Jos ja kun ASO-asunnot poistuvat Suomen markkinoilta niin mitä ihmettä sitä keksisi vaihtoehdoksi?
Oman ostamiseen liittyy niin suuria riskejä kun on yksinasuva etten ikinä uskaltaisi omaa ostaa vaikka mulla on kyllä ASP-säästötilikin olemassa mutta silti...
Kommentit (130)
Mikä riski siinä omistusasunnossa enää 2020-luvulla on? Ei korot enää pompi 15+% kuten 90-luvulla.
Mistä tieto että ASO asunnot poistuu? En ole kuullut, juuri itse muutin asoon.
No ei minulla ainakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa vuokra-asuntoon. Mutta eihän sellaista puhetta ole ollut että kaikki aso-asunnot "poistuu" vaan että uusien rakentamiseen ei saa enää ara-lainaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla ainakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa vuokra-asuntoon. Mutta eihän sellaista puhetta ole ollut että kaikki aso-asunnot "poistuu" vaan että uusien rakentamiseen ei saa enää ara-lainaa.
Ylen jutussa oli tänään että myös vanhojen ASO-asuntojen yhtiövastikeet voivat nousta hirveästi
On ollut puhetta, että asot muutetaan vuokra-asunnoiksi. Näin jonkun kutsun asolaisten mielenilmaisuun tästä hiljattain.
-eri
https://www.vauva.fi/keskustelu/5564218/jos-ja-kun-aso-asunnot-poistuva…
VAIHTOEHTO:
Maksetaan 10 % osuus asunnon hinnasta (vastaa aso-maksua) kun tehdään 'vuokrasopimus'.
Sitten kuukausimaksun eli vuokran muodossa maksetaan koko asunto. Kun koko asunnon hinta on maksettu vuokran muodossa niin vuokralaisesta tulee asunnon ihan tavallinen omistaja.
Turvallista. Helppo kaikkien päästä omistusasuntoon käsiksi.
Koko nykyinen ASO-kanta voitasiin muuttaa tämmöiseksi. Itse olen aso-kuukausimaksuilla maksanut jo kaksi asuntoa. Ongelma oli alkujaan ja se on monen muunkin että jos ei ole vakituisia tuloja niin pankista ei saa lainaa. Näin ASO-asuminen on kuitenkin ollut tasokkaampaa.
VALTIO TAKAAJAKSI!
TODELLA HELPPOA JA YKSINKERTAISTA. Mikä olisi ongelma?
Mykkänen itkee, että korkosuojauksiin menee nyt 100 miljoonaa vuodessa.
ASO-asukkaat maksoivat kuitenkin matalien korkojen aikaan suojauksista monta prosenttia ylimääräistä korkoa markkinakorkoihin nähden. Ei kuulunut tällöin valitusta valtiolta, kun tuli satoja miljoonia nyhjää tyhjästä joka vuosi monen vuoden ajan.
Nyt ministeri itkee, kun rahavirta käy välillä toiseen suuntaan.
Ja ainakin Avaimella peritään kyllä joka kuukausi ylimääräistä korjausvastiketta noin 0,5% tuleviin korjauksiin ihan uusissakin asunnoissa. Minulla se tekee noin 350€ vuodessa. 30 vuodessa tulee ihan kiva potti peruskorjauksiin. Että ei makseta remppoja vain valtiontukilainoilla. Osa maksetaan ihan itse. Vuosikorjaukset ja huollot maksetaan kaikki itse. Talot on hyvin huollettuja.
Missäköhän se valtava riski sitten oli? Korkojen ennustetaan kuitenkin laskevan nykytasolta.
Ylen juttu oli kyllä melkoista puutaheinää taas kerran. Samoin Mykkäsen jutut, ettei tässä ole mitään ideologista taustalla.
Kyllähän tässä pelataan selvästi vuokralordien ja pankkien pussiin, kun yksi vaihtoehto on vähemmän.
