Sukulainen suuttui somepostauksesta: onko oikeus vaatia poistamaan?
Meneekö joillakuilla yksityisyydensuojavaatimus jo liian pitkälle? Lähisukulainen kuoli ja haudattiin. Hautajaispäivänä postasin omaan somefeediini kuvan arkkukukasta kukkakaupassa ja kyynelhymiön. Lähinnä itselleni muistoksi minä päivän ja vuonna hautajaiset olivat -lähimmät ystävät ja tuttavat kyllä tietävät kenestä on kyse-
Postauksessa ei ole vainajan nimeä eikä sukulaisuussuhdettani häneen, ei paikkakuntaa eikä taustalla erotu mitään muuta kuin kivilattia (kukkakaupassa) Nyt yksi sukulainen on raivostunut että ko. postaus pitää poistaa kun se loukkaa vainajan yksityisyydensuojaa. Voiko joku pakottaa tähän ja miten ko kuva voi loukata ketään? Missä menee raja tälläisissa määräyksissä ja toisten pillin mukaan tanssimisessa? Viisas varmaan väistäisi ja poistaisi julkaisun mutta minusta tämä menee jo periaatteen puolelle. En pysty ymmärtämään miten ko. postaus on lainvastainen tai edes hyvien käytöstapojen vastainen.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Jos kuva todellakin on vain kukka-asetelmasta kukkakaupassa, niin kyse ei ole millään tavalla yksityisyydenloukkaamisesta.
Ainoa mikä *voisi*, siis *VOISI*, olla yksityisyysasia, on postauksen päivämäärä mutta aika naurettava asia nipottaa jos nimeä (tai muuta yksityistietoa) ei ole mainittu ja tietäjäthän (sukulaiset) jo tietää kenestä kyse. Sama jos laittaisi postauksen "synttärikaffella :)" sukulaisen syntymäpäivänä ja joku valittaisi siitä.
Sinulla ei ole mitään syytä poistaa julkaisua. Mielensäpahoittajia koko maa täynnä :/
Meidän paikkakunnalla myös kukkakauppa laittaa tekemistään kukkalaitteista kuvia omaan someensa. Ihan yhtä tunnistettava on tämä Ap:n postaus.
Ihan naurettavaa. Onko kuitenkin kuolinilmoitus laitettu lehteen? Jos ei, niin sitten on varmaan seurakuntaakin kielletty tiedottamasta kuolleesta. Srk:han ilmoittaa julkisesti kastetut, vihityt ja kuolleet. Mistä lähtien kuolemat ja hautajaiset ovat salaisuuksia olleet? Porukka on niin irtautunut normaalista elämästä, että ei osata toimia enää näissä tilanteissa.
Ymmärtäisin reaktion, jos olisi kuva arkusta tms. Mutta tuo on vain typerää.
Joku voi olla sitä mieltä, että suru saa ihmisen tekemään typeryyksiä. Itse olen sitä mieltä, että nykyään ihmiset käyttävät tunteitaan ja elämäntilanteitaan tekosyynä vaikeiluun. Jotain huomionkipeyttä tuokin on. Minä ja minun suru ja minä ja minä ja muut surkoot minun määräämälläni tavalla jne. Kaikesta oikein etsimällä etsitään syytä mielenpahoitukseen.
N53
Sano sille vaatijalle että kyseinen kuva ei mitenkään liity asiaan, ei kyseisiin hautajaisiin eikä henkilöön. Kyseessähän on vain kuva randomista kukasta kukkakaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa. Onko kuitenkin kuolinilmoitus laitettu lehteen? Jos ei, niin sitten on varmaan seurakuntaakin kielletty tiedottamasta kuolleesta. Srk:han ilmoittaa julkisesti kastetut, vihityt ja kuolleet. Mistä lähtien kuolemat ja hautajaiset ovat salaisuuksia olleet? Porukka on niin irtautunut normaalista elämästä, että ei osata toimia enää näissä tilanteissa.
Joku voi olla sitä mieltä, että suru saa ihmisen tekemään typeryyksiä. Itse olen sitä mieltä, että nykyään ihmiset käyttävät tunteitaan ja elämäntilanteitaan tekosyynä vaikeiluun. Jotain huomionkipeyttä tuokin on. Minä ja minun suru ja minä ja minä ja muut surkoot minun määräämälläni tavalla jne. Kaikesta oikein etsimällä etsitään syytä mielenpahoitukseen.
