Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikalla vaaditaan käyttämään rahaa jotta voi olla osa työyhteisöä!

Vierailija
03.05.2024 |

Inhottava tilanne, maksan opintolainaa, on pienet lapset joihin menee rahaa ja säästämme asuntoa varten. Joten rahat tiukilla.

Työpaikalla kuitenkin vaaditaan, että pitää käydä ravintoloissa syömässä kalliisti lounasta muiden kanssa joka päivä, pitää olla jatkuvasti lahjoittamassa keräyksiin kun jollain on syntymäpäivä/saanut lapsen/lapsella on syntymäpäivä/joku lähtee työpaikalta jne. jne. Pitäisi myös käydä muiden kanssa jatkuvasti baarissa, ulkona syömässä, harrastamassa yhdessä, osallistua erilaisiin tapahtumiin jossain tunnin ajomatkan päässä omalla kustannuksella johon ei pääse julkisilla ja ei ole omaa autoa.

Olen yrittänyt sanoa sekä näitä järjestäville että esimiehelle että minulla yksinkertaisesti ei ole varaa jatkuvasti tuhlailla tuollaisiin mutta noita eniten järjestävä henkilö raivostui ihan mielettömästi koska hänen mielestään se on välttämätöntä työyhteisön yhteisöllisyyden takia. Esimies ei viitsi puuttua asiaan kun ei viitsi lähteä riitelemään kyseisen henkilön kanssa. Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen. Kun ei ole rahaa siihen! Eikä edes aikaa.

Onko tämä nyt ihan ok ja mitä tehdä tilanteessa?

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

V..u mitä kermaperseitä töissä. Mikään työn ulkopuolinen EI ole pakko! Et anna periksi. 

Vierailija
82/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä työpaikassa missä olin niin kerättiin myös rahaa jatkuvasti.

Rahankeruu järjestettiin vielä hyvin avoimesti ja painostavasti. Rahankeruun järjestäneet tekivät kirjallisen listan lahjoituksista jonka kanssa kiersivät pari kertaa päivässä parin viikon ajan ja jos lahjoitti rahaa niin siihen kirjoitettiin nimilistaan kuka lahjoitti ja kuinka paljon. Tätä listaa sitten kierrätettiin ympäriinsä niin että kaikki näkivät kuka oli lahjoittanut ja kuinka paljon ja kuka ei ollut lahjoittanut.

Ja kun kerätyillä rahoilla sitten ostettiin lahja ja järjestettiin juhlat niin siellä juhlissakin oli julkisesti esillä tuo lista siitä kuka oli antanut rahaa ja kuinka paljon. Ja siis ne juhlatkin järjestettiin työpaikalla työaikana ja kaikkien piti osallistua ja sitä listaa esiteltiin kaikille.

Ja ostetut lahjat olivat todella kalliita, esimerkiksi monen tonnin design-lamppuja.

Rahankeräyksiä ei myöskään järjestetty k

Meillä tehtiin ihan samaa, paitsi että lahja ja tarvittava summa oli päätetty etukäteen. Ja ne summat olivat isoja. Sitten kierrettiin vaatimassa juuri tuolla tavalla mutta tiettyjä rahasummia ihmisiltä että saatiin tarpeeksi rahaa johonkin monen tonnin lahjaan. Ihan sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma saa nostattaa yhteishenkeä omalla kustannuksellaan, ei se ole työntekijän vastuulla. Ja lounasetu on keksitty.

Vierailija
84/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Firmatkin on keksineet ovelan tavan "koronan jälkeiseen työelämän ja yhteisön parantamiseen" ilman että firmoilla menee erityisemmin kuluja. Myös meillä.

Ilmoitettiin tykypäivästä että pitkästä aikaa kokoonnuttaisi ja kaikille mukavaa yhdessäoloa keskenämme päivän ajan. Meillä firma toimii kolmella paikkakunnalla. Pääkaupunkiseutu, alle 100 km päässä ja noin 300 km päässä.

Ohjelma keksittiin pääkaupunkiseudulle, mutta kerrottiin ettei taksikorvauksia, ei kilometrikorvauksia eikä yhteisiä kuljetuksia mistään että keksikää omat kyytinne tai kimppakyytinä, eli nekin olisi mennyt kaikilla omaan piikkiin ja kun ei takeita että syrjemmällä järjestettävästä tilaisuudesta pääsisi takaisin kotiin paitsi taksilla.

Kerrottiin vain paikka ja aika.

