Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?

Vierailija
28.04.2024 |

Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.

Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"

Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.

Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?

Kommentit (394)

Vierailija
221/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti ilahtuisin, jos kyseessä olisi vanha hyvä ystävä ja yhteydenpito ollut vähäistä vain siksi, että noh, elämä on kiireistä. 

Toisaalta ymmärrän senkin näkökulman, että vaikuttaa röyhkeältä ottaa yhteyttä vasta kun tarvitsee majoitusta. 

Siten mielestäni on ihan perusteltua kieltäytyä, ja päätös tuleekin perustua ihan puhtaasti siihen, ilahduttaisiko tuo vierailu sinuakin, vai tuntuisiko vain taakalta ja hyväksikäytöltä, jolloin vastaus on, että ei valitettavasti sovi.

Vierailija
222/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Haluaako aloittaja ja jotkut kirjoittajatkin rahastaa aloittajan ystävän pulmallisella tilanteella, kun niin nuivasti vastustavat lämmintä jälleennäkemistä vuosien pitkän odotuksen jälkeen? Pitäisikö aloittajan jollakin tavalla hyötyä rahallisesti ystävästään? En ymmärrä teitä, onko kaikki aina kiinni rahasta ja pitääkö kaikesta olla aina hyötymässä.

Vanhan tuttavan pulmallinen tilanne? Pakko päästä Tukholmaan juhlimaan ystävieni häitä. Onpa todella pulmallinen tilanne. Kerro sinä miksi tämä vanha tuttu haluaa hyötyä ilmaisesta majoituksesta? Tuohan on vain kuluja sille majoittajalle eikä mitään hyötyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina saa pettyä kun vanha "kaveri" ottaa yhteyttä.

Jonkinlainen hyväksikäyttö on yleensä on mielessä.

Minulla on yritys, joten useampi entinen koulukaveri on alkanut pummaamaan rahaa, kuvittelevat, että olen rikas, kun minulla on arvokkaita koneita ja yrityskiinteistö.

Jos sinulla on korjaamohalli, sinne tietenkin kaveri voi tulla rassaamaan harrasteautoaan ja juomaan kaljaa.

Kusipää olet, jos kieltäydyt.

Vierailija
224/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti ilahtuisin, jos kyseessä olisi vanha hyvä ystävä ja yhteydenpito ollut vähäistä vain siksi, että noh, elämä on kiireistä. 

Toisaalta ymmärrän senkin näkökulman, että vaikuttaa röyhkeältä ottaa yhteyttä vasta kun tarvitsee majoitusta. 

Siten mielestäni on ihan perusteltua kieltäytyä, ja päätös tuleekin perustua ihan puhtaasti siihen, ilahduttaisiko tuo vierailu sinuakin, vai tuntuisiko vain taakalta ja hyväksikäytöltä, jolloin vastaus on, että ei valitettavasti sovi.

Olen samaa mieltä. Kysyminen on ok, samoin kieltäytyminen. Ei siinä mitään sen kummempaa

Vierailija
225/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Eikö Suomen lakien mukaan heitteillejättö ole rikos, josta voidaan tuomita sakkoihin tai jopa vankilaan?

Hääpari sitten heti vankilaan, kun väkipakolla jonku kutsui vieraakseen 

Miksi eivät järjestä majoitusta kutsutulle vieraalle?

No ei ole pakko tulla häihin. Kuule jää kotiin, jos ei ole varaa majoitukseen ja älä kiusaa vanhoja tuttujasi. 

Aika usein ulkomailla häitään viettävät järjestävät myös majoituksen kaukaa tuleville vierailleen. Esimerkiksi kaverini vietti hääjuhlaansa Norjassa muutama vuosi sitten ja jo kutsun mukana oli pari majoitusvaihtoehtoa. Maksettiin toki majoitus itse, mutta saatiin tuntuva alennus siitä, kun häävieraista tosi moni majoittui samassa paikassa.

Toisen kaverin häät olivat suureelliset ja vietettiin etelä-Ranskassa. Sinne oli maksettu majoitukset ja lennot. Valitettavasti emme päässet juhlaan, koska olin viimeisilläni raskaana. Mutta oli ollut viimeisen päälle järjestetyt. 

Vierailija
226/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tilanne, olen pitkään asunut Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Lontoossa. Minä vastasin aina kyselijöille, että saa tulla, vuokra majoittumisesta etukäteen tilille, hinta 80 €/yö, jos omat lakanat ja pyyhkeet, 100 €/yö jos ei ole. Asunnolta pitää poistua kun lähden töihin klo 8.30 ja saa palata kun tulen töistä klo 16.30, illalla pitää olla asunnolla klo 21.30 mennessä, muutoin jää ulos. Tarjoan aamulla kupin kahvia ja paahtoleivän,illalla teetä+paahtoleipää, muut ruokailut hoidat itse. Jääkaapissa saa säilyttää pienen määrän tavaroita. Ilmoita xx.xx mennessä tuletko. 

Jokunen on jopa tullut. 

