Jos ja kun ASO-asunnot poistuvat Suomen markkinoilta niin mitä ihmettä sitä keksisi vaihtoehdoksi?
Oman ostamiseen liittyy niin suuria riskejä kun on yksinasuva etten ikinä uskaltaisi omaa ostaa vaikka mulla on kyllä ASP-säästötilikin olemassa mutta silti...
Kommentit (130)
"Asumisoikeustalot on rakennettu valtion korkotukilainoilla. Nollakorkojen aikana korkotuki ei rasittanut valtiontaloutta, mutta nyt Valtion asuntorahasto VAR maksaa vuosittain jo noin 100 miljoonaa euroa korkotukea, josta osa kohdistuu aso-asuntoihin." YLE
Yle tuossa niputti kaikki korkotukilainat tuohon 100 miljoonan tukeen, vaikka ARA-lainoilla on rakennettu lähes koko sosiaalinen asuntotuotanto vuosikymmenten ajan.
Suurin osa on varmasti kuntien ja kaupunkien vuokrataloja, ei ASOJA!
Juttu taisi olla Mykkäsen kynästä?
Vierailija kirjoitti:
Mietin voisiko Asot muuttaa(myydä) asukkaiden omistamiksi? Esim. Ruotsissa aso-asuminen on yleistä, siellä systeemi toimii hieman eri tavalla, mutta periaate on vastaava.
Mutta selvää on, että tämä hallitus haluaa tuhota KAIKEN muilta kuin ns. isolta rahalta ja EK:lta.
Asossa on hyvä asua, naapurit ovat fiksumpaa porukkaa mitä vuokrataloissa, ja ainakin tälläisessä isossa kaupungissa, usein myös ns. omistusasunto-taloissa on vuokralaisia, koska osa sijoittajilla jotka vuokraavat omistamiaan.
Itse en tiedä mitä teen jos asosta pitää luopua, EN halua isoa asuntolainaa, en toisaalta myöskään asua vuokralla (koska asunnot yleensä levottomia, muuten ei haittaisi)
Oikeastaan vain kaksi vaihtoehtoa: ostaa joku halpa mummonmökki korvesta (mikä ei kyllä kiinnosta, en jaksa nähdä okt-asumisen vaivaa lumitöineen ym.) TAI koittaa houkutella tuttuja jonkinlaiseen "kommuuniin" (esim. joku yhteinen edullinen rivitalo tmv.)
Samat vaihtoehdot minulla. Mummonmökki, kommuuni tai muutto ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut puhetta, että asot muutetaan vuokra-asunnoiksi. Näin jonkun kutsun asolaisten mielenilmaisuun tästä hiljattain.
-eri
Ei pidä paikkansa. Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Vanhat Asot jää.
Jää, mutta niistä tulee lopulta niin kalliita, suhteessa asunnon / talon kuntoon, että ihmiset muuttavat niistä lopulta pois.
Vierailija kirjoitti:
"Asumisoikeustalot on rakennettu valtion korkotukilainoilla. Nollakorkojen aikana korkotuki ei rasittanut valtiontaloutta, mutta nyt Valtion asuntorahasto VAR maksaa vuosittain jo noin 100 miljoonaa euroa korkotukea, josta osa kohdistuu aso-asuntoihin." YLE
Yle tuossa niputti kaikki korkotukilainat tuohon 100 miljoonan tukeen, vaikka ARA-lainoilla on rakennettu lähes koko sosiaalinen asuntotuotanto vuosikymmenten ajan.
Suurin osa on varmasti kuntien ja kaupunkien vuokrataloja, ei ASOJA!
Juttu taisi olla Mykkäsen kynästä?
Kaupunkien asuntotuotanto on tulilinjalla seuraavaksi. Mykkänen haluaa porukan telttakyliin asumaan.
Vierailija kirjoitti:
ASO ei ollut koskaan itselleni vaihtoehto, joten niiden poistuminen ei tarkoita minulle mitään.
Ehkä joku teistä osaa selittää mikä siinä on hyvää? Minusta näyttää siltä että pitää maksaa kuukausittain aika lailla markkinavuokraa, mutta sen lisäksi joutuu maksamaan kymmeniä tuhansia että saa asua ko. asunnossa. Siis mitä? Eikö sen jälkeen asumisen pitäisi edes olla halvempaa kuin vuokra-asujilla?
Vastike on satoja edullisempi kuukaudessa kun hakee oikeasta yhtiöstä. Lisäksi aso-maksun saa indeksikorotettuna muuttaessa
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5564218/jos-ja-kun-aso-asunnot-poistuva…
VAIHTOEHTO:
Maksetaan 10 % osuus asunnon hinnasta (vastaa aso-maksua) kun tehdään 'vuokrasopimus'.
