Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikalla vaaditaan käyttämään rahaa jotta voi olla osa työyhteisöä!

Vierailija
03.05.2024 |

Inhottava tilanne, maksan opintolainaa, on pienet lapset joihin menee rahaa ja säästämme asuntoa varten. Joten rahat tiukilla.

Työpaikalla kuitenkin vaaditaan, että pitää käydä ravintoloissa syömässä kalliisti lounasta muiden kanssa joka päivä, pitää olla jatkuvasti lahjoittamassa keräyksiin kun jollain on syntymäpäivä/saanut lapsen/lapsella on syntymäpäivä/joku lähtee työpaikalta jne. jne. Pitäisi myös käydä muiden kanssa jatkuvasti baarissa, ulkona syömässä, harrastamassa yhdessä, osallistua erilaisiin tapahtumiin jossain tunnin ajomatkan päässä omalla kustannuksella johon ei pääse julkisilla ja ei ole omaa autoa.

Olen yrittänyt sanoa sekä näitä järjestäville että esimiehelle että minulla yksinkertaisesti ei ole varaa jatkuvasti tuhlailla tuollaisiin mutta noita eniten järjestävä henkilö raivostui ihan mielettömästi koska hänen mielestään se on välttämätöntä työyhteisön yhteisöllisyyden takia. Esimies ei viitsi puuttua asiaan kun ei viitsi lähteä riitelemään kyseisen henkilön kanssa. Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen. Kun ei ole rahaa siihen! Eikä edes aikaa.

Onko tämä nyt ihan ok ja mitä tehdä tilanteessa?

Kommentit (179)

Vierailija
1/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, meillä on myös sellaisia yhteishengen nostatuksia, pitäisi lähteä ravintolaan syömään omakustanteella eikä kehtaisi tuhlata sellaiseen eikä  ravintolavalinnat ole aina sellaisia mieleisiä että en todellakaan halua sen paikan ruoasta maksaa....

Vierailija
2/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa ikävältä ja täysin asiattomalta. Ehkä parempikin lähteä tuollaisesta työpaikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ravintolaan mukaan mutta tilaa vain vesilasi. Kun on keräys niin sano ettet pysty osallistumaan, ettekö huomanneet etten pystynyt ravintolassakaan syömään. Ja jos joku tapahtuma kauempana niin sanot että autoa ei ole eikä taksiin ole varaa. Älä suostu savustukseen, ota esim. yhteyttä Iltalehteen tai Sanomiin.

Vierailija
4/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene ravintolaan mukaan mutta tilaa vain vesilasi. Kun on keräys niin sano ettet pysty osallistumaan, ettekö huomanneet etten pystynyt ravintolassakaan syömään. Ja jos joku tapahtuma kauempana niin sanot että autoa ei ole eikä taksiin ole varaa. Älä suostu savustukseen, ota esim. yhteyttä Iltalehteen tai Sanomiin.

Kannatan. Jos työyhteisö odottaa tuollaista, niin kustantakoot itse. 

Vierailija
5/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vihat niskaani esihenkilöltäni yhdessä työpaikassa, kun aloitin siellä enkä heti osallistunut omalla rahalla ulkomaan reissuun, jota he olivat suunnitelleet. Ei vaan ollut varaa. Ihan oudoksi mennyt työelämä.

Vierailija
6/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-aika on sinun omaa aikaasi. Sinä vaihdat vapaa-aikaa työaikaan työsopimuksen mukaisesti ja sinulle maksetaan siitä kompensaatiota eli palkkaa.

Se miten päätät viettää vapaa-aikasi ei kuulu edes presidentille, ja et ole kenellekään tilivelvollinen selittämään asiaa sen enempää. Minä kuittaisin asian vaan sanomalla, että olet kiireinen. 

Vierailija
7/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään pitää työelämän ja oman elämäni erillään, ihan palautumisen takiakin. Osallistun yhteisiin palkattomiin kissanristiäisiin max pari kertaa vuodessa, mutta en yhtään sen enempää. Motkottakoon asiasta, evvk. 

Vierailija
8/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vaan osallistunut. En ole siis kertaakaan osallistunut työpaikallamme oleviin virkistyspäiviin, perjantain pubi after workeihin, pikkujouluihin yms. Ei sellaisen takia ketään voi irtisanoakaan. Yli 10 vuotta olen täällä jo töissä ollut ja ihmiset on jo tottuneet, että minä vaan olen outo epäsosiaalinen erakko, mutta koska olen pirun hyvä työntekijä, saan olla rauhassa sellainen.

Vierailija
9/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Todella outo työpaikka tuntuu olevan. Työpaikka on työntekoa varten ja työt kun tekee kunnolla se riittää. Kaikki muu on täysin vapaaehtoista. Pitäkööt kekkereitään ketkä haluavat, ketään ei voi eikä saa pakottaa mukaan. Meikäläisen työpaikoilla (ja niitä on ollut monta) on työnantaja järjestänyt ja maksanut syys- ja kevätpäivät, pikkujoulut ym.

Vierailija
10/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis työnantajako vaatii käymään ravintolassa syömässä? Silloinhan se saa maksaakin kaiken. Työkavereille ei sinun vapaa- ajan viettosi kuulu. Voit osallistua tai olla osallistumatta mihinkään tapahtumiin.

