Äidin/anopin muistilappu
Kesä tulee ja nuorempi polvikin ehkä piipahtaa. Älä kysy mitään, jos kertovat jotain, sano aikun kiva tai onpa ikävää. Älä mitään sano uudesta autosta, asunnon vaihdosta, työpaikoista. Muista kehua lapset. Mutta älä sano oletpa kasvanut tai viiksen alut jo. Se on pahansuopaa arvostelua. Muista antaa lahjoiksi asiat joihin olet saanut luvan. Muista tarkkaan kaikkien ruokamieltymykset, oikea levite, maidonkorvike, leipä, kuka ei syö lihaa, kuka taas on carnivore. Vaikka näkisit heidät kerran vuodessa. Muista katsoa perään katsottavat lapset jotta vanhemmat pääsevät istumaan iltaa jonnekin.
Älä puhu omista asioistasi mitään, se on valittamista ja ruikuttamista ja narsismia. Voitte jatkaa listaa, varmaan jotain unohdin.
Kommentit (388)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin anoppina rustaan muistilistaa. Olen yrittänyt oppia aiemmista virheistäni.
- Älä sano miniälle mitään, vaikka hän on niin huono äiti että lapsensa todennäköisesti ta ppavat itsensä jossain vaiheessa. Tämä johtuu miniän kasvissyönnistä, lapset jäävät niin vaille vitamiineja että aivot romahtavat jossain vaiheessa. Mutta älä sano siitä, hymyile vain.
- Älä sano miniälle että on lihonut ja se näyttää rumalta ja on terveysriski.
- Älä sano miniälle että toivoisit poikasi eroavan hänestä ja ottavan exänsä takaisin. Kun se exä oli niin kiva.
- Älä sano miniälle että antaa vauvalle kunnon vastikemaitoa, piilota ostamasi Tuttelit kaappiin. Hymyile vain, kun vauva kirkuu nälkäänsä tyhjien nahkapussien ääressä.
Taidat olla oikeasti aika kammottava ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seitenkymppinen ja en ole koskaan joutunut laittamaan ruokaa kenellekään ruokarajoitteiselle tai allergiselle. Eivät lapseni ja sukulaiseni ole olleet sellaisia. Siksipä en osaakkaan laittaa ruokia sellaisille vävyille ja miniöille ,joilla on rajoitteita. On selvitty sillä ,että sanon leppoisasti tilanteen ja pyydän tuomaan sopivaa/mieluista mukana. Ei ketään se haittaa.
Toki osaan leipoa kaikenlaisia herkkuvoileipiä ja ostaa täytekakun jotka käy kenelle vaan. Se on helppoa.
Joku tietysti sanoo-opettele. Ei jaksa enää näin 76-vuotiaana.
Missä kaivossa olet asunut ikäsi? Minä olen jo 70-luvilla kesätöissä
No katos kun kesken imurointia kirjoitin tuli tuo keliakia väärin. Sinä suloinen ja herttainen ihminen, saa naurukohtaus. Kaikki alle 60 v eivät ehkä.ole tahdikkaita, mukavia, ystävällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen seitenkymppinen ja en ole koskaan joutunut laittamaan ruokaa kenellekään ruokarajoitteiselle tai allergiselle. Eivät lapseni ja sukulaiseni ole olleet sellaisia. Siksipä en osaakkaan laittaa ruokia sellaisille vävyille ja miniöille ,joilla on rajoitteita. On selvitty sillä ,että sanon leppoisasti tilanteen ja pyydän tuomaan sopivaa/mieluista mukana. Ei ketään se haittaa.
Toki osaan leipoa kaikenlaisia herkkuvoileipiä ja ostaa täytekakun jotka käy kenelle vaan. Se on helppoa.
Joku tietysti sanoo-opettele. Ei jaksa enää näin 76-vuotiaana.
Missä kaivossa olet as
Paskat kirjoitit. Sinähän länkytit siellä putkeen ja olit niin innoissasi pilkkaamassa, ettet hosumiseltasi edes lukenut edellistä juttua loppuun.
Onhan tuossa ap:n tilanteessa mainittu, että nuorempi polvi ehkä piipahtaa. 😆 Voin hyvin kuvitella, miksi tuossa perheessä nähdään vain kerran vuodessa ja silloinkin vain piipahtaen ja sekin on velvollisuus ja hoidetaan ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin anoppina rustaan muistilistaa. Olen yrittänyt oppia aiemmista virheistäni.
