Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannustettiinko teitä tavoittelemaan unelmia koulun OPOssa tai ammatinvalinnassa?

Vierailija
07.05.2024 |

https://yle.fi/a/74-20086679

Luin tuon jutun hieman huvittuneena, koska siinä lakimies harmittelee ettei häntä kannustettu koulun puolelta tavoittelemaan unelmaansa paleontologin ammatista, johon pitää opiskella ulkomailla.

Huvittunut olen siksi, koska mun oma oppilaanohjaus tms vuonna 94/95 oli sitä, että opettaja laittoi pyörimään VHS nauhan, jolla esiteltiin ammatteja kuten siivooja, laitosapulainen, mekaanikko... Ja noissa edellämainituissa ammateissa ei tietenkään ole mitään vikaa, mutta edes hyvin lahjakkaita ja muista kuin duunariammateista haaveilevia ei millään tavalla kannustettu tai edes mainittu mahdollisuuksia opiskella vaikka lääkäriksi. 

Kommentit (527)

Vierailija
481/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän opo lähetti kotiin paperin jossa kysytään lapsen  luonnetta, vahvuuksia, kehitettäviä alueita. Kysytään mikä  voisi vanhempien mielestä olla sopiva koulutus ja tuleva ammatti.

Ennen vanhaan suku valitsi puolisonkin.😂

Vierailija
482/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unelmia voidaan kannustaa jos ne ovat realistisia. Minulla on juuri ja juuri viitosen saavuttavia oppilaita (asteikko 4-10), joilla on ammattihaaveina lentäjä, juristi, eläinlääkäri tai esimerkiksi psykologi. Näillä nuorilla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä noihin ammatteihin.

Tästä olen eri mieltä. Mä olin sellainen 8 oppilas ja lukion opo kertoi että oikikseen on vaikea päästä että ei kannata yrittää lakimieheksi. No yritin ja pääsin, lakimiehenä työskennellyt jo 20 vuotta. On jopa muutama lakimiestuttu jotka ei ole ylioppilaita.

No on eri asia olla kasin kuin juuri ja juuri viitosen oppilas. Ennen kaikkea jos viitosen oppilas vain haaveilee, eikä edes yritä muuttaa itseään. Jos muutosta haluaa, sitten on eri juttu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen opo oli todella hyvä. Oli innostunut ammatistaan ja perehtyi hyvin nuorten asioihin. Esitteli eri alojen vaatimuksia ja mahdollisuuksia. Kannusti.

Vierailija
484/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen opo oli todella hyvä. Oli innostunut ammatistaan ja perehtyi hyvin nuorten asioihin. Esitteli eri alojen vaatimuksia ja mahdollisuuksia. Kannusti.

Oliko lapsi tyttö vai poika.

Vierailija
485/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei, Englannissa kyllä.

Vierailija
486/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opon tunti oli meillä vain tavallaan vapaatunti, ei tarvinnut tehdä mitään eikä ollut kokeita. En muista mitään noista tunneista, en edes opon nimeä. Lukioon menin, kun muutkin sisarukset olivat menneet, enkä ajatellut mitään työkuvioita vielä. Tämä 90-luvun alussa.

Vierailija
487/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oposta en muista juuri mitään 80-luvulta. Kotoa ja suvusta tuli paljonkin ehdotuksia. Valitsin kuitenkin alan ihan ihte. Pitää muistaa että 80-luvulla yo-todistus, kotiolot tai raha eivät merkinneet mitään. Pääsykokeet ne ratkaisivat. Yliopistoon ei menty vaan päästiin. Uran suunnittelu ei siis ollut mahdollista.

Vierailija
488/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritti väen vängällä saada musta opettajaa, kun sanoin, että tiede kiinnostaa. Sitten yritin sanoa, että ydinfyysikko voisi olla kiva. Mutta tämä vaan jatkoi, että turha liian vaikeista on haaveilla, opettaja on realismia.

Vierailija
489/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli päälle ysin keskiarvo mutta opo suositteli aika lailla teollisuus- ja käsityöammatteja, tarjosi kovasti ammattikoulua. Olin nuorena ollut vähän villi ja opo tiesi molempien vanhempieni romanitaustasta. Poikalapsiahan se ei niin sido, kunhan pukeutuu fiksusti. Enpä kyllä jatkanut opintoja vaan menin lukiosta töihin, sekä opo että vanhemmat sitä suosittelivat, me kun oltiin köyhiä eikä perheessä oikein akateemista koulutusta arvostettu, eikä myöskään menestystäni koulussa. Sivistystä on kuitenkin meidänkin perheessä arvostettu ja toivon että omat lapset menevät opiskelemaan, Yrittäjänä pärjään ja  tuen heitä niin pitkälle kuin mahdollista. Ajat on toisenlaiset. Olen kertonut lapsille että vielä vanhempieni aikaan tummia kiusasi sekä opettajat että oppilaat, minun aikanani sai ollan rauhassa ja nykyään ei katsella pitkään vaikka lukisi tohtoriksi. 

Vierailija
490/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei todellakaan, päinvastoin. Erästä lahjakasta nuorta (joka myöhemmin teki maailmanuran) kehotettiin hakemaan paikalliseen ammattikouluun, opo tyrkytti amista. Valmistui juuri tohtoriksi muualla ja on kansainvälisellä huipulla aivan eri alalla. Huhhuh.

Vierailija
491/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannustettu kun ei ollut opoa eikä muutakaan. Kotona kannustettiin ts käskettiin töihin ja niin alkoi työura 15-vuotiaana tsupparina. Nyt eläkeläinen mutta ei kannata kadehtia, eläke pieni vaikka työura olikin pienipalkkaisena pitkä. 

