Kaverin röyhkeä pyyntö. Mitä vastaisitte?
Olen jo vuosia asunut Tukholmassa ja yllätyin tänään, kun vanhalta kaverilta tuli puhelimeen viesti. Oltiin ennen paljonkin tekemisissä mutta nyt ei olla nähty tai kirjoiteltu vuosiin.
Kaveri kyseli kuulumisia ja kertoi, että on tulossa heinäkuussa Tukholmaan toisen kaverinsa häihin. Vastasin että sehän on kiva, voitaisiin yrittää tavata joku päivä vaikka kahvittelun merkeissä. Siihen hän vastasi, että "itse asiassa budjetti on aika tiukilla, niin mietin voisiko sun luona majoittua 4 yötä tuolla viikolla?"
Nyt on vähän typertynyt olo. Itse en kehtaisi vuosien hiljaisuuden jälkeen pyytää ilmaista majapaikkaa keskellä kesäsesonkia. Toisekseen, tuntuu vähän ikävältä että hän tulee toisen kaverinsa häihin ja minulta kelpaisi juuri se ilmainen majoitus.
Mitä vastaisitte tuollaiseen viestiin?
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vastasin. Kirjoitin hänelle, että "Ei kyllä onnistu silloin, mutta yritetään silti nähdä joku päivä? 🙂"
Kaveri vastasi: "Ei musta olisi sulle mitään vaivaa, mutta siis ok."
Ap
Jos tämä pitää paikkaansa, niin ihnettelen vaan, että miten ihmiset kertoo näin yksityiskohtaisesti täällä. Ihan mahdollista että tää sun kaveri on nähnyt tämänkin ketjun ja tämän perusteella tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vastasin. Kirjoitin hänelle, että "Ei kyllä onnistu silloin, mutta yritetään silti nähdä joku päivä? 🙂"
Ap
Jee, Av näytti jälleen voimansa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa vaan. Ilmaiseksi saa nukkua tuossa vierassohvalla sapuskapalkalla. Tarjoa mulle neljän päivän ruoat, niin olet erittäin tervetullut meille kylään.
Voihan sitä luvata tarjota vaikka mitä, mutta lopulta tuliaisena on kuitenkin se yksi punkkupullo, jos sitäkään :)
No on sekin jotakin sentään. Ei haittaa yhtään, jos joku nyt pari yötä tuossa vierassohvalla nukkuu. Tosi harvoin tällaista kuitenkin sattuu, ihan taitaa olla kerta elämässä tapahtuma. Ei mene elämä sekaisin yhden harvinaisen vieraan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos tämä pitää paikkaansa, niin ihnettelen vaan, että miten ihmiset kertoo näin yksityiskohtaisesti täällä. Ihan mahdollista että tää sun kaveri on nähnyt tämänkin ketjun ja tämän perusteella tunnistaa.
Mitä se haittaisi? Näkisi lokkikin, mitä hänen käytöksestään noin yleisesti ajatellaan.
Ketjua lukemalla selviää hyvin miksi suomalaisilla ei ole ystäviä 🤯 jo on taas ongelmat, majoittaa vanha kaveri muutamaksi yöksi! Ei se sun luo ole muuttamassa, nyt valoja päälle
Kysyisin suoraan, että miksi rahatilanteesi on niin tiukilla. Jututtaisin perin pohjin. Ehkä järjestäisin kaverille hotellihuoneen. Voihan asia olla niin, että hän on eksynyt rikollisille teille. En ainakaan lupasi heti majoitusta. Missä ne häät ovat, vai onko hän tulossa tekemään huumebisnestä. Hotellit ovat majoitusta varten.
Mä asuin, vuosia sitten, Bulgariassa, 8 kk. Menin aloittamaan yhden projektin ja sanoin kaikille tervetuloa. Silloin ei ollut fb.stä vielä.
Moni lupasi käydä. 1 kävi 2 krt, 1 kävi kerran. Mulla oli kiva asunto keskustassa ja paljon vapaa-aikaa.
Jos 4 pöivän majoittaminen on liikaa, sitten kieltäydy. Munkin vanha kämppis asuu Tukholmassa. Joka kerta, kun oon tulossa, laitan viestiä oon päivänä x siellä, treffattaisko
Ikinä ei ole ollut aikaa. Viimeksi oltiin näkemässä, mutta peruutti tulonsa, kun hän meneekin sinä påivänä käymään Ikeassa. Oonpa ollut hölmö.
Yli 10 v sitten olin polttareissa. Moni ryhmässä valitteli ettei voi osallistua, kun on liian kallista maksaa majoitusta. Majoitin, muistaaksen 5 täysin tuntematonta naista ekaks polttareihin ja sitten häihin.
