Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työpaikalla vaaditaan käyttämään rahaa jotta voi olla osa työyhteisöä!

Vierailija
03.05.2024 |

Inhottava tilanne, maksan opintolainaa, on pienet lapset joihin menee rahaa ja säästämme asuntoa varten. Joten rahat tiukilla.

Työpaikalla kuitenkin vaaditaan, että pitää käydä ravintoloissa syömässä kalliisti lounasta muiden kanssa joka päivä, pitää olla jatkuvasti lahjoittamassa keräyksiin kun jollain on syntymäpäivä/saanut lapsen/lapsella on syntymäpäivä/joku lähtee työpaikalta jne. jne. Pitäisi myös käydä muiden kanssa jatkuvasti baarissa, ulkona syömässä, harrastamassa yhdessä, osallistua erilaisiin tapahtumiin jossain tunnin ajomatkan päässä omalla kustannuksella johon ei pääse julkisilla ja ei ole omaa autoa.

Olen yrittänyt sanoa sekä näitä järjestäville että esimiehelle että minulla yksinkertaisesti ei ole varaa jatkuvasti tuhlailla tuollaisiin mutta noita eniten järjestävä henkilö raivostui ihan mielettömästi koska hänen mielestään se on välttämätöntä työyhteisön yhteisöllisyyden takia. Esimies ei viitsi puuttua asiaan kun ei viitsi lähteä riitelemään kyseisen henkilön kanssa. Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen. Kun ei ole rahaa siihen! Eikä edes aikaa.

Onko tämä nyt ihan ok ja mitä tehdä tilanteessa?

Kommentit (179)

Vierailija
41/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään voi pakottaa menemään ravintolaan syömään. Työnantajan pitää osoittaa paikka, jossa  voi eväänsä syödä.

Eiköhän ap  voisi avata suunsa ja sanoa, että ei ole varaa usein käydä ravintolassa syömässä.

Ruokatauko on omaa aikaa.

Olen sanonut, ja siihen vastaus oli että jos olen introvertti ja epäsosiaalinen enkä halua olla osa työyhteisöä niin sitten pitää etsiä uusi työpaikka.

Ap

Vierailija
42/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kumpaakin. Varmasti työkaveriakin ärsyttää kritiikki ihmiseltä, joka ei esitä vaihtoehtoisia ideoita. Vähän myös ihmetyttää, että miten he voivat vaatia yhtään mitään jos esimiehesi ei puutu asiaan. 

Mikä kritiikki ja mitkä vaihtoehtoiset ideat? Eikai tässä oltu muita kielletty järjestämästä tai osallistumasta, ap vain ei halua osallistua. En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi työajan ulkopuolella hengailla työkavereiden kanssa, jos ei halua. Meilläkin on kiva työyhteisö mutta en silti halua osallistua työajan ulkopuoliseen toimintaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmatkin on keksineet ovelan tavan "koronan jälkeiseen työelämän ja yhteisön parantamiseen" ilman että firmoilla menee erityisemmin kuluja. Myös meillä.

Ilmoitettiin tykypäivästä että pitkästä aikaa kokoonnuttaisi ja kaikille mukavaa yhdessäoloa keskenämme päivän ajan. Meillä firma toimii kolmella paikkakunnalla. Pääkaupunkiseutu, alle 100 km päässä ja noin 300 km päässä.

Ohjelma keksittiin pääkaupunkiseudulle, mutta kerrottiin ettei taksikorvauksia, ei kilometrikorvauksia eikä yhteisiä kuljetuksia mistään että keksikää omat kyytinne tai kimppakyytinä, eli nekin olisi mennyt kaikilla omaan piikkiin ja kun ei takeita että syrjemmällä järjestettävästä tilaisuudesta pääsisi takaisin kotiin paitsi taksilla.

Kerrottiin vain paikka ja aika.

Tosin niille 300 km päässä oleville muutamille sanottiin että keksikää omaa ohjelmaa sinne paikkakunnalle, ettei tarvitse pääkaupunkiseudulle tulla! Juuri he odottivat muiden näkemistä eniten.

Tuossa vaiheessa kaikkia muitakin otti päähän, niin paljon ettei kukaan ilmoittautunut tykyilemään. Se oli sitten siinä.