Vierailija
11/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteisöllisyyden nostatuksen takia tarvii raivostua, se ei ole kovin tervettä yhteisöllisyyden nostatusta.

Vierailija
12/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista rahankäyttöä ei voida vaatia. Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Teet työsi hyvin ja vedä raja yksityiselämäsi välille. Mikäli tulee negatiivista palautetta osallistumisen puutteesta, dokumentoi kaikki talteen. Saatat myöhemmin tarvita todistusaineistoa. Fiksu ajattelee kauaskatseisesti. Pidä silti oma linja!

Vierailija
13/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsee työpaikka.

t. yksi, joka juuri skippasi työpaikan "strategiapäivät", jotka vietetään viikonloppuna ja mitä ei lasketa työajaksi. En todellakaan matkusta jonnekin toiselle paikkakunnalle tekemään töitä ilmaiseksi ja yöpymään mahdollisesti jonkun random-työkaverin kanssa samassa hotellihuoneessa.

Vierailija
14/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muut työntekijät lapsettomia vai eikö heitä ärsytä käyttää rahaa joka päivä lounasravintolaan esimerkiksi? Ehkä heitäkin ärsyttää mut eivät uskalla laittaa tikkua ristiin. Ymmärtäisin jos kerran viikkoon kävis syömässä jossain. Ensimmäinen mielikuva on juuri se mitä pohdit ja tuo käytäntö on varmasti ollut heillä pitkään. Siitä kun joku ei noudata työpaikan "pelisääntöjä" niin ei tykätä. 

Vierailija
15/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen.

Millä tavalla konkreettisesti? Ei se noin voi mennä. Kannattaa ehkä ottaa työsuojeluun yhteyttä.

Vierailija
16/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain vihat niskaani esihenkilöltäni yhdessä työpaikassa, kun aloitin siellä enkä heti osallistunut omalla rahalla ulkomaan reissuun, jota he olivat suunnitelleet. Ei vaan ollut varaa. Ihan oudoksi mennyt työelämä.

Outoa tosiaankin. Minua ei välttämättä kiinnostaisi ilmaiseksikaan lähteä reissuun kaikkien kanssa. On oltu matkoilla firman porukoiden kanssa ja työnantaja on aina maksanut matkat ja majoitukset ja kaiken oheisen. Matkakohteessa yleensä häivyn omille teilleni, otan selvää kohteen mielenkiintoisista paikoista jne. En todellakaan halua viettää aikaani samojen naamojen kanssa vielä vapaalla. Kinat kuka haluaa minne, minä tänne, sinä sinne...ei ei. Sanot ettei ole aikaa eikä rahaa, siinä se. Jos firma maksaa, voisit harkita.

Vierailija
17/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa taas joltain trollaukselta. Firman tilaisuuksissa firma maksaa vähintään perusasiat. Toisaalta jokaiselle pitää kelvata miten itse kukin haluaa lounaansa syödä. Minä en käy koskaan työpäivän aikana ravintolassa koska se on taloudellisesti täysin älytöntä. Tyhy-päiviin osallistun jos meininki kuulostaa hauskalta.

Jos homma on oikeasti noin sairasta kannattaa ehkä lähteä ihan itse. Ja mahdollisimman rumasti mitä transitiovaiheeseen tulle. Mikäli sulla on omia asiakkaita, niin kaikki mukaan mitä irti saat.

Vierailija
18/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaankaan voida vaatia osallistumaan mihinkään työajan ulkopuoliseen eikä työajallakaan mihinkään maksulliseen.

Vauvalahjat yms meillä on varsin maltillisia, noin 2e/nenä, niihin osallistun. Pikkujoulut, kevätpiknikit ja muut jätän väliin, koska ei ole rahaa palkata lapsenvahtia. Voi olla että selän takana valittavat mun epäsosiaalisuudesta mutta en välitä mitä muut ajattelevat. Jos joku ei ilmesty paikalle ja kyseessä on työajan ulkopuolinen aika, ei siinä pitäisi olla kenelläkään mitään valittamista.

Vierailija
19/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen.

Millä tavalla konkreettisesti? Ei se noin voi mennä. Kannattaa ehkä ottaa työsuojeluun yhteyttä.

Konkreettisesti niin, että näitä keskeisesti järjestävä iäkkäämpi työntekijä tekee kaikkensa päästäkseni minusta eroon koska on niin vihainen siitä että en innokkaasti osallistu kaikkeen vapaa-ajan toimintaan ja rahankeräyksiin. Ja haukkuu minua jatkuvasti esimiehelle, joka nyt sitten totesi että en varmaan sovi työyhteisöön kyseisen naisen takia ja olen kuulemma introvertti (negatiivisella tavalla) kun en osallistu kaikkeen ja sellainen ei sovi työyhteisöön. Joten minun pitäisi etsiä uusi työpaikka.

Ap

Vierailija
20/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit vaan puoliansa pitämään ja keräämään aineistoa, ilmoita esimiehelle että sinun on pakko alkaa tekemään näin omat oikeutesi turvataksesi, epäilisin että velttoilu loppuu siihen, jos ei niin alat toteuttaan uhkaustas, esimiehen velttoilut ja puolueellisuus on hyvä pystyä todistaan myös.

Kun olet kerännyt tarpeeksi aineistoa tai kun sinut kammetaan ulos menet joko liiton juristin tai omasi juttusille.