- Älä sano miniälle mitään, vaikka hän on niin huono äiti että lapsensa todennäköisesti ta ppavat itsensä jossain vaiheessa. Tämä johtuu miniän kasvissyönnistä, lapset jäävät niin vaille vitamiineja että aivot romahtavat jossain vaiheessa. Mutta älä sano siitä, hymyile vain.
- Älä sano miniälle että toivoisit poikasi eroavan hänestä ja ottavan exänsä takaisin. Kun se exä oli niin kiva.
- Älä sano miniälle että antaa vauvalle kunnon vastikemaitoa, piilota ostamasi Tuttelit kaappiin. Hymyile vain, kun vauva kirkuu nälkäänsä tyhjien nahkapussien ääressä.
Muun vielä anoppi kestäisi, mutta kyllä pikkutissinen miniä on jo liikaa. 🙄 Kunnon naisella on sirkkaliisaanttilat! 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän todella on.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän juuri yritin sanoa, että nuorten on vaikea kuvitella, että vanhemmat ihmiset kuormittuvat ihan toisella tavalla kuin nuoret itse. Itselleni lapsenlapsi on kauan odotettu ja rakas pieni ihme. Hoidamme häntä aina, kun apua tarvitaan. Pyydämme usein läheisiämme myös syömään meille ja vietämme mielellämme aikaa heidän kanssaan. En kuitenkaan kiellä, etteikö kestitseminen ja vauvanhoito väsyttäisi. Valinta on tietenkin vapaa ja me valitsemme tehdä näin. Silti on hyvä muistaa, että kaikki hauskakin yhdessäolo vaatii työtä ja vaivannäköä. Joku aina järjestää, kokkaa, siivoaa jäljet jne.
Siis sinä kuormitut siitä että lapsen perhe eli lapsi plus puoliso plus yksi lapsi tulee kylään? Teitä on kaksi ihmistä hoitamassa nuo luettelemasi asiat ja silti sinä kuormitut liikaa?
Ja miksi se hyvä käytös uuvuttaa noin valtavasti juuri heidän kanssaan?
No odotahan aikaa parempaa. Vanhenet sinäkin.
Sitten huomaat, että väsyt vähemmästä kuin ennen. Että teet asioita hitaammin. Että et enää jaksa kaikkea sitä mitä nuorempana. Että saat mahdollisesti jo jotain kremppaa ja sairauttakin rasitteeksesi. Että tarvitset unta ja lepoa enemmän kuin ennen. Että et palaudukaan rasituksen jälkeen yhtä nopeasti kuin ennen. Että jäseniäsi särkee helposti. Että olet kankea etkä edes saa itseäsi tuolista ylös yhtä reippaasti kuin nuoruuden vuosina ja keski-ikäisenä. Että kaikki ylimääräinen, mitä joutuu tekemään normaalien arkitöiden lisäksi onkin yhtäkkiä hiton kuormittavaa.
Toivon todella, että silloin muistat oman ajattelemattomuutesi tänä päivänä. Arvostelet ikääntyviä ihmisiä omasta kropastasi ja omista lähtökohdistasi nähden. Oikeastaan joutaisit hävetä kirjoitustasi.
Sinä et ole kaikkivoipa ihminen, sinäkään. Vanhenet ja saat kaikki vanhuuden tuomat rasitukset päällesi, sille et voi yhtään mitään.
Se ei ole mikään puolustus, että näitä ihmisiä on kaksi. Kaksi yhtä voimatonta ja nopeasti väsyvää. Jonkun pikkulapsen hoitaminen ja kolmelle ylimääräiselle ihmiselle ruokien ja yösijojen ja kaiken tarvittavan järjestäminen on kummallekin ihan yhtä suuri rasite ja voimia vievä.
Ja sitäpaitsi anoppia siinä kumminkin sitten arvostellaan, että kun ei muka jaksa. Anopilta ne palvelut odotetaan, ei apelta. Koita muuttaa tämä järjestys, jos luulet voivasi. Aloita jo tänään.
