meille..?

Siksi, että täällä usein kehotetaan naisia ottamaan silarit, menemään kauneusleikkauksiin jne. saadakseen "rikkaan miehen". Jos nyt puhutaan niistä oikeasti varakkaista, jotka eivät ökyelämää muutaman vuoden kuluttua vietettyään tee konkurssia, niin tuo on erittäin huono neuvo. Feikki ei käy, vain geenikauneus ja luomu. Ja koulutettu pitää olla, hattarapää tekotisseillä ei sovellu alkuunkaan. Ap

No mutta itsekin totesit, että tällaiset parit ovat olleet yhdessä jo vuosikausia. Nämä feikkikauneusIGmissit etsivät joko eronneita tai nuorempia raharikkaita, jotka nimenomaan haluavat silikonitissiräpsyripsiblondin jota esitellä. 

En tunne asiaa, mutta minusta nämä neuvojat ovat usein miehiä täällä. Niin olen tulkinnut. Harvempi nainen tosiasiassa on gold digger. Ap

Vierailija
47/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haasteena on tosiaan se, että molemmilla on yleensä vaativa ammatti ja tiukat paineet sieltä. Jos parisuhde ei suju, on se riski vähän kaikelle. Siksi onkin vähän hämmästyttävää, että kukaan näistä pareista ei ole eronnut. Haasteita on ollut roppakaupalla, yksikin pariskunta on jopa välillä asunut eri maanosissa.Ap

Niin mutta todella moni elää kulissielämää koska eivät kehtaa tai halua erota muista syistä. Pettäminen ja/tai maksullisissa käynti on yleinen huvitus.

Mistä sinä tunnet tällaisia pareja? Ap

Vierailija
48/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä oli/on tuollainen "statusmies". Valtion viraston johtotehtävistä eläköityi muutama vuosi sitten. Äidistäni erosi keski-iässä, mutta sekä äitini sekä sen jälkeiset naisystävät on kyllä olleet hyvin tuon kuvauksen kaltaisia - tavallisen näköisiä, koulutettuja, sivistyneitä naisia. Tosin eivät oikeistolaisia eivätkä erityisen konservatiivisia kuten ei isänikään. 

Vierailija
49/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla samaa mieltä, kuin eräs edellinen. Myös maksulliset, pettämisen lisäksi, on yleistä. Tämäkin salattu tabu. Olen miettinyt, että johtuuko se juuri siitä, että luonnollista kaunottaria "täytyy" olla edustusvaimona, mutta ehkä se oma halu olisikin ollut jotain muuta... sitä ei vain kehdata "paineiden" vuoksi tehdä. 

T: se aikaisempi ex-vaimo. 

Vierailija
50/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tyhjänpäiväinen monologiketju. En jaksa edes lukea.

Vierailija
51/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tunnet tällaisia pareja? Ap

Minä tunnen perheeni kautta. Ei ole tavallisten ihmisten parisuhdeongelmat, pettämisineen, sen harvinaisempia ole kuin muillakaan. Ja erojakin tulee. Tämmöisille miehille se työ on tosi iso osa elämää joka vaikuttaa toki parisuhteeseen ja perhe-elämäänkin. 

Ja kun täällä aina yksihuoltajia haukutaan, niin yksi tuntemani statusmies pariutui oman avioeronsa jälkeen yh-äidin kanssa. Ihan semmoisen tavallisen korkeakoulutetun työssäkäyvän eronneen parin kouluikäisen äidin kanssa. 

Vierailija
52/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen statusvaimo itselleni. Olen onnistunut opiskelemaan perheellisenä pitkälle, koska mieheni on hyvä kokki ja tehnyt perheelle aina hyvää ruokaa ja on ollut huolehtivainen muutenkin. Tapasimme kun olimme nuoria.

En tiedä miten jaksaisin jotain statusmiestä. Oman kokemuksen mukaan ovat monesti aika itseriittoisia ja tietoisia siitä statuksestaan. Mutta voi olla vain oma kokemus.

Nuorena ja nättinä olisin kelvannut monelle, mutta ajattelin aina, että kauneus on katoavaista ja parempi vain varmistaa, että itsellä on hyvä koulutus, että tässä elämässä pärjää. Ja pitää valita puoliso, joka pysyy pystyssä, vaikka elämä ei ole aina helppoa.

