Jos ja kun ASO-asunnot poistuvat Suomen markkinoilta niin mitä ihmettä sitä keksisi vaihtoehdoksi?
Oman ostamiseen liittyy niin suuria riskejä kun on yksinasuva etten ikinä uskaltaisi omaa ostaa vaikka mulla on kyllä ASP-säästötilikin olemassa mutta silti...
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut puhetta, että asot muutetaan vuokra-asunnoiksi. Näin jonkun kutsun asolaisten mielenilmaisuun tästä hiljattain.
-eri
Pelottelua. Yritetään saada ihmiset lähtemään ja käyttöaste alas. Saadaan peruste myydä kohde tai muuttaa vapaarahoitteiseksi vuokra-taloksi, kun käyttöaste on ASO:na liian alhainen.
Ylen uutisessa ei puhuttu muusta kuin uudistuotannosta ja vanhojen peruskorjauksesta.
Kyllä puhuttiin vastikkeiden noususta: "Asumisoikeustaloja rakentavien ja hallinnoivien yhtiöiden mukaan hallituksen päätös vaarantaa nykyisten aso-talojen peruskorjausten rahoituksen ja nostaa yhtiövastikkeita."
Ja jo nykyisen lainsäädännön puitteissa ASO-talon sopimukset voiaan purkaa, jos käyttöast
Muuten mitenköhän iso osuus asoasunnoista on jo vuokrattuna kun noita vuokrattavaksi olevia esim. hasolla on ollut nyt valtavasti kun asoasukkaita ei ilmeisesti ole tullut läheskään kaikkiin vapautuviin asuntoihin.
Ja tuolla hason sivuilla on se vuokrattavien asuntojen myynti ollut siinä asojen myynnin ohessa jos ei mene asona kaupaksi niin siirretty vuokrattavien puolelle. Siellä vuokrattavien puolella ilmeisesti enempi ollu kysyntää.
Lisäksi HASO on ollut Hgissä halvin ASO-asuntojen 'välittäjä'. On se kumma! Suoraan sanoen epäilen melkoista kähmintää tässäkin, koska HASOt eivät edes vaihda kuin keskenään, muita ASOja ei kelpuuteta jne.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5564218/jos-ja-kun-aso-asunnot-poistuva…
VAIHTOEHTO:
Maksetaan 10 % osuus asunnon hinnasta (vastaa aso-maksua) kun tehdään 'vuokrasopimus'.
Sitten kuukausimaksun eli vuokran muodossa maksetaan koko asunto. Kun koko asunnon hinta on maksettu vuokran muodossa niin vuokralaisesta tulee asunnon ihan tavallinen omistaja.
Turvallista. Helppo kaikkien päästä omistusasuntoon käsiksi.
Koko nykyinen ASO-kanta voitasiin muuttaa tämmöiseksi. Itse olen aso-kuukausimaksuilla maksanut jo kaksi asuntoa. Ongelma oli alkujaan ja se on monen muunkin että jos ei ole vakituisia tuloja niin pankista ei saa lainaa. Näin ASO-asuminen on kuitenkin ollut tasokkaampaa.
VALTIO TAKAAJAKSI!
TODELLA HELPPOA JA YKSINKERTAISTA. Mikä olisi ongelma?
Jos tahtoo esim. vanhana asua rauhassa ilman pelkoa asunnon myynnistä, eikä tahdo jättää jälkeensä omistusasuntoa perikunnan riesaksi (tai sitä ei ole). Silloin aso on paras vaihtoehto. Sellainen on suunnitelmissa myös itselläni.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5564218/jos-ja-kun-aso-asunnot-poistuva…
VAIHTOEHTO:
Maksetaan 10 % osuus asunnon hinnasta (vastaa aso-maksua) kun tehdään 'vuokrasopimus'.
Sitten kuukausimaksun eli vuokran muodossa maksetaan koko asunto. Kun koko asunnon hinta on maksettu vuokran muodossa niin vuokralaisesta tulee asunnon ihan tavallinen omistaja.
Turvallista. Helppo kaikkien päästä omistusasuntoon käsiksi.
Koko nykyinen ASO-kanta voitasiin muuttaa tämmöiseksi. Itse olen aso-kuukausimaksuilla maksanut jo kaksi asuntoa. Ongelma oli alkujaan ja se on monen muunkin että jos ei ole vakituisia tuloja niin pankista ei saa lainaa. Näin ASO-asuminen on kuitenkin ollut tasokkaampaa.
VALTIO TAKAAJAKSI!
TODELLA HELPPOA JA YKSINKERTAISTA. Mikä olisi ongelma?
Tällainen viritelmähän oli jo. Ei ollut "helppo ja yksinkertainen" ja ihmisten rahat meni.
Vierailija kirjoitti:
Ei porvaripuolue ja porvari hallitus välitä siitä, kun ASO- asukkaat joutuvat lunastamaan ASO kämpät omaksi (85% asunnon arvosta) tai suksimaan heittoon koko asunnosta. Edessä on täysi katastrofi eläkkeellä oleville ihmisille. Meitä on petetty todella raskaasti, kun on luvattu varmaa asumista 15%:n ASO-maksun vastineeksi. Vedetään äärimmäisen törkeästi matto alta pois vuosisadan kusetuksella.
