Jos ja kun ASO-asunnot poistuvat Suomen markkinoilta niin mitä ihmettä sitä keksisi vaihtoehdoksi?
Oman ostamiseen liittyy niin suuria riskejä kun on yksinasuva etten ikinä uskaltaisi omaa ostaa vaikka mulla on kyllä ASP-säästötilikin olemassa mutta silti...
Kommentit (130)
Vaihtoehdottomaksi menee elämä asumisenkin suhteen. Tämä on täysin ideologista politiikkaa.
asoissa asuu pääosin ihan keskituloiset työssäkäyvät ihmiset, kiva nyt tästäkin rangaista..noh tälläisten uutisten myötä alkaa kohta joukkopako ja sittenhän saavat muutettu ne vuokrakämpiksi, kun ei kukaan näihin halua.
Mitäs jos ikää on jo sen verran, ettei enää ehdi maksaa kotiaan?
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5564218/jos-ja-kun-aso-asunnot-poistuva…
VAIHTOEHTO:
Maksetaan 10 % osuus asunnon hinnasta (vastaa aso-maksua) kun tehdään 'vuokrasopimus'.
Sitten kuukausimaksun eli vuokran muodossa maksetaan koko asunto. Kun koko asunnon hinta on maksettu vuokran muodossa niin vuokralaisesta tulee asunnon ihan tavallinen omistaja.
Turvallista. Helppo kaikkien päästä omistusasuntoon käsiksi.
Koko nykyinen ASO-kanta voitasiin muuttaa tämmöiseksi. Itse olen aso-kuukausimaksuilla maksanut jo kaksi asuntoa. Ongelma oli alkujaan ja se on monen muunkin että jos ei ole vakituisia tuloja niin pankista ei saa lainaa. Näin ASO-asuminen on kuitenkin ollut tasokkaampaa.
VALTIO TAKAAJAKSI!
TODELLA HELPPOA JA YKSINKERTAISTA. Mikä olisi ongelma?
Meillä on jo tuo, sen nimi on osaomistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/5564218/jos-ja-kun-aso-asunnot-poistuva…
VAIHTOEHTO:
Maksetaan 10 % osuus asunnon hinnasta (vastaa aso-maksua) kun tehdään 'vuokrasopimus'.
Sitten kuukausimaksun eli vuokran muodossa maksetaan koko asunto. Kun koko asunnon hinta on maksettu vuokran muodossa niin vuokralaisesta tulee asunnon ihan tavallinen omistaja.
Turvallista. Helppo kaikkien päästä omistusasuntoon käsiksi.
Koko nykyinen ASO-kanta voitasiin muuttaa tämmöiseksi. Itse olen aso-kuukausimaksuilla maksanut jo kaksi asuntoa. Ongelma oli alkujaan ja se on monen muunkin että jos ei ole vakituisia tuloja niin pankista ei saa lainaa. Näin ASO-asuminen on kuitenkin ollut tasokkaampaa.
VALTIO TAKAAJAKSI!
TODELLA HELPPOA JA YKSINKERTAISTA. Mikä olisi ongelma?
Eikös tämäntyyppisiä systeemejä ole jo olemassa?
Ja tavallaanhan pääosin yhtiölainoilla rahoitettu talo on tuollainen, tosin markkinaehtoisella rahoituksella ja korkoriskillä.
No siinä on ollut heikkoutensa, kuten olemme nähneet nyt korkojen noustessa.
V*tuttaa jos tää talo muuttuu vuokrataloksi ja naapureiksi vaihtuu ties mikä rupusakki. Nyt pieni kynnysraha on rajannut naapurit talostaan huolta pitäviksi ja naapureitaan kunnioittaviksi asukkaiksi. Vuokratalossa meno on ihan toinen :(
Jos nykyinen järjestelmä romutetaan en enää epäröisi karistaa pk-seudun pölyjä jaloistani. Vien työpanokseni ja veroeuroni sinne missä on varaa asua niin työllisenä, työttömänä kuin eläkeläisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
On ollut puhetta, että asot muutetaan vuokra-asunnoiksi. Näin jonkun kutsun asolaisten mielenilmaisuun tästä hiljattain.
-eri
Ei pidä paikkansa. Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Vanhat Asot jää.
Vierailija kirjoitti:
V*tuttaa jos tää talo muuttuu vuokrataloksi ja naapureiksi vaihtuu ties mikä rupusakki. Nyt pieni kynnysraha on rajannut naapurit talostaan huolta pitäviksi ja naapureitaan kunnioittaviksi asukkaiksi. Vuokratalossa meno on ihan toinen :(
tämä, siksi itsekin olen pysynyt asossa vaikka vuokra-asunnon saisin 100e halvemmalla..toki nyt maksan sen 100e lainan muodossa itselleni ns. takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla ainakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa vuokra-asuntoon. Mutta eihän sellaista puhetta ole ollut että kaikki aso-asunnot "poistuu" vaan että uusien rakentamiseen ei saa enää ara-lainaa.
Ylen jutussa oli tänään että myös vanhojen ASO-asuntojen yhtiövastikeet voivat nousta hirveästi
Huomioi sana voivat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut puhetta, että asot muutetaan vuokra-asunnoiksi. Näin jonkun kutsun asolaisten mielenilmaisuun tästä hiljattain.