Tosin niille 300 km päässä oleville muutamille sanottiin että keksikää omaa ohjelmaa sinne

Meillä haluttiin järjestää mökkiviikonloppu. Eli koko viikonloppu olisi mennyt töissä ilman mitään korvausta.

Sitten tietysti on jatkuvasti näitä virkistyspäiviä kun vietetään 2-3 päivää jossain ja pitää viettää kaikki aika pikkutunneille asti työjutuissa ilman mitään korvausta.

Ja ihan itse pitää järjestää ja maksaa matkat.

Vierailija
85/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firma saa nostattaa yhteishenkeä omalla kustannuksellaan, ei se ole työntekijän vastuulla. Ja lounasetu on keksitty.

Lounasetu ei kata ravintolalounaan hintaa ja siitä pitää työntekijän maksaa.

Vierailija
86/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset nasset pitää tiputtaa jalustaltaan kertaheitolla. Kysy vaikka mitä hän oikein kaipaa. Kädestä pitelijää työkavereista, kun ei uskalla olla yksin?

Vierailija
87/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut sitä duunipaikkaa valitessa miettiä millainen yhteisö se on. Olet tosi ikävä työkaveri heille, et sovellu tuonne. Ota loparit. 

Vierailija
88/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounasetu ei kata ravintolalounaan hintaa ja siitä pitää työntekijän maksaa.

Kyllä se helpottaa, kun pitää maksaa pelkät verot. 13,50 riittää meilläpäin lounaaseen.

Vierailija
89/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työpaikalla näytetään keräävän lahjarahaa valikoidusti joillekin mutta ei kaikille. Esim. jollekin kerätään, kun hän jää eläkkeelle, mutta toisia ei vastaavassa tilanteessa noteerata mitenkään. En osallistu minkäänlaiseen naaman mukaan  -rahankeruuseen. Eikä minulle itselleni tarvitse järjestää minkäänlaista rahankeruuta.

Vierailija
90/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut sitä duunipaikkaa valitessa miettiä millainen yhteisö se on. Olet tosi ikävä työkaveri heille, et sovellu tuonne. Ota loparit. 

Tiedät kyllä varsin hyvin, jos olet ikinä missään työssä ollut, ettei tuollaista voi etukäteen mistään nähdä.

Vierailija
91/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sulla täytyy kyllä sitten olla tosi huono palkka! 

Saan oman valinnan mukaan tehdä max. 12 pv/kk etänä, joten käyn lähipäivällä ehkä pari-kolme kertaa viikossa. Meillä on todella hyvät ruuat henkilöstöravintolassa, eikä tulisi mieleen väittää 8-9 €:n lounasta kalliiksi. Mikä sen helpompaa kuin istua valmiiseen pöytään. Tosin meillä konttorilla on myös jääkaappi/pakastin, kahvinkeittimet ja mikro + astiat, ja monet syövät yhdessä eväitä, mutta ei siihen kukaan kiinnitä huomiota. Ihan miten itse haluaa. 

Meillä kerätään huomiolahjoja ehkä 2 kertaa vuodessa - lähinnä jollekin lähtijälle tai sitten äitiyslomalle jäävälle. Jos ei pari kertaa vuodessa pysty osallistumaan muutamalla eurolla, niin huonosti menee:(... Jos on yhteistilaisuus esim. vuosijuhla iltatilaisuutena, niin työnantaja tarjoaa kaikki ravintolaruuat + viinit ja muut juomat. Mutta ei kukaan vaadi niihin osallistumaan, aivan yhtä hyvin voi jäädä poiskin. 

Meillä on työpaikalla juuri tämän kuun lopussa tiedossa iltajuhla yhtenä perjantaina, luvassa työnantajan tarjoama illallinen viineineen, viihdeohjelmaa, elävää musiikkia ja tanssia. En kuitenkaan ole menossa ja kysyttäessä olen vastannut että en ole ilmoittautunut ko. tilaisuuteen. Ja se siitä...

Vierailija
92/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, annappa puhelinnumero kun sulla on kerran kristallipallo. Me vähän kysellään, kun tarttis tässä vaihtaa työpaikkaa!

huomaatko miten typerältä kommenttisi kuulostaa kun siihen vastaa!

Vierailija
93/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työkavereita tarvitse rakastaa. Riittää, kunhan hoitavat hommansa ja heihin voi luottaa. Hanki sosiaalinen elämä töiden ulkopuolelta, äläkä pakota työkavereitasi viihdyttämään sinua.

