Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla vaaditaan käyttämään rahaa jotta voi olla osa työyhteisöä!

Vierailija
03.05.2024 |

Inhottava tilanne, maksan opintolainaa, on pienet lapset joihin menee rahaa ja säästämme asuntoa varten. Joten rahat tiukilla.

Työpaikalla kuitenkin vaaditaan, että pitää käydä ravintoloissa syömässä kalliisti lounasta muiden kanssa joka päivä, pitää olla jatkuvasti lahjoittamassa keräyksiin kun jollain on syntymäpäivä/saanut lapsen/lapsella on syntymäpäivä/joku lähtee työpaikalta jne. jne. Pitäisi myös käydä muiden kanssa jatkuvasti baarissa, ulkona syömässä, harrastamassa yhdessä, osallistua erilaisiin tapahtumiin jossain tunnin ajomatkan päässä omalla kustannuksella johon ei pääse julkisilla ja ei ole omaa autoa.

Olen yrittänyt sanoa sekä näitä järjestäville että esimiehelle että minulla yksinkertaisesti ei ole varaa jatkuvasti tuhlailla tuollaisiin mutta noita eniten järjestävä henkilö raivostui ihan mielettömästi koska hänen mielestään se on välttämätöntä työyhteisön yhteisöllisyyden takia. Esimies ei viitsi puuttua asiaan kun ei viitsi lähteä riitelemään kyseisen henkilön kanssa. Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen. Kun ei ole rahaa siihen! Eikä edes aikaa.

Onko tämä nyt ihan ok ja mitä tehdä tilanteessa?

Kommentit (179)

Vierailija
121/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin hiljattain työpaikkailmoituksen, jossa mainittiin että työntekijät viettävät iltaisin paljon aikaa yhdessä erilaisten harrastusten parissa.

Vierailija
122/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran itsekin olet sitä mieltä, ettei kyse ole rahamääristä, niin silloinhan se ei ole asuntosäästämisestä tai lapsilta "pois", vai kuinka? Molempiin kyllä työssäkäyvällä riittää, jos ei elämänhallinnan kanssa ole ongelmia.

Siitä olen täsmälleen samaa mieltä, ettei kukaan - sen enempää työkaveri kuin esihenkilökään - määrää miten ihminen omat rahansa käyttää. Sivistyneistön piirissä asia hoitunee sanomalla ystävällisesti "en tällä kertaa osallistu tähän". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä missään nimessä irtisanoudu itse, ap. Hanki esihenkilöltä kirjallisena (sähköposti) tuo lausunto, että sinun pitäisi etsiä uusi työpaikka, koska et tule yhden kollegan kanssa toimeen. Jatkat töissä normaalisti, kerää todistusaineistoa sen mummelin sekoilusta, ja jos saat potkut ilman sellaista syytä, jonka esihenkilö pystyisi vedenpitävästi näyttämään, että johtui siitä, eikä tästä ketjun aiheena olevasta syystä,  viet asian oikeuteen laittomana irtisanomisena. Tai vähintään uhkaat viedä, jos esihenkilö väläyttelee irtisanomista.

Vierailija
124/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää jotain konttorirottien uutuushapatuksia? Kun pitää olla niin yhteisöä ja kavereita kaikkien kanssa, töidenkin ulkopuolella.

t. Haalari-Jamppa

Vierailija
125/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, vaikea kuvitella sellaista työpaikkaa jossa oikeasti 2 kertaa viikossa yritettäisiin kerätä ihmisiltä 20€.:), koska en nyt onnekseni sellaisessa ole. Meillä riittää 5€ pari kertaa vuodessaa oikein hyvin, enkä ole niin pihi että rahasta luopuminen jonkun työkaverin hyväksi aiheuttaisi luopumisen tuskaa:). 

Mutta 400€/vk täysin vieraille ihmisille kuulostaa kieltämättä kovalta. Enpä usko että suostuisin. Toisaalta, osaisin kyllä tilanteessa sanoa "kiitos ei, jätän tämän väliin". Eikä ahdista yhtään, kumma kyllä.

Vierailija
126/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Åyydä lisää liksaa, sillä tilanne korjaantuu.

Vierailija
127/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä irtisanoudu itse, ap. Hanki esihenkilöltä kirjallisena (sähköposti) tuo lausunto, että sinun pitäisi etsiä uusi työpaikka, koska et tule yhden kollegan kanssa toimeen. Jatkat töissä normaalisti, kerää todistusaineistoa sen mummelin sekoilusta, ja jos saat potkut ilman sellaista syytä, jonka esihenkilö pystyisi vedenpitävästi näyttämään, että johtui siitä, eikä tästä ketjun aiheena olevasta syystä,  viet asian oikeuteen laittomana irtisanomisena. Tai vähintään uhkaat viedä, jos esihenkilö väläyttelee irtisanomista.

Juuri näin. Saat kivat korvaukset. 

Vierailija
128/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisesti haittaisi vaikka joku työpaikalla yrittäisi määrätä rahan käytöstäni.:) Siinähän yrittäisi. Omistusasunto on kiitosta vaan ja lapsikin jo aikuinen. Harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita riittää, eikä todellakaan ole ihan pienestä kiinni. 

Vierailija
129/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko et kirjoittais sähköpostina et "hei etipä uusi työ" ?

Epäilen

Vierailija
130/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran itsekin olet sitä mieltä, ettei kyse ole rahamääristä, niin silloinhan se ei ole asuntosäästämisestä tai lapsilta "pois", vai kuinka? Molempiin kyllä työssäkäyvällä riittää, jos ei elämänhallinnan kanssa ole ongelmia.