Vierailija
492/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko nuoruus oli melko vääntämistä, kun en oikein sopinut muottiin. Rotaarien ja leijonien kersoja kannustettiin lukioon, muuta rupusakkia ammattikouluun. No, sinne amikseen sitten menin. Se oli virhe jo alkujaankin. Sen jälkeen hain tekuun ja pääsin. Projektitöissä ympäriinsä, ulkomaita myöten tuli oltua. Nyt oma firma täyttää 20v. syksyllä. Metalliala.

Vierailija
493/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata yhtään kuunnella mitään OPO:a tai vastaavaa kun päätät ammatista ja koulutuksesta. Sinä vain itse tiedät, mistä pidät. Myöskään mikään koulu tässä maassa ei vaadi erityistä älyä eli kaikkialle voi päästä pl. ehkä sitten joku teatterikorkeakoulu. Eli mene minne itse haluat ja toivottavasti se on sellainen ala, joka työllistää ja palkkataso hyvä.

Vierailija
494/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä yhtään 80-90 -lukujen kädetöntä opoa lukemassa?

Haluan tiedottaa, että oppilaan"ohjaus" tuolloin oli vajakkien puuhastelua, josta ei ollut mitään hyötyä. 

Vierailija
495/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelin maaseudun peruskoulua. pojille tarjottiin vaihtoehdoksi metallia ja naisille hoitajan ammattia, muusta ei puhuttu.ala arvoinen opo.

onneksi jotkut haaveili ammateista ja meni itse tutkimaan ammatti koulutuksia.omasta koulusta valmistui mm.opettajia.lentäjiä tms. eivät saaneet koulusta apua.

mulle opo ja rehtori selvitti, miten en tule pääseen haaveilemaani kouluun , pääsin kuitenkin,hain vastoin rehtorin tahtoa.eli ei saa totella mitään auktoriteettejä sillä heillä voi olla kateus,pahuus,tyhmyys jne vaikuttamassa.

Vierailija
496/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opo-ope oli ko. koulun rehtori. Voi olla, että hänellä ei ollut minkäänlaista lukion jälkeistä koulutusta. Opo-tunnit olivat surkeita. Ei juuri  minkäänlaista ohjausta tulevaisuuteen, eikä opintoihin. Sama meno jatkui lukiossa opo-aineen osalta; joitakin hajatunteja silloin tällöin, jolloin joku koulun ulkopuolelta kävi efittelemässä omaa alaansa. Mieleen heistä on jäänyt vain kadettikoulua käyvä mies ja Ruotsissa opiskelua esittelevä nainen. Nämä kokemukset 80-l. taitteesta pikkumaalaiskunnasta. 

Kyllä piti olla sen koulun pätevän opettajan koulutus, joka rehtoroi.

Vierailija
497/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata yhtään kuunnella mitään OPO:a tai vastaavaa kun päätät ammatista ja koulutuksesta. Sinä vain itse tiedät, mistä pidät. Myöskään mikään koulu tässä maassa ei vaadi erityistä älyä eli kaikkialle voi päästä pl. ehkä sitten joku teatterikorkeakoulu. Eli mene minne itse haluat ja toivottavasti se on sellainen ala, joka työllistää ja palkkataso hyvä.

teatterikorkeazkouolu älyä, hui hai, luovuutta

Vierailija
498/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin pojalta kun kävi yläastetta mihin haluisit opiskelemaan niin sano että Aaltoon teknilliseen, sanoin että eikö kivempi olisi lääkäriksi opsikella. Poika menestyi erittäin hyvi myös lukiossa, silloin oli alin ka 9,42 Hgin keskustan lukio. En edes tiennyt ku n oli mennyt pääsykokeisiin ja pääsi eka kerralla Hgin yliopiston lääkikseen. 

Vierailija
499/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

teatterikorkeazkouolu älyä, hui hai, luovuutta

Tarkoitin poikkeuksena sille, että kaikkialle voi päästä vain lukemalla ahkerasti. Teatterikorkeakouluun pääsee vain huippulahjakkaat tai oikean sukunimen omaavat.

Vierailija
500/527 |
28.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkastellaan maailman huippukouluja ennen yliopistoa (eli lukioita, eli esim. IB-kouluja, huippulukioita tai yksityiskouluja esimerkiksi Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Aasiassa ja Euroopassa), opinto-ohjaus on aivan eri tasolla verrattuna siihen, mitä Suomessa usein tarjotaan.

Tässä tärkeimmät piirteet:

1. Yksilöllisyys ja intensiivisyys

Jokaisella opiskelijalla on oma henkilökohtainen ohjaaja tai useampi mentori (college counselor / academic advisor).

Tapaamisia on säännöllisesti (esim. 24 kertaa kuussa).

Ohjaaja tuntee opiskelijan persoonan, kiinnostukset, vahvuudet ja urasuunnitelmat hyvin tarkasti.

2. Aikaisin aloitus

Uravaihtoehtojen ja korkeakoulusuunnittelun työ alkaa jo 9.10. luokalla (eli noin 1516-vuotiaana).

Esimerkiksi kursseja ja harrastuksia aletaan tietoisesti valita tukemaan tulevaa hakuprosessia ja opiskelusuunnitel

Tämmöinen on kunnollista, meillä "ohjaus" on pakollista vässyköintiä johon ei tarvitse paljon panostaa, oppilaat päätyvät kuitenkin mikä minnekin joten aivan sama!