Sitten huomaat, että väsyt vähemmästä kuin ennen. Että teet asioita hitaammin. Että et enää jaksa kaikkea sitä mitä nuorempana. Että saat mahdollisesti jo jotain kremppaa ja sairauttakin rasitteeksesi. Että tarvitset unta ja lepoa enemmän kuin ennen. Että et palaudukaan rasituksen jälkeen yhtä nopeasti kuin ennen. Että jäseniäsi särkee helposti. Että olet kankea etkä edes saa itseäsi tuolista ylös yhtä reippaasti kuin nuoruuden vuosina ja keski-ikäisenä. Että kaikki ylimääräinen, mitä joutuu tekemään normaalien arkitöiden lisäksi onkin yhtäkkiä hiton kuormittavaa.
Toivon todella, että silloin muistat oman ajattelemattomuutesi tänä päivänä. Arvostelet ikääntyviä ihmisiä omasta kropastasi ja omista lähtökohdistasi nähden. Oikeastaan joutaisit hävetä kirjoitustasi.
Sinä et ole kaikkivoipa ihminen, sinäkään. Vanhenet ja saat kaikki vanhuuden tuomat rasitukset päällesi, sille et voi yhtään mitään.
Se ei ole mikään puolustus, että näitä ihmisiä on kaksi. Kaksi yhtä voimatonta ja nopeasti väsyvää. Jonkun pikkulapsen hoitaminen ja kolmelle ylimääräiselle ihmiselle ruokien ja yösijojen ja kaiken tarvittavan järjestäminen on kummallekin ihan yhtä suuri rasite ja voimia vievä.
Ja sitäpaitsi anoppia siinä kumminkin sitten arvostellaan, että kun ei muka jaksa. Anopilta ne palvelut odotetaan, ei apelta. Koita muuttaa tämä järjestys, jos luulet voivasi. Aloita jo tänään.
Nice story, gluteuuno.
Älä jauha paskaa. Jos oikeasti osaat käyttäytyä, et kuormitu noista ns. vaatimuksista yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit arvostella minun, mieheni ja lasten ulkonäöt ihan vapaasti, samoin meidän ruokavaliot ja sisustuksen. On ok kuittailla mun vaatteista ja lasten vaatteista (tai niiden puuttumisesta tai että ne eivät mielestäsi ole soveliaat säähän/vuorokaudenaikaan/vierailuun/vierailijaan/sinun lapsuusteesi nähden). Voi rauhassa arvostella lasten koulumenestyksen ja opiskeluvalinnat, meidän aikuisten työpaikat, lasten kesätyöt (tai niiden puutteet), autot, fillarit ja rullaluistimet. Osta rauhassa just ne lahjat, joita haluat, vaikka sulle on sanottu 94 kertaa, että nuorin ei leiki autoilla ja vanhin ei halua meikata; omat rahasihan siinä tuhlaat.
Mutta muista, että käytössäännöt pätee molempiin suuntiin. Jos arvostelet mun hiustyyliä, avaan minäkin sanaisen arkkuni sun päälaelta harventuneesta kuontalosta. Jos sun mielestä lapsen hame on liian lyhyt / pitkä / pinkki / musta, annan lapselle luvan arvostella sun kulahtanutta paitulia, joka ikä
Eipä ole omena kauas pudonnut!
Tätä lohdutukseksi kaikille.
https://www.skafferi.fi/kauppa/gluteiiniton-mansikka-taytelakritsi/
Vierailija kirjoitti:
Tätä lohdutukseksi kaikille.
https://www.skafferi.fi/kauppa/gluteiiniton-mansikka-taytelakritsi/
Niin, kielitaidottomia riittää. Gluteiinoton on silti ennätys.
Kyllä huomaa taas tästä vakiboomerimme ketjusta, että on liian vaativia nämä vieraiden kestitsimiset boomerirouville. Aloittaja kun kuuluu niihin boomerien mielestä säälittävien reppanoihin joilla ei ole miestä. 😃 Katsos kun hänellä olisi mies niin tällaiset ajatustyötä vaativat asiatkin saataisiin järjestettyä. Aloittajalle oli liian vaativaa ostaa edes erilaista maitoa kuin yleensä. 🤣
Sama mamma täällä jaksaa jauhaa siitä että hänkin olisi muuten maisteri vaan kun vanhemmilla ei ollut rahaa oppikouluun. Et olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Normaaleja normaaleihin käytöstapoihin kuuluvia asioita, jotka pitäisi ymmärtää, ihan ilman muistilappujakin.