Sitten kuukausimaksun eli vuokran muodossa maksetaan koko asunto. Kun koko asunnon hinta on maksettu vuokran muodossa niin vuokralaisesta tulee asunnon ihan tavallinen omistaja.
Turvallista. Helppo kaikkien päästä omistusasuntoon käsiksi.
Koko nykyinen ASO-kanta voitasiin muuttaa tämmöiseksi. Itse olen aso-kuukausimaksuilla maksanut jo kaksi asuntoa. Ongelma oli alkujaan ja se on monen muunkin että jos ei ole vakituisia tuloja niin pankista ei saa lainaa. Näin ASO-asuminen on kuitenkin ollut tasokkaampaa.
VALTIO TAKAAJAKSI!
TODELLA HELPPOA JA YKSINKERTAISTA. Mikä olisi ongelma?
Tuolla systeemillä on jo nimi OSAOMISTUSASUNTO. Mulla oli joskus tollanen, mutta myin pois ennenkuin sai ostaa kokonaan omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut puhetta, että asot muutetaan vuokra-asunnoiksi. Näin jonkun kutsun asolaisten mielenilmaisuun tästä hiljattain.
-eri
Jää, mutta niistä tulee lopulta niin kalliita, suhteessa asunnon / talon kuntoon, että ihmiset muuttavat niistä lopulta pois.
No eivät jää. Asoyhtiöt haluavat vapauden muuttaa asokohde vuokrakohteeksi. Kun näin tehdään, talo voidaan myydä asukkaiden alta Kodistolle tai muulle vastaavalle. Joka taas alkaa periä markkinavuokraa joka on ihan toisella tasolla kuin ason vastike on ollut. Aiemmin jo lakia muutettiin niin että puoleksi tyhjän talon saa myydä alta. Missään vaiheessa ei ole ajateltu asukasta eikä tulla ajattelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mykkänen itkee, että korkosuojauksiin menee nyt 100 miljoonaa vuodessa.
ASO-asukkaat maksoivat kuitenkin matalien korkojen aikaan suojauksista monta prosenttia ylimääräistä korkoa markkinakorkoihin nähden. Ei kuulunut tällöin valitusta valtiolta, kun tuli satoja miljoonia nyhjää tyhjästä joka vuosi monen vuoden ajan.
Nyt ministeri itkee, kun rahavirta käy välillä toiseen suuntaan.
Ja ainakin Avaimella peritään kyllä joka kuukausi ylimääräistä korjausvastiketta noin 0,5% tuleviin korjauksiin ihan uusissakin asunnoissa. Minulla se tekee noin 350€ vuodessa. 30 vuodessa tulee ihan kiva potti peruskorjauksiin. Että ei makseta remppoja vain valtiontukilainoilla. Osa maksetaan ihan itse. Vuosikorjaukset ja huollot maksetaan kaikki itse. Talot on hyvin huollettuja.
Missäköhän se valtava riski sitten oli? Korkojen ennustetaan kuitenkin laskevan nykytasolta.
Ylen juttu oli kyllä melkoista puutaheinää taas kerran. Samoin Mykkäsen jutut, ettei tässä ole mitään ideologista taustalla.
Kyllähän tässä pelataan selvästi vuokralordien ja pankkien pussiin, kun yksi vaihtoehto on vähemmän.
Aso-asunnoissa tehdään remontteja liikaa ja ennenaikaisesti. Niin niitä tehdään "oikeissakin" taloyhtiöissä, mutta niissä sentään osakkaat saavat olla itse pölvästejä ja tilata ylihintaisia remontteja. Aso-talojen hallinnossa päätetään remontit itsevaltaisesti ja niitä tullaan tekemään esimerkiksi kylppäreihin ja pihavarastoihin ja aitoihin, vaikka mitään todellista syytä ei olisi - remontit voisi huoletta siirtää ainakin 5-10 vuotta eteenpäin. Mutta Suomessa on ollut pitkään vallalla, ilmeisesti rakentamis- ja remontointialan lobbauksen takia, turhia ja ennenaikaisia remontteja suosiva ilmapiiri. Niihin sitten ihmiset pumppaavat rahojaan ja saavat vastineeksi Herra ties millaista laatua. Nyt kun tuli tämä taantuma, kansalla ei ole enää varaa elättää jokaista toistaitoista remppafirmaa.