Vierailija
53/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä oli/on tuollainen "statusmies". Valtion viraston johtotehtävistä eläköityi muutama vuosi sitten. Äidistäni erosi keski-iässä, mutta sekä äitini sekä sen jälkeiset naisystävät on kyllä olleet hyvin tuon kuvauksen kaltaisia - tavallisen näköisiä, koulutettuja, sivistyneitä naisia. Tosin eivät oikeistolaisia eivätkä erityisen konservatiivisia kuten ei isänikään. 

Olivatko vanhempasi mukana vasemmistojutuissa nuorina yliopisto-opiskelijoina? Se sukupolvi taitaa olla paljolti demareita, vanhempienikin tuttavissa on näitä, mutta omat vanhempani ovat hitusen vanhempia. Ap

Vierailija
54/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla samaa mieltä, kuin eräs edellinen. Myös maksulliset, pettämisen lisäksi, on yleistä. Tämäkin salattu tabu. Olen miettinyt, että johtuuko se juuri siitä, että luonnollista kaunottaria "täytyy" olla edustusvaimona, mutta ehkä se oma halu olisikin ollut jotain muuta... sitä ei vain kehdata "paineiden" vuoksi tehdä. 

Kyllähän pettämistäkin varmasti tapahtuu. Itse tiedän enemmän naisten kuin miesten tekemisistä, mutta pettäminen ylipäätään ei ole niin yleistä kuin palstalla aina väitetään. Siis tutkimusten mukaan. Maksullisissa käyvät harvat suomalaismiehet, asiaahan (ja monia muitakin suomalaisten seksuaalisuuteen liittyvää seikkaa) tutkitaan säännöllisesti Finsex-tutkimuksessa. Jokainen voi tietysti puhua ja kuvitella, että oma tuttavapiiri edustaa kaikkia muitakin suomalaisia, jolloin jokaisen sanalla on yhtä heikko painoarvo. Tutkimuksista saa paremmin osviittaa, koska oma viiteryhmä on painottunut tavalla tai toisella. Ap

Vierailija
55/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtä hassu on AP aloituksessaan kuin ne joita kritisoi.Omaan tuuravapiirini kuuluu vain yksi statusmies ,hän on naimisissa sukulaiseni kanssa.

Ensinnäkään,avioituessaan hän ei ollut mikään statusmies.Akateeminen toki oli ja ura hyvällä alulla. On 5 vuotta puolisoaan nuorempi.Puolisonsa on aika tavanomainen ihminen, Amk-tutkinto,terveydenhoitoalalla.Ovat aika maanläheinen pariskunta.

Vierailija
56/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellista on, ettei nainen ole mikään lähihoitaja vaan akateeminen ja lukenut ihminen itsekin. Ei noiden piirien sosiaalisessa koodistoasa muutoin pärjää. Pelkkä ulkonäkö ei riitä, kun pitää olla edustava.

Ei taida pitää paikkaansa kaikitellen. 

Vierailija
57/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen statusvaimo itselleni. Olen onnistunut opiskelemaan perheellisenä pitkälle, koska mieheni on hyvä kokki ja tehnyt perheelle aina hyvää ruokaa ja on ollut huolehtivainen muutenkin. Tapasimme kun olimme nuoria.

En tiedä miten jaksaisin jotain statusmiestä. Oman kokemuksen mukaan ovat monesti aika itseriittoisia ja tietoisia siitä statuksestaan. Mutta voi olla vain oma kokemus.

Nuorena ja nättinä olisin kelvannut monelle, mutta ajattelin aina, että kauneus on katoavaista ja parempi vain varmistaa, että itsellä on hyvä koulutus, että tässä elämässä pärjää. Ja pitää valita puoliso, joka pysyy pystyssä, vaikka elämä ei ole aina helppoa.

Kuulostaa kivalta.

Statusmieheksi on kehitytty minun tuttavapiirissäni vähitellen enkä tunnista lainkaan tuota näkemystä itseriittoisuudesta. Se kuulostaa enemmän nousukkaalta. Jokaisella statusmiehellä on halu saada elämässä jotain aikaan, se vaatii monipuolista ajattelua eivätkä itseriittoiset tyypit oikein pärjää. He kun eivät osaa ajatella asioita kuin omalta kannaltaan. Ja aika monet minun tuntemani statusmiehet antavat suuren arvon vaimoilleen siitäkin miten ura on sujunut. 