N53
Minusta huomionkipeyttä on ennemmin sillä, joka postaa tuollaisen kuvan someen. Kun ei ole nimeä, vain traaginen ja dramaattinen kyynel, alkavat ihmiset kysellä ja esittää surunvalitteluja. Sen sijaan lähiomaisen kuolemasta tiedottaminen netissä on mielestäni järkevääkin, olen nähnyt mm. kuolinilmoituksen oman vanhemman kuolemasta. Itse en kyllä sitäkään tekisi, en laita nettiin mitään elämäni tapahtumia.
Eipä se laitonta ole, mutta kertoo vain kuinka tyhmä ihminen voi olla, että on pakko tuollaista laitaa someen.
Etkö saa riittävästi huomiota ja tykkäyksiä ilman tuollaisia kerjuu kuvia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N53
Minusta huomionkipeyttä on ennemmin sillä, joka postaa tuollaisen kuvan someen. Kun ei ole nimeä, vain traaginen ja dramaattinen kyynel, alkavat ihmiset kysellä ja esittää surunvalitteluja. Sen sijaan lähiomaisen kuolemasta tiedottaminen netissä on mielestäni järkevääkin, olen nähnyt mm. kuolinilmoituksen oman vanhemman kuolemasta. Itse en kyllä sitäkään tekisi, en laita nettiin mitään elämäni tapahtumia.
Mitä someen sitten pitäisi tai saisi laittaa jos ei niitä oman elämän tai itselle tärkeitä tapahtumia ja asioita?
Tämä aloittajahan kertoi olevansa lähiomainen.
Kolme lähiomaista menettäneenä en nää syytä moisesta julkaisusta suuttua kuin siinä tapauksessa, että tuo henkilö on ollut sellainen jonka kanssa kuollut ei ole tullut toimeen tai muuten on tätä loukannut, tai kyseessä on henkilö, joka elää juoruilla ja kuvalla kalastelisi näitä juttutuokioita ihmisten kanssa.
Vaikka suru on itseä lähinnä niin muillakin on oikeus kuollutta surra. Oman kukkalaitteen kuvaaminen on melko neutraalia, hautajaiskuvan julkaisu voisi olla asia erikseen. Ellei takana tosiaan ole jotain yllä mainittua toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N55
Jokainen jakaa mitä haluaa, mutta kaikkea ei tarvisi kyllä jakaa. Musta ihmisillä on jotenkin hämärtynyt se somen käyttö, että ihan kaikesta laitetaan päivityksiä. Jokainen toki käsittelee asioita eri tavoin, mutta on se musta kummallista jos henkilöt ottaa kamerat kouraan kun alkaa itkettämään, kuvataan keskenmenoa, hautajaisia, ihan kaikkea. En ymmärrä mikä merkitys sillä on.
Jos oot Esko, ni ymmärrän et joku voi loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku voi olla sitä mieltä, että suru saa ihmisen tekemään typeryyksiä. Itse olen sitä mieltä, että nykyään ihmiset käyttävät tunteitaan ja elämäntilanteitaan tekosyynä vaikeiluun. Jotain huomionkipeyttä tuokin on. Minä ja minun suru ja minä ja minä ja muut surkoot minun määräämälläni tavalla jne. Kaikesta oikein etsimällä etsi
Jokainen jakaa mitä haluaa, mutta kaikkea ei tarvisi kyllä jakaa. Musta ihmisillä on jotenkin hämärtynyt se somen käyttö, että ihan kaikesta laitetaan päivityksiä. Jokainen toki käsittelee asioita eri tavoin, mutta on se musta kummallista jos henkilöt ottaa kamerat kouraan kun alkaa itkettämään, kuvataan keskenmenoa, hautajaisia, ihan kaikkea. En ymmärrä mikä merkitys sillä on.
Tässähän on julkaistu vain kuva kukasta. Minusta se on ihan varsin neutraali somejulkaisu.
Etkö muista hautajaispäivää ilman somepostausta? Ja vielä lähisukulainen kyseessä!
Onpa hirveän hämärtynyttä laittaa someen kuva KUKASTA! Ja jos kukan postaaja haluaa surra näin, niin keneltä se on pois?
Sureminen on itse asiassa ollut perinteisesti julkista. Ihmiset ovat pukeutuneet mustaan kuukausimääriä, juhlat on peruttu jne. Eipä tätä itsekeskeiseksi poseeraukseksi syytetty.
Nykyään esimerkiksi joukkuetoverit kantavat surunauhaa tmv. Miten se, että postaa kyyneleen ja kukan, on sairasta, mutta surunauha ei? Jotain kuolemasta vieraantumista tämäkin, että ei saisi julkisesti surra. Tai että joku omainen päättää, kuka saa surra ja miten. Ei sitä vainajaa kukaan yksin omistanut.