Nyt ollaan saatu kuulla jälkihaistattelua suorastaan meidän johdolta "miten yritetään järjestää mukavaa yhdessäoloa mutta ketään ei kiinnosta, että eipä sitten jatkossa vaivauduta järjestämään"!!!!!

Surkea, ala-arvoinen näytös.

Vierailija
44/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot pomot ulkoistavat omat tehtävänsä muille. Se on esimiesten tehtävä saada työnjako ja työolosuhteet sellaisiksi, että kaikki ovat tyytyväisiä ja viihtyvät työpaikalla. Riittävän selkeät toimenkuvat, roolit ja vastuuta sopivasti, turvallinen ja työtä tukeva ympäristö, työvälineet ja valvonta kunnossa, yhteisiä kahvihetkiä ja joskus juhliakin, paljon keskustelua ja välittämistä. Myös urasuunnitelmat kaikille. 

Vierailija
45/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis työnantajako vaatii käymään ravintolassa syömässä? Silloinhan se saa maksaakin kaiken. Työkavereille ei sinun vapaa- ajan viettosi kuulu. Voit osallistua tai olla osallistumatta mihinkään tapahtumiin.

Voisi aloittaja rehellisesti mainita työpaikkansa nimen mutta tuskin sitä edes on. On niin paksua juttua taas tänäkin aloitus että. 

Tässä on ihan ilmiselvästi se teidän firman narsistimummo yrittämässä ajaa sinua hölmöileen, älä mainitse firman nimeä täällä.

Nää tämmöiset ihmishirviöt tulee kokeileen joka ikisen älyllisesti epärehellisen tempun "voittaakseen".

Pysyt sitkeästi totuudessa niin se narsisti tulee lopulta tukehtuun omiin valheisiinsa.

Näiden uhrien yks isoimpia katumuksia on se jos ne antaa vapaaehtoisesti luvan käyttää itseään uhrina, kukaan ei kadu sitä että piti puoliaan sitten lopulta, ihan sama kuinka rumaksi se menee, totuus ei pala tulessa mutta narsistit palaa!

Vierailija
46/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis työnantajako vaatii käymään ravintolassa syömässä? Silloinhan se saa maksaakin kaiken. Työkavereille ei sinun vapaa- ajan viettosi kuulu. Voit osallistua tai olla osallistumatta mihinkään tapahtumiin.

Voisi aloittaja rehellisesti mainita työpaikkansa nimen mutta tuskin sitä edes on. On niin paksua juttua taas tänäkin aloitus että. 

Mikä tässä on paksua? Ei tosin ole firma, mikä varmaan selittää paljon. Yksityisellä puolella, eli jossain firmassa, tuskin tällaista voisi olla. Sieltä vaihdoin tähän työpaikkaan.

Ap

On tuollaista kyllä firmoissakin. Joissain. Pitää olla "yhtä perhettä"/"yhtä heimoa" ja kännätä ja mökkeily yhdessä. Muuten ei ole "cultural fit".

Vierailija
47/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon moniallerginen kasvissyöjä ja saan olla noilta lounailta onneksi rauhassa, kun sain erään kerran allergisen reaktion ravintolassa ruokakontaminaation vuoksi. 

Olen huomannut, että taukotilassa on muutama muukin mun lisäksi syömässä omia eväitä. Opiskelijoita ja vanhempia työntekijöitä.

Nuo yhteiskeräykset on minusta ihan tyhmiä, kun entisenä yrittäjänä tiedän, että pomo saisi nuo merkkipäivälahjat firman verovähennyksiin. Ja ehkä saakin +kollegoiden roposet itselleen.

Minullakin on useampi lapsi ja ymmärrän hyvin miten ahdistavaa on, kun "pari euroa" tarvitaan milloin missäkin. Pahin on joulu. Joka viikko pari euroa sinne, pari euroa tänne. Yksi joulu yksinhuoltajana ahdistuin hirveästi noita nyyttäripikkujouluja, yhteislahjoja ym. kun niitä tuli töistä, koulusta, päiväkodista, harrasteporukoista... ja aina oli kiire ja juhlat jossain, jonne pakko mennä.