-eri
Ei pidä paikkansa. Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Vanhat Asot jää.
niin jää, mutta kuka niissä haluaa asua kohta kun vastikkeet on samoja kuin vuokrat vapailla markkinoilla? eli väistämättä se alasajo tulee ja kuinka reilusti se sitten asukkaiden kannalta toteutetaan onkin eri kysymys.
Vierailija kirjoitti:
-eri
Saa ottaa vuokralle jos ei löydy Asolaista. Näin on nytkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minulla ainakaan ole muuta vaihtoehtoa kuin muuttaa vuokra-asuntoon. Mutta eihän sellaista puhetta ole ollut että kaikki aso-asunnot "poistuu" vaan että uusien rakentamiseen ei saa enää ara-lainaa.
Ylen jutussa oli tänään että myös vanhojen ASO-asuntojen yhtiövastikeet voivat nousta hirveästi
Huomioi sana voivat!
kyllä ne on viimeiset 2 vuotta iskeneet surutta ainakin pk-seudulla 8% korotuksia vastikkeisiin..eli todellakin tuntuvasti, tuskin alentavat tahtia. Aso oli edullinen hyvä välimuoto vielä jokunen vuosi sitten, ei ole enää.
Saahan näistä oman maksun takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Ei pidä paikkansa. Jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Vanhat Asot jää.niin jää, mutta kuka niissä haluaa asua kohta kun vastikkeet on samoja kuin vuokrat vapailla markkinoilla? eli väistämättä se alasajo tulee ja kuinka reilusti se sitten asukkaiden kannalta toteutetaan onkin eri kysymys.
Minä ainakin. Asuttu jo 16 vuotta. Eikä muuteta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Pelottelua. Yritetään saada ihmiset lähtemään ja käyttöaste alas. Saadaan peruste myydä kohde tai muuttaa vapaarahoitteiseksi vuokra-taloksi, kun käyttöaste on ASO:na liian alhainen.
Ylen uutisessa ei puhuttu muusta kuin uudistuotannosta ja vanhojen peruskorjauksesta.
Kyllä puhuttiin vastikkeiden noususta: "Asumisoikeustaloja rakentavien ja hallinnoivien yhtiöiden mukaan hallituksen päätös vaarantaa nykyisten aso-talojen peruskorjausten rahoituksen ja nostaa yhtiövastikkeita."
Ja jo nykyisen lainsäädännön puitteissa ASO-talon sopimukset voiaan purkaa, jos käyttöaste on liian alhainen ja kustannuksia ei saada katettua ASO-vastikkeilla. Onhan näitä jo nähty, että joissakin ASO-taloissa asuntoja vuokrataan myös ilman ASO-maksua, tosin vähän kalliimmalla vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tieto että ASO asunnot poistuu? En ole kuullut, juuri itse muutin asoon.
Vaikka tuosta. Poistaa.
https://voima.fi/artikkeli/2023/asumisen-kallistuminen-voi-johtaa-tyovo…
ASO ei ollut koskaan itselleni vaihtoehto, joten niiden poistuminen ei tarkoita minulle mitään.
Ehkä joku teistä osaa selittää mikä siinä on hyvää? Minusta näyttää siltä että pitää maksaa kuukausittain aika lailla markkinavuokraa, mutta sen lisäksi joutuu maksamaan kymmeniä tuhansia että saa asua ko. asunnossa. Siis mitä? Eikö sen jälkeen asumisen pitäisi edes olla halvempaa kuin vuokra-asujilla?
Mietin voisiko Asot muuttaa(myydä) asukkaiden omistamiksi? Esim. Ruotsissa aso-asuminen on yleistä, siellä systeemi toimii hieman eri tavalla, mutta periaate on vastaava.
Mutta selvää on, että tämä hallitus haluaa tuhota KAIKEN muilta kuin ns. isolta rahalta ja EK:lta.
Asossa on hyvä asua, naapurit ovat fiksumpaa porukkaa mitä vuokrataloissa, ja ainakin tälläisessä isossa kaupungissa, usein myös ns. omistusasunto-taloissa on vuokralaisia, koska osa sijoittajilla jotka vuokraavat omistamiaan.
Itse en tiedä mitä teen jos asosta pitää luopua, EN halua isoa asuntolainaa, en toisaalta myöskään asua vuokralla (koska asunnot yleensä levottomia, muuten ei haittaisi)
Oikeastaan vain kaksi vaihtoehtoa: ostaa joku halpa mummonmökki korvesta (mikä ei kyllä kiinnosta, en jaksa nähdä okt-asumisen vaivaa lumitöineen ym.) TAI koittaa houkutella tuttuja jonkinlaiseen "kommuuniin" (esim. joku yhteinen edullinen rivitalo tmv.)
Todennäköisin mihin päädyn, jos vaan ikä riittää siinä kohtaa, vielä en ole tatpeeksi vanha, on hankkia (vuokra-)asunto jostain +55-vuotialle suunnatusta talosta, joissa lienee harvemmin narkaavia/bilettäviä/varastavia naapureita.
Onhan sitä mietitty muuallakin kuin hallituksessa, järjestysnumerouudistus enteillyt tulevaa.