Komppaan yllä olevaa, ei se lattia kulu, jos siinä joku 4 päivää nukkuu. Onko palveluksen tekeminen näin mahdotonta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä väliä? Tämä ei ole ystävä, hädin tuskin entinen kaveri, johon ei olla oltu vuosiin missään yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En usko että hän palstailee, kun ei tietääkseni pahemmin hengaile netissä muutenkaan eikä taida olla edes somessa. Tai ei ainakaan ennen hengaillut, en tosiaan ole tavannut häntä vuosiin. Ap
Eli, mitenkä tuo pitäisi tulkita? Eli, tuo itse omat lakanat ja pyyhkeet mukanaan? Hoitaa itse omat ruokansa, aamupalansa, pesuvälineet ja saippuat? Odottaa kiltisti vaikka ulko-ovella, kunnes sinä tulet omilta menoiltasi päästämään sisälle tai liikuu samoihin aikoihin kuin sinä? Nukkuu ja herää samaan aikaan kuin sinä ja sovittaa omat olemisensa niin ettei häiritse?
Eihän tuo mitenkään pidä paikkaansa. Kavereista on aina vaivaa. Riippuu ihan kaverista, että onko sen vaivan valmis sietämään.
Mun luokse piti tulla kaverin kaveri, mutta kävi ilmi, että hänellä oli koira mukana ja mulla itsellä on myös koira, joten en halunnut kahta uroskoiraa samaan huusholliin. Ilman koiraa olisin kyllä tarjonnut majapaikan vaikka en edes koko ihmistä tuntenut.
En ihan ymmärrä miksi ihmiset ulisee, että menettää kotirauhan. Kyse on neljästä (4j päivästä. Jää sitten vuoteen (2024) vielä 362 päivää olla ihan itekseen ja rauhassa.
Ap tietty tekee ihan niin kuin haluaa, ilmiselvästi tuntuu vaivaannuttavalta tavata tämä ihminen kotonaan.
Itsekin olen saanut paljon hyvää muilta joten laittaisin hyvän kiertämään ja antaisin majoittua. Etenkin jos siitä olisi vain vähän vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyisin suoraan, että miksi rahatilanteesi on niin tiukilla. Jututtaisin perin pohjin. Ehkä järjestäisin kaverille hotellihuoneen. Voihan asia olla niin, että hän on eksynyt rikollisille teille. En ainakaan lupasi heti majoitusta. Missä ne häät ovat, vai onko hän tulossa tekemään huumebisnestä. Hotellit ovat majoitusta varten.
Hotellin hinta on helposti kesällä 300 e yö.
Siihen päälle matkat,lahja, ollaan kuukausipalkassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olis tilaa, niin majoittaisin. Tietysti. Jos siis hyvä tuttu nuoruudesta. Mut jos itselle kovin hankalaa tilan tai aikataulun suhteen, niin vastaisin, etten voi ja kertoisin sen syyn. Suora pyyntö kaipaa suoran vastauksen. Ihmettelen kyllä, mitkä häät kestää 4 päivää. 2 yötä korkeintaan luulis menevän. Jos vanha tuttu jo tuntuu peräti epäluotettavalta, niin avaimia en ainakaan vippaisi.
No jep. Meillä on tilaa, joten hyvin vois majoittaa jonkun, jos ei ole muita menoja sovittu siihen. Se on kuitenkin vain neljä päivää. Ja kiva ois nähdä vanhaa kaveria (olettaen siis että kyseessä ois sellainen kiva kaveri jonka kanssa on aikanaan viihtynyt). Tuskin se koko neljää päivää siellä häissä on eli ehtis sit ainakin iltaisin jutella jne.
Mutta jos tuntuu itsestä hankalalta niin sanoo sitten vaan että sori ei nyt käy.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä miksi ihmiset ulisee, että menettää kotirauhan. Kyse on neljästä (4j päivästä. Jää sitten vuoteen (2024) vielä 362 päivää olla ihan itekseen ja rauhassa.
Ap tietty tekee ihan niin kuin haluaa, ilmiselvästi tuntuu vaivaannuttavalta tavata tämä ihminen kotonaan.
Samaa mietin, että ihan sama neljä päivää sinne tänne vuoden aikana..Eipä paljon rasita kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitä väliä? Tämä ei ole ystävä, hädin tuskin entinen kaveri, johon ei olla oltu vuosiin missään yhteyksissä.
No niin kyllä. Mutta en kyllä menisi edes kahville kanssaan. Eikä kaverikaan ehkä kyllä haluaisi nähdä enää.
Ei ihme, että mielenterveysongelmat ovat niin suuria ja ihmisten resilienssi ei työelämää uupumatta kestä, jos kaverin majoittuminen neljänä yönä koetaan näin isona asiana. Itse tykkään, että ihmisiä on kylässä ja yötä, ihana elämämisen fiilis.
AP Tee velkakirja johon listaat kaikki kulut, esim kuppi Juhla mokkaa, paahtoleivän pala yms.
Sano vaikka, että taloyhtiössä on putkiremontti tai tuohlaistorjunta meneillään, että valitettavasti yöpyminen ei onnistu, mutta tapaaminen kahvilassa x käy.