Te jotka haluatte vuokra-asumiselle vaihtoehdon ja tukea asoasukkaita ahdingossa, allekirjoittakaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
No eivät jää. Asoyhtiöt haluavat vapauden muuttaa asokohde vuokrakohteeksi. Kun näin tehdään, talo voidaan myydä asukkaiden alta Kodistolle tai muulle vastaavalle. Joka taas alkaa periä markkinavuokraa joka on ihan toisella tasolla kuin ason vastike on ollut. Aiemmin jo lakia muutettiin niin että puoleksi tyhjän talon saa myydä alta. Missään vaiheessa ei ole ajateltu asukasta eikä tulla ajattelemaan.
Aso-vastike on jo nyt samaa tasoa kuin markkinavuokrat. Ei todellakaan erityisen edullinen.
Korkojen noustua Valtion asuntorahaston maksamasta vuosittaisesta noin 100 miljoonan euron korkotuesta vain 11 miljoonaa on kohdentunut aso-asuntoihin, muistuttaa Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen.
sttinfo.fi/tiedote/70167058/aso-asuminen-turvattua-asuntopolitiikan-muutoksista-huolimatta?publisherId=10333333&lang=fi
Vierailija kirjoitti:
ASO ei ollut koskaan itselleni vaihtoehto, joten niiden poistuminen ei tarkoita minulle mitään.
Ehkä joku teistä osaa selittää mikä siinä on hyvää? Minusta näyttää siltä että pitää maksaa kuukausittain aika lailla markkinavuokraa, mutta sen lisäksi joutuu maksamaan kymmeniä tuhansia että saa asua ko. asunnossa. Siis mitä? Eikö sen jälkeen asumisen pitäisi edes olla halvempaa kuin vuokra-asujilla?
Hyviä puolia on monia:
Asumiskustannukset edullisemmat mitä _vastaavassa_ vuokra-asunnossa, esim. alueella missä asun Asossa kolmiossa, saisi samalla rahalla _vastaavan_ vuokrayksiön/pienen kaksion.
Kynnysmaksu karsii pahimmat tapaukset pois, Asot ovat kooemukseni mukaan hyvin rauhallisia taloyhtiöitä.
Asossa asuntoa saa laittaa mieleisekseen, toki ikävähennykset menee jos muuttaa pois. Mutta jos asuu monta vuotta, kiva että voi tapetoida huoneet tai vaihtaa kaapit mieluisaksi vs. katselisi ei kivoja seiniä/kaappeja vaikka 10 vuotta.
Asuminen on turvattua, vuokralla voidaan häätää pois suhteellisen helposti. Toisaalta ei ole omistusasunnon tuomaa stressiä siitä, saako asunnon myytyä, nouseeko korot jne.
Eihän tämä KAIKILLE ole hyvä asumismuoto, mutta minulle on. En halua isoa lainaa, ja vastaavat omistusasunnot maksavat n.200'000e jopa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
No eivät jää. Asoyhtiöt haluavat vapauden muuttaa asokohde vuokrakohteeksi. Kun näin tehdään, talo voidaan myydä asukkaiden alta Kodistolle tai muulle vastaavalle. Joka taas alkaa periä markkinavuokraa joka on ihan toisella tasolla kuin ason vastike on ollut. Aiemmin jo lakia muutettiin niin että puoleksi tyhjän talon saa myydä alta. Missään vaiheessa ei ole aja
tämä tässä juuri huolestuttaa, että mitä näille asomaksuille käy? maksetaanko alkuperäinen 15t asomaksu takaisin, vaikka itse olet maksanut 25t koska rakennuskustannusindeksi vai mikä se nyt olikaan..vähän nyt tuntuu että tässä käy hassusti ellei nosta ajoissa kytkintä. Sitä en todellakaan usko, että asukkaille annettaisi vaihtoehto lunasta asunto omaksi ns. järkihintaan..siinä tosiaan jää joidenkin velikultien voitot saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5564218/jos-ja-kun-aso-asunnot-poistuva…
VAIHTOEHTO:
Maksetaan 10 % osuus asunnon hinnasta (vastaa aso-maksua) kun tehdään 'vuokrasopimus'.
Sitten kuukausimaksun eli vuokran muodossa maksetaan koko asunto. Kun koko asunnon hinta on maksettu vuokran muodossa niin vuokralaisesta tulee asunnon ihan tavallinen omistaja.
Turvallista. Helppo kaikkien päästä omistusasuntoon käsiksi.
Koko nykyinen ASO-kanta voitasiin muuttaa tämmöiseksi. Itse olen aso-kuukausimaksuilla maksanut jo kaksi asuntoa. Ongelma oli alkujaan ja se on monen muunkin että jos ei ole vakituisia tuloja niin pankista ei saa lainaa. Näin ASO-asuminen on kuitenkin ollut tasokkaampaa.
VALTIO TAKAAJAKSI!