Vierailija
94/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on työpaikkakiusaamista. Itse sanoisin suoraan, että "olen tullut tänne tekemään töitä enkä kassakoneeksi. Viihde ei kiinnosta. Eikä nämä jutut ole pakollisia työaikalain ja työsuojelulainkaan mukaan"

Olethan liitossa? 

Vierailija
95/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kerran duunissa jossa piti omalla rahalla tehdä tarpeen munaan hankintoja, jopa viidellä sadalla kuukaudessa ja ne sai sitten kuitteja vastaan takaisin kuun lopussa. Monena kuukautena joudun ottamaan pikavippejä, että sain hankinnat tehty, kun en saanut pankista luottokorttia. Firman luottokorttiakaan ei annettu vaikka perustelin asian. Vippien kulujen verran tuli siis takkiin joka kuukausi. Aina sai myös pelätä että kuitit häviää postissa, kun pääkonttori oli eri kaupungissa ja ne piti lähettää sinne.

Vierailija
96/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä virkistyspäivät järjestetään virka-aikana 8-16 välillä yhteiskuljetuksella, eikä mikään maksa mitään. Jos väki sitten vielä sen jälkeen haluaa keskenään lähteä viihteelle, niin se ei tietenkään kuulu kenellekään ja kaikki maksavat sen osuuden itse. 

Joskun ollaan oltu yön yli jossain, mutta se on ollut viikolla esim. to-pe eikä todellakaan ole maksanut kenellekään mitään.

Vierailija
97/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmilla ihmisillä on ihan oma elämä ja arki työpaikan ulkopuolella. 8h työkavereita riittää ihan mainiosti. Työpaikan on tarkoitus maksaa palkkaa, eikä lisätä kuluja.

Vierailija
98/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

perse firma ja mulkut työkaverit, mitä nopeemmin pääset heistä eroon sitä parempi

Vierailija
99/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itse saan olla sellaisessa työpaikassa, missä ainoa vaatimus on se, että teen sovitut tehtävät sopimalla tavalla.

Vapaa-aikaa ei tarvitse jakaa työpaikan kanssa.

Aloittajan kuvaus on ihan kuin se mainoksen " mä oon teidän sii-ii-ouu, mul on teille visioo" 

Vierailija
100/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sulla täytyy kyllä sitten olla tosi huono palkka! 

Saan oman valinnan mukaan tehdä max. 12 pv/kk etänä, joten käyn lähipäivällä ehkä pari-kolme kertaa viikossa. Meillä on todella hyvät ruuat henkilöstöravintolassa, eikä tulisi mieleen väittää 8-9 €:n lounasta kalliiksi. Mikä sen helpompaa kuin istua valmiiseen pöytään. Tosin meillä konttorilla on myös jääkaappi/pakastin, kahvinkeittimet ja mikro + astiat, ja monet syövät yhdessä eväitä, mutta ei siihen kukaan kiinnitä huomiota. Ihan miten itse haluaa. 

Meillä kerätään huomiolahjoja ehkä 2 kertaa vuodessa - lähinnä jollekin lähtijälle tai sitten äitiyslomalle jäävälle. Jos ei pari kertaa vuodessa pysty osallistumaan muutamalla eurolla, niin huonosti menee:(... Jos on yhteistilaisuus esim. vuosijuhla iltatilaisuutena, niin työnantaja tarjoaa kaikki ravintolaruuat + viinit ja muut juomat. Mutta ei kukaan vaadi niihin osallistumaan, aivan yhtä hyvin voi j

Eihän kyse ole edes rahamääristä vaan siitä että ei työkaveri voi ryhtyä määräilemään miten joku käyttää rahansa ja aikansa työn ulkopuolella. Ei edes töissä, se on esihenkilön tehtävä. Jokaisella on täysi vapaus päättää omista rahoistaan, ei se kuulu työkaverille.

Taidat olla helposti hyväksikäytettävä kun et tuota tajua. Jos joku haluaa käyttää rahansa lapsiinsa tai asuntosäästämiseen on siihen täysi vapaus. Ei työkaveri voi vaatia että ne rahat pitää käyttää ulkona syömiseen, harrastamiseen ja juhlimiseen vapaa-ajalla hänen kanssaan. Sellaiset jutut kuuluvat yksityiselämään ja vapaaseen valintaan vaikka sitten ansaitsisi miljardin vuodessa. Kyse on periaatteesta.