Laskin, että noista kertyy satojen euron summa, kun on kolme lasta ja aikuinen. Juuri kun jouluna muutenkin tarvitsee rahaa ja alkuvuosi on aina niin tiukka, kun kelan lääkeomavastuu nollautuu ja yhdellä lapsista on kallista lääkettä vaativa sairaus.

Sitten keksin sanoa, että vakaumuksellisista syistä juhlimme joulua vasta jouluaaton jälkeen. Vanhojen kristillisten perinteiden mukaan ennen joulua tulisi hiljentyä ja rauhoittua, muistaa läheisiä sekä osallistua hyväntekeväisyyteen. Jotkut jopa paastoaa ennen joulua. Kukaan ei uskalla kyseenalaistaa sitä ja on ollut ihanaa saada olla rauhassa. 

Vierailija
48/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ketään voi pakottaa menemään ravintolaan syömään. Työnantajan pitää osoittaa paikka, jossa  voi eväänsä syödä.

Eiköhän ap  voisi avata suunsa ja sanoa, että ei ole varaa usein käydä ravintolassa syömässä.

Olen sanonut, ja siihen vastaus oli että jos olen introvertti ja epäsosiaalinen enkä halua olla osa työyhteisöä niin sitten pitää etsiä uusi työpaikka.

Ap

Kuka on sanonut? Jos esihenkilö niin pyydä sama kirjallisena sähköpostilla. Älä nyt ainakaan irtisanoudu painostuksen alla. Keräät todisteita painostuksesta ja sitten ylemmän johdon pakeille tai liiton lakimiehen juttusille.

Vierailija
49/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä sä olet AP vastannut tähän "kritiikkiin"?

Vierailija
50/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin ole pakko mennä, olkoon kuka tahansa mitä mieltä. Se on väärin jos pitäisi selvittää muille omaa taloudellista tilannetta mikä ei muille kuulu ollenkaan. Minä sanoin vaan etten osallistu, selittämättä mitään syytä. Joku sanoi ettei pääse.

En tunne ketään perheellisiä jotka kävisivät muissa kun työnantajien kustantamissa juhlissa. Silloin pitäisi jutella työnantajan kanssa jos työpaikalla painostetaan muihin vapaa-ajan kekkereihin ja osoitetaan mieltään jos ei sellaisiin osallistu. Työnantajan pitää puuttua ja lopettaa sellainen kiusaaminen.

Vierailija
51/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä sä olet AP vastannut tähän "kritiikkiin"?

Mitä siihen olisi pitänyt vastata? Kerroin saman kuin täällä, että raha ja aika on tiukilla aloituksessa kertomieni syiden takia. Kerroin tämän ensin tuolle tapahtumia ja keräyksiä järjestävälle naiselle joka suuttui siitä ja ilmoitti että kertomani syyt eivät ole kelvollisia siihen, että olen hänen mielestään huono työyhteisön jäsen ja käyttäydyn huonosti. Esimies ei sanonut oikeastaan muuta kuin että kyseistä naista käytökseni häiritsee eikä hänellä ole aikaa lähteä selvittämään riitoja. Joten minun kannattaisi irtisanoutua niin konflikti loppuisi.

Ap

Vierailija
52/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lupaan että se tulee oleen muullekkin firmalle helpotus jos pistät tuolle vastaan, sille on varmasti syynsä miks edes esimies ei uskalla ja se ei voi näkyä positiivisena firman tuloksessa ja ilmapiirissä.

Ihan klassinen narsistinen vanha äm mä pilaamassa koko työyhteisön, karmeita tapauksia mutta ei todellakaan voittamattomia koska ovat tyhmiä kuin saappaat, niiden oletettu älykkyys perustuu valehteluun ja argumentointivirheisiin.

Jos haluat piestä sen akan omassa pelissään niin kirjoita googleen, the illustrated book of bad arguments, se on ilmainen kirja käännettynä kaikille kielille, se näyttää lasten kirjalta mut se opettaa sulle sen sortin verbaalista alkemiaa ja voodoota että kukaan ei sen jälkeen pysty alistaan sua älyllisesti epärehellisellä temppuilulla.

Vierailija
53/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kammottavalta ja aivan törkeää työpaikkakiusaamista.