Aina kun joku tuttu postailee tuolla tavalla hautajaiskuvia, niin kirjoitan, että "otan osaa äitisi poismenon johdosta" ja siihen tulee kipakka vastaus, että ei äiti ole kuollut. No jos kerjäät sääliä, niin laita edes sen nimi, jota suret! Kuolinilmoitus on sananmukaisesti ilmoitus siitä, että tämä henkilö on kuollut, lähiomaisten yhteinen päätös asian ilmoittamisesta ko. tavalla. Ap voit laittaa oman kuolinilmoituksensa, jos lähiomaisten tahto ei ole hänen tahtonsa mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hirveän hämärtynyttä laittaa someen kuva KUKASTA! Ja jos kukan postaaja haluaa surra näin, niin keneltä se on pois?
Sureminen on itse asiassa ollut perinteisesti julkista. Ihmiset ovat pukeutuneet mustaan kuukausimääriä, juhlat on peruttu jne. Eipä tätä itsekeskeiseksi poseeraukseksi syytetty.
Nykyään esimerkiksi joukkuetoverit kantavat surunauhaa tmv. Miten se, että postaa kyyneleen ja kukan, on sairasta, mutta surunauha ei? Jotain kuolemasta vieraantumista tämäkin, että ei saisi julkisesti surra. Tai että joku omainen päättää, kuka saa surra ja miten. Ei sitä vainajaa kukaan yksin omistanut.
Kun haluat kertoa kaikille menneesi naimisiin, niin laitatko kuvan Kerttu-serkun hääkipusta, koska sinusta se oli kauniimpi kuin omasi? Ja vielä sellaisen kuvan, jossa se Kertun vihkisormus timantteineen on hyvin näkyvissä? Totta, näinhän meillä on tapana, joten miksi emme kertoisi isoäidin kuolemasta kuvaamalla isoäidin arkulle asetettavalla kukka-asetelmalla oman surukimppumme sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lainvastaista, mutta minusta tuo on mautonta. En pitäisi siitä, jos minun lähisukulaiseni hautajaisista julkaistaisiin tuollainen somen heruttelukuva. Siitähän on kyse, reaktioiden kalastelusta. Todella ikävää varsinkin, jos et oikeasti ole kaikkein lähimpiä vainajalle. Hautajaiset ovat yksityisistä yksityisin tilaisuus.
Lihapullia syövä heteromies
No onko kuolemakin Sinun mielestäsi siis sellainen asia, että se täytyy tehdä jotenkin salaa tai että se on jokin luonteen heikkous kuten joku voi ajatella vaikkapa mielenteveysongelmasta, tai onko se jollain tavalla "intiimi" asia samoin kuin esim. vessassa käynti?
En tosiaankaan yhtään ymmärrä joidenkin modernien ihmisten ajattelua. Tämä lienee jokin uusi erikoisuudentavoittelu-, lumihiutale- tai änkyröintimuoti?
Entäs ylioppilasjuhlat? Ripille pääsy? Inssiajosta läpipääseminen ja ajokortin saanti? Nuoren muutto ensimmäiseen omaan asuntoonsa? Eläkkeellejääminen? Sinä varmaan loukkaannut jokaisen noistakin puolesta jos joku ei vaikene kuin muuri heidänkin elämäntilanteestaan? Mistä saa puhua ja mistä ottaa valokuvan?
Ja on vaikeaa olla samaa mieltä tuosta viimeisestä lauseestasi: kyllä minun mielestäni esim. synnytys on paljon yksityisempi tilaisuus kuin hautajaiset.
On meitä moneen junaan - ja osa on näköjään jäänyt asemallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä heruttelua muka on kuva arkkukukasta kukkakaupassa?
Siis eikö siihen toivota minkäänlaista reaktiota? Tykkäystä, hymiöitä, otan osaa -kommentteja? Jos ei, vaan "lähinnä itselle muistoksi" kuten ap väittää, niin eikö tili olisi silloin täysin yksityinen?! Ihmiset on kyllä sekaisin, kun eivät ymmärrä ollenkaan, että kaikki julkiset postauksethan ovat pyyntöjä saada huomiota, ei siinä tarvi olla mitään tissitiskiä tai tarakkaa tanassa.
Mutta ap:hän kertoi olevansa vainajan lähisukulainen. En ole somessa, mutta kun minun äitini kuoli, kyllä minä koin oikeudekseni kertoa asiasta ystävilleni - ja toivoa siihen jotain "otan osaa" -kommenttejakin.