Siitä olen täsmälleen samaa mieltä, ettei kukaan - sen enempää työkaveri kuin esihenkilökään - määrää miten ihminen omat rahansa käyttää. Sivistyneistön piirissä asia hoitunee sanomalla ystävällisesti "en tällä kertaa osallistu tähän". 

Tottakai jokainen tuhlattu euro asiaan x on poissa asiasta y.

Jos käyttää työpaikkalounaisiin, työpaikkalahjoihin, työpaikkaharrastuksiin, työpaikkaillallisiin, työpaikan vaatimien virkistyspäivien/viikonloppujen taksimatkoihin yms. monta sataa kuussa niin kaikki se on pois muualta. Jos puhutaan vaikka summasta 500 eur joka kk, niin vuodessa se on jo 6000 eur. Joten kuka ei haluaisi sitä mieluummin käyttää omaan elämäänsä kuin yhden kollegan miellyttämiseen vastentahtoisesti?

Samoin ajan kanssa. Jos vapaa-aika vaaditaan viettämään kollegojen kanssa niin jokainen niistä minuuteista on pois asioista joita oikeasti haluaisi vapaa-ajallaan tehdä ja jotka ovat oikeasti tärkeitä.

Vierailija
131/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää jotain konttorirottien uutuushapatuksia? Kun pitää olla niin yhteisöä ja kavereita kaikkien kanssa, töidenkin ulkopuolella.

t. Haalari-Jamppa

On.

Vierailija
132/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai jokainen tuhlattu euro asiaan x on poissa asiasta y.

Jos käyttää työpaikkalounaisiin, työpaikkalahjoihin, työpaikkaharrastuksiin, työpaikkaillallisiin, työpaikan vaatimien virkistyspäivien/viikonloppujen taksimatkoihin yms. monta sataa kuussa niin kaikki se on pois muualta. Jos puhutaan vaikka summasta 500 eur joka kk, niin vuodessa se on jo 6000 eur. Joten kuka ei

Ja pointtina se, että tottakai voi käyttää aikaa ja rahaa noihin jos haluaa. Mutta sehän se onkin, jos haluaa! Eikä niin että se olisi pakko tehdä täysin vastentahtoisesti vain koska yksi kollega vaatii ja nostaa riidan jos muut eivät tee mitä hän haluaa.

Vierailija
133/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wtf? Kuulostaa työpaikkaväkivallalta. Jos olet yrittänyt puhua asiasta ja sulle vaan huudetaan ja sua painostetaan. En kestäisi tuollaista. Eikö tuosta voi ottaa työsuojeluvaltuutettuun yhteyttä? Jos sua kerta savustetaan ulos. Että ihmiset osaakin olla egoistisia peräpäitä!

Vierailija
134/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis estää sanomasta tilanteessa "en tällä kertaa osallistu tähän"? Minua ei vielä tähän mennessä mikään, ja työelämää on sentään takana jo reilut 30 vuotta.

Vierailija
135/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä minun mielestä.

Yhteisöllisyys = kuinka paljon rahaa sun tilillä on???

Vierailija
136/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siis estää sanomasta tilanteessa "en tällä kertaa osallistu tähän"? Minua ei vielä tähän mennessä mikään, ja työelämää on sentään takana jo reilut 30 vuotta.

Aloituksestahan käy ilmi että ap on sanonut ja siitä ongelmat ovat lähteneet.

"Olen yrittänyt sanoa sekä näitä järjestäville että esimiehelle että minulla yksinkertaisesti ei ole varaa jatkuvasti tuhlailla tuollaisiin mutta noita eniten järjestävä henkilö raivostui ihan mielettömästi koska hänen mielestään se on välttämätöntä työyhteisön yhteisöllisyyden takia. Esimies ei viitsi puuttua asiaan kun ei viitsi lähteä riitelemään kyseisen henkilön kanssa. Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen."

Vierailija
137/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä työpaikka. Lähtisin muualle. Ilmeisesti noilla tapahtumien järjestäjillä ei ole työpaikan ulkopuolella lainkaan muuta elämää. 

Vierailija
138/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painostava kerjääminen on laitonta. Erikoinen työnantaja jos sallii sen tapahtuvan omissa tiloissaan työajalla. Vai tietääkö työnantaja edes tuosta kerjäämisestä?

Vierailija
139/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painostava kerjääminen on laitonta. Erikoinen työnantaja jos sallii sen tapahtuvan omissa tiloissaan työajalla. Vai tietääkö työnantaja edes tuosta kerjäämisestä?

Ja rahan kerääminen ilman lupaa on myös laitonta. Joten miten sitä voidaan tehdä työpaikoilla?

Vierailija
140/179 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksestahan käy ilmi että ap on sanonut ja siitä ongelmat ovat lähteneet.

"Olen yrittänyt sanoa sekä näitä järjestäville että esimiehelle että minulla yksinkertaisesti ei ole varaa jatkuvasti tuhlailla tuollaisiin mutta noita eniten järjestävä henkilö raivostui ihan mielettömästi koska hänen mielestään se on välttämätöntä työyhteisön yhteisöllisyyden takia. Esimies ei viitsi puuttua asiaan kun ei viitsi lähteä riitelemään kyseisen henkilön kanssa. Nyt minua ollaan savustamassa ulos koska en ole kuulemma tarpeeksi yhteisöllinen."

Jos ei akka hyvällä usko, se pitää laittaa ruotuun vähän kovemmin sanakääntein. Onhan tuollainen ruinaaminen ja painostus helvetin lapsellista aikuiselta ihmiseltä. Lapsilta voi odottaa tuon kypsyystason käytöstä.