Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko yhtäkkiä puhua työasiasi englanniksi jos siis sinulle soittaakin englanninkielinen asiakas?

Vierailija
05.05.2024 |

Ihan vauhdissa pystytkö palvelemaan hänen asiassaan?

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan. 

Vierailija
22/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty edes suomeksi, kun oon aloittanut uudessa työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanniksi ja saksaksi olen tottunut vaihtelemaan jatkuvasti. Onnistuu kyllä, väsyneenä pitää skarpata. 

Vierailija
24/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiasta, osaa harvemmin tarvittua sanastoa joutuisi miettimään.

Vierailija
25/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin, iso osa opiskeluistakin suoritettu englanniksi ja ammattikirjallisuus 95% englanniksi. Itseasiassa osaan ehkä paremmin ja ammatimaisemmin puhuakin juuri englanniksi.

Samoin mulla. Enemmän joutuu hakemaan, että mitenkäs tämä sanotaan suomeksi ja puhuminen on sellaista suomi-enkku sekoitusta, kun kaikki termit ja käsitteet on englanniksi.

Vierailija
26/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, englanniksi, ranskaksi, saksaksi ja ruotsiksi.

Vierailija
27/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksi ja ruotsiksi puolet työpäivistä, mutta asiat selviävät myös englanniksi, saksaksi ja venäjäksi. Alkeet myös espanjasta.

Vierailija
28/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. 34v ollut työkieleni

Myös ruotsiksi, saksaksi ja jotenkuten  italiaksi

Vierailija
29/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa täällä kielitaitoista porukkaa. 

Vierailija
30/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausuminen ei luonnistu suoraan harjoittelematta. Luen englanniksi uutisia ja forumeita, ymmärrän lähes kaiken. En puhu melkein koskaan englantia.

Vierailija
31/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa, ei kyllä kuuluu edes työnkuvaani

T.Ainoa rehellinen

Vierailija
32/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lisäksi englanniksi ja venäjäksi. Pakosta ruotsista (ei ole niin paljon käytäntöä)

Vierailija
33/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä myöntää, että voisi ammattisanasto olla hieman ruosteessa. Yliopistoajoista on aikaa, koulutusohjelma oli suomeksi, ja vaikka olen tehnyt nykyiseen alaani liittyvää tutkimustakin, niin osa käytettävistä sanoista on aika hukassa. Varsinkin se kaikkein teknisin puoli sanastosta on melko vierasta. Olen ollut nykyisessä työpaikassa 8 vuotta ja sinä aikana minulla on ollut yksi kansainvälinen asiakas, siinäkin asiakkaan konsultti oli suomalainen. Tultiin ihan ymmärretyksi, mutta olen parempi kirjoitetussa englannissa. Enemmän hyötyä omassa työssäni saattaisi olla viron osaamisesta. 

Vierailija
34/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen töitäni englanniksi. Suomeksi teen töitä ehkä 2-4 h /kk.

Vierailija
35/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Myös espanjaksi, ranskaksi ja saksaksi.

t: hotellirespa

Vierailija
36/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullisesti pystyisin. Mulla ei ole mitään yhden tietyn alan sanastoa, jota asiakkaan asia koskisi. Se voi liittyä mihin vaan, enkä tietty kaikkien erikoisalojen sanastoja hallitse. Mutta hyvällä tahdolla on aina selvitty.

Vierailija
37/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi. Mun työnkuvaan ei kuulu mitkään asiakkaiden kanssa selvitettävät asiat. Mä en ymmärrä enkä tiedä niistä  asioista mitään edes suomeksi.

Mun englanninkielentaito on sen verran heikko, että en selviäisi työpäivästä englanniksi. Mä kuuntelen sujuvasti, luen kohtuudella, mutta kielen tuottamisessa on suuria haasteita. 

Vierailija
38/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä englantia kovin paljon työssäni tai vapaa-ajallakaan, joten kyllä mulla hetki kestää päästä vauhtiin yllättävässä puhelussa. Enkä puhu sitä tietenkään yhtä hyvin kuin suomea, mutta ymmärretyksi tulen vaikka sitten kiertoilmaisuilla.

Vierailija
39/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, helposti. Kaksikielisissä työympäristöissä toiminut vuodesta 1998 lähtien.

Vierailija
40/99 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onpa täällä kielitaitoista porukkaa. 

Jep. Kyllä mäkin osaan aika monella kielellä (suomi, englanti, saksa, ruotsi, ranska, espanja) keskustella arkipäiväisistä jutuista vähintään auttavasti, mutta vain kahdella noista pystyn keskustelemaan monimutkaisemmista ja ammattisanaston vaativista asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan