Kannustettiinko teitä tavoittelemaan unelmia koulun OPOssa tai ammatinvalinnassa?
https://yle.fi/a/74-20086679
Luin tuon jutun hieman huvittuneena, koska siinä lakimies harmittelee ettei häntä kannustettu koulun puolelta tavoittelemaan unelmaansa paleontologin ammatista, johon pitää opiskella ulkomailla.
Huvittunut olen siksi, koska mun oma oppilaanohjaus tms vuonna 94/95 oli sitä, että opettaja laittoi pyörimään VHS nauhan, jolla esiteltiin ammatteja kuten siivooja, laitosapulainen, mekaanikko... Ja noissa edellämainituissa ammateissa ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta edes hyvin lahjakkaita ja muista kuin duunariammateista haaveilevia ei millään tavalla kannustettu tai edes mainittu mahdollisuuksia opiskella vaikka lääkäriksi.
Kommentit (527)
Apukoulussa opo kannusti sanoen :
Opettele Pekka sinäkin tekemään lapsia, helppo kiva homma ja tasaset tulot! Kun opit homman, niin
voit tehdä enemmän...
t. Pekka 43v
Vierailija kirjoitti:
Pyrin todistuksella keskikouluun 70-luvulla, en päässyt, psykologiseen palikkatestiin en mennyt ja jatkoin kansakoulussa mutta työllistyin silti aikanaan hyvin. Kiinnostaakin millä todistuksen keskiarvolla aikanaan pääsitte keskikouluun?
Niin minuakin, että millä keskiarvolla pääsit keskikouluun?
t. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun lukion opo vuonna 1999 sanoi, että on tulossa niin karjuva työvoimapula, että meidät revitään töihin kesken jatko-opintojen.
Se on ihan kohta tulossa.. Ihan kohta!
80-luvulla syntyneille ei jää mitään käteen..
No ei oikeastaan. Puhuin jotain, että minua kiinnostaisi teatteriala, ja lukion opo sanoi, että teatterikouluun on vaikea päästä.
Loppujen lopuksi en valmistunut mihinkään ammattiin.
Ei. Se kokoomuslainen läski käski kaikkia duunareitten kersoja menemään paikkakuunan sahalle taaplamaan lautoja, sivoojiksi tai paikkaamaan vaneriviilujen reikiä,
80- ja 90-lukujen vaihteessa yläasteella kirjoitettiin vihkoon levyseppä-hitsaajan ammatista. Menin lukioon. Siellä opo oli luokanvalvojamme ja tunnit keskusteltiin kuka tekee vohvelitaikinan torille, jotta saadaan rahaa leirikouluun. Luokalla oli ns. hyvistä perheistä tulevia, jotka tiesi tasan mitä haluavat, eivätkä tarjonneet ohjausta. Hain ihan hulluihin paikkoihin opiskelemaan. Oppaassa sanottiin, että ranskan opintoihin riittää lukion ranska ja kokeessa sitten ihmettelin, kun en tiennyt yhtään riittävästi sanoja. Ehkä nämä oli juttuja, jotka "kaikki" sai tietää jostain, mutta en minä tiennyt, ettei lukion ranska käytännössä riitä. No, yliopistoon lopulta päädyin, eikä siellä ollut ohjausta lainkaan.
Pyrin todistuksella keskikouluun 70-luvulla, en päässyt, psykologiseen palikkatestiin en mennyt ja jatkoin kansakoulussa mutta työllistyin silti aikanaan hyvin. Kiinnostaakin millä todistuksen keskiarvolla aikanaan pääsitte keskikouluun?