ASO on suuri puhallus joka ei näytä kiinnostavan ketään koska kyseessä on niin marginaalinen asumismuoto. Koko järjestelmä perustettiin jotta saatiin tämä puolueita lähellä olevien tahojen haltuun. Esim J. Sipilän kaverit. Asoyhtiöt saivat halpaa lainaa jota eivät ole juuri lyhentäneet. Ainoastaan maksaneet korkoa. Nyt menossa on viimeinen puhallus, parhaalla paikoilla sijaitsevien kohteiden myynti ja toisten talojen muuttaminen vuokrakohteiksi. Rahat kilahtavat näiden yleishyödyllisten tileille bahamalle. Asukkaat ovat ja ovat olleet pelkkiä lypsylehmiä ja pelinappuloita. Suomen ainoa OIKEA asoyhtiö taitaa edelleenkin olla se yksi siellä Jyväskylän seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla ainakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa vuokra-asuntoon. Mutta eihän sellaista puhetta ole ollut että kaikki aso-asunnot "poistuu" vaan että uusien rakentamiseen ei saa enää ara-lainaa.
Ylen jutussa oli tänään että myös vanhojen ASO-asuntojen yhtiövastikeet voivat nousta hirveästi
se on sitä vihreää siirtymää. kaikki hinnat nousee.
mitään et tiedä mutta silti kommentoit, aika persua. Mutta kiitä persuja hontojen noususta, sitähän ne tekee
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus haluaa tuhota kaiken.
Jep.
Mielenkiintoinen ketju. Ensin hallituksen toimien vuoksi jouduin puoleksi vuodeksi työttömäksi. Sen jälkeen sain vakituisen työpaikana, jossa saan samaa työtä tekemällä useita satasia pienempää palkkaa. Kaiken lisäksi asun Hekan asunnossa, josta olen yrittänyt muuttaa pois keskinäistä vaihtoa hakemalla tai uudiskohteeseen hakemalla ja sitten saan tietää, että vuoden alussa tulleiden hallituksen määräämien tulorajojen vuoksi (mulla menee hippusen yli sen tulorajan) en voi koskaan enää vaihtaa hekan asunnosta toiseen, koska tulorajat vaikuttavat myös asuntoa vaihdettaessa. Voi rähmä!
Ja kaiken tämän lisäksi tämä koskee myös muita Hekalla asuvia, joiden tulorajat ylittyvät. Eli käytännössä kaikkia vähääkään perusduunaria paremmin toimeen tulevaa asukasta, mikä tarkoittaa että hekan taloista tulossa kauheita pienituloisten slummeja joissa ei enää huvita asua.7
Kuitenkaan en ole tarpeeksi varakas omaan asuntoon. Eli suunnittelin ASO:lle muuttamista ja pienen asuntolainan ottamista tätä varten. Kunnes löysin tämän ketjun ja nyt ilmeisesti ASO-asuntoonkaan ei kannata/uskalla(?) muuttaa!
Voi vidurat. Hallitus vaihtoon ja äkkiä!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Mielenkiintoinen ketju. Ensin hallituksen toimien vuoksi jouduin puoleksi vuodeksi työttömäksi. Sen jälkeen sain vakituisen työpaikana, jossa saan samaa työtä tekemällä useita satasia pienempää palkkaa. Kaiken lisäksi asun Hekan asunnossa, josta olen yrittänyt muuttaa pois keskinäistä vaihtoa hakemalla tai uudiskohteeseen hakemalla ja sitten saan tietää, että vuoden alussa tulleiden hallituksen määräämien tulorajojen vuoksi (mulla menee hippusen yli sen tulorajan) en voi koskaan enää vaihtaa hekan asunnosta toiseen, koska tulorajat vaikuttavat myös asuntoa vaihdettaessa. Voi rähmä!
Ja kaiken tämän lisäksi tämä koskee myös muita Hekalla asuvia, joiden tulorajat ylittyvät. Eli käytännössä kaikkia vähääkään perusduunaria paremmin toimeen tulevaa asukasta, mikä tarkoittaa että hekan taloista tulossa kauhe
Ei ne asot mihinkään häviä. Asunut jo 17 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Ja kaiken tämän lisäksi tämä koskee myös muita Hekalla asuvia, joiden tulorajat ylittyvät. Eli käytännössä kaikkia vähääkään perusduunaria paremmin toimeen tulevaa asukasta,
Se mitä sinulle tai sinun yhtiössäsi tapahtuu ei kerro totuutta. Asoja muutetaan yhä enemmän vuokra-asunnoiksi ja kokonaisia taloja myydään. Kukaan ei tätä seuraa ja poliitikkoja ei kiinnosta. He ovat tietoisia asiasta mutta vaikenevat koska rahaa kilisee puolueen kassaan. Suomessa ei ole koorrrr.
se on sitä vihreää siirtymää. kaikki hinnat nousee.