TODELLA HELPPOA JA YKSINKERTAISTA. Mikä olisi ong
No siis ihan kiva systeemi, mutta miksi ei nykypäivän myyntihinta? Niin se menee muillakin asunnoilla, ei niissä huomioida mihin hintaan nykyinen omistaja on asuntonsa ostanut vaan ainoastaan se minkä verran uusi omistaja on valmis maksamaan ja syntyykö sillä hintaa kaupat.
Ja sitten tuo vastikkeen osuus, niin eikö se ole se vuokra? Miksi se vähennettäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla ainakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa vuokra-asuntoon. Mutta eihän sellaista puhetta ole ollut että kaikki aso-asunnot "poistuu" vaan että uusien rakentamiseen ei saa enää ara-lainaa.
Ylen jutussa oli tänään että myös vanhojen ASO-asuntojen yhtiövastikeet voivat nousta hirveästi
Voivat ja voivat. Tuo on ASO-firmijen hölynpölyä.
ASO-yhtiöt haluavat että asukas maksaisi talon peruskorjauksesta. Mutta sellainen ei vaan nykyään onnistu, sillä asukas omistaa vain asumisoikeuden. Ja ainahan asukas voi muuttaa uudempaan taloon tms..
Tämän vuoksi ASO-sääntöjä pitää muuttaa jotta asukas joutuisi vastuuseen.
Ei ne poistu. Uusia ei rakenneta. Jo olemassaolevat ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastike on satoja edullisempi kuukaudessa kun hakee oikeasta yhtiöstä. Lisäksi aso-maksun saa indeksikorotettuna muuttaessa
No tämä just se mitä en tiennyt! Tosin edelleen, jos pitää tietää hakea oikeasta yhtiöstä saadakseen edullisempaa asumista niin oudolta vaikuttaa. Eikö sen pitäisi olla kaikissa yhtiöissä edullisempaa kuin markkinavuokrilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin voisiko Asot muuttaa(myydä) asukkaiden omistamiksi? Esim. Ruotsissa aso-asuminen on yleistä, siellä systeemi toimii hieman eri tavalla, mutta periaate on vastaava.
Mutta selvää on, että tämä hallitus haluaa tuhota KAIKEN muilta kuin ns. isolta rahalta ja EK:lta.
Asossa on hyvä asua, naapurit ovat fiksumpaa porukkaa mitä vuokrataloissa, ja ainakin tälläisessä isossa kaupungissa, usein myös ns. omistusasunto-taloissa on vuokralaisia, koska osa sijoittajilla jotka vuokraavat omistamiaan.
Itse en tiedä mitä teen jos asosta pitää luopua, EN halua isoa asuntolainaa, en toisaalta myöskään asua vuokralla (koska asunnot yleensä levottomia, muuten ei haittaisi)
Oikeastaan vain kaksi vaihtoehtoa: ostaa joku halpa mummonmökki korvesta (mikä ei kyllä kiinnosta, en jaksa nähdä okt-asumisen vaivaa lumitöineen ym.) TAI koittaa houkutella tuttuja jonkinlaiseen "kommuuniin" (
Ei tarvitse luopua. Uusia ei ehkä rakenneta.. Kannattaa vielä hakea ja pysyä siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä puolia on monia:
Asumiskustannukset edullisemmat mitä _vastaavassa_ vuokra-asunnossa, esim. alueella missä asun Asossa kolmiossa, saisi samalla rahalla _vastaavan_ vuokrayksiön/pienen kaksion.
Kynnysmaksu karsii pahimmat tapaukset pois, Asot ovat kooemukseni mukaan hyvin rauhallisia taloyhtiöitä.
Asossa asuntoa saa laittaa mieleisekseen, toki ikävähennykset menee jos muuttaa pois. Mutta jos asuu mon
Kiitos. Tosiaan, ne aso-talot mitä itse katsoin kun muutto tai ostaminen oli ajankohtaista olivat kuukausikuluiltaan hyvin lähellä vastaavia vuokra-asuntoja. Sillä on vaikutusta yleiseen mielipiteeseeni, mutta hyvin mahdollista että kyseessä on vain poikkeuksellinen aika eikä tämä ole niin yleistä kuin luulin. Siksi jäin ihmettelemään miksi maksaisin 40 000 euroa siitä että saan maksaa vuokraa.
Tämä on ainoa oikeudenmukainen vaihtoehto. Asunto myydään asukkaalle sillä hinnalla jolle asoyhtiö on saanut lainan. Hinnasta vähennetään se summa joka asunnosta on maksettu ns. vastiketta. Valtio uuden lainan takaajaksi. Tällä luotaisiin systeemi joka asojen piti olla alun perin. Ai niin mutta tässä jäisi väliin se asoyhtiöiden eli Sipilän ja muiden kavereiden rahastusmahdollisuus.