Hallitus keksii jatkuvasti jotain jäynää, alkaa olla jo kiusantekoa.
Vierailija kirjoitti:
On ollut puhetta, että asot muutetaan vuokra-asunnoiksi. Näin jonkun kutsun asolaisten mielenilmaisuun tästä hiljattain.
-eri
Ei nykyisiä sopimuksia voi noin vain muutella. Uudet sopimukset ovat sitten eri juttu.
Ason tapainen systeemi varmasti säilyy mutta rahoitus muuttunee markkinaehtoiseksi.
Ja eihän ARA:n korkotukilainat ja suojaukset mitään kaikenkattavia yli 3,25%-korkojen olleet nytkään.
Täällä Ason vastikkeet ovat nousseet korkojen nousun takia 12,5% viime ja tämän vuoden korotuksissa.
Tuosta suojan hyödystä voi olla montaa mieltä. Siitä kun tosiaan maksettiin tässäkin ylimääräistä aika monta vuotta. 10 vuoden aikana vapaa markkinaehtoinen rahoitus olisi tullut ehkä halvemmaksi asukkaille, kun tämä korkosuojattu ARA-laina.
Vierailija kirjoitti:
-eri
Pelottelua. Yritetään saada ihmiset lähtemään ja käyttöaste alas. Saadaan peruste myydä kohde tai muuttaa vapaarahoitteiseksi vuokra-taloksi, kun käyttöaste on ASO:na liian alhainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Pelottelua. Yritetään saada ihmiset lähtemään ja käyttöaste alas. Saadaan peruste myydä kohde tai muuttaa vapaarahoitteiseksi vuokra-taloksi, kun käyttöaste on ASO:na liian alhainen.
Ylen uutisessa ei puhuttu muusta kuin uudistuotannosta ja vanhojen peruskorjauksesta.
Kokoomus haluaa asukkaita asuntosijoittajille, joten tämä täytyy poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Uutiset klo 20.30.
Hallitukselle Aso-asuminen on liian hyvä pienituloisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Mykkänen itkee, että korkosuojauksiin menee nyt 100 miljoonaa vuodessa.
ASO-asukkaat maksoivat kuitenkin matalien korkojen aikaan suojauksista monta prosenttia ylimääräistä korkoa markkinakorkoihin nähden. Ei kuulunut tällöin valitusta valtiolta, kun tuli satoja miljoonia nyhjää tyhjästä joka vuosi monen vuoden ajan.
Nyt ministeri itkee, kun rahavirta käy välillä toiseen suuntaan.
Ja ainakin Avaimella peritään kyllä joka kuukausi ylimääräistä korjausvastiketta noin 0,5% tuleviin korjauksiin ihan uusissakin asunnoissa. Minulla se tekee noin 350€ vuodessa. 30 vuodessa tulee ihan kiva potti peruskorjauksiin. Että ei makseta remppoja vain valtiontukilainoilla. Osa maksetaan ihan itse. Vuosikorjaukset ja huollot maksetaan kaikki itse. Talot on hyvin huollettuja.
Missäköhän se valtava riski sitten oli? Korkojen ennustetaan kuitenkin laskevan nykytasolta.
Ylen juttu oli kyllä melkoista puutaheinää taas kerran
Välillä näin. Onko ne miettinyt sitä vaihtoehtoa, että jossain vaiheessa matalat korot palaa ja raha virtaa jälleen toiseen (valtion) suuntaan. Toivottavasti eivät tee mitään hätiköityjä päätöksiä mitä myöhemmin kadutaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä riski siinä omistusasunnossa enää 2020-luvulla on? Ei korot enää pompi 15+% kuten 90-luvulla.
Putler on riski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutiset klo 20.30.
Ei todellakaan sanottu, uusista oli kyse.
Eipä olla taaskaan mietitty asiaa ihan loppun asti.
Lopetat asp- tilin ja sijoitat rahat vaikka rahastoihin. Ja luonnollisesti jatkat vuokra-asunnossa asumista.