Vierailija
227/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet tässä ketjussa tuntuvat puhuvan ihan eri asioista. Joidenkin mielestä olisi mukavaa jos "vanha kaveri" tulisi kylään, joidenkin mielestä ei, mutta sehän on ihan erilainen juttu. On erillinen keskustelu, olisiko ok mennä lomailemaan vanhan kaverin luokse ulkomaille vai onko se lokkeilua.

Tässä tapauksessa kuitenkin ap:n vanha tuttava on menossa jonkin kolmannen osapuolen häihin ja kaipaa vain majapaikkaa. Minusta tuo tekee tästä pyynnöstä erityisen loukkaavan. Ei edes kyläilyn varjolla tulla lomailemaan, vaan matkan syy on joku ihan muu ystävä, ja ap on tässä skenaariossa vain kätsy ilmainen majatalo.

Tämä.

Mielelläni tarjoan majapaikan, tulee luokseni.

Mutta jos tuleekin ihan muihin menoihin ja minun roolikseni jää pelkkä majoitus... alkaa mennä maku.

Pitäisi olla kaveri, johon on pitänyt jollakin tavoin myöhemminkin  yhteyttä tai että on ollu parempikin ystävä.

Vierailija
228/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisin että ei sovi.

Vierailija
229/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet tässä ketjussa tuntuvat puhuvan ihan eri asioista. Joidenkin mielestä olisi mukavaa jos "vanha kaveri" tulisi kylään, joidenkin mielestä ei, mutta sehän on ihan erilainen juttu. On erillinen keskustelu, olisiko ok mennä lomailemaan vanhan kaverin luokse ulkomaille vai onko se lokkeilua.

Tässä tapauksessa kuitenkin ap:n vanha tuttava on menossa jonkin kolmannen osapuolen häihin ja kaipaa vain majapaikkaa. Minusta tuo tekee tästä pyynnöstä erityisen loukkaavan. Ei edes kyläilyn varjolla tulla lomailemaan, vaan matkan syy on joku ihan muu ystävä, ja ap on tässä skenaariossa vain kätsy ilmainen majatalo.

Tässä pyydetään vanha ystävä tekee palveluksen. Esim mun tuttu asuu ulkomailla. Hänen siskonsa odottaa vauvaa ja tää tuttu löysi kivat vaunut netistä. Ne tuli mulle ja tuttu hakee ne mun luota, kun tulee Suomeen, n kk verran on eteisessä. Onhan ne tiellä jne, mutta apu oli tutulle iso.

En näe pyynnössä mitään loukkaavaa.

Tuttu näkee Tukholmaa jne.

Vierailija
230/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko oikeasti joku uskoo, että ihminen joka ei kykene edes hotellia maksamaan kustantaisi omat ruokansa ja maksaisi vielä apnkin ruuat? Eiköhän tämä tulisi syöttilääksi. Itsehän hän kertoi rahaongelmista heti alkuun.

Vierailija
231/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vanhoja kavereita ja tuttuja ei koskaan kiinnosta ihminen yhtä paljon kuin hänen asuessaan ulkomailla ja ollessaan potentiaalinen majoituksen tarjoaja. Mua se ei häiritse yhtään vaan päinvastoin tykkään, jos kyseessä on vanha ystävä, jolla on aikaa viettää reissullaan jonkun aikaa myös mun kanssani, mutta jos se ystävä haluaa tuoda mukanaan joukon sukulaisiaan tai kavereitaan, niin silloin en oikein itsekään kyllä välitä. Tai jos kyseessä on lähinnä joku epämääräinen tuttu tai "kaveri" jostain vuosien takaa - silloin se on pelkkää hyväksikäyttöä ja vaivaannuttavaa. Ihan eri asia, jos on oltu oikeasti läheisiä aikoinaan. Rahaa en kyllä vanhalta palvelusta pyytävältä ystävältä vaatisi, vaan ottaisin kylään jos mulla vaan on tilaa. Epämääräisele tutulle sanoisin ettei käy.

Vierailija
232/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Haluaako aloittaja ja jotkut kirjoittajatkin rahastaa aloittajan ystävän pulmallisella tilanteella, kun niin nuivasti vastustavat lämmintä jälleennäkemistä vuosien pitkän odotuksen jälkeen? Pitäisikö aloittajan jollakin tavalla hyötyä rahallisesti ystävästään? En ymmärrä teitä, onko kaikki aina kiinni rahasta ja pitääkö kaikesta olla aina hyötymässä.

Vanhan tuttavan pulmallinen tilanne? Pakko päästä Tukholmaan juhlimaan ystävieni häitä. Onpa todella pulmallinen tilanne. Kerro sinä miksi tämä vanha tuttu haluaa hyötyä ilmaisesta majoituksesta? Tuohan on vain kuluja sille majoittajalle eikä mitään hyötyä. 

Ei ole pakko. Mehän ei tiedetä tutusta mitään. Tuttu haluaisi mennä häihin, mutta hänellä ei ole varaa maksaa hotellihintoja. 