Mutta minun tuttavapiirini ei tietysti kata kaikkia Suomenkaan statusmiehiä, vaikka heitä ei kovin paljon olekaan. Ap

Vierailija
58/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä hassu on AP aloituksessaan kuin ne joita kritisoi.Omaan tuuravapiirini kuuluu vain yksi statusmies ,hän on naimisissa sukulaiseni kanssa.

Ensinnäkään,avioituessaan hän ei ollut mikään statusmies.Akateeminen toki oli ja ura hyvällä alulla. On 5 vuotta puolisoaan nuorempi.Puolisonsa on aika tavanomainen ihminen, Amk-tutkinto,terveydenhoitoalalla.Ovat aika maanläheinen pariskunta.

Statusmies ei voi olla ennen kuin neljänkympin paremmalla puolella. Millaista yhteiskunnallista vaikutusvaltaa tällä tuntemallasi statusmiehellä on? Voihan tuollaisia pareja olla, mutta he ovat tilastopoikkeuksia, sillä suomalaisparien koulutustaso on tilastojenkin mukaan samaa tasoa. Siis muidenkin parien, ei vain statusmiesten ja heidän puolisojensa.  Ap

Vierailija
59/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän pettämistäkin varmasti tapahtuu. Itse tiedän enemmän naisten kuin miesten tekemisistä, mutta pettäminen ylipäätään ei ole niin yleistä kuin palstalla aina väitetään. Siis tutkimusten mukaan. Maksullisissa käyvät harvat suomalaismiehet, asiaahan (ja monia muitakin suomalaisten seksuaalisuuteen liittyvää seikkaa) tutkitaan säännöllisesti Finsex-tutkimuksessa. Jokainen voi tietysti puhua ja kuvitella, että oma tuttavapiiri edustaa kaikkia muitakin suomalaisia, jolloin jokaisen sanalla on yhtä he

Pettämisistä ja maksullisista käymisestä vielä se, että kun väitetään, että tiedetään kaikki tuttavaperheen asiat, niin se on kyllä kuvittelua. Edes parhaat ystävät eivät välttämättä tiedä tuollaisista yhtään mitään, saati puolitutut. Täällä myös aina ollaan muka perillä muiden raha-asioista hyvinkin tarkkaan. Sekin on pelkkää juoruilua. Ap

Vierailija
60/185 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuvaahan tämä on osittain. Mutta olen itse tällaisen statusmiehen ex-vaimo. Olen kyllä enemmän keskustaa kuin oikeistoa. 

Harrastan enemmän urheilua kuin kulttuuria, vaikka kulttuurin parissa oli aikaisempi työni. Lisähärpäkkeitä minulla ei ole, ja kaunis olen piirteiltäni, mutta mieheni salaa kuolasin juuri toisenlaisia naisia kuin minä. Yritti minuakin saada pukeutumaan kuin tyrkky, ei tosin tietenkään aina, mutta välillä. 

Minun koulutukseni oli korkeampi kuin miehen, joten ei kaikki "statusmiehet" ja johtajat ole käynyt tiedekorkeakoulua. 

Niin, ja matkustelusta. Tykkään myös rantakohteista. 

Ero tuli minun aloitteesta, juuri siksi, koska moni näistä miehistä salaa haaveilee niistä tyrkyistä ja käyttää tilanteen hyväkseen heti kun saa. Pettäminen on muutenkin yllättävän yleistä, mutta siltä moni sulkee silmät. Ette tiedäkään, kuinka monta statustyökaveria yritti minun petiin. Ei

Millä perusteella sinun exäsi on statusmies? Enpä usko, että Suomessa on ainuttakaan statusmiestä, joka ei olisi akateeminen. Ulkomailla ei riitä edes se, että olisi akateeminen, vaan pitää olla tietyistä yliopistoista valmistunut: suomalainen yhteiskunta ei ole ollenkaan samalla tavalla luokkayhteiskunta kuin vaikkapa naapurimme lännessä.

Sinulla ei myöskään voi olla montaa statusmiestä työkaverina. Ellei työpaikkasi satu olemaan Maailmanpankki tai vastaava. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme