Miksi ev.lut kirkko maallistuu
Kommentit (1634)
" Ns. Muratorin kaanon(V170 jKr) sanoo apostoli Johanneksen laatineen evankeliumin."
Ei tiedetä myöskään kuka on kirjoittanut Muratoron kaanonin. Eikä edes tarkkaa ajankohtaa milloin se on kirjoitettu.
Miten tämänlainen lähde voi toditaa jonkun toisen teoksen kirjoittajan henkilöllisyydestä yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot on huuhaata, joten "maallistuminen" on ihan luonnollinen välivaihe ihmiskunnan viisastuessa. Tieto ja järki syrjäyttää lopulta keskiaikaisen taikauskon kokonaan.
Ja mitä kammottavuuksia (myös) tiedon ja järjen nimissä on aikojen saatossa tehty. Ei jää jälkeen yhtään. Molemmissa voidaan siis päätyä pahasti eksyksiin.
Vierailija kirjoitti:
On se hieno homma, että meillä on Henttisiä ja Kanaloita. Sukuni tulee Pohjanmaalta, missä vielä vanhempieni ikäluokan ihmisillä oli tapana kumartaa/niiata kunnanjohtajaa, lääkäriä, rehtoria ja pappia.
Pappi oli häissä yms. juhlissa se henkilö, jonka mukaan mentiin. Hyvä ettei hääkakkua ottanut ennen hääparia. Kun pappi oli mennyt, kaivettiin pontikkapullot halkopinosta, sillä eihän papin aikana sopinut juoda kun se on melkein syntiä.
Minulla on ollut kunnia tavata Kirkko-Harri Henttinen. En ole montaa aidompaa ja muista enemmän välittävää ihmistä tavannut. OK, "undulaattilookki" hiukan sävähdytti aluksi mutta mikä ihminen ja mikä uskon palo.
Toisesta päästä sitten oli (sanotaan hänetkin nimellä kun sanoin Henttisen ja Kanalankin) esimerkiksi Esbo Svenska Församlingenin kh. Henriksson, nyt jo kai edesmennyt. Jos hän olisi saanut päättää, hän olisi vienyt ajan takaisin 1700-1800-luvuille. Häntä piti jop
Joo, noi pari mainitsemaasi henkilöä ovat alleviivanneet monellakin tapaa sitä, että papitkin ovat vaan ihan tavan ihmisiä, ammatistaan (kutsumuksestaan) huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskonnot on huuhaata, joten "maallistuminen" on ihan luonnollinen välivaihe ihmiskunnan viisastuessa. Tieto ja järki syrjäyttää lopulta keskiaikaisen taikauskon kokonaan.
Ja mitä kammottavuuksia (myös) tiedon ja järjen nimissä on aikojen saatossa tehty. Ei jää jälkeen yhtään. Molemmissa voidaan siis päätyä pahasti eksyksiin.
Ja sekö oikeuttaa vaikka inkvisition tai katolisten pappien pedokuviot? Whataboutismia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sekö oikeuttaa vaikka inkvisition tai katolisten pappien pedokuviot? Whataboutismia
Kyllä. Muita hyviä kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
" Ns. Muratorin kaanon(V170 jKr) sanoo apostoli Johanneksen laatineen evankeliumin."
Ei tiedetä myöskään kuka on kirjoittanut Muratoron kaanonin. Eikä edes tarkkaa ajankohtaa milloin se on kirjoitettu.
Miten tämänlainen lähde voi toditaa jonkun toisen teoksen kirjoittajan henkilöllisyydestä yhtään mitään?
Eihän nykyään tiedetä edes onko ihmiset käyneet oikeasti kuussa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, jep, uskis ja salaliittoteoreetikko - voiko enempää olla sekaisin? Kai olet vielä puuttinistikin?