Kai siitä kuluja on, jos keittää kahvia ja pesee lakanat, mutta jos ei muuta tarjoa, eipä siitä kuluja tule. Aivan varmasti saa tuliaisia ja jos tutun kanssa on viihtynyt, voi saada arkeen ihan hauskaa seuraakin

Vierailija
233/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Eikö Suomen lakien mukaan heitteillejättö ole rikos, josta voidaan tuomita sakkoihin tai jopa vankilaan?

Hääpari sitten heti vankilaan, kun väkipakolla jonku kutsui vieraakseen 

Miksi eivät järjestä majoitusta kutsutulle vieraalle?

En ole ikinä ollut häissä, jossa hääpari maksaa majoituksen vieraille

Vierailija
234/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti joku uskoo, että ihminen joka ei kykene edes hotellia maksamaan kustantaisi omat ruokansa ja maksaisi vielä apnkin ruuat? Eiköhän tämä tulisi syöttilääksi. Itsehän hän kertoi rahaongelmista heti alkuun.

NO sitten on tämä vieras syömättä. Ei mikään pakota hänelle ruokaa tarjoamaan. Todennäköisesti lähtisin itse yksin ravintolaan ja jättäisin tämän puolitutun asunnolleni vettä juomaan. 

Vierailija
235/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO sitten on tämä vieras syömättä. Ei mikään pakota hänelle ruokaa tarjoamaan. Todennäköisesti lähtisin itse yksin ravintolaan ja jättäisin tämän puolitutun asunnolleni vettä juomaan. 

Tai itse asiassa en tällaista puolituttua edes majoittaisi vaan se olisi selkeä EI nyt mitenkään käy majoittaa neljää päivää. 

Vierailija
236/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tyvärr inte, mutta jos sulla on reissun aikana aikaa mulle, niin voin koittaa järjestellä. Olisi kiva kyllä nähdä ja käydä kahvilla."

Minä kyllä unohtaisin se kahvittelunkin tuossa kohtaa. Miksi haluaisin nähdä röyhkeää lokkia? En todellakaan halua tuttavapiiriini tuollaisia ihmisiä.

Vierailija
237/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisin itse, että "minulla on menoa juuri kyseisenä ajankohtana niin, että en ole kotona, jotta pystyisin majoittamaan"

Tuota "en ole kotona" ei kannata missään nimessä käyttää, sehän on oikein yllyke lisäkyselyihin ja -maanitteluun jos kämppä on mukamas tyhjänä.

Eikä ihmisen muutenkaan tarvitse antaa mitään selitystä, jos kieltäytyy röyhkeästä ja poskettomasta pyynnöstä.

Minä majoitan vieraat, jotka olen itse kutsunut. Minä päätän, keitä kutsun ja koska. Ei niin, että toinen tarvitsee paikkaa punkata ja kuvittelee että olen joku hotellinpitäjä ja varmaan ilmainen piikakin.

Itse vastaisin tyypille vaan, että "ne piirtää, joilla on liitua." Ei ole minun ongelmani jos jollain etäisellä tutulla ei ole varaa hotelliin.

Vierailija
238/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilahtuisin ja toivottaisin lämpimästi tervetulleeksi.

Voi myssyn tyhjyys. Lataisit varmaan myös jääkaapin täyteen kaverin lempiruokia, unohtamatta laadukkaita juomia?

Häistä tulee tieto hyvissä ajoin, ja tuolla hyypiöllä olisi ollut aikaa jo aiemminkin kysellä kuulumisia, ja myöhemmin pyytää sitä majoitusta, mutta kaikesta huomaa, että röyhkeä hyväksikäyttö on kyseessä.

Toivottavasti ei ap suostu...

Vierailija
239/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaisin itse, että "minulla on menoa juuri kyseisenä ajankohtana niin, että en ole kotona, jotta pystyisin majoittamaan"

Tuota "en ole kotona" ei kannata missään nimessä käyttää, sehän on oikein yllyke lisäkyselyihin ja -maanitteluun jos kämppä on mukamas tyhjänä.

Eikä ihmisen muutenkaan tarvitse antaa mitään selitystä, jos kieltäytyy röyhkeästä ja poskettomasta pyynnöstä.

Minä majoitan vieraat, jotka olen itse kutsunut. Minä päätän, keitä kutsun ja koska. Ei niin, että toinen tarvitsee paikkaa punkata ja kuvittelee että olen joku hotellinpitäjä ja varmaan ilmainen piikakin.

Itse vastaisin tyypille vaan, että "ne piirtää, joilla on liitua." Ei ole minun ongelmani jos jollain etäisellä tutulla ei ole varaa hotelliin.

Niin ja lokeille ei koskaan kannata selittää kieltäytymisensä syitä sen enempää kuin taaperoillekaan. Ne alkavat vain väittää vastaan, kun eivät kykene ymmärtämään.

Et ole ap velvollinen mitään selityksiä kenellekään.

Vierailija
240/394 |
29.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa että loukkaannutaan jo kysymyksestä.

Sitten vaan sanot, ei kiitos. Ei tarvii edes selittelyjä.