Vierailija
54/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmatkin on keksineet ovelan tavan "koronan jälkeiseen työelämän ja yhteisön parantamiseen" ilman että firmoilla menee erityisemmin kuluja. Myös meillä.

Ilmoitettiin tykypäivästä että pitkästä aikaa kokoonnuttaisi ja kaikille mukavaa yhdessäoloa keskenämme päivän ajan. Meillä firma toimii kolmella paikkakunnalla. Pääkaupunkiseutu, alle 100 km päässä ja noin 300 km päässä.

Ohjelma keksittiin pääkaupunkiseudulle, mutta kerrottiin ettei taksikorvauksia, ei kilometrikorvauksia eikä yhteisiä kuljetuksia mistään että keksikää omat kyytinne tai kimppakyytinä, eli nekin olisi mennyt kaikilla omaan piikkiin ja kun ei takeita että syrjemmällä järjestettävästä tilaisuudesta pääsisi takaisin kotiin paitsi taksilla.

Kerrottiin vain paikka ja aika.

Tosin niille 300 km päässä oleville muutamille sanottiin että keksikää omaa ohjelmaa sinne paikkakunnalle, ettei tarvitse pääkaupunkiseudull

Uskomatonta!

Vierailija
55/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole ok. Kuka tuollaista jaksaa, vaikka olisi rahaakin? 

Vierailija
56/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko että sulla on huono itsetunto? Otat sitten vain ns pskaa niskaan kiltisti?

Mikä tuo järjestävä nainen on sulle mitään tuollaista vastaamaan? Se pahoittaa sun mielen - pahoita sen mieli niin eipähän halua sua noille kesteille jatkossakaan ja sä keskityt siihen omaan duuniisi. 

Esimiestä kerran teidän riidat ei kiinnosta niin ei pitäisi sitten olla sillekään mikään ongelma että te vain ette tuu toimeen. 

Problem solved. 

Vierailija
57/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lupaan että se tulee oleen muullekkin firmalle helpotus jos pistät tuolle vastaan, sille on varmasti syynsä miks edes esimies ei uskalla ja se ei voi näkyä positiivisena firman tuloksessa ja ilmapiirissä.

Ihan klassinen narsistinen vanha äm mä pilaamassa koko työyhteisön, karmeita tapauksia mutta ei todellakaan voittamattomia koska ovat tyhmiä kuin saappaat, niiden oletettu älykkyys perustuu valehteluun ja argumentointivirheisiin.

Jos haluat piestä sen akan omassa pelissään niin kirjoita googleen, the illustrated book of bad arguments, se on ilmainen kirja käännettynä kaikille kielille, se näyttää lasten kirjalta mut se opettaa sulle sen sortin verbaalista alkemiaa ja voodoota että kukaan ei sen jälkeen pysty alistaan sua älyllisesti epärehellisellä temppuilulla.

Minulta suosittelut myös tuolle kirjalle! Se oli niiden tekijöiltä ihan nerokas idea kuvittaa se kuin lastenkirja, ensimmäinenkään narsisti ei pysty ottamaan sitä tosissaan. : ]

Vierailija
58/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran pitää olla selkärankaa, ettei alistu mukisematta ryhmäpaineen alla. En itse osallistu juuri mihinkään työpaikan kissanristiäisiin, enkä ole koskaan osallistunut, joten enää sitä ei edes odoteta.

Vierailija
59/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos on kysymyksessä vähänkään isompi työpaikka siellä yleensä työantaja antaa tietyn rahasumman vuosittain käytettäväksi henkilökunnan virkitystoimintaan ja ne rahat ovat nimenomaan tarkoitettu yhteisiin virkistäytymistapahtumiin. Kyllä meidänkin työpaikalla porukka lähti joskus töiden jälkeen vaikka jonnekin kahville, oluelle tai pizzalle ja jokainen maksoi syömisensä ja juomisensa töllöin omasta pussistaan, mutta näihin tilaisuiksiin ei ollut kenenkään mikään pakko osallistua ellei sillä kertaa voinut tai halunnut eikä sitä tarvinnut selitellä kenellekään. 

Vierailija
60/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kammottavalta ja aivan törkeää työpaikkakiusaamista.

Väittäisin, että ihmiset pikemminkin pelkäävät, etteivät kelpaa omina itsenään. Usein turhaan.