No voi hyvää päivää. Et näe mitään eroa siinä, ett
"No voi hyvää päivää. Et näe mitään eroa siinä, että sun ystävät halaa sua tai soittaa ja sanoo, että osaa tai siinä, että joku laittaa kuvan kukkakimpusta ja itkuhymiön JULKISEEN someen?! Joo-o."
No en kyllä, koska todennäköisesti ap ei ole mikään julkkis eikä seuraajina luultavasti ole mitään muuta kuin tuttavapiiriä.
Itse en tosiaan ole somessa, mutta jos olisin, niin olisin varmasti sielläkin kertonut äitini kuolemasta ystävilleni. Koska ei minua somessa kukaan muu seuraisikaan kuin tutut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
On silläkin merkitystä kuka sen tekee.
Jos ihminen, Ap, on henkilö, joka muutenkin käyttäytyy rajattomasti suhteessa sukulaiseensa ja tämä ei pidä hänestä, tuo tilanne vain tuo Ap:n pahimmat piirteet esiin.
Joku nuori hyväntahtoinen ihminen saattaisi tehdä tuon ajattelemattomuuttaan, mutta hän myös poistaisi päivityksensä, jos se jotakuta loukkaisi ja pyytäisi anteeksi.
Narsistinen ja rajaton ihminen ei nöyrry, edes tällaisessa tilanteessa. Hän jankuttaa maailman tappiin saakka omista oikeuksistaan.
Mitä jos se kuvan poistoa vaativa ihminen onkin se narsistinen ja rajaton ihminen, jonka pillin mukaan pitäisi koko suvun käyttäytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lainvastaista, mutta minusta tuo on mautonta. En pitäisi siitä, jos minun lähisukulaiseni hautajaisista julkaistaisiin tuollainen somen heruttelukuva. Siitähän on kyse, reaktioiden kalastelusta. Todella ikävää varsinkin, jos et oikeasti ole kaikkein lähimpiä vainajalle. Hautajaiset ovat yksityisistä yksityisin tilaisuus.
Lihapullia syövä heteromies
No onko kuolemakin Sinun mielestäsi siis sellainen asia, että se täytyy tehdä jotenkin salaa tai että se on jokin luonteen heikkous kuten joku voi ajatella vaikkapa mielenteveysongelmasta, tai onko se jollain tavalla "intiimi" asia samoin kuin esim. vessassa käynti?
En tosiaankaan yhtään ymmärrä joidenkin modernien ihmisten ajattelua. Tämä lienee jokin uusi erikoisuudentavoittelu-, lumihiutale- tai änkyröintimuoti?
Entäs ylioppilasjuhlat? Ripille pääsy? Inssiajosta läpipääsemin
Tämä! ikävä kyllä, sinä itse olet "jäänyt asemalle".
Nykyään kaikki se mitä ennen pidettiin yksityisasioina on "julkista" ja se mikä oli ennen "julkista" on nykyään sarjassa "yksityisasioita".
Nykyään on ihan luontevaa postailla some täyteen itsestään eroottisia kuvia julkisesti nähtäväksi ja kuvia omista kainalokarvoistaan ja jopa oma seksiväline-kokoelma. Ja työpaikallakin pitäisi pystyä kuuntelemaan jonkun kollegan seksuaalipreferenssejä ja muita makkarijuttuja kannustaen ja tympääntymättä muuten on jonkunsortinen fobinen tai vihaaja. Ennen kaikki tuo oli sarjassa "yksityisasioita". Ennen kuolema, suru ja hautajaiset oli julkista tietoa. Nyt sitten sitäkin ilmeisesti paheksutaan ja pitää salata.
Ainahan joku on jonkun mielestä "huomionhakua" ja click baittia, jos sillä saa enemmän klikkauksia kuin se mun nännilävistys.
Sä voisit kysyä iteltäs että tuntuisko susta hauskalta jos joku laittais sun lähiomaisesta tietoa faceen, edes sen kukkakimpun? Varsinkin jos on kyse hautajaisista. Mullakin on facessa kavereita, jotka laittaa paljon kuvia perheenjäsenistä. Kysyy kuitenkin aina luvan, joka ois pitänyt varmaan kysyä tässä tapauksessa. Lupaa ei varmaan ois irronnut.
Ei loukkaa lakien mukaan. Mietin vaan miksi kukaan postailee mitään hautajaisiin liittyviä yleensäkään. Kummallista.