Hammashoitaja vs. Suuhygienisti
Titteleiden perusteella kuulostaa siltä omaan korvaan että hammashoitaja olisi korkeammin koulutettu, mutta asia on päinvastoin. Onko todella hyödyllistä opiskella suuhygienistiksi vai saako saman palkan ja työnkuvan ihan hammashoitajaksi kouluttautuessa? Kokemuksia siis? :)
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ihan Googlaamalla katoin, että hygienistin työ itsenäisempää kun hoitaja on lääkärin työpari. Hygienistin palkka näytti olevan muutaman satasen parempi.
Niin sen sanotaan olevan, mutta tapahtuukohan tässä niin että hammashoitajat sitten suuhygienistin puutteessa toimivat kuitenkin itsenäisesti työn tuoman kokemuksen avulla? Parinsadan euron ero palkassa on kuitenkin tosi vähän kun toinen on korkeakoulu ja toinen ei.
Hammashoitaja on lähihoitajan tutkinto, peruskoulupohjalla 3 vuotta. Avustaa hammaslääkäriä. Jos sinulla on ylioppilas, tai keskikoulupohja, kestää koulutus 2 vuotta
Hammashuoltaja on AMK- tutkinto, ja kestää 4,5 vuotta. Hammashuoltaja pitää itsenäistä vastaanottoa, mm puhdistaa hampaita.
Naurettavaa pelleilyä kun minun lapsuudessa oli vaan hammaslääkäri joka teki suuhun kaikki rempat ja sillä saletti. Nykyään sitten "uuuh olen hammashygienisti emmä voi sun plakkeja rapsutella sun pitää varata aika plakinrapsuttajalle!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan Googlaamalla katoin, että hygienistin työ itsenäisempää kun hoitaja on lääkärin työpari. Hygienistin palkka näytti olevan muutaman satasen parempi.
Niin sen sanotaan olevan, mutta tapahtuukohan tässä niin että hammashoitajat sitten suuhygienistin puutteessa toimivat kuitenkin itsenäisesti työn tuoman kokemuksen avulla? Parinsadan euron ero palkassa on kuitenkin tosi vähän kun toinen on korkeakoulu ja toinen ei.
Hammashoitajat eivät saa tehdä suuhygienistin töitä, eikä kummatkaan näistä ammatin harjoittajista hammaslääkärin töitä. Suuhygienisti saa kuitenkin valmiudet tehdä myös hammashoitajan töitä. Hammashoitaja avustaa hammaslääkäriä ja suuhygienisti taas tekee mm. hammaskiven poistoja. Toki joitain työtehtäviä voi tehdä kaikki nämä ammattiryhmät ja esim. suuhygienisti voi tehdä myös hammastarkaststuksia. Suuhygienistin palkka on hiukan korkeampi kuin hammashoitajan. Hammaslääkärit taas tienaa rutkasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa pelleilyä kun minun lapsuudessa oli vaan hammaslääkäri joka teki suuhun kaikki rempat ja sillä saletti. Nykyään sitten "uuuh olen hammashygienisti emmä voi sun plakkeja rapsutella sun pitää varata aika plakinrapsuttajalle!"
Suuhygienisti nimenomaan rapsuttaa ne hammaskivet. Ja kyllä mun lapsuudessa lääkärin apuna oli myös hoitaja, se just käytti sitä pesua/imuria ja anto välineitä ihan kuin nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitajat eivät saa tehdä suuhygienistin töitä, eikä kummatkaan näistä ammatin harjoittajista hammaslääkärin töitä. Suuhygienisti saa kuitenkin valmiudet tehdä myös hammashoitajan töitä. Hammashoitaja avustaa hammaslääkäriä ja suuhygienisti taas tekee mm. hammaskiven poistoja. Toki joitain työtehtäviä voi tehdä kaikki nämä ammattiryhmät ja esim. suuhygienisti voi te
Hammaslääkäri tietenkin asia erikseen, minua mietityttää nämä kaksi kun tuntuvat olevan loppujenlopuksi aika samanlaisia. Täytyykö olla lääkäri ja vielä kaksi apulaista eri nimillä ja tasoilla, varmaan sitten!
Hammashoitaja on lähihoitaja eli ammattikoulutasoinen. Suuhygienisti on amk-koulutus. Suuhygienisti hoitaa esim. hammaskiven poiston, johon menee helposti tunti. Siihen ei kannata hammaslääkärin työaikaa käyttää. Suuhygienistin koulutus nimenomaan on parondontiittiin liittyviä asioita ja opastamista hampaiden hoidossa, työskentely on itsenäistä. Hoitaja avustaa lääkäriä.
T. Suuhygienisti