Niin periaatteessa ei -paitsi joka käännöksessä. Olet kuitenkin varmaan jossain vaiheessa tehnyt jotain myönnytyksiä Sanaan ja käskyihin, niitäkin on tulkittu eri tavalla. Moni Suomen asukas ei ole pystynyt pyhittämään lepopäivää asianmukaisesti tekemättä tulta, moni syö possua, tai keittää vasikan kermakastikkeessa. VAikka ei sana ole muuttunut mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuussa käymisen voi teoriassa kuka tahansa itse todistaa. Astronautit jätti kuun pinnalle heijastinpeilin josta laser-säteen heijastamalla voi mitata tarkan etäisyyden kuuhun.
Sen lisäksi kuulennoista on satoja tunteja videotallenteita ja tuhansia valokuvia. Julkisesti kenen tahansa nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Se että sinun uskomukset eivät vastaa toisen uskomuksia ei tarkoita että kirkko maallistuu. Kirkkojen oppien yksityiskohdat muuttuvat aina. Itseasiassa Raamatussakin taidetaan kannustaa siihen. En muista missä kohtaa, mutta ei ole kauaa kun sen näin.
Luonnollisesti et voi muistaa sellaista kohtaa Raamatusta, koska sellaista kohtaa ei ole.
Päinvastoin, Raamattu varoittaa juuri tästä että tulee aika kun ihmiset luopuvat Raamatun Sanasta, ja maalliset asiat ovat heille tärkeimmät. Tulee vääriä opettajia, jotka mielistelevät ihmisiä, Raamatun totuuden kustannuksella.
Eli, tilanne mikä meillä on nyt.
Taas toteutuu Raamatun profetia!
Sana on sama eilen, tänään ja ikuisesti.Ei muutu.Se on kantava voima ja rauhan tyyssija tänä myrskyävänä aikana.
Rukoilkaa, niin teille annetaan.
Uskoni on kantanut minua läpi elämän.Olen pärjännyt aina.Läpi vaikeiden haastavien aikojen.Aina.Uskon ja luotan.
Ei kirkon tule taipua maailman menoon.
Vierailija kirjoitti:
Sana on sama eilen, tänään ja ikuisesti.Ei muutu.Se on kantava voima ja rauhan tyyssija tänä myrskyävänä aikana.
Uskoni on kantanut minua läpi elämän.Olen pärjännyt aina.Läpi vaikeiden haastavien aikojen.Aina.Uskon ja luotan.
Eli lapsille vitsaa säästelemättä? Aika julmaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olet pienessä harhaisessa vähemmistössä. Vaikka kuinka laitat meidät helvettiin niin Taivaan valossa tavataan
Näin se on, Raamatun Sana ei koskaan muutu. Ihminen tulee muuttua Raamatun Sanan mukaisesti, eikä päinvastoin. Jumala ei syntiä siunaa, vaikka joku eksyttäjäpappi "siunaisikin"!
Vierailija kirjoitti:
Näin se on, Raamatun Sana ei koskaan muutu. Ihminen tulee muuttua Raamatun Sanan mukaisesti, eikä päinvastoin. Jumala ei syntiä siunaa, vaikka joku eksyttäjäpappi "siunaisikin"!
Hui! Olen eroamassa, joudunko torille kivitettäväksi, kun livahti kettu hiukan väärään koloon?
Taitaa olla aika perustaa uusi oikeasti kristillinen kirkko jos tuo vihkimisjuttu menee läpi. Minä ainakin eroan silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olet pienessä harhaisessa vähemmistössä. Vaikka kuinka laitat meidät helvettiin niin Taivaan valossa tavataan
Ja sinun kommenttisi oli täynnä rakkautta, vai? Törkeän kommentin kirjoitit.
Jumalan Sana on sama eilen, tänään ja huomemna. Ei muutettavissa/muokattavissa!
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui! Olen eroamassa, joudunko torille kivitettäväksi, kun livahti kettu hiukan väärään koloon?
No mitäpä luulet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsille vitsaa säästelemättä? Aika julmaa.
Kyllä. Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.