Normaaliin käytöstapoihin kuuluu kun neljä henkeä menee viikonlopuksi mökille/ toisen vanhemmille vieraat sanelevat tarkat ehdot isäntäväelle ja määräävät toisten ostamista ruuista? Isäntäväki sydän kurkussa koko ajan meneekö kaikki nyt oikein?
Tämä!
Nykymammelit on niin helvetin vaikeita ja vaativia, mutta itse ei laiteta tikkua ristiin vahingossakaan. Vaatimuksia riittää kaikille muille, mutta itse käyttäydytään kuin hemmotellut penikat.
Parempi kun pysyvät omillaan, niin ei tarvitse kuunnella sitä uhriutumista anopeista tai äideistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat itse puhua miniästä. Tuollainen miniä on kyllä melkoinen painajainen.
Meidän suvussa vieraat eivät määräile ruokavaliota, eivätkä puheenaiheita. Jos ei halua puhua jostain aiheesta, niin sitten voi aloittaa keskustelun itselle sopivasta jutusta.
Olisi ihan moukkamaista mennä toisen kotiin ja odottaa, että isäntäväki alkaa hyppelehtiä tiettyjen sääntöjen mukaan.
Talossa talon tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Normaaleja normaaleihin käytöstapoihin kuuluvia asioita, jotka pitäisi ymmärtää, ihan ilman muistilappujakin.
Normaaliin käytöstapoihin kuuluu kun neljä henkeä menee viikonlopuksi mökille/ toisen vanhemmille vieraat sanelevat tarkat ehdot isäntäväelle ja määräävät toisten ostamista ruuista? Isäntäväki sydän kurkussa koko ajan meneekö kaikki nyt oikein?
Tämä!
Nykymammelit on niin helvetin vaikeita ja vaativia, mutta itse ei laiteta tikkua ristiin vahingossakaan. Vaatimuksia riittää kaikille muille, mutta itse käyttäydytään kuin hemmotellut penikat.
Parempi kun pysyvät omillaan, niin ei tarvitse kuunnella sitä uhriutumista anopeista tai äideistä.
Älä huoli, ei ne sun lapsesi varmaan tule koko kesänä käymään kun olet niin kuvottava. Voit sitten täällä edelleen kehuskella sillä, että olet kasvattanut lapsesi itsenäisiksi eivätkä he ole jääneet sinuun riippumaan. 💪🏻
Kauheita vaatimuksia. Tämän äidin,isän/anopin, apen ja 6 lastenlapsen, miniöitten, vävyjen pitää muistaa jokaisen rajoitukset, ruoan suhteen ja puheiden, mieltymysten. Kun käyvät kerran kesässä kylässä muutaman tunnin. Kauhistus jos yön yli olevat!
Onneksi mun vanhemmat ei joutunut tällaiseen, saivat tehdä ja puhua, mistä lystää. Myös lapset. Aina odottivat ja toivoivat meitä, joskus 4 viikon visiittejä. Näin olen tehnyt omien lasteni suhteen, eikä riitaa. Mallin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa vieraat eivät määräile ruokavaliota, eivätkä puheenaiheita. Jos ei halua puhua jostain aiheesta, niin sitten voi aloittaa keskustelun itselle sopivasta jutusta.
Olisi ihan moukkamaista mennä toisen kotiin ja odottaa, että isäntäväki alkaa hyppelehtiä tiettyjen sääntöjen mukaan.
Talossa talon tavoilla.
Ja juuri siksi elämäsi ainoa ihmiskontakti on vauvapalstalla trollailu. Sekin menee aina gluteuunoiluksi.
No etkö sä juuri lukenut, mitä hän kirjoitti? Että hän ei ole koskaan joutunut tekemään ruokaa ruokarajoitteisille!
Sinä olet. Entä sitten? Te ootte kaksi eri ihmistä.
En ole minäkään ikinä joutunut valmistamaan kenellekään mitään erikoisruokaa. Mun elämässäni ei ole ollut mitään allergikkoja ja työni olen tehnyt ihan eri alalla kuin keittiöhommissa. Mitä ihmeteltävää siinä on?